Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Så kvinnor är "andrahands"-arbetskraft på arbetsmarknaden då?
Dina ord, inte mina.

Jag är varken speciellt ung, eller politiskt aktiv, eller storstadtjej MEN jag vill banne mig ha samma lön som killarna får!!!!! Och jag vill anställas under samma villkor och ges samma ansvar!

Jösses, man blir ju mörkrädd.
Jag kan inte räkna upp en människa jag känner som inte vill att båda könen ska få lika lön. Däremot anser jag inte att föräldraförsäkringen ska användas som ett arbetsmarknadspolitiskt instrument för att få mer jämlighet, den är till för barnen och inte föräldrarna.

Hur blir det förresten om om man har 2 mammor eller 2 pappor ska det vara lika brinnande att det är jämnställt då??

Varför skulle det inte vara det? Ur ett familjepolitiskt perspektiv.

Men jag halkar ju efter ändå, eftersom kvinnor generellt gör det. Oavsett vilka val just vi gör i vår familj. De här attityderna har ju diskriminerat mig långt innan jag fick barn. Jag ska inte behöva ha dubbelt så vassa armbågar som en man i löneförhandlingarna för att komma upp liknande lön.

Nej, så kan man inte resonera. Du kan inte göra alla andra kvinnor eller män ansvariga för din privata lön. Det är upp till dig (och ditt lokala fack och din arbetsgivare) att förhandla och kräva lika mycket som din manliga kollega.

Men vi ska ju tänka på samhällets bästa hela tiden? Enligt dig m fl?

Jag tänker på mig och min familj. Och samhället. Jag lever i samhället med min familj, hur kan man få det till två vitt skilda världar??

Jag tänker på mig och min familj. Och samhället. Jag lever i samhället med min familj, hur kan man få det till två vitt skilda världar??

Det ÄR vitt skilda världar. Du kan inte veta vad som är bäst för någon annan än dig själv. Du kan säkert ha synpunkter, men det är en annan sak.

Jag är varken särskilt politiskt aktiv eller storstadstjej, vilken löjlig kategorisering av kvinnor som ser längre fram än det närmsta året.

kategoriseringen var gjord av inläggsförfattaren, du behöver inte ta åt dig om du inte anser att du hör till någon av kategorierna.

Att den navelbeskådande familjen ser om sitt eget hus kan lika gärna användas som ett argument för en delad fp - Jag är nämligen intresserad av mitt eget värde på arbetsmarknaden, min mans kontakt med vårt barn och mitt barns framtida förutsättningar.

Möjligheten till den delade fp:n finns redan, ju mer den används desto mindre krav på tvångsmässighet vilket jag ser som positivt.

Sant och det värsta är att jag tror att det är faktiskt väldigt många som faller utanför just mallen ifråga...

Tänk bara som exempel på de unga som skaffar barn och kanske inte har jobb och som tvingas låta bli att ta det jobbet som erbjuds för nu är det X tur att vara föräldraledig X har inte varit det innan för då pluggade X för att ha nåt att söka jobb på!! - för faktum är att de är ganska många ...
(Nej jag är inte i denna kategori vii var båda typ 30 när vi skaffade barn)

En sak är ju bra med kvoteringen och det är att det lär ju gynna samhället med alla föräldradagar som föräldrar skulle tvingas låta brinna inne eftersom alla inte kommer ha praktisk möjlighet att utnyttja dem!!! = Pengabesparing!!:angel:

Nej, så kan man inte resonera. Du kan inte göra alla andra kvinnor eller män ansvariga för din privata lön. Det är upp till dig (och ditt lokala fack och din arbetsgivare) att förhandla och kräva lika mycket som din manliga kollega.

Jag har lika hög lön som mina manliga kolleger. Men har inte haft det på alla jobb. Och fått frågan om jag ska skaffa barn osv. Jag kan snacka för mig, men då är vi på ett individperspektiv. Mitt perspektiv. Jag är intresserad av hur samhället fungerar och inte fungerar. Att jag kan bråka till mig en rättvis lön på min lilla arbetsplats har inte med debatten att göra förrän du och andra förstår att det är just bråka och dra in facket jag inte ska behöva göra.

Det ÄR vitt skilda världar. Du kan inte veta vad som är bäst för någon annan än dig själv. Du kan säkert ha synpunkter, men det är en annan sak.

Och sedan när har människor alltid vetat sitt eget bästa? Det argumentet håller inte.

Dina ord, inte mina.

Jag kan inte räkna upp en människa jag känner som inte vill att båda könen ska få lika lön. Däremot anser jag inte att föräldraförsäkringen ska användas som ett arbetsmarknadspolitiskt instrument för att få mer jämlighet, den är till för barnen och inte föräldrarna.

Hur skall könen få lika lön och villkor då? Ideer, förslag?

*generell kommentar*
När jag läser endel inlägg i den här tråden blir jag bara så trött....reaktionen blir faktiskt att sitt då där med låga kvinnolöner och ofördelaktig arbetsmarknad, det är tydligen så endel vill har det, då man inte kan tänka sig förändringar i föräldraförsäkringen överhuvudtaget.

Men var det inte så att om man kunde finansiera det själv, så fick man göra som man ville? Eller har jag missat något nu :confused:

Ja då så är det ju inga "politiska" pengar inblandade.
Det är när politiska pengar finansierar "fel" saker som det blir fel.

Att få höra att spädbarn skulle må bättre av vara på förskola än hemma med en förälder hela perioden om den andra inte har möjlighet att vara hemma är för mig en horribel lösning!

Det horribla i detta är att en förälder inte anser sig ha möjlighet att ta vara hemma och hand om sitt barn.

Hur skall könen få lika lön och villkor då? Ideer, förslag?

*generell kommentar*
När jag läser endel inlägg i den här tråden blir jag bara så trött....reaktionen blir faktiskt att sitt då där med låga kvinnolöner och ofördelaktig arbetsmarknad, det är tydligen så endel vill har det, då man inte kan tänka sig förändringar i föräldraförsäkringen överhuvudtaget.

Det finns många som inte har låg lön och som faktiskt har fått upp den genom att ställa krav...

Och sedan när har människor alltid vetat sitt eget bästa? Det argumentet håller inte.

Håller inte det argumentet ska vanliga människor inte ha rösträtt. Och vem är du att säga att folk inte vet sitt eget bästa? Snacka om översittarattityd!

Att jag kan bråka till mig en rättvis lön på min lilla arbetsplats har inte med debatten att göra förrän du och andra förstår att det är just bråka och dra in facket jag inte ska behöva göra.

Det får alla göra, män som kvinnor! Tror du att min man får löneförhöjning bara för att han är av det maskulina könet??

Lätt för dig att säga som inte kommer att få fler barn, och som inte gynnas eller missgynnas av förslaget!

Jag ägnar mig i stället åt att missgynnas av det som varit.
Av den sneda arbetsmarknaden.
Av att kvinnor är "andra klassens" arbetskraft.

Jag är nu vad ni blir sedan.
En medelålders kvinna som inte lyckats att behålla karriären i en mansdominerad värld.
Detta p.g.a. att jag har 3 barn.
Och min sambo är vad män som vill vara hemma med sina barn kommer att vara när barnen blir större.
Inte anställd utan i egen verksamhet.
För ingen ville ha en småbarnspappa som ville jobba 75% och kunna VABa.

Är det så som ni vill ha det?
Jag klagar inte, jag har det bra på massor av sätt.
Men jag har inte valt det själv.
Jag hade velat ha ett samhälle där jag hade fått vara lika god arbetskraft som män i min ålder och med min utbildning och erfarenhet.

Men det känns som två skilda saker även om de iofs visst hänger ihop på sätt och vis!!

Lika lön för lika arbete javisst!! det tycker jag ska vara en självklarhet!! Sen kan jag bara undra i mitt stilla sinne om det alltid är så att vi vill ha samma arbeten...

Men föräldraledigheten borde väl ändå anpassas (i familjen) mest med barnets/familjens bästa i åtanke...

Håller inte det argumentet ska vanliga människor inte ha rösträtt. Och vem är du att säga att folk inte vet sitt eget bästa? Snacka om översittarattityd!

Jag tycker väl att det är ett argument man tar till när de bättre är slut: att varje familj vet bäst. Att veta och tycka eller ha synpunkter kan man ju diskutera i en evighet. Jag gissar att du är drogliberal också? Individen vet bäst själv?
Om varje familj vet bäst hade barnaga kanske varit tillåtet fortfarande. Jag ser fp mer som en förmån och rösträtt som just en rättighet.

Jag ägnar mig i stället åt att missgynnas av det som varit.
Av den sneda arbetsmarknaden.
Av att kvinnor är "andra klassens" arbetskraft.

Jag är nu vad ni blir sedan.
En medelålders kvinna som inte lyckats att behålla karriären i en mansdominerad värld.
Detta p.g.a. att jag har 3 barn.
Och min sambo är vad män som vill vara hemma med sina barn kommer att vara när barnen blir större.
Inte anställd utan i egen verksamhet.
För ingen ville ha en småbarnspappa som ville jobba 75% och kunna VABa.

Är det så som ni vill ha det?
Jag klagar inte, jag har det bra på massor av sätt.
Men jag har inte valt det själv.
Jag hade velat ha ett samhälle där jag hade fått vara lika god arbetskraft som män i min ålder och med min utbildning och erfarenhet.

Ja, men det där tror jag inte på. Om min man väljer att vara pappaledig och vabba kommer han ändå att ha högre lön än de flesta. Och kunna fortsätta sin karriär. Kvinnorna på mitt jobb med tre barn är chefer och jobbar deltid och lyckas alldeles utmärkt. Kanske är vi väldigt lyckligt lottade. Eller så blir livet vad man gör det till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka