Öppna ögonen

H

honey86

hejsan alla!:rofl:
Jag har lite o kommentera om lite olika saker.
jag vet att det finns tusentals sätt att träna hästar på och många sätt är väldigt bra, för olika människor och hästar. Men sen finns det även metoder som inte är så bra.
Den som gillar Monty Roberts kan sluta läsa nu. Jag skulle vilja höra fler negativa åsikter om honom, för jag har inte mycket till övers för honom. Jag tycker att han är bluff.:mad:
Jag har aldrig ridit på ridskola men har haft hästar omkring mej nästan hela livet på olika sätt, men ett tag höll jag på att tröttna, jag tröttnade på respektlösa hästar och olyckor och onödiga överbeskyddande hästägare... tills jag upptäckte western och NH!
Jag tycker man alltid ska träna hästen ifrån dens synvinkel o inte från människans.
Och Här vill jag bara förklara en sak för er som är intresserade av horsemanship.
Det finns olika sätt att se på bra horsemanship.
Det finns Normal Horsemanship: som ses ifrån människans synvinkel!!
och det finns Natural Horsemanship: som ses ifrån hästens synvinkel!!
Och det är stor skillnad!!:idea:
Nån som har nått att kommentera eller fråga, gör det så gärna!!

Sv: Öppna ögonen

Hu menar du? Varför tycker du inte om Monty??
Har du inte hört om Shy Boy?
*Fattar ingenting*

Gå in på hans hemsida och läs mer, www.montyroberts.com (fick jag skriva det här, förresten??)
Kort sammanfattat är det en vildhäst som han fångade in med hjälp av join up, utan rep eller inhängnad, hästen kom till honom. En riktig snyft historia.

*kl*
Varför har trådskaparen något emot Monty Roberts?

Jag kan ju bara svara för mig själv.
Men jag anser att herr Roberts inte gör sitt jobb av kärlek till hästarna utan för kosingen som han tjänar.

Och där fick jag halva befolkningen på NH-forumet att hata mig...

Det är ingen som hatar dig!

Men Monty har ju jobbat med hästar i princip hela sitt liv, och han har ju inte alltid tjänat pengar på dom eller hur? Han har ju tillämpat sin hästhantering i "alla dar", även innan han började tjäna pengar på det!
Och varför skulle han vara en bluff om han är så världskänd och rik?
Jag tycker han är helt fantastisk!

är jag den enda som inte ens vet vem monty är..?

Jo Jag tycker inte om honom bara för att han ljuger och hans metoder att träna hästar på är inte riktigt rätt... och som sagt han tänker bara på pengarna.
hans "självbeografi" han har skrivit är påhittad, den när han åkte o tränade vildhästar o sånt, hans familj har skrivit en bok emot honom som bevisar att han bok är fejk, tex den tid han skulle varit o studerat vildhästar hade han skolgång o under hela den tiden hade han ingen frånvaro... hmm ljuger nån lr? finns många fler bevis..
Jag såg han på hästliv en gång träna en galopp häst att inte vara livrädd för galoppbåset, oj jag förstod inte ens vad han höll på med, hade alla dessa hjälpmedel och "tvingade hästen" vänja sig... hmm räcker det inte med minsta lilla, tex repgrimma o rep o sen bygga upp kommunikationen o tilliten o sedan när den är klar (grunden) då kan man gå vidare o få hästen att göra nästan vad som helst för dig, alltså den litar på dig i alla läskiga situationer och vet att du håller den trygg!!
Nej honom skulle inte jag träna hästar som....
Jag kanske ska börja med parelli programmet när jag har pengar över, det däremot verkar helt okej, för mig iallafall, alla tycker ju olika o det är förstående....
//Anna

Måste bara påpeka en grej...observera att jag inte ställer mig på någons sida nu (dock har jag inget emot MR)
men, hur mycket pengar tjänar inte hans familj på att gå emot honom och skriva en till bok då..?
Asså, jag menar inte att det är en bluff, men det skulle ju faktiskt lika gärna kunna vara...

När jag började få upp ögonen för s k "NH", till skillnad från sk traditionell eller normal hästhantering, för något år sedan tyckte jag först att det Monty Roberts höll på med verkade rätt vettigt. Efter att ha sett exempel på och läst böcker om hur fler tränare arbetar har jag blivit mer och mer skeptisk till Montys metod/er. Tycker att det handlar mycket om att kuva hästen och inte ge den någon valmöjlighet. Till slut ger den upp, inte av fri vilja utan för att den inte har något annat val. Det här att jaga runt hästen i en rundkorall utan möjlighet för den att fly eller reagera som den skulle i det vilda skiljer väl sig, som jag förstått det, en hel del från hur hästarna själva behandlar varandra. Då tycker jag bättre om de metoder som t ex KF Hempfling och Pat Parelli använder.

Jag vet att det finns vissa lögner i Montys böcker.. men även om allt inte är sant som det står att han gjort och varit med om så KAN HAN SIN SAK och vet vad han snackar om!.. jag gillar hans sätt skarpt.. :) :bump:

Shy boy

Kan tänka mig att det är betydligt lättare att "tämja" en vild häst uan dåliga erfarenheter av människor än en "tam" häst. Så jag kan ine säga att jag tycker det är särskillt märkvärdigt. Men visst en bra snyftfilm fblev det juh.

Vad är det du gillar i hans sätt/metod?

Utveckla gärna!

För min del bryr jag mig inte så mycket om hans familjeförhållanden och huruvida det är han eller familjen som har rätt i vad som hänt eller inte...men diskuterar gärna hans metoder vad gäller hästhantering!

Hickolena skrev:
Jag vet att det finns vissa lögner i Montys böcker.. men även om allt inte är sant som det står att han gjort och varit med om så KAN HAN SIN SAK och vet vad han snackar om!.. jag gillar hans sätt skarpt.. :) :bump:

honey86 skrev:
Jo Jag tycker inte om honom bara för att han ljuger och hans metoder att träna hästar på är inte riktigt rätt... och som sagt han tänker bara på pengarna.
Vilken tränare tar inte betalt?
Har oxå hört detta med bluffen, likaså, när han tränade Shy Boy, han gjorde det inte själv, utan hade massor av hjälp, de fick hämta hästen tillbaka massor av gr...innan den helt enkelt gav upp:(
Jag är iaf mkt nyfiken, så jag åker o kollar på honom i april..så får vi se vad jag tycker efteråt..:crazy:

Jag kanske ska börja med parelli programmet när jag har pengar över, det däremot verkar helt okej, för mig iallafall, alla tycker ju olika o det är förstående....
//Anna
Har hört, att han är lika mkt bluff som MT...

pannkakssmet skrev:
Jag kan ju bara svara för mig själv.
Men jag anser att herr Roberts inte gör sitt jobb av kärlek till hästarna utan för kosingen som han tjänar.

Och där fick jag halva befolkningen på NH-forumet att hata mig...

Vad baserar du detta på?

mazarein skrev:
Måste bara påpeka en grej...observera att jag inte ställer mig på någons sida nu (dock har jag inget emot MR)
men, hur mycket pengar tjänar inte hans familj på att gå emot honom och skriva en till bok då..?
Asså, jag menar inte att det är en bluff, men det skulle ju faktiskt lika gärna kunna vara...
:bow: :bow:

cafu skrev:
Tycker att det handlar mycket om att kuva hästen och inte ge den någon valmöjlighet. Till slut ger den upp, inte av fri vilja utan för att den inte har något annat val. Det här att jaga runt hästen i en rundkorall utan möjlighet för den att fly eller reagera som den skulle i det vilda skiljer väl sig. Då tycker jag bättre om de metoder som t ex KF Hempfling och Pat Parelli använder.

Hur menar du att han kuvar hästarna? Jag måste erkänna att jag inte sett något längre repotage om hur han tränar, men om du uppfattar join up som kuvning så har du nog fått det om bakfoten....

Kardinal skrev:
Shy boy

Kan tänka mig att det är betydligt lättare att "tämja" en vild häst uan dåliga erfarenheter av människor än en "tam" häst. Så jag kan ine säga att jag tycker det är särskillt märkvärdigt. Men visst en bra snyftfilm fblev det juh.

Men hallå.... En vildhäst är ju alltid en vildhäst.....

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 244
Senast: MML
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 097
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV