Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:
Då så frågar jag dig samma sak som jag frågade Halvhalt.
Hur tycker du att det skall lösas? (att kvinnor blir förbigångna på arbetsmarknaden då - min anm)
Eller skall det inte lösas alls?
Ja, inte genom tvångsuppdelning av föräldraförsäkringen!
Jag kan tänka mig en mängd olika förslag såsom att göra det lättare att starta egna företag, möjlighet till hemarbete, flexibla tider, kanske till och med en viss kvoterint o.s.v. Däremot blir det väldigt olyckligt att använda barnen som ett slagträ i arbetsmarknadsdebatten.
Föräldraledigheten är till för barnet, inte för föräldrarna eller som ett arbetspolitiskt medel för att få lika löner. Att få höra att spädbarn skulle må bättre av vara på förskola än hemma med en förälder hela perioden om den andra inte har möjlighet att vara hemma är för mig en horribel lösning!
Även om man tycker att en exakt delning skulle ge en samhällsnytta så ursäktar den aldrig de fall som skulle drabbas orimligt hårt av en sådan tvångslagstiftning, jag har redan i tidigare trådar gett dig exempel på när det skulle slå fel och jag har också i den förra och den här tråden redogjort för att man faktiskt kan få i det närmaste lika mycket vakentid med sina barn trots att man yrkesarbetar bara man kan anpassa tiderna (på sig själv eller barnen).
Jag måste passa på att klippa in en del av ett inlägg från ett annat forum, skrivet av suresh
"Det verkliga syftet är att det finns en grupp unga politiskt aktiva storstadstjejer som är förbannade över det som de upplever som en lönediskriminering gentemot kvinnor och att deras lösning på detta är att tvinga ut kvinnor på arbetsmarknaden i samma utsträckning som män. Arbetsgivarna skall därmed fostras tillatt inse att män är lika mycket borta från arbetet vid barnafödande som kvinnor och att kvinnor därmed kan ges samma ansvar och anställas under samma villkor som män.
Förslaget om kvoterad föräldraförsäkring är inte familjepolitiskt, utan arbetsmarknadspolitiskt. Det är därför det inte stämmer i huvudet på alla de som sätter familjen och barnen framför lönearbetslivet."
Jag tycker det stämmer rätt bra......