Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Det är inte ett dugg enkelt för oss att dela på föräldraledigheten. Om bara jag var hemma skulle vi kunna flytta till en större lägenhet, nu får vi knöka ihop oss i en tvåa, och delvis leva på sparpengar. Vi har avsiktligt bytt till en billigare bil, avstått från att skaffa häst, etc etc, just för att pappan ska kunna vara hemma. Hur får du det till enkelt?:crazy:

Det lät enkelt från början eftersom du hänvisade till att "bara viljan finns så..." Jag tycker det är toppen för dig och er familj om ni har hittat en lösning som funkar - själva bor vi inte ens i storstadsområde också för att få saker och ting att funka. Vi måste också inse att pappans ledighet inte får överlåtas helt på individerna själva att lösa - alla har inte sparpengar att finansiera delar av inkomstbortfallet med. Risken blir då återigen att det är en viss socialgrupps privilegier att få vara hemma med sina barn.

Men, jag vill betona att jag inte har pratat om mig själv i mina inlägg bara hänvisat till diverse hinder som framkommer i föräldraförsäkringsutredningen från 05 (tror jag), hinder som respondenterna själva uppger.

Fortfarande är jag intresserad av att hitta lösningar på hur vi ska få så många pappor som möjligt att känna ett krav att vara hemma. Det finns så mycket i denna diskussion som är viktiga variabler; som hinder (upplevda svårigheter med inkomstbortfall vilket förämrar förhandlingsläget för den med mindre inkomst etc.) , möjligheter (barnorienterad manlighet, tvingande möjligheter? m.fl.) vilka alla måste bearbetas tillsammans för att hitta den bästa lösningen om det är så att vi fortfarande vill att pappor och mammor ska dela lika på föräldraledigheten.

Som sagt tidigare, jag är öppet sökande och försöker ödmjuka mig inför problematiken eftersom jag tycker att det är en stor politisk utmaning.

Senast ändrad av en moderator:

De namn som jag droppar i mitt inlägg...

Om du tycker att jag skriver dumma saker, så tag det gärna med BARA mig.
Öppet i tråden är helt okej.
Men låt inte andra också få en sväng av den skopa som är avsedd att "få Inte_Ung att vara mindre kategorisk och fördömande".

Det är liksom inte deras fel.

Om du tycker att jag skriver dumma saker, så tag det gärna med BARA mig.
Öppet i tråden är helt okej.
Men låt inte andra också få en sväng av den skopa som är avsedd att "få Inte_Ung att vara mindre kategorisk och fördömande".

Det är liksom inte deras fel.

Ja ja ja har jag sagt, det håller jag med om och det var dumt av mig *nåd* Nåväl, lovar du att vara mindre kategorisk och fördömande nu då, så jag kan sluta med orättvisa missriktade kollektiva anklagelser? :devil:

Vi får inte något stort gensvar när det gäller kompromissen med en tredelad föräldraledighet. kanske intresset är svalt. Är det så att många tycker som: Om jag inte får igenom min vilja till 100% så blir det inget. Är folk kompromisslösa eller?

Den gyllene medelvägen ;)

Det är ju bättre för de som skaffar barn, än "tvångskvotering" 50/50 i alla fall.

Jag personligen (ja, jag begår en av bukes 7 dödssynder :smirk: ) berörs ju (förhoppningsvis inte) inte av hur det blir, då jag inte har några planer på att utöka min barnaskara till 4 :cool:

Nej, jag tycker det är bra. Rom byggdes inte på en dag. Sedan tycker jag att man skulle få vara hemma tillsammans lite mer det tror jag är jättebra för anknytningen av den lille familjemedlemen.

Det kan man ju iof ordna själv,men det verkar inte så vedertaget.

Personligen skulle jag inte vilja skaffa barn med en man som är så ointresserad av föräldraskapet att han nöjer sig med en månad.Det känns inte som det finns tillräckligt mycket engagemang och det vill jag ha som försäkring ifall vi separerar eller jag dör tex.

Nej, jag tycker det är bra. Rom byggdes inte på en dag.

Ja sen tror jag att om vi lyckas öka pappaledigheten från säg 20% till 30% så kanske många män inser att det inte var så farligt. Samhället överlevde det också. Så sen kanske det går att ta ett steg mot 40%, vem vet.

Visst, för din skull.
Bara för att du är så humoristisk och intelligent.

Och jag tror att det beror på att de är biologiskt programmerade att ta hand om sina barn, en drivkraft som - ojämlikt eller inte - är starkare hos kvinnor än hos män. Även om det inte är idealiskt. Hade det inte varit så hade männen inte varit nödbädda att avstå mer för att få gå hemma hos sina söner och döttrar.

Jag fattar inte hur du kan vara så trångsynt. Varför ska jag bara för att jag inte har en sn*pp mellan benen diskrimineras i arbetslivet? Det blir ALDRIG jämlikt i samhället förrän kvinnor och män tar ut lika mycket föräldraledighet.

Om alla tar ut lika mycket blir det plötsligt inte negativt med föräldraledigheter, eller åtminstone lika negativt för alla, då kan inte det ena könet diskrimineras, i såna fall diskrimineras föräldrar och då blir det plötsligt en väldigt stor grupp som blir oattraktiva i bakåtsträvarnas ögon :idea:

Det är inte ett dugg enkelt för oss att dela på föräldraledigheten. Om bara jag var hemma skulle vi kunna flytta till en större lägenhet, nu får vi knöka ihop oss i en tvåa, och delvis leva på sparpengar. Vi har avsiktligt bytt till en billigare bil, avstått från att skaffa häst, etc etc, just för att pappan ska kunna vara hemma. Hur får du det till enkelt?:crazy:

Enkelt för det var ett enkelt val att prioritera barnet och faderns relation samt faderns chans till samma förmån att få vara hemma med barnet som modern. Större lägenhet kan man ta den dagen båda jobbar. Ungefär så har vi tänkt åtminstone men inte lika hårddraget.

Att reporterykret inte möjliggör småbarnspassning är inte heller någon anledning för dig att attackera mig som person. Det var ett EXEMPEL.

Tolkar jag dig rätt i att småbarnspassning i din mening innebär föräldraledighet? Känner journalister (även en som syns på TV) som visst varit föräldralediga, tom flera gånger och jobbar kvar.

Vi får inte något stort gensvar när det gäller kompromissen med en tredelad föräldraledighet. kanske intresset är svalt. Är det så att många tycker som: Om jag inte får igenom min vilja till 100% så blir det inget. Är folk kompromisslösa eller?

Jag nappar gärna på den! Har den föreslagits även politiskt? (jag nappar i o f s gärna även på 50/50)

Nej, men du efterlyste ju de som inte kunde gå med på den tredelade modellen. Jag tycker den vore bra, så jag svarade inte. Uppenbarligen var det ingen som tyckte att de inte kunde gå med på den, därav det svala intresset?

Men anledningen till att vi har sparpengar är ju för att vi bor trångt (och billigt!), just för att kunna lägga undan så att bägge kan vara hemma. Det är ju det jag menar - vi har egentligen usla förutsättningar, men om vi ändå kan dela på föräldraledigheten, så borde det inte vara något problem för andra heller.

Det är klart folk skyller på allt möjligt som anledning till att de inte kan ta hand om barnet bägge två - ingen lär ju säga att "tja, vi är så fast i könsrollerna, min fru och jag, så det kändes som det enda rätta valet att hon var hemma". Utan man skyller på inkomst, intresse och :devil: och hans moster.

Det lät enkelt från början eftersom du hänvisade till att "bara viljan finns så..." Jag tycker det är toppen för dig och er familj om ni har hittat en lösning som funkar - själva bor vi inte ens i storstadsområde också för att få saker och ting att funka. Vi måste också inse att pappans ledighet inte får överlåtas helt på individerna själva att lösa - alla har inte sparpengar att finansiera delar av inkomstbortfallet med. Risken blir då återigen att det är en viss socialgrupps privilegier att få vara hemma med sina barn.

Men, jag vill betona att jag inte har pratat om mig själv i mina inlägg bara hänvisat till diverse hinder som framkommer i föräldraförsäkringsutredningen från 05 (tror jag), hinder som respondenterna själva uppger.

Fortfarande är jag intresserad av att hitta lösningar på hur vi ska få så många pappor som möjligt att känna ett krav att vara hemma. Det finns så mycket i denna diskussion som är viktiga variabler; som hinder (upplevda svårigheter med inkomstbortfall vilket förämrar förhandlingsläget för den med mindre inkomst etc.) , möjligheter (barnorienterad manlighet, tvingande möjligheter? m.fl.) vilka alla måste bearbetas tillsammans för att hitta den bästa lösningen om det är så att vi fortfarande vill att pappor och mammor ska dela lika på föräldraledigheten.

Som sagt tidigare, jag är öppet sökande och försöker ödmjuka mig inför problematiken eftersom jag tycker att det är en stor politisk utmaning.

Men anledningen till att vi har sparpengar är ju för att vi bor trångt (och billigt!), just för att kunna lägga undan så att bägge kan vara hemma. Det är ju det jag menar - vi har egentligen usla förutsättningar, men om vi ändå kan dela på föräldraledigheten, så borde det inte vara något problem för andra heller.

Det är klart folk skyller på allt möjligt som anledning till att de inte kan ta hand om barnet bägge två - ingen lär ju säga att "tja, vi är så fast i könsrollerna, min fru och jag, så det kändes som det enda rätta valet att hon var hemma". Utan man skyller på inkomst, intresse och :devil: och hans moster.

Ja :rofl: hans moster är en oberoende variabel här som vi måste isolera effekterna av tycker jag :D

Visst, för din skull.
Bara för att du är så humoristisk och intelligent.

tack, vad du är gullig - jag looovar att hädanefter alltid hålla mig i skinnet - för din skull! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka