Så problemet är om de känner sig frånvarande, inte om de är det? Är de frånvarande så är de, det är väl inte mer med det? Är problemet hur föräldern känner sig, eller hur samhället är strukturerat kring frågor som kön, könsroller, makt mellan könen, föräldraskap och barn?
Men ÄR verkligen en förälder som arbetar 8 h/5 dagar i veckan frånvarande?
Enligt mig är man inte det!
Ja, jag tycker att det är ett problem att skuldbelägga dom föräldrar med epitet som "frånvarande" för att dom måste arbeta för att klara sig
Jag tror, i min enfald
att barn som inte har en mamma eller pappa hemma på heltid kan bli lika lyckliga, trygga och harmoniska ändå!
Ska era argument fungera till fullo så måste vi också se till att man som hemmaförälder är en bra sådan. Det är ju inte endast TIDEN med barnen som spelar in. Jag vet mammor och pappor som är hemma med barnen som jag tycker ger sina barn allt annat än en harmonisk uppväxt!
Så återige, det är inte så enkelt..
Som du torde känna till finns det i de kvinnodominerade branscherna snarast ett överskott på deltidstjänster. Det där går givetvis att lösa.
Men varför går det inte att införa obligatorisk 6-timmars arbetsdag som vänsterpartiet vill då?
Dom "lärde" säger ju att det inte går att lösa den ekvationen med del/halvtidstjänster så därför har jag svårt att se hur det skulle kunna gå att genomföra en sådan omorganisation under den tid man har barnen hemma?
F.ö så finns det deltidstjänster inom kvinnodominerade yrken där den som har tex en 67%-ig tjänst i botten allt som oftast ändå jobbar heltid för att få pusslet att gå ihop.
Jo, som sagt, exakt så enkelt är det, och/men det får så klart konsekvenser i samhället, vilka jag ser fram mot med förtjusning och intresse.
Där är vi överens!
Vet ej. Men över 1,5 år verkar klart överdrivet, tycker jag.
Det tycker jag är varje förälders sak att bestämma! Ett barn kanske är moget då medan ett annat är det inte så det är ännu ett skäl till att individanpassa fp för barnet där tex farfar eller farmor skulle kunna ha rätt att vara hemma med barnet.
Och då är vi ju tillbaka i det intressanta som Pallas påpekar långt tidigare. OAvsett hur familjens villkor ser ut, kommer nästan alla fram till samma slutsats: mamma bör i just vår familj vara hemma mest. Varför är riktade och generösa statliga bidrag övergrepp i den individuella friheten, medan starkt verksamma sociala/kulturella normer inte är det? Kan du förklara det för mig, för jag undrar verkligen?
Där får du förklara för mig vad du menar med sociala/kulturella normer innan jag kan svara!
Intressant. Jag tror nämligen inte på att alla de föräldrar som knappt ser sina barn verkligen älskar dem. Oavsett vad dessa föräldrar själva säger. Men givetvis är det mycket sällan jag säger något sådant till dem.