Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Det är du som gör det svart/vitt. När argumenten är slut drar du en parallell om totalitära stater. Driver du med mig? Vi har redan överförmynderi i flera situationer. Är det bara just detta överförmynderi som du sätter dig emot?

Du har redan deklarerat att du inte vill ha demokratiska lösningar! On paper! Men jag tror i min enfald att du inte menar det. Så nej, jag tror inte det är svart eller vitt.

Jag tycker det låter lite otäckt att läsa att vi inte vet vårt eget bästa, därför måste staten bestämma över oss. Givetvis kan vi inte leva utan lagar tex men det innebär inte att vi skall omyndigförklaras.

Det måste finnas fler än ett accepterat sätt att leva sitt liv på helt enkelt. Det här ser jag inte bara som ett inlägg bara i det här ämnet utan rent allmänt. Politiken skall styra så lite som möjligt i folks vardag. Politiker och tjänstemän 70 mil bort har sämre beslutsunderlag gällande just mitt liv än vad jag själv har.

Får jag bara i all vänlighet fråga vilken överhet som ska avgöra när en människa inte vet sitt eget bästa?

Det är en väldigt svår fråga.
Och när barnagan förbjöds så var det ju just det man ansåg.
Att människor inte viste sitt eget bästa.

Det var otroligt många som ville ha kvar barnaga.
Och i många delar av världen så är den ju också fortfarande tillåten.

Nu så anser vi att barnaga inte skall få förekomma.
För det har vi fått lära oss att det är fel.
Medan fortfarande många människor i världen anser att den är rätt.

Vet de sitt eget bästa?
Vem skall avgöra om de vet det?
Och på vilka grunder?

Nej inte direkt faktiskt.
Utan VAB är det störtsta problemen på arbetsmarknaden som jag har set med egna ögon.
Tätt följt av att inte kunna arbeta övertid eller resa på tjänsteresor på några månader.
Men alla vill inte åka på tjänsteresor i flera månader. OM ett jobb kräver långa vistelser på annan ort och man som förälder inte vill ha det så så skall man inte söka sig ett sånt jobb helt enkelt.

Det blir nästan dumt att klaga på arbetsgivaren i det läget.

Det är en väldigt svår fråga.
Och när barnagan förbjöds så var det ju just det man ansåg.
Att människor inte viste sitt eget bästa.

Det var otroligt många som ville ha kvar barnaga.
Och i många delar av världen så är den ju också fortfarande tillåten.

Nu så anser vi att barnaga inte skall få förekomma.
För det har vi fått lära oss att det är fel.
Medan fortfarande många människor i världen anser att den är rätt.

Vet de sitt eget bästa?
Vem skall avgöra om de vet det?
Och på vilka grunder?

För det första var det majoriteten som ansåg att barnaga var fel!

Jag kan inte se sambandet mellan misshandel och individens fria rätt att själv bestämma över sin föräldrapenning!

Du har redan deklarerat att du inte vill ha demokratiska lösningar! On paper! Men jag tror i min enfald att du inte menar det. Så nej, jag tror inte det är svart eller vitt.

Vi folkomröstar väl inte om allt. Våra folkvalda bestämmer en hel del åt oss.

T.ex. se till att gifta sig med en person som VILL dela 50/50.

Men det hjälper ju inte mot samhällsnormerna.
Eftersom andra hela tiden liksom håller emot då.
Det blir ju lika lokalt navelskådande som när man bara ser till sig, sin familj just nu och sitt.

Jag har inga problem med att vara hemma hela föräldraledigheten.
Mina och andra kvinnors problem börjar efter föräldraledigheten.
Med särbehandling och låga kvinnolöner.
Jag är personligen inte särskit utsatt då jag har löst mina problem på mitt sätt.

Men för alla de kvinnor som tragglar sig fram på låga löner i kvinnoyrken är det värre.
Och för deras skull hade jag utan vidare accepterat ett delande av föräldrapenningen med 50%/50%.

Jag har väl inte skrivit att vi ska omyndigförklaras. Jag tycker bara inte att det är ett hållbart argument att man till alla tider vet sitt eget bästa.

Och hur trångsynt är det att hårnackat vägra inse/förstå att vissa föräldrar kan vara hemma längre med barnen och vissa kan det inte?
Jag kan förstå att FÖRÄLDRAR kan vara hemma hur länge de vill med sina barn. Bara det inte FÖRUTSÄTTS att det är kvinnor.

Våra folkvalda är just våra folkvalda!

Jag hade inte valt någon med dina åsikter som min representant i samhället !

Hade däremot majoriteten gjort det så hade jag fått rätta mig efter det i stället för att förutsätta att majoriteten är ett gäng kortnästa dårar!:p

Välj bort de dåliga arbetsgivarna .

Det är vad jag har gjort.
Men det finns alltid unga barnlösa män att fylla platserna med.
Män som sedan förväntas ha en fru som tar hand om markservicen så att de kan arbeta utan hämningar och resa jorden runt på inget varsel alls.

För det första var det majoriteten som ansåg att barnaga var fel!

Jag kan inte se sambandet mellan misshandel och individens fria rätt att själv bestämma över sin föräldrapenning!

Uttrycker man det så finns det inget samband, men pratar man om lagstiftning och överförmynderi kan man dra paralleller.

Självklart måste man först och främst se om sitt eget hus. Det gör väl alla?!

Förändringar tar som bekant TID. Om vi försöker få till förändringar under vår livstid genom att leva som vi predikar, under de förutsättningar vi har, så får våra barn ta upp strået och fortsätta förändringarna. Till sist har förändringen genomförts (kanske t.o.m. slagit över åt andra hållet) men det är ju inget som kan genomföras på några år bara.

Majoritet av befolkningen var emot barnaga så lagstiftningen togs i en sann demokratisk anda!

Var det så?
Jag har för mig att det beslutades på saklig grund.
Några psykiatriker som hade funnit att barn faktiskt *fövånande nog* tog skada av det.

Våra folkvalda är just våra folkvalda!

Jag hade inte valt någon med dina åsikter som min representant i samhället !

Hade däremot majoriteten gjort det så hade jag fått rätta mig efter det i stället för att förutsätta att majoriteten är ett gäng kortnästa dårar!:p

Jag rättar mig efter det som är beslutat precis som du, det betyder inte att jag inte kan ha starka åsikter om det.

Det är vad jag har gjort.
Men det finns alltid unga barnlösa män att fylla platserna med.
Män som sedan förväntas ha en fru som tar hand om markservicen så att de kan arbeta utan hämningar och resa jorden runt på inget varsel alls.

Kanske är lösningen att ta bort vabbandet då? Det är ju iaf något som verkar funkar rent arbetsmässigt här i England. Här finns inga VAB dagar. Så arbetsgivaren förutsätter att när föräldraledigheten är slut, så återgår arbetstagaren till jobbet som normalt. Sjuka barn löser man genom att ta av sin semester eller engagera t.ex. pensionerade föräldrar, grannar etc.

Däremot så har alla föräldrar i England laglig rätt att få deltid om de så önskar. Arbetsgivarna MÅSTE tillgodose en sådan önskan. Däremot måste de inte erbjuda detta inom samma tjänst så föräldern kanske omplaceras inom företaget. Det gäller f.ö. både män och kvinnor.

Förändringar tar som bekant TID. Om vi försöker få till förändringar under vår livstid genom att leva som vi predikar, under de förutsättningar vi har, så får våra barn ta upp strået och fortsätta förändringarna. Till sist har förändringen genomförts (kanske t.o.m. slagit över åt andra hållet) men det är ju inget som kan genomföras på några år bara.

Just så känner jag också!

Skall allt vi gör överordnas samhällsnyttan?

Där så måste vi ju sätta en nivå som vi vill ligga på.
Och jag tycker att den nivån ligger bra vid att man bestämmer vad som man får samhällspengar för att göra.

Vill man något annat så får man fixa det utan samhällspengar.
Samhällspengarna är ju liksom knutna till just samhället.

Vad gäller yrke så finns ju ett urval.
Betyg, arbetsprov, olika tester o.s.v. för att få utbildningar betalda av samhällspengar.

Om jag inte minns fel så var det ca 50/50 när folk rådfrågades.
Frågan var däremot lite konstigt ställd då man med aga menade "ta tag" i armen osv.

Hade man däremot ställt frågan om det var ok att tillfoga sitt barn svår skada hade siffrorna med stor sannolikhet sett annorlunda ut!

Men i praktiken var det få föräldrar som slog sina barn i slutet på 70-talet när lagen infördes.

OM jag minns detta rätt nu alltså. Det handlade om det på UR på Tv:n för ett par år sedan.

Politiker och tjänstemän 70 mil bort har sämre beslutsunderlag gällande just mitt liv än vad jag själv har.

Även vad gäller användning av droger, köp av sex eller om du slår din fru då?
För att hårddra det hela.

Det finns många saker som man kan välja att anse höra till "individens frihet".
Det svåra är att sätta nivån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka