Öppet förhållande?

Sv: Öppet förhållande?

Jag har ingen egen erfarenhet av det.

men jag har vänner och bekanta som levt i öppna förhållanden. Det finns båda sidor av hur man tycker det funkat. För en del har det inte gjort det och för andra har det funkat fint.
Bla känner jag ett gift par som varit gifta i nästan 20 år som lever så sen många år tillbaks. De har valt att ha det så då ena parten har betydligt mindre sexlust än den andra. Det är då alltså bara den med mer sexlust som vill ha mer sex och därför ligger med andra. Och detta på partnerns önskan. Jag har för mig att de båda "får" ligga med andra. Men den med mindre lust har inte det intresset.
Jag vet få som är så kära i varann som detta paret! Och speciellt efter så många år ihop är det fantastiskt att se dem ihop och se kärleken och attraktionen de har till varann.
För de funkar det fint!

Nej, det händer typ inte särskilt ofta att sambo spontant vill ligga, typ en gång i halvåret eller så - om man räknar snällt. Och den gången kan jag nog tänka mig att dubbelligga i sånt fall...

Vilket krasst men också härligt konstaterande. :D

Värt risken för dubbelligg alltså. ;)

*KL*

Men hur fungerar det i praktiken? Den man har sex med vid sidan om, kanske också har en partner. Så vart går man? Hem till sig själv eller den andra och föser ut den ordinarie partnern?

Eller skall man ha en relation med någon som är singel?

Hur blir det när det blir obalans och någon blir kär/svartsjuk?

För mig låter det som ett högrisk-projekt, men man kanske vänjer sig vid att ha olika nivå på relationerna?

Är det kravlöst dessutom? Kan man ha några krav på den andras sexliv?

Jag tänker på sjukdomar och sådant.

Tja, för min del så får snubben gärna var singel av anledningen att det oftast är enklare att rodda runt, men visst fungerar det om han har (vetande och accepterande) partner också. Och med vetande och accepterande räknar jag ju då en partner som jag kan tala öppet med. Är inte vidare förtjust i smussel. Visst, risken finns väl att någon någon gång lyckas gömma undan en partner, men jag tror inte att sannolikheten för det är särskilt stor. Vanligtvis brukar jag inte hoppa i säng med folk jag precis har träffat. Dock rör jag mig ju i kretsar där det är vanligare med öppna förhållanden, så det brukar inte vara så svårt att hitta någon - och att få referenser, t o m.

(Tillägg: Var man går? Ja, det beror på hur situationen med den aktuella extra ser ut. Jag och maken har inte sex med andra än varandra i vår säng, och sådana dealar är rätt vanliga i vårt umgänge. Det finns ju flera ställen, dock.)

Man kommunicerar kring svårigheter som uppstår, vad de än må vara. Jag och maken prioriterar vårt förhållande högst, och jag upplever inte några svårigheter med att se honom som min primärpartner. Det är trots allt honom jag lever med och delar vardag med.

Och vad det gäller sjukdomar är svaret enkelt: kondom. ;)
Och så lite test då och då, för säkerhets skull. Jag ligger bara med män som tycker att sexuell hälsa är viktigt och prioriterat.

Senast ändrad:

de har periodvis genom åren (som är många) uppenbart givit varandra tillåtelse alternativ sett genom fingrarna med en hel del snedsteg från båda sidor.

Jag lutar nog åt att en variant där man helt enkelt ser genom fingrarna/överser/inte bekymrar sig om varandras snedsteg känns både lättare och trevligare att hantera än något slags krystat krav på fullständig öppenhet och redovisningsplikt.

Dvs att man kan ha lite sex med andra när det är läge ungefär som man gör vad som helst på egen hand utan partner. Man brukar ju inte rapportera i detalj tex vad man har gjort i stallet och vilka som var där. Om just "snedstegen" ska diskuteras och rapporteras med noggrann öppenhet, tycker jag att man verkar dramatisera just sexuella kontakter med andra på ett sätt som i alla fall för mig hade gjort det för jobbigt att ha de där "snedstegen".

Känns väldigt romatiskt, eller det kanske är oviktigt i sammanhanget. Hej då Kalle , jag åker till Gunnar och knullar nu. Vi ses.

Fast om vi ska vara lite krassa, vad spelar det för roll om TS åker till Gunnar för att knulla, fika eller kolla på film? Egentligen? Är det mindre romantiskt om det är just knulla som står på schemat?

Vi har ju inte diskuterat det här i detalj, men jag tror att det i detta fall funkar ungefär så som du beskriver det.

Men hur fungerar det i praktiken? Den man har sex med vid sidan om, kanske också har en partner. Så vart går man? Hem till sig själv eller den andra och föser ut den ordinarie partnern?
Men man väljer ju vem man vill ha sex med. Jag har ju en kille på sidan och han är singel. Jag hade inte valt att ha någon på sidan som redan är upptagen, just eftersom jag inte vill att det ska bli mer komplicerat än nödvändigt. Dessutom vill jag inte ha någon galen, svartsjuk flickvän efter mig, eftersom killen ifråga inte varit ärlig och kört med öppna kort.

Hur blir det när det blir obalans och någon blir kär/svartsjuk?
Man gör ju klart vad det är från början. Min vet ju om exakt vad han är och vad han är till för.

För mig låter det som ett högrisk-projekt, men man kanske vänjer sig vid att ha olika nivå på relationerna?
Känslor är alltid högrisk, men sex behöver ju inte vara det.

Är det kravlöst dessutom? Kan man ha några krav på den andras sexliv?

Jag tänker på sjukdomar och sådant.
Jag har inga krav på honom att han inte får ha sex med andra. Han får ha hur mycket sex han vill, men samtidigt är jag väldigt självisk och skulle antagligen inte ha sex med honom ifall han hade sex med en massa andra. Jag har av den anledningen valt en kille som inte är en player, utan en kille som inte vill ligga runt, utan ha ett stabilt kk-förhållande. Vi är dessutom väldigt bra vänner och gör en massa grejer ihop, vi har inte bara sex.

Sen måste man ju skydda sig vid tillfälliga förbindelser. Det är ju a och o när man har sex. Jag ogillar kondomer och av den anledningen har jag valt att ha en på sidan och inte flera. Och vi två måste vara jätteöppna och ärliga mot varandra för att det ska fungera. Och eftersom han har funnits vid min sida i 1,5 år nu, så verkar det ju fungera bra för oss.

Jag lever officiellt inte i ett öppet förhållande, men min sambo vet att jag har någon på sidan, eftersom han själv har bristande sexlust. Vi har pratat, agerat, försökt, gjort allting för att vi ska få ett regelbundet fungerande sexliv, men det vill sig inte. Så jag löste problemet med att ha en älskare.

De öppna förhållanden jag känner till sprider sig från varianten där det är "puss älskling, nu går jag till Gunnar och har sex", Petruskas exempel till strikt "don't ask, don't tell"...
För en del funkar det, för en del inte - men det är ju inte så att alla monogama förhållanden håller i all evighet.

Fast om vi ska vara lite krassa, vad spelar det för roll om TS åker till Gunnar för att knulla, fika eller kolla på film? Egentligen? Är det mindre romantiskt om det är just knulla som står på schemat?

Tja, det kan ju ha viss betydelse?
Ex att partnern saknat en så mycket när man varit borta hos Gunnar att han pga ivrig längtan slänger sig över en för att ge oralsex när man kommer hem.

Oavsett om man haft kondom eller ej, eller om man haft oralsex eller penetrerat/-s, kan jag tänka mig att det finns rätt många män och kvinnor som helst slipper slicka/suga/penetrera partnerns underliv om där precis varit besök av någon annans könsorgan.

Ovanligt mycket snusk från mitt håll men jag känner att jag måste vara tydlig här.

Jag lever officiellt inte i ett öppet förhållande, men min sambo vet att jag har någon på sidan, eftersom han själv har bristande sexlust. Vi har pratat, agerat, försökt, gjort allting för att vi ska få ett regelbundet fungerande sexliv, men det vill sig inte. Så jag löste problemet med att ha en älskare.

Känns det inte väldigt frustrerande och värdelöst att inte kunna få alla behov tillfredsställda av sin partner?
Kan du se en framtid till döden skiljer er åt?

Men man väljer ju vem man vill ha sex med. Jag har ju en kille på sidan och han är singel. Jag hade inte valt att ha någon på sidan som redan är upptagen, just eftersom jag inte vill att det ska bli mer komplicerat än nödvändigt. Dessutom vill jag inte ha någon galen, svartsjuk flickvän efter mig, eftersom killen ifråga inte varit ärlig och kört med öppna kort.

Nej, en singel är ju att föredra, men han är inte rädd att din sambo skall vara en galen partner efter honom?

Man gör ju klart vad det är från början. Min vet ju om exakt vad han är och vad han är till för.

Jo, i teorin kan man vara överens, men jag tänker att känslor kanske kommer med tiden.

Känslor är alltid högrisk, men sex behöver ju inte vara det.

Nej, sant, men du utvecklar ofta en samhörighet/känslor till en person som du är så nära. Du kan ju också trilla dit och fastna mer för "sidan-om-killen". Har du någonsin övervägt honom som en mer nära partner?

Jag har inga krav på honom att han inte får ha sex med andra. Han får ha hur mycket sex han vill, men samtidigt är jag väldigt självisk och skulle antagligen inte ha sex med honom ifall han hade sex med en massa andra. Jag har av den anledningen valt en kille som inte är en player, utan en kille som inte vill ligga runt, utan ha ett stabilt kk-förhållande. Vi är dessutom väldigt bra vänner och gör en massa grejer ihop, vi har inte bara sex.

Icke-player måste vara ett måste väl? Inte vill man råka på aids eller annat allvarligt...

Sen måste man ju skydda sig vid tillfälliga förbindelser. Det är ju a och o när man har sex. Jag ogillar kondomer och av den anledningen har jag valt att ha en på sidan och inte flera. Och vi två måste vara jätteöppna och ärliga mot varandra för att det ska fungera. Och eftersom han har funnits vid min sida i 1,5 år nu, så verkar det ju fungera bra för oss.

Hur är det med omgivningen? Känner de till honom? Hur funkar det i praktiken (jag vet att vi diskuterat detta för länge sedan i en annan tråd), men jag menar - efter en tid så måste det vara oundvikligt att man blir del av varandras liv.

Alltså, jag skall erkänna att jag lite grand ändrat uppfattning genom åren, jag är mer liberal idag än för låt säga fem år sedan. jag har bara svårt att se hur det går ihop rent praktiskt. Liiiite jobbigt att ha en kille som är gömd i garderoben typ...

Känns det inte väldigt frustrerande och värdelöst att inte kunna få alla behov tillfredsställda av sin partner?
Kan du se en framtid till döden skiljer er åt?

Fast det tänker jag att man aldrig kan få, av någon människa, därför har man fler än en person i sitt liv. Alltså, olika personer finns i ens liv av olika anledningar och tillfredsställer olika behov hos en. Jag hoppas verkligen att min pojkvän inte anser att jag ska tillfredsställa ALLA hans behov, för det kan jag inte. Sedan lever vi ju i en kultur där sex är en grej vi har "bestämt" ska vara mellan två personer, men det är ju just kulturellt betingat och det finns ju ingenting som säger att det måste vara så (förutsatt att alla parter är nöjda med den andra lösningen).

Icke-player måste vara ett måste väl? Inte vill man råka på aids eller annat allvarligt...
Jag skulle gissa (gissa!) att de som har utpräglade öppna förhållanden (som Andromedae exempelvis) är mycket mer noggranna med att skydda sig än vad vilken slumpmässig otrogen snubbe är. Jag vet en kille som gång efter annan är otrogen mot sin tjej, helt oskyddat utan en tanke på konsekvenserna.

Egentligen borde "player" eller inte inte spela nån roll - det är ju bara att skydda sig.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 991
Senast: BernT
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 560
Senast: lingonben
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 851
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka