Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jag kan ju inte svara för Mandalaki, men jag svarar för mig på dina frågor, eftersom jag finner dem intressanta:

Vi har ju en sits där vi valt en högst traditionell fördelning på föräldra"ledigheten". Vi har inte haft tillgång till välfärdssystemet i Sverige (bott i USA och fått två barn) och han har jobbat heltid medan jag varit hemmamamma. Vi har delat lika på hushållsarbetet och han har tagit över ansvaret i princip helt för barnen när han kommit hem (jag har stått till förfogande för amning "bara").

De förhållanden vi valde anser ingen av oss vara de ultimata för en bra anknytning och en jämn fördelning av föräldraansvaret, men det var i realiteten det enda val vi hade om vi ville vara självförsörjande - vilket vi vill. Att vi valde en familjesituation som vi inte anser vara optimal beror på flera saker:

• Min man hade ett flexibelt jobb ocvh kund komma hem och avlasta mig om det behövdes
  • Vi var väl medvetna om att det skulle krävas extra jobb för honom ur anknytningssynpunkt
  • Det rörde sig om en begränsad tidsperiod
  • Det var nödvändigt för att min man skulle kunna få ett arbete i Sverige sedan
  • Jag är kroniskt sjuk och kan inte arbeta i dagsläget

Äääää, nu vill min äldste son att jag spelar lite spel mot honom, men jag återkommer senare med utförligare förklaringar kring mina tankar i detta ämne.

Jag blir helt vansinnig när det görs till en klassfråga om man har rätt att skaffa barn eller ej. Det är en sak om man inte alls har möjlighet att alls försörja sin familj, men att man måste göra det på det sättet som andra bestämmer.... Horribelt!!!

Pratet om klass förstår jag mig inte på, men så bor jag inte i Sverige heller :smirk: .

När vi fick vårt första barn var min man arbetslös, men jag var ändå hemma tills sonen var 11 månader.

Min poäng är att man kan dela på föräldraledigheten i de flesta fall. Argumenten att kvinnan är arbetslös eller att mannen tjänar så mycket mera pengar håller inte, i vårt fall har jag kunnat vara ledig med båda barnen även om min man var arbetslös när vi fick ettan och jag hade högre lön när vi fick tvåan. Det handlar bara om planering och prioritering.

Nej, det gör hon inte. Hon har ett tydligt samhällsperspektiv. Sen frågar du om hennes egna lösningar och då svarar hon.

*delvis knapplån*

Lite OT men återkommande högaktuellt just i den här frågan: Hur gör man för att prata om föräldraskap, barn och föräldraledighet på sätt som samtidigt är generellt tillämpat och där man använder egna erfarenheter (som kan vara vad man har sett hos andra, inte nödvändigtvis bara från den egna familjen)?

Det intresserar mig att det är så svårt för så många av oss att bevara samhällsperspektivet i de här frågorna samtidigt som man tänker på sitt eget liv, vilket man så klart gör.

Tillägg: Silverkedjans och Pallas inlägg, ev fler som jag inte kommer ihåg just nu, är goda exempel på vad jag efterlyser.

Senast ändrad:

Jag har aldrig förstått varför det är svårt:crazy:

Svaret man brukar få på frågor som dina är "men jag kan ju bara utgå från mig själv" - och där blir jag mållös. Jag tycker att jag varje dag är inbegripen i samtal som inte utgår från mig själv: om samhälle, om politik, om ekonomi, attityder, trender osv.

Hur skulle det se ut om alla bara utgick från sig själva? Är Fredrik Reinfeldt statsminister så måste politiken alltså röra sig om storstadsboende 40-åringar med barn, karriär och makt. Han skulle däremot inte kunna fatta beslut om sjukvården innan han själv blev inlagd på sjukhus, om tåg och flyg om han själv väljer bil osv.

Överfört på den här tråden skulle den bara bli en enkät, en uppräkning av inlägg som började med "Jag och min man". Vilket är förfärligt ointressant för nån annan än "mig och min man" - och inget diskussionsämne. Familjepolitik och jämställdhet - det är däremot diskussionsämnen.

