Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Det är rent MAKALÖST vad bidragsberoende folk verkar vara.

Kan ju trösta dig med att jag har inte ett öre i bidrag!

Den lilla fp, jag fick för 15 resp. 13 år sedan är det enda.

Barnbidraget går till barnen och deras behov.

Något som jag ofta tycker glöms bort i en diskussion som den här är att jag tror att enda sättet att få upp kvinnolöner och vända synen på kvinnor på arbetsmarknaden är att män är hemma lika mycket med barnen som kvinnor.

Nåt annat som glöms bort är att vi skapar ÄNNU en ojämställd generation. En generation där kvinnor tar hand om hem och barn medan pappa är på sitt viktiga jobb.

Vi skapar alltså ÄNNU en utbränd kvinnogeneration eftersom kvinnor NUMERA tar hand om hem och barn SAMT jobbar medan pappa är på sitt viktiga jobb.

Barn gör som sina föräldrar. Alltså är föräldrar som inte delar på föräldraledigheten inga bra förebilder.

Det var lite som jag misstänkte. Du grundar, enligt mig, dina åsikter utefter dina egna erfarenheter..?

Nej, det gör hon inte. Hon har ett tydligt samhällsperspektiv. Sen frågar du om hennes egna lösningar och då svarar hon.

Det är inte samma sak som t ex du gör: pratar enbart utifrån dig och ditt.

Nåt annat som glöms bort är att vi skapar ÄNNU en ojämställd generation. En generation där kvinnor tar hand om hem och barn medan pappa är på sitt viktiga jobb.

Vi skapar alltså ÄNNU en utbränd kvinnogeneration eftersom kvinnor NUMERA tar hand om hem och barn SAMT jobbar medan pappa är på sitt viktiga jobb.

Barn gör som sina föräldrar. Alltså är föräldrar som inte delar på föräldraledigheten inga bra förebilder.

Precis och med det sätter vi punkt för diskussionen :D

Dina ord inte mina...

Uppskattar inte att du försöker lägga ord i min mun :cool:

Kan ju trösta dig med att jag har inte ett öre i bidrag!

Visst visst.
Men den här diskussionen handlar egentligen inte om dig.
Utan om samhället, jämlikhet och frånvarande pappor.
Om lika lön för både kvinnor och män och att kvinnor inte skall väljas bort på arbetsmarknaden för att de förväntas komma att vara hemma och ta ansvar för barnen.

Likadant med folk som har gårdar med EU-bidrag..:angel:

Jo det är också dåligt.
Gårdar borde bära sig själva och bonden få betalt för maten vad den kostar.

Dock är EU-bidrag inte egentligen ett bidrag till gårdsägaren.
Utan ett bidrag för att maten skall vara billigare för alla.
Och att naturen och miljön skall vara fin för alla när de vill utnyttja allemansrätten.

Så man måste se bidragen i sina verkliga perspektiv.
Vad de egentligen är avsedda för att få för effekter.

Min syster är en slarver (kanske för att pappa var hemma med henne som städförebild?:D ) medan hennes man hatar oreda. Så han städar, lagar mat och pysslar med huset medan syster jobbar och pluggar.

Men när barnen var mindre så var det hon som var hemma och han gjorde "karriär" vilket har resulterat i en stabil ekonomi med nybyggt hus i ett jättebra område precis vid havet.

Enligt vissa så är detta farligt enligt erat genus-perspektiv och syrrans man (som verkligen är en helt underbar pappa!) borde ha kastrerats och är en dålig förebild?

Men att syrran nu när barnen är 5 och 8 år gamla är frånvarande en del gör inget lr är hon kass hon med?

JAG ser ur ett samhällsperspektiv som utgår ifrån individens fria rätt och inte ur min egna situation!

Hur har du och din man gjort Mandalaki?
Delar/delade ni på föräldrapenningen eller?

Vill bara få fler exempel på hur man SKA göra för att vara en bra förebild!

Senast ändrad:

Men ursäkta..vad har Gnist fd yrke med det här att göra?

Hon kanske var spåtant på olika loppisar?:idea:

Enligt vissa så är detta farligt enligt erat genus-perspektiv och syrrans man (som verkligen är en helt underbar pappa!) borde ha kastrerats och är en dålig förebild?

Nu är du direkt osmaklig. Sånt där får mig tyvärr att bara att scrolla vidare.

Aha, så med kvinnodominerade yrken så går det.
Men inte med mansdominerade.
Intressant!

Det var ovanstående jag syftade på :cool:

Jag har aldrig påstått något i den vägen, utan det är din egen uppfattning att det "är så".

Gissa på du, vilket yrke jag är utbildad till. Jag bryr mig inte :D

Men det är ju så jag tolkar det!

I stället för att scrolla vidare så förklara för mig istället!

Jag har ju i denna tråden läst att man är en ynkrygg om man väljer en pappa som inte är hemma med Fp!

Att man är en dålig förebild för sina barn osv så hur ska jag annars tolka det?

Du behöver inte bli stött och kort i tonen utan försök förklara istället!

Ni har ju chansen att omvända en med era argument!:idea:

Det du skrev om att mammorna både får ta hand om hem, barn och jobb och det tyckte jag var intressant tex!

Men ursäkta..vad har Gnist fd yrke med det här att göra?

Gnists NUVARANDE yrke.
Du läser dåligt!

Jo det är intressant ur ett jämförande genus-perspektiv att se vilka yrken som anses som "säkra" för att få jobb även efter många års frånvaro.
Och vilka av dessa som är "manliga" resp "kvinnliga".

Så länge du väljer att tolka det man skriver som att man föreslår kastrering så kan jag inte se att du vare sig vill förstå eller bli omvänd.

Att det är mammor som tar hand om hem, barn och jobb är inget nytt. Det finns mängder av undersökningar som visar att kvinnor tar största delen av hemarbetet, att när män kommer hem från jobbet varvar de ner och när kvinnor kommer hem från jobbet varvar de upp, kvinnor är i högre utsträckning än män sjukskrivna för utbrändhet osv.

Alltså styrker de där undersökningarna precis det du kan läsa om på buke hur ofta som helst: "hjälp vad ska jag göra för att han ska få ändan ur vagnen?". Eller som du själv uttryckte det: Då hade jag helt slut efter en arbetsdag kommit hem till kaos och städning som väntade!

Läs mitt inlägg #130 och försök att förstå vad som står där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka