Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Hur har du och dina barns pappa det idag?
(fråga ställd i vänlig nyfikenhet då jag undrar vadan denna uppfattning kommer ifrån?)

Pappa ett "passade" barnet de enkla tiderna några timmar/dag första året medan jag hade huvudansvaret. Barnet (som var av "brandbilstyp" och aldrig sov mer än några timmar i sträck, oftast bara en kvart) var med mig överallt på jobb etc och jag lämnade honon första gången ett helt dygn till pappan när han var 13 mån.

Hade vi inte tvingats till extra föräldraledighet för att vi fick köa olagligt länge till dagisplatsen hade pappan inte tagit någon längre pappaledighetsperiod. Han jobbade inte så det var inte där skon klämde, utan små barn var inte hans grej riktigt.

Det TVÅNGET för honom att ha barnet ett halvår när dagisplatsen försvann och mitt jobb var inbokat är enligt min uppfattning den enda anledningen att de idag har en god relation. Man kan inte bygga en föräldrarelation om man är "barnpassare".

Men efter vår skilsmässa (surprised? Det är heller ingen slump utan också en del i ett större mönster) har han valt att prioritera ett i hans ögon roligare jobb än de han kunde fått i barnets stad och flyttade många mil härifrån. Nu träffar han barnet alldeles för lite, när jobbet tillåter. Vilket de mår dåligt av båda två. Särskilt pappan, men det är hans val och han får stå för det.

Men han kör ju ny BMW och har stooort hus, det kanske är viktigt ?

Pappa 2 är utvald på helt andra grunder..
Vi var hemma båda två de första 5 månaderna och sedan har vi växlat genom att jobba/studera på deltid båda två. Han har varit hemma mer. Det är hans första barn och han vill inte missa något roligt utvecklingsstadium. Barnet är mer bundet till honom än mig, jag kan vara borta (som nu) och jobba ett par dygn, men när PAPPA är borta, då är cirklarna rubbade :o

Nu lever vi alla 4 på liten budget i billig lägenhet i billig småstad, kör gammal 245:a och köper alla grejor begagnade för att prioritera tid med barnen. De är i snitt 20-25 tim/v på dagis vilket jag tycker är lagom. För att klara det jobbar jag deltid och sambon distanspluggar.

Vi orkar ofta inte mer än gosa med barn och kramas i soffan på kvällarna (dagisinfektionernas tid är tuff) och det ser ut som ett bombnedslag i lägenheten allt som oftast.

Och jag har aldrig haft det så bra :love:

Spelar det någon roll egentligen?.

Ja med tanke på att t.ex. Civilingenjörer kan ha svårt att få jobb om de inte håller sig uppdaterade, så spelar det roll.
Och med tanke på att det tydligen är så viktigt för män att bevaka sin possition på arbetsmarknaden, så är det ju det.

Men om det liksom går bra ändå.
Som det tydligen kommer att göra för dig då.
Så borde det ju gå bra även för männen?
Eller är det bara kvinnor som kan göra så?

Därför så blir jag naturligtvis nyfiken på detta fantastiska yrke som man kan vara hemma ifrån i massor av år och sedan säker få ett välbetalt arbete.

Och särskilt på vilka egenskaper det yrket har som inte männens yrken har.

Tack för långt svar.

Det var lite som jag misstänkte. Du grundar, enligt mig, dina åsikter utefter dina egna erfarenheter..?

Jag har alltid lämnat mina barn väldigt tidigt. Redan vid ett par veckors ålder. Detta har ju varit möjligt då jag inte har ammat.

Ingen av dom har varit bunden vid mig eller pappan speciellt mycket utan har blivit trygga sociala varelser som accepterar dom flesta!
Om det har med det att göra eller om dom bara är födda sådana kan jag ju inte uttala mig om för de flesta barn brukar ju annars komma i perioder där dom är bundna vi någon av föräldrarna.

Däremot så anser jag och mina barns pappa..att trots att vi gick skilda vägar efter den första..att vi hade ett ansvar kvar som föräldrar och har skaffat två till efter det. (Vi har fått tre barn på lika många år)

Vi tyckte båda två att barn ska ha syskon och det är våran "plikt" som förälder att ge dom det..helsyskon..trots att vår kärlek slocknade så dog ju inte kärleken till dom underbara barn vi fick och den första skulle ju inte få "lida" (konstigt ordval) för att hans mamma och pappa inte lever ihop mer.

Däremot firar vi födelsedagar, semestrar och jular ihop som en familj!

Vi vill gärna ha en fjärde så jag finner honom som ett utmärkt pappaämne och han mig som ett bra mammaämne trots att vi inte har delat lika på föräldraledigheten!

Jag anser inte mig eller honom vara en ynkrygg för det!:rofl:

Kan bara beklaga att du träffade fel man från början.

Men blanda inte in en massa genus-perspektiv på oss andra som precis som du har rätt att välja dom vägar vi själva vill gå!

Men varför har ni då valt som ni har gjort?
Varför inte?
Det skulle vara omöjligt för oss att ha de hundar och djur vi har om vi båda jobbar heltid och skyfflar ungarna på dagis och fritids = försämrad livskvalitet (för oss)

Inte_Ung skrev:
Om det inte är ekonomin, vad är det då?
Jag anser att våra barn förtjänar att ha en förälder hemma under uppväxten, att det sedan blev jag är mer en slump. De slipper bli nyckelbarn och komma hem till ett tomt hus och den yngsta slipper vara på dagis/fritids hela dagarna.

Inte_Ung skrev:
Att kvinnan är bättre lämpad att ta hand om barn och hem?
Knappast... Maken är minst lika kapabel att ta hand om barn, hus & hem. Däremot är det väl inte hans starka sida att lägesrätta lamm i fellägen och att klara av komplicerade födslar på både får eller hundar..

Kort sagt: Vi har valt det liv som passar våra barn och oss bäst! Vi har trevliga välanpassade barn med bra självkänsla och självförtroende, som alltid haft tryggheten i att ha en förälder hemma :cool:

Nyfiket frågat: Om maken varit hemmaman, hade det varit samma hackande och ifrågasättande över det valet???

Kan dessutom tillägga att pappan till barnen alltid tagit pappaledigt från jobbet när barnen varit små! Han finns alltid tillgänglig för sina barn och tar sig alltid tid för dem. Finns inget som är viktigare eller som prioriteras före i livet än barnen för honom.

Jag valde alltså ett perfekt "pappaämne" till mina barn!

Blir det en klassfråga av att delad föräldraledighet?
Förklara för mig!
Hur mycket skulle det kosta en sådan familj?

Alla har inte möjlighet att vara hemma mad sina barn. Det kan gälla både mammor och pappor. I vår familj var det pappan som inte hade någon möjlighet att vara hemma, pga att han har ett eget företag som han driver ensam. Skulle han varit borta från jobbet i 6 månader skulle han varit tvungen att sätta företaget i konkurs. När de 6 månaderna hade varit slut skulle det inte funnits något jobb att gå tillbaka till = inga pengar att leva på. Därför hade vi ingen ekonomisk möjlighet att dela föräldraledigheten. Och när jag redogjorde för detta i en tidigare tråd så fick jag svaret att sådana som vi borde inte få skaffa några barn alls, för vi raserade samhälls ekonomin om vi inte delade lika. DÅ anser jag att det är en klassfråga.

I vår familj var det pappan som inte hade någon möjlighet att vara hemma, pga att han har ett eget företag som han driver ensam.

Men att det är så är ju inte föräldrapengens sak att reda ut.
Utan det får man fixa själv.
Föräldrapengen skall inte användas till att hålla egna företagare under armen.

Varför inte?
Det skulle vara omöjligt för oss att ha de hundar och djur vi har om vi båda jobbar heltid och skyfflar ungarna på dagis och fritids = försämrad livskvalitet.
Om du hade varit man, så hade du kallat det för att "driva eget företag".
Inte att vara hemmaman.

De slipper bli nyckelbarn och komma hem till ett tomt hus och den yngsta slipper vara på dagis/fritids hela dagarna.
Det hade de ju sluppit även om ni turades om.
Eller hur?

Vi har trevliga välanpassade barn med bra självkänsla och självförtroende, som alltid haft tryggheten i att ha en förälder hemma
Det tvivlar jag inte en sekund på.
Men det hade de väl varit även om deras pappa hade varit hemma?
Dessutom så är det inte det som det handlar om.
Barnen blir nog bra så länge som familjerna håller ihop och fungerar.
Men tyvärr så är det alldeles för många pappor som försvinner och det skulle delvis botas med delaf Föräldrapenning.
Och arbetsmarknaden skulle bli mera rättvis.

Nyfiket frågat: Om maken varit hemmaman, hade det varit samma hackande och ifrågasättande över det valet???
Som jag skrev tidigare.
Så hade det nog hetat att han "drev eget" hade "egna projekt" eller något annat spännande.
Inte hade han sagt att han var hemmamman.

Men om, så hade du som mamma ansetts skum som inte villa ta hand om dina barn alls.
Så det hade också blivit ett himla liv, men på ett annat sätt och från andra människor.

Dessutom så undrar jag fortfarande vilket fantastiskt yrke som du har, där du kan gå hemma i massvis av år och fortfarande vara attraktiv på arbetsmarknaden.
Läkare eller sjuksköterska kanske?
Där är det ju alltid en brist.
Och så var det den delen med lägesrättning av lamm och valpar.
Barnmorska kanske?

KL

Något som jag ofta tycker glöms bort i en diskussion som den här är att jag tror att enda sättet att få upp kvinnolöner och vända synen på kvinnor på arbetsmarknaden är att män är hemma lika mycket med barnen som kvinnor. Så länge mannen alltid kan komma apporterande till jobbet så är det "klart" att han har högre lön och lättare för att få jobb. Han VAB-ar dessutom mindre. Kvinnor är ett problem på arbetsmarknaden och det är ett problem som vi inte hjälper till att avskaffa.

Något som jag ofta tycker glöms bort i en diskussion som den här är att jag tror att enda sättet att få upp kvinnolöner och vända synen på kvinnor på arbetsmarknaden är att män är hemma lika mycket med barnen som kvinnor.

Ja och det är ju dåligt.
Med tanke på att det är det som det hela egentligen handlar om.

Kan dessutom tillägga att pappan till barnen alltid tagit pappaledigt från jobbet när barnen varit små! Han finns alltid tillgänglig för sina barn och tar sig alltid tid för dem. Finns inget som är viktigare eller som prioriteras före i livet än barnen för honom.

Jag valde alltså ett perfekt "pappaämne" till mina barn!

Du missade tydligen ovanstående :angel:

Inte_Ung skrev:
Men det hade de väl varit även om deras pappa hade varit hemma?
Dessutom så är det inte det som det handlar om.

Som jag skrev tidigare.
Så hade det nog hetat att han "drev eget" hade "egna projekt" eller något annat spännande.
Inte hade han sagt att han var hemmamman.

Knappast.. Så fjantig är han inte att han skulle kalla att ta hand om hem och barn för "eget företag" eller "eget projekt" :cool:

Föräldrapengen skall inte användas till att hålla egna företagare under armen.

Eeeeeee, nu är jag inte riktigt med......

Hur menar du att han har använt föräldrapenningen för att hålla företagare under armen genom att han INTE tar ut ersättning?

Han fortsatte jobba och du fick ta fp antar jag att I_U menar..

På något vis hade det tydligen varit för både er och staten bättre att han varit hemma, gått i kk och fått eran ekonomi havererad :crazy: :crazy: :eek:

Blir lite orolig för vissas framförhållning i ekonomin. Om mannen inte kan ta ut FP i några månader utan att företaget går i kk, man får sälja huset, bilen och i princip hamna på gatan (om man nu får tro utsagorna), vad händer då om samme man blir långvarigt sjuk eller skadad? Eller blundar man för det och håller tummarna att det inte händer?

Blir lite orolig för vissas framförhållning i ekonomin. Om mannen inte kan ta ut FP i några månader utan att företaget går i kk, man får sälja huset, bilen och i princip hamna på gatan (om man nu får tro utsagorna), vad händer då om samme man blir långvarigt sjuk eller skadad? Eller blundar man för det och håller tummarna att det inte händer?

Jo, det är en osäkerhet som man ständigt lever med. Blir man långvarigt sjuk eller skadad så har man ju inget val. Med FP hade vi ett val. Jag var hemma, och företaget kunde behållas.

Ja, det är väl så de flesta resonerar... Själva valde vi ju att vara självförsörjade utomlands (han jobbade heltid, jag var hemma) framför att gå på soc i Sverige. Vi har lyckats väldigt bra med anknytningen ändå, men det vore lögn att säga att det har gått av sig självt eller att min man varit på samma nivå som jag hela tiden.

Du missade tydligen ovanstående

Nej det gjorde jag inte.
Jag har väntat med det ett tag.

För jag undrar fortfarande vilket fantastiskt yrke som du har som man kan stanna hemma ifrån i flera år och sedan komma tillbaka till en garanterad anställning med full, bra lön.
För om du kan det - så borde ju även män kunna det.

Och då så faller argumentet om att en man inte kan vara hemma för att då tar karriären skada.

Han fortsatte jobba och du fick ta fp antar jag att I_U menar..
Du har förstått helt rätt.

På något vis hade det tydligen varit för både er och staten bättre att han varit hemma, gått i kk och fått eran ekonomi havererad :crazy: :crazy: :eek:

Det är sådant som man får lösa själv med sin egen ekonomi.
Om det inte går, så får man acceptera att den andres föräldrapenningsdagar är slut.
Och leva på egna pengar.

Det är rent MAKALÖST vad bidragsberoende folk verkar vara.
Man kan inte ens skaffa barn om inte samhället går in med FULL kostnadstäckning.
Och bidragen ses som en självklar rättighet att användas som man behagar.
Och varje villkor för att få bidragen ses som en inskränkning av individens frihet.

Klart att även män kan det om de har samma yrke som jag, men det är inte så många män som jobbar inom det. Det är ett kvinnodominerant yrke.

När de 2 första kom hade jag dock inte den utbildningen. Den skaffade jag när de var 6 resp 3 år = Pappan var heltidshemma (igen) eftersom jag bodde på annan ort under utbildningstiden och bara kom hem varannan helg :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka