Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Skrika rätt ut? Jag diskuterar. I normal samtalston.

Men nu ska jag gå härifrån annars får du snart se mina versaler. Nu är jag nämligen jävligt arg. Få saker gör mig mer förbannad än när nån påstår att jag sagt saker jag aldrig sagt - eller gjort saker jag inte gjort. Jag har inte påstått att inga män tar ut fp och jag har inte skrikit. Att använda versaler i enstaka ord betyder i regel att man betonar de orden - på samma sätt som man kan använda fetstil.

Under tiden kan ju du försöka skaffa dig lite argument i sakfrågan. Så slipper du ta till såna urusla debattknep som du gör just nu.

Var ser du några debattknep?
Jag ser bara en total oförmåga att förstå de samhällspolitiska sammanhangen.

Och är fortfarande nyfiken på Gnists fantastiska utbildning.
Som garanterat ger ett välbetalt jobb och inte har givit någon som helst förståelse för de STORA sammanhangen i samhället.
Och jag blir bara mer nyfiken vart efter tiden lider.

Jag kan ju avslöja att jag själv har flera yrken.
Dels är jag ingenjör med 20 års erfarenhet av test och verifiering, samt s.k. QA arbete.
Och dels så är jag busschaufför, vilket jag jobbar som just nu.

Men jag anser ändå att jag inte kan vara säker på att få ett välbetalt jobb sådär utan vidare efter en längre tid hemma.
Jag har varit hemma och varit "pensionär" på egen bekostnad i över ett år nu, och vågar faktiskt inte vara hemma längre just för att inte förlora helt i värde på arbetsmarknaden.
Jag är snart över 50 år och då är arbetsmarknaden för kvinnor inte sådär lysade.

Eftersom jag egentligen har råd att fortsätta vara hemma många år till, så hade det varit intressant att veta vilken utbildning jag hade kunnat skaffa mig för att garanterat få ett välbetalt arbete sedan.
Sådär som Gnist kan.
Det vore därför kul att få veta vilket det är.

Senast ändrad:

I din bekantskapskrets, vad gjorde då dessa 2 pappor under den tid de skulle vara hemma med fp??

Tja, sov efter sina jourer som läkare, lagade bilen, hälsade på bekanta - saker i den stilen. Mer exakt vet jag inte, men jag vet att mammorna inte kom loss från barnen alls.

Den ena anmälde till sist sin egen man till FK för bidragsfusk, och efter en mycket turbulent tid har de det såvitt jag kan se bra ihop idag.

I den andra familjen fortsätter det som det börjat. Båda parterna försvarar hetsigt sin livsföring när jag dristat mig till att fråga.

Dessutom mandalaki - jag är ledsen att beröva dig dina illusioner, men jag tror att 80-20 är en försköning av statistiken i det här fallet.

Så när man inte håller med dig, då saknar man argument och när du inte förstår det man skriver, då tar man till usla debattknep??

Intressant! (för att citera en annan i tråden)

Så de jobbade samtidigt som de tog ut fp-ersättning??

Hoppas de åkte dit för bedrägeri så det sjöng om det :cool:

Så de jobbade samtidigt som de tog ut fp-ersättning??

Hoppas de åkte dit för bedrägeri så det sjöng om det :cool:

Nej, det var inte olagligt i den delen. Det där har att göra med vissa typer av konstiga skift på arbetsplatser med konstiga arbetstider. Vissa skiftgångar blir helt enkelt väldigt fördelaktiga ur fp-synpunkt, med mycket ledig tid emellan då man kan ta ut ersättning.

Uttaget av fp-ersättning var fullt lagligt och korrekt, fusket bestod i att de inte ägnade tiden åt barnen, trots att det var vad de fick ersättning för. Det är olagligt, men givetvis ganska svårkontrollerat och med mycket gråzon. Man måste ju inte vara med barnet varje sekund på dygnet när man är föräldraledig.

Han som blev anmäld straffades inte, men det att hans fru anmälde honom skakade liv i nödvändiga diskussioner i det förhållandet. De hade en mycket intressant process.

Det är alltså också olagligt att tex ta ut föräldrapenning och sedan dra ut på älgjakt, vilket inte tycks vara helt ovanligt. Jag antar att de inte tar med barnen på jaktpasset, i alla fall.

Där är ju ett stort fel i systemet!

Om en förälder jobbar natt, kan denne alltså helt lagligt plocka ut fp på dagtid och på så sätt få ut "dubbel" ersättning, samtidigt som den andra föräldern antingen är hemma dagtid eller jobbar dagtid?

Tja, sov efter sina jourer som läkare, lagade bilen, hälsade på bekanta - saker i den stilen. Mer exakt vet jag inte, men jag vet att mammorna inte kom loss från barnen alls.

Den ena anmälde till sist sin egen man till FK för bidragsfusk, och efter en mycket turbulent tid har de det såvitt jag kan se bra ihop idag.

I den andra familjen fortsätter det som det börjat. Båda parterna försvarar hetsigt sin livsföring när jag dristat mig till att fråga.

Med tanke på att egna erfarenheter alltid hånas på detta forum så måste jag fråga dig vad dina två exempel har som ingen annans har? Skulle de på något bisart vis sätta en standard för hur män gör med sin föräldraledighet?

Med tanke på att egna erfarenheter alltid hånas på detta forum så måste jag fråga dig vad dina två exempel har som ingen annans har? Skulle de på något bisart vis sätta en standard för hur män gör med sin föräldraledighet?
KL

Jag tror jag är en dålig pappa för jag har tagit ut få dagar föräldraledighet. Skall jag kanske be William kalla mig spermadonator istället för pappa? kanske skall jag abdikera från att vara pappa?

Jag tänker till och med ta ut föräldraledighet nu i sommar under semestertiden. usch vilken hemsk människa jag är.

Nej. Mindre än 20% av den samlade föräldraledigheten tas ut av män. Och ändå finns det då män som gör som de jag nämnde. Den statistiska toppen för föräldralediga män vid bla älgjakt antyder något liknande. Så hur mycket är män hemma med sina barn, egentligen?

Det var bara det.

Bland mina arbetskamrater finns det påfallande många föräldralediga män, som jag antar tar hand om sina barn, och de har inte sällan även varit lediga det första halvåret av barnens liv

Jag förstår att det kommer som en fullständig överraskning för många här inne. MEN - det är faktiskt så att väldigt många människor här i sverige kan alltid glömma allt extra så som resor och resturangbesök, och inte har någon sparad slant. Välkomna till verkligheten!!!!

Och jag vet exakt vad jag kommer att få för svar nu - dessa eländiga människor är inte värda att få skaffa barn. (det svaret har jag fått förr här i en anna tråd när detta ämne diskuterades)

Jag blir helt vansinnig när det görs till en klassfråga om man har rätt att skaffa barn eller ej. Det är en sak om man inte alls har möjlighet att alls försörja sin familj, men att man måste göra det på det sättet som andra bestämmer.... Horribelt!!!
Barnen (de små) vet inte om de har barnkläder från Röda Korsets återvinning eller om det står Ralph Lauren på dem :crazy:
Barnen (de små) vet inte heller hur flashig deras barnvagn är..

Jag tycker frågan istället är: Hur kan du som är en klok och barnavänlig far välja att vara så lite heltidsledig med ditt barn??

Vad skulle kunna stimulera dig till att vara minst lika mycket hemma med honom som mamman är ?

KL

Jag tror jag är en dålig pappa för jag har tagit ut få dagar föräldraledighet. Skall jag kanske be William kalla mig spermadonator istället för pappa? kanske skall jag abdikera från att vara pappa?

Jag tänker till och med ta ut föräldraledighet nu i sommar under semestertiden. usch vilken hemsk människa jag är.
Man kan åtminstone konstatera att du är som de flesta andra..

Och det gagnar inte såna som mig i arbetslivet.

livet har olika skeden det är det enda jag vill säga nu. just nu tar jag flest vab dagar tex för nu passar det oss bäst så.
så respektera gärna det tack.

Jag har aldrig förstått varför det är svårt:crazy:

Svaret man brukar få på frågor som dina är "men jag kan ju bara utgå från mig själv" - och där blir jag mållös. Jag tycker att jag varje dag är inbegripen i samtal som inte utgår från mig själv: om samhälle, om politik, om ekonomi, attityder, trender osv.

Hur skulle det se ut om alla bara utgick från sig själva? Är Fredrik Reinfeldt statsminister så måste politiken alltså röra sig om storstadsboende 40-åringar med barn, karriär och makt. Han skulle däremot inte kunna fatta beslut om sjukvården innan han själv blev inlagd på sjukhus, om tåg och flyg om han själv väljer bil osv.

Överfört på den här tråden skulle den bara bli en enkät, en uppräkning av inlägg som började med "Jag och min man". Vilket är förfärligt ointressant för nån annan än "mig och min man" - och inget diskussionsämne. Familjepolitik och jämställdhet - det är däremot diskussionsämnen.

Många har tyvärr inte vardagliga samtal om annat än det som rör den allra närmaste kretsen. Du är lyckligt lottad som är intresserad av omvärlden.

Jag tror fö att de som inte är direkt involverade många gånger bidrar med mer skarpsinniga analyser och uppfriskande perspektiv, än de som är part i målet. Det kan gälla både yrkes- och privatlivet.

Kombinationen "egna erfarenheter" och "utomståendes engagemang och intresse" kan många gånger vara mycket berikande. Under förutsättning att parterna är intresserade av varandras verkligheter.

Tyvärr fungerar det inte om bara en part är intresserad av ett utbyte = inget utbyte. Eller om ovilja finns att acceptera ett ansvar för obehagliga sanningar.

Jag måste ju som mamma erkänna för mig själv och omvärlden att jag är ego som vill ha all vaken tid med mitt barn. Att det handlar om att jag egentligen inte alls vill dela, utan bara ha hela kakan själv!

Om det sedan beror på samhällets tryck på individen, kvinnans urusla och tråkiga jobb (där en hemma-med-barnet-tid känns befriande) eller något annat - det kan väl vara osagt. det är trots allt ett val man gjort.

Jag skulle vilja dela på föräldrarförsäkringen 50/50 av den enkla anledningen att bara då blir det här med föräldrarskap ett personligt ansvar. På så sätt är det upp till varje förälder, kvinna som man, att ta sin del av ansvaret.

Med det menar jag att den gällande ordningen vi har idag, där kvinnan förväntas vara hemma mer med barnen, lägger ett stort och orättvist ansvar på den individ som vill gå emot normen/systemet. Det är tufft och gliringarna låter ofta inte vänta på sig.

Sorry, detta blev lite av trådkapning, kanske? det var ju inte bara ett svar till dig, mandalaki.

Men det hjälper i alla fall inte sådana som oss.
I det långa loppet.
Det hjälper inte min dotter att få en mera jämställd arbetsmarknad.
Och det hjälper inte våra söner att få deras framtida föräldraskap att anses vara en naturlig del av deras liv.
En del som måste få ta tid.

"livet har olika skeden "
Är ett kortsiktigt "just nu" tänkande.
Som inte för handlingen framåt.
Och just så tänker människor.

Så därför behöver detta regleras med fördelningen av föräldrapenningen.
För långsiktighetens skull.

Där är ju ett stort fel i systemet!

Om en förälder jobbar natt, kan denne alltså helt lagligt plocka ut fp på dagtid och på så sätt få ut "dubbel" ersättning, samtidigt som den andra föräldern antingen är hemma dagtid eller jobbar dagtid?

Fel fel fel.... Jag jobbar själv natt på somrarna och den dagen jag går av mitt pass så får jag inte ta ut fp för på den dagen skriver jag lön och timmar på lönelappen...

Det där med 50/50, och att staten ska få besluta det är hemskt. Det är så många som kommer i kläm, särskilt ensamstående. Jag blev själv med dottern när hon var 2 månader. Och pappan var noll intresserad, jag fick han till att skriva över sina dagar på mig, men han fick inte skriva över de sista 60 dagarna då det enligt pappret stod att vi har gemensam vårdnad.
Detta gjorde att jag inte fick nån fp den sista tiden för min dotter innan hon fyllt 1 år. Delvis för att jag fick plocka ut innan förlossningen för jag gick över tiden nästan 1 månad. Och jag var tvungen att använda 7 dagar i veckan i fp. Hon fick inte börja förskola innan 1 år heller, så det var socialen tills hon var 1 år och jag kunde börja arbeta.

Tänk även de mammor eller pappor som får stora psykiska besvär, alkoholiserade m.m. Ska de tvingas vara hemma när den andre föräldern hemskt gärna vill och kanske är bättre för barnet? Ser man till barnets bästa om ena partern tvingas?

Ja ja säger ni, men skaffa inte barn om du inte vill vara hemma med barnet. Men tyvärr händer det att man gör det ändå för att den ena partern gärna vill vara hemma. Vi är vuxna människor som kan bestämma själva hoppas jag. Visst, staten betalar, men vi betalar också skatt...

Amen! Håller med!! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka