Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Det kommer alltid att finnas människor som inte är föräldralediga som kan väljas. Tex kan du undvika anställa folk mellan 30 och säg 45.

Ja men syftet med delad föräldraförsäkring är ju att få en riskspridning mellan könen, att inte vi alla automatiskt har en bild av att kvinnan är mycket borta i fertil ålder.

Tex kan du undvika anställa folk mellan 30 och säg 45.

Som det är nu så är män strax över 30 mest attraktiva på arbetsmarknaden.
Medan det blir svårare efter 45.
Så det vore nog bra att det blev som du skrev.

Unga och äldre skulle plötsligt få ett större värde på arbetsmarknaden.
Lysande!

Ja men syftet med delad föräldraförsäkring är ju att få en riskspridning mellan könen, att inte vi alla automatiskt har en bild av att kvinnan är mycket borta i fertil ålder.

Ja men jag argumenterar inte mot det. Det kanske bara verkar så.

Har följt tråden ett tag nu och nu kastar jag mig in!!

Jag fattar inte hur du kan vara så trångsynt. Varför ska jag bara för att jag inte har en sn*pp mellan benen diskrimineras i arbetslivet? Det blir ALDRIG jämlikt i samhället förrän kvinnor och män tar ut lika mycket föräldraledighet.

Om alla tar ut lika mycket blir det plötsligt inte negativt med föräldraledigheter, eller åtminstone lika negativt för alla, då kan inte det ena könet diskrimineras, i såna fall diskrimineras föräldrar och då blir det plötsligt en väldigt stor grupp som blir oattraktiva i bakåtsträvarnas ögon :idea:

Och varför ska jag som inte heller har någon sn*pp TVINGAS i arbetslivet??!! Om jag tagit del av (och förstått) "nackdelarna" med att vara hemma samt att min man tagit del av nackdelarna med att jobba - men vi ändå anser att i nuläget har vi inget annat val...
Eller val visst vi kan sälja hästarna gården hundarna och bilen och tränga in oss i en tvåa. Men då blir vi alla olyckligare och det om nåt skulle barnet känna av och då skulle det ev gå ut över vårt förhållande och har vi otur går vi isär... Som någon skrev är man bara förälder mellan 7-16??? Jag (kvinnan) tog all föräldraledighet jag kunde och var hemma på dagarna medan min man i samma stund han klev över tröskeln efter jobbet tillbringade all vaken tid med barnet inkl. helger jag skötte hästar och det som krävdes på gården!! Ibland lämnade vi dottern till överlyckliga far/morföräldrar och gjorde saker tillsammans. Ska vi summera vem av oss som tillbringat mest tid med barnet under en veckas 168 timmar är det nog bra nära 50-50 och nu när mammadagarna är slut och jag lyckats få ett vikariat och mannens firma bär sig och tom har anställd personal ven är hemma för VAB ja inte jag ialla fall... Så fortf är mannen minst lika delaktig i barnet som mej. Och vi hade absolut varit missgynnade av att pappa staten kvoterat FL för då hade min man inte haft ett jobb idag!! Han hade inte kunnat starta sitt företag då!!!
Så tack för att vi fick välja själva!!!!!:bow:

Senast ändrad:

Men det handlar inte om den enskilda familjen.
Utan om samhället i stort.
Du behöver inte jobba om du inte vill det.
Men det får du stå för själv.
Det är inte samhället och skattebetalarna som skall försörja dig då.

Föräldrapengen är inte till för att användas för att starta företag.
Den är till för att föräldrar skall kunna ta hand om sina barn.

Ditt synsätt är egoistiskt, kortsiktigt och utan samhällsansvar.

Det hamnar definitivt i navelskådnings facket.

Tack!! Nu vet jag hur jag klassas som människa...

Ja, eftersom du vägrar inse att:
Syftet med delad föräldraförsäkring är ju att få en riskspridning mellan könen, att inte vi alla automatiskt har en bild av att kvinnan är mycket borta i fertil ålder.

Utan i stället pekar på dig själv och vad som är förmånligast för dig för stunden.
Hur tycker du annars att vi skall lösa problemet med att kvinnor blir förbigågna på arbetsmarknaden?
Eller du kanske inte tycker att vi skall lösa det?
För du vill ju i alla fall helst slippa jobba.

stranger skrev:
Och varför ska jag som inte heller har någon sn*pp TVINGAS i arbetslivet??!!

Men var det inte så att om man kunde finansiera det själv, så fick man göra som man ville? Eller har jag missat något nu :confused:

Då så frågar jag dig samma sak som jag frågade Halvhalt.

Hur tycker du att det skall lösas? (att kvinnor blir förbigångna på arbetsmarknaden då - min anm)
Eller skall det inte lösas alls?

Ja, inte genom tvångsuppdelning av föräldraförsäkringen!
Jag kan tänka mig en mängd olika förslag såsom att göra det lättare att starta egna företag, möjlighet till hemarbete, flexibla tider, kanske till och med en viss kvoterint o.s.v. Däremot blir det väldigt olyckligt att använda barnen som ett slagträ i arbetsmarknadsdebatten.
Föräldraledigheten är till för barnet, inte för föräldrarna eller som ett arbetspolitiskt medel för att få lika löner. Att få höra att spädbarn skulle må bättre av vara på förskola än hemma med en förälder hela perioden om den andra inte har möjlighet att vara hemma är för mig en horribel lösning!
Även om man tycker att en exakt delning skulle ge en samhällsnytta så ursäktar den aldrig de fall som skulle drabbas orimligt hårt av en sådan tvångslagstiftning, jag har redan i tidigare trådar gett dig exempel på när det skulle slå fel och jag har också i den förra och den här tråden redogjort för att man faktiskt kan få i det närmaste lika mycket vakentid med sina barn trots att man yrkesarbetar bara man kan anpassa tiderna (på sig själv eller barnen).

Jag måste passa på att klippa in en del av ett inlägg från ett annat forum, skrivet av suresh

"Det verkliga syftet är att det finns en grupp unga politiskt aktiva storstadstjejer som är förbannade över det som de upplever som en lönediskriminering gentemot kvinnor och att deras lösning på detta är att tvinga ut kvinnor på arbetsmarknaden i samma utsträckning som män. Arbetsgivarna skall därmed fostras tillatt inse att män är lika mycket borta från arbetet vid barnafödande som kvinnor och att kvinnor därmed kan ges samma ansvar och anställas under samma villkor som män.

Förslaget om kvoterad föräldraförsäkring är inte familjepolitiskt, utan arbetsmarknadspolitiskt. Det är därför det inte stämmer i huvudet på alla de som sätter familjen och barnen framför lönearbetslivet."

Jag tycker det stämmer rätt bra......

"Det verkliga syftet är att det finns en grupp unga politiskt aktiva storstadstjejer som är förbannade över det som de upplever som en lönediskriminering gentemot kvinnor och att deras lösning på detta är att tvinga ut kvinnor på arbetsmarknaden i samma utsträckning som män. Arbetsgivarna skall därmed fostras tillatt inse att män är lika mycket borta från arbetet vid barnafödande som kvinnor och att kvinnor därmed kan ges samma ansvar och anställas under samma villkor som män.

Förslaget om kvoterad föräldraförsäkring är inte familjepolitiskt, utan arbetsmarknadspolitiskt. Det är därför det inte stämmer i huvudet på alla de som sätter familjen och barnen framför lönearbetslivet."

Oerhört bra inlägg och jag håller med till 100 %. :bow: :bow:

Utan i stället pekar på dig själv och vad som är förmånligast för dig för stunden.
Hur tycker du annars att vi skall lösa problemet med att kvinnor blir förbigågna på arbetsmarknaden?
Eller du kanske inte tycker att vi skall lösa det?
För du vill ju i alla fall helst slippa jobba.

Lätt för dig att säga som inte kommer att få fler barn, och som inte gynnas eller missgynnas av förslaget! Då är det oerhört lätt att se till samhällets bästa. Men för föräldrar som faktiskt är mitt uppe i livet är det fullständigt förståeligt att de ser till sin situation i första hand. Självklart!

Jag fattar inte hur du kan vara så trångsynt. Varför ska jag bara för att jag inte har en sn*pp mellan benen diskrimineras i arbetslivet? Det blir ALDRIG jämlikt i samhället förrän kvinnor och män tar ut lika mycket föräldraledighet.

Jag vet att det är provocerande. Men jag tror ändå att det finns någonting där. Vi härstammar från djuren och från stenåldern. Det fanns knappast några krav på jämlikhet då. Intellektuellt kan vi säkert lära oss att det är bättre att dela ledigheten rakt av. Men vill kvinnorna verkligen hellre jobba? Och männen hellre vara hemma? Det tror inte jag!

Jag tycker det stämmer rätt bra......

Så kvinnor är "andrahands"-arbetskraft på arbetsmarknaden då?
Jag är varken speciellt ung, eller politiskt aktiv, eller storstadtjej MEN jag vill banne mig ha samma lön som killarna får!!!!! Och jag vill anställas under samma villkor och ges samma ansvar!

Jösses, man blir ju mörkrädd.

Jag är varken speciellt ung, eller politiskt aktiv, eller storstadtjej MEN jag vill banne mig ha samma lön som killarna får!!!!! Och jag vill anställas under samma villkor och ges samma ansvar!

Ja, men då är det väl bara att se till att din man tar ut halva ledigheten. Så halkar du inte efter. Det finns ju inget tvång i dagens system att kvinnan ska ta hela ledigheten själv. Personligen skulle jag hellre vilja se större möjligheter att jobba hemifrån, det hade gynnat mig och säkert många andra också.

Jag är varken särskilt politiskt aktiv eller storstadstjej, vilken löjlig kategorisering av kvinnor som ser längre fram än det närmsta året.

Att den navelbeskådande familjen ser om sitt eget hus kan lika gärna användas som ett argument för en delad fp - Jag är nämligen intresserad av mitt eget värde på arbetsmarknaden, min mans kontakt med vårt barn och mitt barns framtida förutsättningar.

Att den navelbeskådande familjen ser om sitt eget hus kan lika gärna användas som ett argument för en delad fp - Jag är nämligen intresserad av mitt eget värde på arbetsmarknaden, min mans kontakt med vårt barn och mitt barns framtida förutsättningar.

Och du är fri att välja vad som känns bäst för dig och din familj. Du är inte fri att bestämma vad som är bäst i längden för alla andra, det mandatet kan du inte ha.

Det har du ingen aning om - jag har nu ett heltidsjobb som jag är överlycklig över ett långtidsvikariat och jag vill inget hellre än att få vara kvar!!

Men DÅ hade jag inte det utan var 30 dagar från att bli utstämlad ur A-kassan och hade min man valt att inte följa med in i familjeföretaget hade han blivit arbetslös och jag hade kanske fått gå till socialen om vi tvingats till kvotering!!
I en utopisk bild med varsitt jobb hade vi oavsett löner valt att dela föräldraledigheten annorlunda det är jag säker på!! Kanske inte 50-50 men annorlunda.

Du skriver att det inte handlar om mej som person Nej det gör det inte!! så därför låter jag bli att dra den långa versionen om varför allt lyckades hända på en gång i vårt liv men vi är långt ifrån den enda familj som stundtals kämpar för att hålla oss över ytan och behöver inte få våran tillvaro låst av personer som stoppar in tillvaron i utopiska fack!! Där alla måste göra lika och inte tar hänsyn till att olika familjebilder (många sådana) har olika behov för att få tillvaron att flyta och viktigast för barnet måste väl ändå vara en familj som är harmonisk och trygg och välmående på de flesta plan och inte söndersplittrad för att det ska vara 50-50 man-kvinna. Eller är det nödvändigt att sparka ner en hel del i rännstenen på vägen mot målet ??!!

Hur blir det förresten om om man har 2 mammor eller 2 pappor ska det vara lika brinnande att det är jämnställt då??

Och du är fri att välja vad som känns bäst för dig och din familj. Du är inte fri att bestämma vad som är bäst i längden för alla andra, det mandatet kan du inte ha.

Men jag halkar ju efter ändå, eftersom kvinnor generellt gör det. Oavsett vilka val just vi gör i vår familj. De här attityderna har ju diskriminerat mig långt innan jag fick barn. Jag ska inte behöva ha dubbelt så vassa armbågar som en man i löneförhandlingarna för att komma upp liknande lön.

Jag tror inte heller på en kvotering 50/50. Med den kvoteringen förutsätts att alla familjer i Sverige är likadana. Det är olyckligt om vi sätter upp en mall för hur alla skall göra och inte bryr oss om de som inte passar in i mallen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka