Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Men jag är nöjd med den lösningen.
Den kanske t.o.m räcker hela vägen?

Jag personligen tycker det räcker så och för de som vill ha 50/50 är det ju en bit på vägen i alla fall. Det här må vara en långsam väg men ibland är den långsamma vägen den enda som leder till målet. De snabba vägarna kanske visar sig oframkomliga.

Nej, men du efterlyste ju de som inte kunde gå med på den tredelade modellen. Jag tycker den vore bra, så jag svarade inte. Uppenbarligen var det ingen som tyckte att de inte kunde gå med på den, därav det svala intresset?

Ja jag verkar ha misstolkat mig själv, det var rätt kreativt, eller hur? :angel:

Och hur trångsynt är det att hårnackat vägra inse/förstå att vissa föräldrar kan vara hemma längre med barnen och vissa kan det inte?

Det är orättvist att det skall vara så.
Därför vill jag skapa rättvisa så att alla föräldrar kan vara hemma en längre tid (minst 6 sammanhängande månader) med sina barn.
Oavsett vilket kön som det är på föräldern.

Men om det då blir 3 bitar på 6 månader vardera.
Så blir ju hela 6 månader reserverade för varje enskild förälder.
Det är en ganska så lång tid.

Men om det då blir 3 bitar på 6 månader vardera.
Så blir ju hela 6 månader reserverade för varje enskild förälder.
Det är en ganska så lång tid.

Det blir 18 månader vilket låter jättebra men kanske en dyr reform. Räcker inte 3 x 5 månader? FAst jag skulle inte tacka nej till 3 x 6 månader .

Det är orättvist att det skall vara så.
Därför vill jag skapa rättvisa så att alla föräldrar kan vara hemma en längre tid (minst 6 sammanhängande månader) med sina barn.

Men alla föräldrar kan ju redan idag vara hemma 6 månader med sina barn. Det finns ingen lag som förbjuder det.

Jag har hållit inne med detta argumentet en längre tid, men nu måste jag bara dra fram det.
Jag tror inte att männen kommer att gå med på att vara hemma och jag tror också att det ligger en baktanke med det när alliansen gjorde det avdragsgillt för hushållstjänster.
Jag tror att många kommer att lösa "problemet" med att skaffa en barnflicka istället.
Då blir frun glad också, eftersom någon tar hand om hus och hem och hon kan jobba på som vanligt.

Om männen inte ändrat på sej ännu....varför kommer deras inställning att ändra på sej nu?
Dessutom känns hela denna diskussionen totalt onödig, för om det är så att det är männen som sitter på alla maktpositioner kommer de verkligen inte att välja att göra val som förhindrar dem från att sitta kvar där!
Det enda sättet att få männen att stanna hemma är att vägra få barn annars! Och jag tror inte att många kvinnor hade gått med på det.

Jag blir alltid lite fundersam när människor tror att de ska förändra hela världen genom en lägstiftning. Om kvinnorna gör så mycket i hemmet och om det är så hemskt, varför skulle männen vilja ta på sej det ansvaret då?
Nej, om det ska bli någon ordning på jämställdheten är det kvinnorna som får ställa flera krav! Och bara genom att läsa här på Buke inser man snart att många är rent handfallna att ens ta hand om sej själva och är låååångt ifrån att ställa krav på sin omvärld.

Jag tror inte att männen kommer att gå med på att vara hemma
Men det tror jag.
Problemet idag är att de inte vare sig vågar eller tycker att de kan p.g.a. omgivningens tryck.
De vill ju inte få det som kvinnorna på arbetsmarknaden.
Det har de ju sett hur ofördelaktigt som det är.

Det enda sättet att få männen att stanna hemma är att vägra få barn annars!
Men det är ju precis det som händer.
Föräldrapenning och de andra bidragen till barnfamiljerna är just "nativitetshöjande åtgärder".
Det minskade barnafödandet har ansetts vara ett STORT problem.
Jag tror att du var på Irland just när den debatten rasade som mest här i Sverige.
Så du missade den.
Men vi kan titta på Frankrike, där kvinnorna i princip slutat att föda barn.
För att det är för ofördelaktigt för dem.

Om kvinnorna gör så mycket i hemmet och om det är så hemskt,
Det är inte "hemmatiden" som är problemet.
Det är arbetslivet före och efter.

Före - du får inte jobbet för du är kvinna och gravid/väntas bli gravid/är i fertil ålder.
Efter - du får inte jobbet för att du har småbarn hemma och du som kvinna förväntas VABba mycket.
Efter - din lön släpar efter för du har ju inte kunnat engagera dig i arbetet på samma vis som en man, för du har ju barn att sköta det har inte män.

O.s.v.

Före - du får inte jobbet för du är kvinna och gravid/väntas bli gravid/är i fertil ålder.
Efter - du får inte jobbet för att du har småbarn hemma och du som kvinna förväntas VABba mycket.
Efter - din lön släpar efter för du har ju inte kunnat engagera dig i arbetet på samma vis som en man, för du har ju barn att sköta det har inte män.

O.s.v.

Bra sammanfattning. Med dagens snedfördelning skeva uttag av fp och vab är kvinnan alltså en större risk och blir därför förbigången på arbetsmarknaden. Alltså oavsett om det speglar hennes verklighet eller inte. Alla kvinnor blir kollektivt straffade.

Jane - som på en anställningsintervju (1998) fått frågan om hennes man ställer upp hemma, med barnen vid eventuell övertid.

Har följt trådens senare del med stort intresse. Måste bara säga att jag förvånas över att så i övrigt intellektuella debattörer nedlåter sig till att flytta fokus från sak till person, bara för att deras egen feministiska fanatism inte står oemotsagd eller sväljs med hull och hår...? Av någon lustig anledning tycks somliga vara säkra på att precis i VÅR tid, just här och nu, har den vises sten blivit funnen i form av tvångsmässigt likadelad föräldraförsäkring... O, saliga äro kommande generationer! ;-)

mvh/Halvhalt

:bow: :bow: :bow: Du tar orden ur min mun!

Tolkar jag dig rätt i att småbarnspassning i din mening innebär föräldraledighet? Känner journalister (även en som syns på TV) som visst varit föräldralediga, tom flera gånger och jobbar kvar.

När jag tänker vidare på den saken så är det ju också så att Sara-Ida säger att det ju bara är att "stå på sig". Samtidigt som hon säger att det är omöjligt att kombinera reporteryrket med fl....

Om det nu är att bara stå på sig och kräva sin rätt (som även journalistkåren har) så är det ju inget problem? Då kan ju även en reporter vara föräldraledig?!

När jag tänker vidare på den saken så är det ju också så att Sara-Ida säger att det ju bara är att "stå på sig". Samtidigt som hon säger att det är omöjligt att kombinera reporteryrket med fl....

Om det nu är att bara stå på sig och kräva sin rätt (som även journalistkåren har) så är det ju inget problem? Då kan ju även en reporter vara föräldraledig?!

Jag förstår inte varför en reporter skulle vara så annorlunda. Varför är det svårare för dem än för andra att vara borta fråpn jobbet? Jag tror snarare att det är lättare att ersätta en journalist med en vikarie än det är inom många andra yrken.

Jag tror snarare att det är lättare att ersätta en journalist med en vikarie än det är inom många andra yrken.

Precis.
Och där så kommer problemet.
Du blir ersatt och har ingenting att komma tillbaka till efteråt.

Och så är vi tillbaka på ruta ett.

Av någon lustig anledning tycks somliga vara säkra på att precis i VÅR tid, just här och nu, har den vises sten blivit funnen i form av tvångsmässigt likadelad föräldraförsäkring...

Och hur vill du lösa problemet med att kvinnor blir förbigångna på arbetsmarknaden då?
Har du något bättre förslag?

Eller du kanske inte tycker att det är ett problem?
Eller vill inte ha det löst?

Det är väl bra som det är - för dig då.

Precis.
Och där så kommer problemet.
Du blir ersatt och har ingenting att komma tillbaka till efteråt.

Och så är vi tillbaka på ruta ett.

Det gäller ju alla även pappor. jag menade inlägget mest som att journalister inte har det värre än alla vi andra.

Det gäller ju alla även pappor. jag menade inlägget mest som att journalister inte har det värre än alla vi andra.

Visst är det så.
Och det är ju därför som pappor inte vågar vara föräldralediga.
Det här måsta ju göras någonting åt.

Jag tror att så länge som det finns alternativ i form av män som INTE är föräldralediga, så kommer problemet att kvarstå.
För då så väljer man bara en sådan i stället.

Jag tror att så länge som det finns alternativ i form av män som INTE är föräldralediga, så kommer problemet att kvarstå.
För då så väljer man bara en sådan i stället.

Det kommer alltid att finnas människor som inte är föräldralediga som kan väljas. Tex kan du undvika anställa folk mellan 30 och säg 45.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka