Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jag tycker väl att det är ett argument man tar till när de bättre är slut: att varje familj vet bäst. Att veta och tycka eller ha synpunkter kan man ju diskutera i en evighet. Jag gissar att du är drogliberal också? Individen vet bäst själv?
Om varje familj vet bäst hade barnaga kanske varit tillåtet fortfarande. Jag ser fp mer som en förmån och rösträtt som just en rättighet.

Det är tvärtom ett mycket bra argument och precis vad det handlar om, i grund och botten. 80 % av befolkningen (eller något i den stilen) anser att du inte ska bestämma vad som är bäst för dem. De har helt rätt. Men du är arrogant nog att säga att du ändå har lösningen för alla dessa familjer, de är bara dumma nog att inte fatta det själva.

Barnaga är något annat. Det är misshandel. Jag tror inga liberaler är för kriminella handlingar.

Men det känns som två skilda saker även om de iofs visst hänger ihop på sätt och vis!!

Lika lön för lika arbete javisst!! det tycker jag ska vara en självklarhet!! Sen kan jag bara undra i mitt stilla sinne om det alltid är så att vi vill ha samma arbeten...

Men föräldraledigheten borde väl ändå anpassas (i familjen) mest med barnets/familjens bästa i åtanke...

Det är vitt skilda världar för hemmafrun kanske, men knappast för hennes barn.

Hur blir det förresten om om man har 2 mammor eller 2 pappor ska det vara lika brinnande att det är jämnställt då??

Ja det har även med allmän rättvisa att göra.

Resten av ditt inlägg är en tydlig beskrivning på hur bidragsaberoende Svenskarna har blivit.
Så till den milda grad att försörjning från samhället på sina egna villkor anses som en rättighet.

Jag tror att det är skillnad på oss som växte upp före alla dessa bidrag och "försäkringar".
Vi tar dem inte som en lika självklar rättighet.

...den är till för barnen och inte föräldrarna.

Den är ursprungligen en Nativitetspolitisk fråga.
Det började med att "Moderskapspenningen" infördes för att öka nativiteten.
Och så har det rullat på med mer och mer då nativiteten hela tiden har tenderat att sjunka.

Det är tvärtom ett mycket bra argument och precis vad det handlar om, i grund och botten. 80 % av befolkningen (eller något i den stilen) anser att du inte ska bestämma vad som är bäst för dem. De har helt rätt. Men du är arrogant nog att säga att du ändå har lösningen för alla dessa familjer, de är bara dumma nog att inte fatta det själva.

Barnaga är något annat. Det är misshandel. Jag tror inga liberaler är för kriminella handlingar.

Ja, då är jag arrogant nog att tycka att det är illa att 80% inte tänker längre än näsan räcker.

Ja det har även med allmän rättvisa att göra.

Resten av ditt inlägg är en tydlig beskrivning på hur bidragsaberoende Svenskarna har blivit.
Så till den milda grad att försörjning från samhället på sina egna villkor anses som en rättighet.

Jag tror att det är skillnad på oss som växte upp före alla dessa bidrag och "försäkringar".
Vi tar dem inte som en lika självklar rättighet.
Ja eller också är vi så bidragsberoende så att vi försöker lösa alla problem i samhället med att utforma bidragen på rätt sätt.

Jag tycker inte det handlar om att få bidrag som det passar en själv. Det handlar om att bidrag skall vara flexibla och till för alla, inte bara till för dem som lever enligt just den rätta mallen.

Ja, då är jag arrogant nog att tycka att det är illa att 80% inte tänker längre än näsan räcker.

Ja, det kan du ju tycka (som sagt var otroligt arrogant, men ändå). Det fina är dock att de bestämmer, och att du får finna dig i det och söka andra lösningar.

Om man är hemmafru hela livet behöver man inte personligen uppleva att bli diskriminerad på arbetsmarknaden. Då är ju arbetsmarknaden en värld man inte tillhör. Sedan kan man ju som hemmafru vara olika mycket engagerad och intresserad i samhällsdebatten, precis som vem som helst förstås.

Ja, det kan du ju tycka (som sagt var otroligt arrogant, men ändå). Det fina är dock att de bestämmer, och att du får finna dig i det och söka andra lösningar.

man kan ju hoppas att det blir som med högertrafiken: rådgivande folkomröstningen sa nej, men sedan beslutade riksdagen om att det skulle införas.

kategoriseringen var gjord av inläggsförfattaren,

Kategoriseringen var fel.
Eftersom massor av andra människor än just storstadskvinnorna också vill ha det på detta sätt.
Men å andra sidan så är storstadskvinnorna väldigt många människor och en stark politisk grupp.

Vi gissar att de 5 största städerma i landet innehåller 1 000 000 yrkesverksamma kvinnor.
Det är en stor väljargrupp att ta hänsyn till.

I övrigt så var beskrivningen av syftet med åtgärden helt korrekt.

man kan ju hoppas att det blir som med högertrafiken: rådgivande folkomröstningen sa nej, men sedan beslutade riksdagen om att det skulle införas.

Icke-demokratiska lösningar, mao? ;) Du kanske skulle prova på att leva i en totalitär stat ett tag, som har ett sådant förakt för vårt parlamentariska styre (bara för att det inte beslutar vad du vill).

Men nej, jag tror inte att det blir som med högertrafiken.

Ja, men det där tror jag inte på.

Det trodde inte jag heller på innan jag fick barn.
Så jag förstår dig.

Men nu så har jag provat själv och vet hur det är.
Det är små sublima saker som att ge en uppgift som man säkert vet skiter sig p.g.a. VAB.
Och sedan avskilja vederbörande från projektet för att den inte kan hålla tidsplanen.
Det går inte riktigt att se utifrån.

Det trodde inte jag heller på innan jag fick barn.
Så jag förstår dig.

Men nu så har jag provat själv och vet hur det är.
Det är små sublima saker som att ge en uppgift som man säkert vet skiter sig p.g.a. VAB.
Och sedan avskilja vederbörande från projektet för att den inte kan hålla tidsplanen.
Det går inte riktigt att se utifrån.

Låt oss hoppas att världen har förändrats till dess!

....reaktionen blir faktiskt att sitt då där med låga kvinnolöner och ofördelaktig arbetsmarknad, det är tydligen så endel vill ha det,...

Så tänker jag också ibland.
Men sedan så tänker jag på mina barn.

Och så vill inte jag att de skall ha det.
Så det blir till att köra varvet en gång till.

Att inte tänka som dig innebär inte automatiskt att man tänker fel.

Tror du att min man får löneförhöjning bara för att han är av det maskulina könet??

Nej.
Det får han för att han är närvarande och inte blir störd av annat.
T.ex. VAB.
Och det får du också så länge som du inte anses vara en risk för VAB.

Det där stöder bara din egen argumentation om biologism och människors vilja. Du räknar ju helt bort faktorer som diskriminering som gör att människor kan känna sig tvingade att göra så, eller att man bara följer en tradition helt enkelt. En tradition där vi ska uppfylla typiskt manliga och kvinnliga roller.

Nej.
Det får han för att han är närvarande och inte blir störd av annat.
T.ex. VAB.
Och det får du också så länge som du inte anses vara en risk för VAB.

Var det inte föräldraförsäkringen som var skurken?
Eller ska vi individualisera vab också? Det kanske är en bättre lösning?

Barnaga är något annat. Det är misshandel.

Men om nu alla individer hade vetat bäst själva så hade vi inte behövt lagstifta mot barnaga.
De hade låtit bli ändå av sig själva.

Men då när lagen kom så ansåg många föräldrar att det var deras rätt att aga sina barn när de var olydiga.
För inom familjen så vet man bäst vad som behövs.

Parallellen är lysande.
Det var där jag hört dessa argument förut.

"Familjen vet bäst själv vad som är bra för familjen"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka