Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Och ni som klagar på alliansen. Varför infördes inte kvoterad föräldraförsäkring under de tidigare 12 åren? Och vad hade vi för styre när den sk pappamånaden infördes?

Du får väl maila han som skrev debattartikeln och fråga. Det är han som klagar på alliansen men jag hittar ingen i tråden som gör det.

Och ändå så får man intrycket i den här tråden att det är det enda rätta!:angel:

Ingen här i tråden - utom du - har påstått att det någonstans finns en majoritet för delad föräldraförsäkring.

Du har fattat fel, helt enkelt.

Du får väl maila han som skrev debattartikeln och fråga. Det är han som klagar på alliansen men jag hittar ingen i tråden som gör det.

Nej men jag tolkar TS som ett 100% bifall till debattartiklen. Men jag tänker inte maila och fråga, varför skulle jag?

Här kan jag ju bara gå in och upprepa att jag tror på individens fria rätt att själv avgöra vad som är bra för ens barn.

Men detta handlar inte om barnen NU.
Det handlar om samhället i stort.
Och barnens framtid som vuxna.

Som barn har de nog det bra på massor av olika sätt.
Men som vuxna så behöver de ett jämställt samhälle.

Och just hur man skall styra det till att bli så, tror jag inte att familjerna själva är kapabla att göra.
Stora vyer Trygg, stora = samhälle i framtiden.
Inte små = familj, här och nu.

Tja, du ställer ju frågor till "er som klagar på alliansen". Och det gör artikelförfattaren men ingen annan.

Ingen här i tråden - utom du - har påstått att det någonstans finns en majoritet för delad föräldraförsäkring.

Du har fattat fel, helt enkelt.

Förlåt..ville bara få det på pränt att "era" åsikter inte stöds av majoriten av Sveriges befolkning..:o ;)

Så den, i tråden, förespråkande vägen är kanske inte den enda rätta vägen då?

Förlåt..ville bara få det på pränt att "era" åsikter inte stöds av majoriten av Sveriges befolkning..:o ;)

Tja, det verkade inte behövas, jag visste det ju redan. Och det gjorde nog övriga i tråden också.

Sen har man faktiskt rätt att bilda sig en åsikt som inte stöds av majoriteten svenskar. I synnerhet om man är lite påläst.;)

Jag vet inte exakt vilka du vänder dig till. Inte heller vet jag vad som är problemet. Jag ser mig inte som företrädare för den svenska röstberättigade majoriteten när jag hävdar mina åsikter.

Det jag blir förbannad på är detta J-A moraliserande och fördömmande. Enligt vissa är jag ingen pappa utan en spermadonator. Jag har tydligen dålig kontakt med min son för det har man ju om man varit för lite föräldraledig.

Vad gäller moraliserande håller jag med Prinsessfeminist. Människor utan moral vore inte en förbättring.

Jag tycker inte att någon i tråden fördömer. Jag vet inte vem som pratat om spermadonator.

Jag tror inte att man nödvändigtvis har dålig kontakt med sina barn för att man inte varit föräldraledig, men som Pallas väldigt tydligt visade i sitt inlägg, så krävs det mer.

För mig är det rätt obegripligt att du reagerar så starkt. Jag vet ju ingenting om dig i stort sett, men jag skulle bli mycket förvånad om jag träffade dig och din son (ett eller flera barn?) och ni inte verkade rätt täta.

Jag har inte klagat på alliansen i den här frågan.

Sen har man faktiskt rätt att bilda sig en åsikt som inte stöds av majoriteten svenskar. I synnerhet om man är lite påläst.;)

Hihi..det har du faktiskt rätt i på båda punkter..tyvärr..;) :angel: :D

Men till dig, Petruska m fl.. Jag blev hjärntvättad alá Sekt á Sekt här inne och trodde att JAG var galen och i minioritet..:D

Jag tror vi alla vill nå samma mål med ett jämlikt samhälle!

Det är bara vägen dit som skiljer oss åt!

Med dessa ord lämnar ynkryggen, den frånvarande föräldern och den i rosa klädda Trygg debatten!:p

Ps! Är det bara jag som tyckerrr mig aaana (säger denne mening i sann Carl Bildt stil) att tonen gentemot den manliga individen i denna tråd är liiite annorlunda från feministerna än vad den ärrr gentemot sina systrrarr....*sticker och gömmer mig*

Senast ändrad:

Jag tror inte att man nödvändigtvis har dålig kontakt med sina barn för att man inte varit föräldraledig, men som Pallas väldigt tydligt visade i sitt inlägg, så krävs det mer.

Jag tycker att minos "primärförälder" säger mig allt. Det är ruggigt bra.

Det är ju som Tim brukar säga till bukare som har svårt att lämna över barnets i pappans vård: "ingrip inte förrän barnets liv och hälsa är hotat".

Hon har helt rätt. Pappan måste inte bara vilja vara primärförälder, han måste också ges möjlighet att bli det. Även om mamman tror att hon ska gå sönder inuti.

Jag tycker att minos "primärförälder" säger mig allt. Det är ruggigt bra.

Ja, det är bra. Och en trevlig matematik som inte utesluter två (eller fler?) primärföräldrar.

Generellt sett är det ju svårt att säga om problemet oftast är att fäder inte vill bli primärföräldrar eller om om mödrar inte låter dem. Man ser ju ofta båda delarna.

Jag har lagt märke till att mina jämnåriga vänner, klart vuxna och medelålders alltså, sällan pratar med eller om sina fäder. Oavsett om föräldrarna lever tillsammans eller inte. De ringer inte sin pappa för att säga eller fråga saker, men till sin mamma. Deras pappa ringer inte till dem i nämnvärd utsträckning, och aldrig "bara" för att småprata om hur läget är. Relationen till pappan verkar ofta vara ett bihang till relationen till mamman, där mamman är den egentliga föräldern.

Generellt sett är det ju svårt att säga om problemet oftast är att fäder inte vill bli primärföräldrar eller om om mödrar inte låter dem.

Det där samverkar ju i skön förening.

Den bild du beskriver av vår generations föräldrar har jag också. När jag var liten fick jag lära mig att säga "pappa e på jobbet tjäna pengar till mamma nalle mig". Så hade mamma svarat på mina frågor om var pappa var. Det var ju hyggligt att han ville dra in lite stålar till nalle också:D

Ja, båda mina föräldrar var ju på jobbet. Och båda slet som djur för att vara nära, närvarande och öppna när de äntligen var lediga, trots att de säkert på ett plan helst ville sjunka ner framför teven eller med en bok.

Fanns det föräldraledighet då?

1974 kom föräldraförsäkringen efter att varit på gång i flera år på 60-talet.

Tjaa...mino, jag vet inte om det är snicksnack. Jag tror det är en krass verklighet för ganska så många. Det handlar kanske inte om att vara "konkursmässig" men att ändra sitt boende kanske, vad vet jag. Jag ser det som ett av incitamenten i varje fall.

Det skulle vara intressant att se vad som hände om man tog bort taket så att 80 % blev 80 % och sedan riktade föräldramånaderna som en del föreslagit i tredjedelar.

För ett par andra vänner jag har räknas föräldraledighet som en merit, i pappans arbete som jurist i statlig tjänst. Han var hemma! Båda tjänade lika mycket (lite) ungefär.

Vad gäller moraliserande håller jag med Prinsessfeminist. Människor utan moral vore inte en förbättring.

Jag tycker inte att någon i tråden fördömer. Jag vet inte vem som pratat om spermadonator.

För mig är det rätt obegripligt att du reagerar så starkt. Jag vet ju ingenting om dig i stort sett, men jag skulle bli mycket förvånad om jag träffade dig och din son (ett eller flera barn?) och ni inte verkade rätt täta.

Jag har inte klagat på alliansen i den här frågan.

Det lite märkliga i det här är att jag inte är så konservartiv eller tycker det är så konstigt att prata om kvotering.

Jag tycker bara inte om tonen här och i andra trådar på Bukefalos ibland. Det är en nedlåtande ton helt enkelt. jag tolkar det som att de som inte håller med skall få veta att de har fel.

Går det inte att förespråka en annorlunda föräldraförsäkring utan att prata om spermadonatorer? Måste inlägg om att pappor som inte tar ut hälften av ledigheten inte kan få bra kontakt med sina barn läggas in?

Jag tror jag snart får börja föra en lista över ämnen jag inte skall debattera på Bukefalos. Tyvärr klarar jag nog inte av att följa mina intentioner i så fall ändå visserligen.

Det lite märkliga i det här är att jag inte är så konservartiv eller tycker det är så konstigt att prata om kvotering.

Och jag tror inte att du är konservativ i den här bemärkelsen!

Jag tänker nog i två led eller på två plan i den här (och säkert andra) frågan.

Hur familjer faktiskt gör. Det är ett plan.

Hur jag tror det vore bättre om samhället var beskaffat, och vi således gjorde på delvis andra sätt, allesammans eller de flesta av oss. Det är ett annat plan.

Då är det inget problem för mig att se hur man gör på sätt i en familj som man kanske inte själv finner optimalt, och inte skulle tycka var optimalt om alla gjorde likadant. Och det som inte är optimalt behöver ju därför inte vara dåligt. Så få är inte nyanserna. Jag tycker inte heller att min egen familjs upplägg på temat alltid varit idealiskt, det handlar inte om det.

Men när man ideologiskt hävdar saker, utan att blanda in eventuella egna tillkortakommanden och styrkor, då är det ju lättare att helt enkelt tycka att vissa saker vore bättre än andra. Och att tycka att andra har fel, man håller faktiskt inte med. Det är inte samma sak som att vara nedlåtande, tycker jag.

Och då tror jag att det delade föräldraskapet, två primärföräldrar, är en bättre sak i samhället än systemet med kvinnlig primärförälder och manlig sekundärförälder. Men det blir ju inte testat om ingen lever på det viset.

Och, som sagt, jag får verkligen göra något åt min virtuella fingertoppskänsla om det skulle visa sig att du inte är hyfsat närvarande som förälder. Och självklart är det fullt möjligt att vara hemma med barnen dagligen de första 15 åren, utan att vara dem särskilt nära ändå. Tid är en förutsättning, men det är inte den enda.

På familjeliv finns så många knäppskallar, det forumet kan man inte ta på allvar.

Där ska jag gå in och titta. *gillar knäppskallar, åtminstone som studieobjekt* ;)
Själv har jag hittat en sida som heter Allt för föräldrar där jag varit litegrann... har åtminstone sett några intressanta diskussioner kring just delad föräldraledighet.

övriga funderingar:
För mig är det viktigt och självklart att jag och sambon delar lika på Fl. Av flera (redan nämnda) skäl:
* Jag vill "leva som jag lär". Och oavsett hur mycket jag kommer att känna "nej jag vill vill vill vara hemma mer" så tänker jag inte låta den känslan styra vår uppdelning. Jag tycker pappor är lika viktiga som mammor och vill låta honom vara det fullt ut.
* Sambon vill dela på fl
* Barnet får en lika nära kontakt med båda föräldrarna. Båda blir lika självklara att vända sig till för tröst, mat, lek osv.
* Mitt jobb och hans jobb är lika viktiga (eller "oviktiga" i det här sammanhanget.. ;) ) därför ser jag inte varför en skulle vara hemma mer än den andra.
* För att båda ska få lika mycket förståelse för vilket och hur mycket jobb det är med barn så krävs att båda får ta huvudansvar.
* jag ser det dessutom som ett sätt att säkra vår framtid tillsammans. Jag tror att vi båda kommer att fungera bättre som föräldrar och par om vi från början delar lika på ansvaret för barnet.

Senast ändrad:

Är du gravid ;) ? Grattis i så fall!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka