Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om mamman hela tiden är där och pysslar på med allt som har med barnet att göra och tar hand om "allt" blir det väl så...
Jag pratar inte om att man blir en bra eller dålig förälder. Man kan säkert vara förälder även om man inte är hemma en enda dag på föräldraledighet. Jag pratar om att man får två helt olika föräldrar när den ena tar hela föräldraledigheten. Man får en huvudförälder och en biträdande förälder. Och den biträdande föräldern kommer aldrig ha samma koll som den som har varit hemma mest. Undrar du över tidsrymd så verkar det (vad jag har läst och hört från bekantskapskretsen) som om det kräver minst 3 månaders eget heltidsansvar för att barn och förälder ska vänja sig vid situationen. Det räcker inte att pappan är hemma en månad på semestern. Pappan kan visst få kontakt med sitt barn, men man utvecklar inte ett lika djupt föräldraskap när man inte har ensamt ansvar för barnet och har tid avsatt att fokusera på det. Och nej det räcker inte med att ta över barnet på kvällar och helger för då är man ju oftast två. Det är eget ensamt vuxet huvudansvar som krävs.mino;
Jag raljerade inte utan spånade..vilket jag gör när jag väger olika argument för och emot..när jag vänder och vrider..för att komma fram till en ev. ny ståndpunkt!
Jag kommer vara hemma under större delen av mina barns uppväxt samtidigt som de får sina 4 timmar per dag på "dagis" för jag tycker att mina barn är i behov av att träffa andra barn och jag har världens bästa förskola!
Däremot tycker jag inte att dom föräldrar som är i en annan situation ska behöva känna sig frånvarande för att dom inte har den möjligheten!
När jag spånar vidare så tänker jag i ett större perspektiv. Om nu föräldrarna väljer att gå ner på deltid båda två under barnens uppväxt..då måste det finnas ett större utbud av deltidstjänster och fler människor som arbetar för att "täcka upp".
Det behövs billigare bostäder och köpkraften blir mindre osv osv..vilket kanske leder till färre jobb och så är vi tillbaka på ruta ett igen.
Så saker och ting är inte så enkelt soma tt man är en frånvarande förälder för att man måste jobba!
Sedan så undrar jag fortfarande vilken ålder du anser det är okej för barnets skull att föräldrarna börjar arbeta?
Är nio månader med mamma och nio månader med pappa det ultimata eller ska vi t o m utöka föräldrapennigen?
Här kan jag ju bara gå in och upprepa att jag tror på individens fria rätt att själv avgöra vad som är bra för ens barn.
Den lösning som är bra för en familj kanske inte funkar för en annan osv men barnen blir glada, lyckliga och harmoniska i alla fall!
För hur det än är så är det kärlek som ger fina barn.
Och jag är övertygad om att "alla" som blir föräldrar ger sina barn det och ska inte behöva lastas med pekpinnar om att dom är frånvarande och föräldrar på LÅTSATS om dom inte tillbringar all sin vakna tid med barnen!
På familjeliv finns så många knäppskallar, det forumet kan man inte ta på allvar.
På familjeliv finns så många knäppskallar, det forumet kan man inte ta på allvar.
Det utförligaste svaret jag fick på frågan varför de inte delade mer lika var: "Jag tycker att mamman ska vara hemma, för jag tycker det."
*kl* Men vad tror ni, ni som hängt på Familjeliv, är det ett realistiskt tvärsnitt eller ej? Själv känner jag mig ju ungefär som lingonben beskrev:
Jag fruktar nämligen att det är ungefär såhär det ser ut ute i stugorna...
Jo, det är ju det jag mer och mer börjar tro, och det gör mig lite... errr... oroad inför framtiden. Det känns som att jämställdheten är längre bort än någonsin och feminist är ett skällsord.
Kvot
Annars sa jag ju det med..att nu verkar det ju som en majoritet, i o m alliansens valseger, att folk vill ha det så och att man får rätta sig efter det!
Jag vet inte om jag har en ovanlig man eller så, men han har automatiskt tagit sitt ansvar för våra barns skötsel, redan från första dagen. Iofs är han uppfostrad av en driven feminist (tack och lov) och det spelar kanske in?
Tillägg: Det fanns liksom inte ens på kartan för honom att inte göra det.
Nej. Alliansen vill inte kvotera föräldraförsäkringen, alltså dela ledigheten lika mellan föräldrarna. Du måste ha fått det om bakfoten. Alliansen vill det inte, sossarna vill det inte, de enda partier som varit positiva är v och mp. Och i opinionsmätningar som t ex Sifo vill majoriteten av vanligt folk inte heller ha det.
Och vad gäller yttrandefrihet så innebär den inte att man talar oemotsagd. Den innebär tvärtom att den som inte tycker som du har rätt att tala om det.
Jag skulle utan problem kunna ställa upp på det förslaget.Mitt förslag (i enlighet med ett utredningsförslag som blev nedröstat av den förra regeringen - SKÄMS!) är att utöka föräldraledigheten med två månader och dela den i tre delar - en var som inte går att överlåta till vardera föräldern och en del att fördela fritt. På det skulle vi komma långt och om någon skulle hamna i kläm pga att någon förälder inte skulle kunna ta ut sin del så kommer det bara röra sig om en månad kortare hemmavaro än dagens FP med maxuttag.