*kl*

Appropå "min man har eget företag, han kan inte vara ledig"...

Min hovslagare, som är kvinna, blev ensamstående mor för några år sedan. Pappan var inte med i bilden från barnafödseln och framöver. Hon har klarat av att behålla sitt egna företag och ändå ha barn. Hon har inte ens en partner att dela bördan med.

Hur kommer det sig att hon klarar det när inte ett föräldrapar som ändå kan hjälpas åt klarar det?

Nej, det kan inte lika gärna vara mannen.

Jo, det kan precis lika gärna var mannen!

Fler och fler män är hemma nu och under längre perioder än tidigare.

Är det då synd om de män som är hemma i princip hela fp-perioden (tänka sig: det finns sådana exemplar!) Är de ynkliga? Och ska de kvinnor som väljer att fortsätta jobba efter en kortare fp-period hemma stämplas som äggdonatorer?

I fråga om "jag", så när min åsikt blir kratfigt ifrågasatt, måste jag ju föklara min ståndpunkt så att den andre parten förstår och då är det rätt givet att jag drar mig själv som exempel i stället för att hitta på en fiktiv person.

Jo, det är väldigt trist att just föräldraledighetsdiskussionerna alltid trillar ner på "jag och min man"-nivån. Och folk vränger ut och in på sig själva för att hitta positiva exempel där pappan inte tagit ut mycket föräldraledighet och ändå tillbringat sååå mycket tid med barnen.

Likväl talar vi om 80 :devil: procent av föräldraledigheten som tas ut av kvinnorna. Och nej, alla de paren som delar ojämlikt på ledigheten lever inte ur hand i mun ekonomiskt, eller är egna företagare. Jag ser gott om par med hyfsade löner som hellre prioriterar vagnar för 10 kkr och PoP-dressar än att pappan tillbringar tid med barnen.

Om de vill ha sitt liv så, vad stör det dig eller någon annan egentligen?

Visst är det tragiskt med sådana familjer, men tror ni seriöst att det blir bättre för att föräldrarna inte får styra själva över fp'n?

Det kan likväl bli så att allt fler 9 månaders bebisar åker in i dagissvängen för att båda föräldrarna jobbar. Är det ett bättre alternativ än att en av föräldrarna är hemma mer än den andre och att barnet får vara hemma med någon av sina föräldrar i 18 månader?

Det stör mig eftersom det generellt ger kvinnor ett sämre läge på arbetsmarknaden, eftersom vi ses som mer opålitlig arbetskraft både ur FL och VAB-synpunkt. Jag är kvinna, alltså påverkas jag av det.

Sen tror jag inte det kommer att bli en enorm massanslutning till dagis av niomånadersbebisar. För väldigt många par går det att lägga undan pengar före och under graviditeten så att man kanske överlever några månaders pappaledighet. Dessutom - en hel del av oss som är födda på sjuttiotalet åkte in i dagis- eller dagmammasvängen vid sju till nio månaders ålder. Vi verkar inte ha tagit så stor skada jämfört med dagens tonåringar med stigande psykisk ohälsa. Lyfter man näsan lite till och tittar över nationsgränserna har vi dessutom en väldigt väldigt lång föräldraledighet.

Som 70-talist med förälder hemma, så tycker jag det är tragiskt när barn växer upp på dagis...
Därav att mina barna alltid haft en förälder hemma under sin uppväxt och när de kommer från skolan nu som "stora"

De män som idag inte "kan" eller ännu värre inte vill vara hemma med barnen ensam på heltid och där mammorna måste gå tillbaka till jobbet efter sina 9 månaders fp, var tror du de barnen hamnar då :confused:

Eftersom det är kvinnor som kan bli gravida och inte män, så kommer vi alltid att vara mer "riskabla" att anställa än män, oavsett hur fp'n delas upp.

Det finns dessutom en hel del män som vabbar, det är inte bara kvinnor som gör det.

Det intresserar mig att det är så svårt för så många av oss att bevara samhällsperspektivet i de här frågorna ...

Och när jag envist försöker se det ut ett större perspektiv, så blir jag omedelbart beordrad att vidga mina vyer och lyfta blicken och se bortom mig själv.
Ett "mig själv" som inte ens är varken inblandat eller beskrivet.

Detta kommer nästan undantagslöst från dem som tydligt pekar på "mig och min man".
Jag antar därför att det betyder "Se MIG!" och inte "se omvärlden".

De män som idag inte "kan" eller ännu värre inte vill vara hemma med barnen ensam på heltid och där mammorna måste gå tillbaka till jobbet efter sina 9 månaders fp, var tror du de barnen hamnar då :confused: .

Fick jag önska kunde jag hoppas att kvinnor tänker till en gång extra innan de skaffar barn med en man som vägrar vara hemma med barnen! Där talar vi om riktigt dåligt pappamaterial. Sen kanske slentrianojämlikheten i uttag av dagar skulle minska.

Eftersom det är kvinnor som kan bli gravida och inte män, så kommer vi alltid att vara mer "riskabla" att anställa än män, oavsett hur fp'n delas upp.

Jovisst är det så att just graviditeten inte går att dela på. Men situationen kan bli bättre än den är nu, när arbetsgivarna kan ta för givet att anställning av en ung kvinna innebär både eventuell graviditetsfrånvaro och sen 80% av 18 månaders frånvaro.

Jo, det kan precis lika gärna var mannen!

NEJ det kan det inte. Vi talar ett 80-20-förhållande när det gäller uttag av föräldraledighet.

Uppenbarligen anser du att den officiella statistiken ljuger om verkligheten. Hur ska man då kunna diskutera med dig?

Du missuppfattar helt det jag skriver :cool:

Jag talade bara om att det faktiskt finns förhållanden där mannen tar i princip hela fp-perioden...

Som du ångar på kan man tro att inte en enda karl tar ut någon fp öht :crazy:

Om de vill ha sitt liv så, vad stör det dig eller någon annan egentligen?

Det stör mig att en norm om manligt resp kvinnligt föräldraskap stärks, där jag tycker att vi alla skulle vinna på att den försvagas. Det stör mig att barn växer upp med konservativa förebilder ifråga om kön - då dessa förebilder allvarligt riskerar att göra dessa barns läge på arbetsmarknaden och i andra sammanhang mer ojämställt än vad som skulle kunna vara fallet.

I många avseenden är livet inte en privatsak, och här handlar det om att jag inte med skattemedel vill uppmuntra ojämställdhet. Om sen familjer lever ojämställt ändå, kan jag bara beklaga det.

Dagis kan mycket väl vara att föredra framför cementerade könsroller i familjen.

Jag skulle hellre se att båda parter var hemma sex månader var, än att mamman var hemma arton månader, ja.
----
Sextitalist, hade två karriärinriktade föräldrar, och en föredömligt trygg uppväxt vad gäller familjesituationen.

Jag talade bara om att det faktiskt finns förhållanden där mannen tar i princip hela fp-perioden...

Absolut!

Jag känner två sådana par. Mannen/pappan har tagit ut alla ersättningsdagarna, men det är mamman som varit hemma med barnen. Utan någon som helst egen ersättning.

Föräldraförsäkring som hemmafrubidrag, alltså. Det skulle jag helst vilja slippa betala skatt till.

Det är ju skillnad på kvinnor och män och de kommer aldrig någonsin att bli identiska i sina egenskaper, oavsett hur mycket du mfl vill det...

Jag pratar om när pappan är hemma och mamman jobbar...

I din bekantskapskrets, vad gjorde då dessa 2 pappor under den tid de skulle vara hemma med fp??

Att hänvisa till hur verkligheten ser ut - alltså 80-20 - det är alltså att ånga på?

Sånt där gör mig verkligt förbannad. Jag har ingenstans anklagat män för att aldrig ta ut föräldraledigt. Jag konstaterar hur verkligheten ser ut - alltså 80-20 - och har åsikten att en kvotering vore välkommen.

Så påstå inte att jag sagt nåt jag aldrig sagt - bara för att det passar din egen åsikt.

Att skrika rätt ut är att ånga på..

Jag har ingenstans påstått att du sagt något, såvida inte mina frågor uppfattas som dina konstateranden :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka