Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

:)
Jo, det är jag. Tack!!

Men vad roligt!! Minns bara att du skrev i nån tidigare tråd här då vi funderade på ålder och barnafödande.

Njut!!! Hoppas att allt går bra för er!

(ni andra ursäkta att jag är OT)

Men vad roligt!! Minns bara att du skrev i nån tidigare tråd här då vi funderade på ålder och barnafödande.

Njut!!! Hoppas att allt går bra för er!

(ni andra ursäkta att jag är OT)

Oj! Minns du just mig från andra trådar. *smickrad*

Tack för lyckönskningarna! Det är rätt tidigt (v6) så man får ha lite "is i magen" :d. Det känns jättespännande och obegripligt...

Slut på OT! Over and out :D

Oj! Minns du just mig från andra trådar. *smickrad*

Tack för lyckönskningarna! Det är rätt tidigt (v6) så man får ha lite "is i magen" :d. Det känns jättespännande och obegripligt...

Slut på OT! Over and out :D

Nä ! Inte slut !

GRATTIS GRATTIS GRATTIS :banana: :love:

TomasN - jag tycker det är jättebra att du är i tråden.

Du sa att om förutsättningarna var annorlunda hade ni rättat er efter det.

Menar du att om föräldraförsäkringen var individuell och 1/3- ½ öronmärkt bara för dig, hade du varit hemma mer då?

Hur skulle du vilja att den optimala situationen för småbarnsföräldrar såg ut och hur kan samhället underlätta det ?

Jag får en känsla av att det är tre faktorer som samverkar mot män som vill vara med små barn på heltid:

1) Arbetsgivarna räknar med att mamman sköter ledigheten med undantag för ett fåtal månader som passar mannens arbetsplats planering

2) Mammor vill vara hemma och ibland anser att de har större rätt till det (nämn inte familjeliv en gång till i den här diskussionen - jag kräääks)

3) Nuvarande regler gynnar ekonomiskt oftast att män jobbar och kvinnor tar fp

Jag är medveten om att det är plättlätt för mig att vara kaxig för att min sambo varit hemma mer än jag eftersom ingen av punkterna stämmer för oss :cool:

Tycker det är lite märkligt att det tjatas om taket i föräldraförsäkringen när det är de som tjänar över det som verkligen borde ha möjligheter att själva lägga undan för sin föräldraledighet. Lever de över sina marginaler så får de väl anpassa munnen efter matsäcken, precis som alla vi andra som tjänar mindre. Nej, i mina ögon är det golvet som är skamligt lågt och borde göras något åt, men som vanligt är det mycket som får mer först...

Grattis!:bump: :banana:

Jag minns också dig, du har pratat mycket om barn, och velat ha också så klart:D Vad kul för dig!:)

Grattis!:bump: :banana:

Jag minns också dig, du har pratat mycket om barn, och velat ha också så klart:D Vad kul för dig!:)

Tack Enya! Jo, vi behövde dock inte försöka så länge... tog bara 3 månader när vi verkligen började "skjuta skarpt".

Det där tycker jag också är lite konstigt. Min sambo som varit hemma mest har ingen fp alls (stud) så han har ju inte tagit ut några officiella dagar än, de sparar vi tills han får lön.

Höginkomsttagarnas problem löser sig med en kvotering - om MÄNNEN måste ta ut fp så kommer den plötsligt att prioriteras i förhandlingarna och förhandlas upp så arbetsgivaren betalar mellanskillnaden så männen inte förlorar på att vara hemma.

Hurra för det!
Jag har allt undrat när och hur.
Du är verkligen värd att vara förälder.
Ni kommer att få det såååå roligt.

Hurra för det!
Jag har allt undrat när och hur.
Du är verkligen värd att vara förälder.
Ni kommer att få det såååå roligt.

Tack! Ja, det räknar jag med. Att det ska bli SKITKUL! :D (och lite sömnlöst också kanske, men det är smällar man får ta..)

De fick barn men begränsade hennes ledighet så mycket som möjligt för att kunna bo kvar i sitt nyköpta hus.

Man kan ha barn på ett bra sätt även utan nyköpta hus.

Ärligt talat så undrar jag vilken typ av ekonomi som föräldraförsäkringen skall stödja.
Skall den verkligen stödja höginkomstagarnas livsstil?

Att ha råd att ha barn, det är liksom på en mycket lägre ekonomisk nivå.
Man kan ju som Silverkedjan leva en hel familj på bara EN maximerad föräldraersättning efter dagens tak.
Varför skulle då taket behöva höjas?

En föräldrapenning efter dagens tak + vilken skitlön som helst, blir ju mycket mera pengar än så.

(och lite sömnlöst också kanske, men det är smällar man får ta..)

Det behöver faktiskt inte bli det.
Inte i början i alla fall.
Det kommer senare i barnens tonår när man ligger och oroar sig för deras skola och framtid.

Nej, i mina ögon är det golvet som är skamligt lågt och borde göras något åt, men som vanligt är det mycket som får mer först...

Det håller jag däremot med om.
Då det bl.a. gör att det i det närmaste är ekonomiskt självmord att skaffa barn medan man studerar.
Vilket då driver upp åldern på förstagångsföräldrarna eftersom väldigt många studerar väldigt länge.

Ett högt och redigt golv - det vore jättebra.

Tycker det är lite märkligt att det tjatas om taket i föräldraförsäkringen när det är de som tjänar över det som verkligen borde ha möjligheter att själva lägga undan för sin föräldraledighet. Lever de över sina marginaler så får de väl anpassa munnen efter matsäcken, precis som alla vi andra som tjänar mindre. Nej, i mina ögon är det golvet som är skamligt lågt och borde göras något åt, men som vanligt är det mycket som får mer först...

Varför ska golvet höjas och inte taket? Då blir ju frågan vad vi ska grunda föräldraförsäkringen på över huvudtaget. Kanske vårdnadsbidrag är att föredra om man enbart menar att golvet ska höjas? I andra försäkringar, exempelvis arbetslöshetsförsäkringen är inkomstrelaterad och därmed är taket högre de första 100 dagarna för att kompensera en högre inkomst (eller var - är osäker på den nya given)

Senast ändrad av en moderator:

Ja varför skall golvet höjas? Inte Ung har påpekat en anledning - att det är mycket svår ekonomiskt att skaffa barn under pågående utbildning, vilket leder till att många tvingas vänta (vilket jag inte tror är fördelaktigt rent samhällsekonomiskt) - och jag kan komma på fler anledningar.

Föräldraförsäkringen är inte till för föräldrarnas bästa utan för barnens. Därför tycker jag bland annat att det är orimligt att barn "straffas" för att föräldrarna inte hunnit jobba 6 månader (eller ett år som är på förslag nu, vad jag vet).

Ja varför skall golvet höjas? Inte Ung har påpekat en anledning - att det är mycket svår ekonomiskt att skaffa barn under pågående utbildning, vilket leder till att många tvingas vänta (vilket jag inte tror är fördelaktigt rent samhällsekonomiskt) - och jag kan komma på fler anledningar.

Föräldraförsäkringen är inte till för föräldrarnas bästa utan för barnens. Därför tycker jag bland annat att det är orimligt att barn "straffas" för att föräldrarna inte hunnit jobba 6 månader (eller ett år som är på förslag nu, vad jag vet).

Jag säger som Miss Philodina. Med högt golv och lågt tak såär det inte längre en föräldraförsäkring. Då är det ett vårdnadsbidrag vi pratar om.

Hur många i tråden vill ha ett vårdnadsbidrag?

Taket är inte lågt, vi överlever en hel familj på det :p där finns också möjligheter till förhandlingar med arbetsgivaren, många har i praktiken en ersättning långt över taket redan idag.

Men studerande-nivån borde ses över på något vis så att det skulle kunna vara möjligt att skaffa barn under en mycket lång utbildning.

Vi får en pop-up-effekt hos oss när nästan ALLA nyanställda AT-läkare får barn inom första året.

Jag ser fortfarande inte något rimligt argument för att höja grundnivån utan att samtidigt höja taket såvida man inte ser vårdnadsbidrag som en bättre lösning för att undvika den inkomstgrundade tanken bakom finansieringen av föräldraförsäkringen. Med ett vårdnadsbidrag som är högre än nuvarande grundnivå men betydligt lägre än än nuvarande ersättningstak (någonstans måste ju pengarna tas) "straffas" då inte familjer utan de "belönas" för sitt barnalstrande, åtminstone de familjer som har råd att att leva på en lön och ett vårdnadsbidrag. Ingen kan väl i det läget tro att det löser skeva maktförhållanden eller beroendeförhållanden inom familjen.

Jag säger som Miss Philodina. Med högt golv och lågt tak såär det inte längre en föräldraförsäkring. Då är det ett vårdnadsbidrag vi pratar om.

Hur många i tråden vill ha ett vårdnadsbidrag?

Jag tycker att en skäligare lägstanivå är att föredra, ja. Så om du vill kalla det vårdnadsbidrag så är jag väl för det då. Frågan är ju varför det inte kallas vårdnadsbidrag idag, för jag behöver ju inte ens plugga eller ha jobbat för att få ut lägstanivån idag. Med ditt reonemang borde ju då ersättningen ligga på 0 kr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka