Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Väl bekomme har jag lärt mig att man kan säga i såna situationerJag vill ha ett bra ord för engelskans you're welcome.
Jag tycker det är ett trevligt uttryck.
Vad säger man på svenska när någon tackar för hjälpen? Ingen orsak, tack själv.
Låter fånigt.
Apropå det så avskyr jag ordet glidslem. Ryser lite av att ens skriva det.Involvens tycker jag är ett vackert latinskt ord
Fråga mig inte varför jag tycker om det, för mig är det nämligen glidmedelslösning för typ kalvningar. Det har dock en bredare innebörd och finns med bl.a. i flera artnamn från växtriket, men det lärde jag mig senare .
Det ordet ska man använda i leken "hänga gubbe"Nu kom jag att tänka på ordet kontrapropositionsvotering, som i sig rymmer så mycket.
Vid en votering bör endast två förslag stå mot varandra, så att ett av dem får majoritet vid omröstningen. Det är samma princip i länder som har en andra valomgång, om ingen kandidat fått mer än 50 % av rösterna. Vid ett sammanträde gör man det i flera steg. Om det begärs votering, när det finns tre förslag, måste man ta ställning till vilket förslag som ska vara motförslag (kontraproposition) i huvudvoteringen. Blir det votering också om detta, är det en kontrapropositionsvotering.
Hemul är mitt favoritord, det låter så mysigt. Ohemul inte långt efter.Vilket är det konstigaste, finaste, värsta, bästa etc ord du vet?
Just nu har jag fastnat på Ketchup. Tycker det är ett konstigt ord. Speciellt uttalet...
Vilka ord har fastnat hos dig?
Jag älskar orden krevera, rackig och solkig.
Edit: Googlade rackig nu och det verkar som jag hittat på det själv Är dock en synonym till rackLig, men mer.. rackigt
Jag vill bygga på -knivslida! Envisas med att inte riktigt klara säga det utan säga skida istället, som för svärd.Det absolut värsta ordet jag vet är "slida". Vet inte varför men jag får rysningar så fort jag hör det och vill bara hålla för öronen.
Har väl inte direkt något favoritord men "jodå" är ett väldigt bekvämt ord.
Sumprunkare! (vi skrattade så vi dog av den irunka = vagga, gunga, sätta i rörelse etc.
Avledningen runkelig finns inte som självständigt ord utan just bara i sammansättningen kull-runkelig resp. oomkullrunkelig (enligt SAOB)
Se där! En kombination av rickig och racklig då
Hm, tja det är inte ett ord som fastnat utan en mening "makes sense", jag grubblar fortfarande hur man kan direktöversätta det. Så man skulle kunna säga att jag fastnat för ordet "sense" - mening på svenska.
Det förklarar varför en svensklärare som jag hade i gymnasiet pratade om ankor som runkade omkring! Hon var rätt gammal, blev pensionär under tiden jag gick i gymnasiet. Men det uttrycket skapade alltid en massa fniss i klassenrunka = vagga, gunga, sätta i rörelse etc.
Avledningen runkelig finns inte som självständigt ord utan just bara i sammansättningen kull-runkelig resp. oomkullrunkelig (enligt SAOB)
Jag älskar orden krevera, rackig och solkig.
Edit: Googlade rackig nu och det verkar som jag hittat på det själv Är dock en synonym till rackLig, men mer.. rackigt
Det förklarar varför en svensklärare som jag hade i gymnasiet pratade om ankor som runkade omkring! Hon var rätt gammal, blev pensionär under tiden jag gick i gymnasiet. Men det uttrycket skapade alltid en massa fniss i klassen