Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du hade fått samma reaktioner om du hade sagt att du ville ta bort näsan, öronen eller högra armen.
Det är så svårt att ta den här diskussionen på nätet.
Men, men...
Om du hade varit hyfsat harmonisk och tillfreds, men ville ta bort brösten för att de var i vägen och du ville känna dig fri som en amazon, då hade du fått färre negativa reaktioner.
Men nu säger du att du inte tycker om dig själv. Och sen säger du att du inte tycker om brösten. Och sen att du vill ta bort brösten.
När du har tagit bort brösten, för att du inte tycker om dem, vad gör du då med dig själv, som du inte heller tycker om? Tar du bort dig själv också? Förstår du att vi blir rädda?
Sök på nätet. Det finns dokumentär i ämnet att folk vill stympa sig. Vad blir ditt nästa drag? Att du hatar dina lår?
Nä, tror du behöver profshjälp i detta.
Jag tror heller inte att dina barn vill ha en stympad mamma.
Men ser du inte skillnaden i att modifiera och att helt plocka bort?Så det är ok för dig att förminska eller förstora bröst men att ta bort dem betyder att jag behöver proffshjälp?
tanten,tack för att du berättade om hur det är för dig. Som du sa är det svårt att föreställa sig hur det kan bli egentligen. Men jag funderar på en sak. Varför har du ingen bröstvårta? Kan man inte sätta dit den i alla fall? På nåt vis eller hur jag ska säga. Har du haft mycket problem med ärren och tiden direkt efter operationen? Hur kände du inför att förlora ett bröst? Du behöver inte svara om du inte vill förstås.
Det är just det HÄR jag menar! Precis det här! Du tycker inte det är konstigt att förstora eller förminska bröst, men du tycker att det är konstigt att ta bort brösten. VARFÖR är det konstigt? Varför är det konstigt att man är missnöjd med sina bröst och vill ta bort dem men inte att vara missnöjd med sina bröst och vill förminska eller förstora dem?
För mig ligger den stora skillnaden i varför man vill ta bort dem.
Kan man formulera vad problemet är, man har testat olika alternativ för att lösa problemen och om man mår bra i övrigt så är det ett annat utgångsläge än "jag hatar mina bröst och vill operera bort dem".
Jag det är svårt att föreställa sig. Jag begrep inte heller hur mycket de skull ta bort.
På mig har de tagit bort vävnad upp till tre fingerbredder från nyckelbenet. Eftersom bröstet brer ut sig dit upp och all bröstvävnad skulle bort.
Bröstvårtan är en del av bröstet. Den sitter ihop med mjölkgångarna och bröstvävnaden. Så när bröstvävnaden skulle bort så ingick bröstvårtan.
Jag har blivit erbjuden att skära sönder stora ryggmuskeln och föra fram en del för att bygga ett bröst av. Samtidigt som man syr ihop lite hud för att skapa en "knöl" som ska imitera en bröstvåra. Sedan tatuerar de området runt mörkt så det ska se ut som en vårtgård.
Men näe, det skulle ju bara bli en skinnpåse med kött i. Inte ett bröst. Bröstet är förlorat.
Ja, jag har problem med ärret. Eftersom det är ett så stort område med ärrvävnad så är det stelt och osmidigt. Jag måste hålla igång armen och axeln för att inte stelna och massera området för att det inte ska hårdna. Det är skillnad på ett ärr i huden och ett ärr i vävnad under!
Jag har inte haft några stora bröst - liten B-kupa - men de är en del av min kropp. Första året tittade jag mig i spegeln och tyckte att jag såg ut som något de skulle kunna visa upp på tivoli mot pengar. Det var vidrigt.
Nu har jag förlikat mig med det. Men jag har den där stora ytan till vänster som är ärrad, full med nya blodkärl i huden och som är stel och både okänslig och känslig. Spegelbilden är fortfarande vidrig men jag kan leva med det.
Jag saknar mitt bröst. Jag brukade somna med just det bröstet i handen.
Det som finns nu är ett knöligt och fult område runt ärret. Inte frisk slät vävnad och hud.
För mig är sorgen över mitt förlorade bröst som jag inbillar att sorgen over en förlorad arm eller ben skulle vara. Brösten har inget symbolvärde för mig, men det är fysiskt en del av mig som är borta.
Jag kan inte tro att du förstår hur det är att skaffa en så stor skada? Har du sett ärr efter en stor muskelskada någon gång? Någon som förlorat delar av vad- eller lårmuskeln tex. Det hårda knöliga fula.
skillnaden oss emellan är att du har känslor för dina bröst
Hade TS velat byta kön (och gått med på att hoppa på den karusellen) hade staten betalat operationen. Nu kan hon uppenbarligen inte få den i landet över huvud taget!
Bröstvårtan är en del av bröstet. Den sitter ihop med mjölkgångarna och bröstvävnaden. Så när bröstvävnaden skulle bort så ingick bröstvårtan.
Jag kan inte tro att du förstår hur det är att skaffa en så stor skada?
Men förstår du inte att människor reagerar när du vill ta bort en kroppsdel? Jämför det istället med om du hade sagt att du avskydde din rumpa och ville ta bort den. Eller om du avskydde dina öron och ville ta bort dem. Eller din näsa. Det är ju en amputation det handlar om. En stor operation som du förmodligen kommer ha men av resten av ditt liv. Har du överhuvudtaget opererats i någon större omfattning så att du inser vad du ger dig in på? Vet du vad det innebär att ha nervsmärtor ifrån ett område på kroppen? För det får du räkna med att du kommer få efter en sådan operation.
Jag förstår inte varför du hänger upp dig just på brösten? Är det för din önskan att få vara den lilla pojkflickan som hängde med pappa? Att dina bröst kom på samma gång som när den tiden gick? Att kvinnor egentligen inte duger i dina ögon? Även om du tar bort brösten så kommer ju aldrig den tiden tillbaka ändå och du kommer fortfarande vara en kvinna.
Du skrev att du inte vill att din partner ska bli kåt på dina bröst utan på dig som person, varför tror du att det ena förtar det andra? Varför kan inte hen få bli kåt på dina bröst lika väl som på någon annan del av dig? Det är ju ändå just dig hen tänder på och inte enbart dina bröst för isåfall hade hen ju kunnat gå till precis vem som helst och inte bara till dig.
Jag tycker att det är sorgligt att du uttrycker ditt självförakt så tydligt. Var stolt över att vara kvinna istället och lär dina barn att de ska vara stolta över sig som de är. Om du är stolt över dig så kommer det smitta av sig till dina barn så att de inte heller behöver önska att de är något annat än vad de är utan att de kan vara stolta över sig precis som de är. Alla är ju unika och alla är perfekta för att vara just dem. Strunta i dina bröst. Varför går du ens och funderar på dem hela tiden? Jag förstår inte hur det har kunnat ta så stora proportioner för dig? Tänker du lika mycket på andra kroppsdelar också?
Knapplån
Visst kan man vara mer eller mindre nöjd eller missnöjd över sin kropp men därifrån till att vilja börja modifiera, förstora eller förminska eller till och med amputera är det så oerhört långt för mig. Jag undrar hur många av dem som lägger sig under kniven för skojs skull som har behövt genomgå operationer med jämna mellanrum i livet och förstår vad det faktiskt innebär. Jag undrar hur många det är som får en chock när de vaknar upp ur narkosen och inser hur ont det faktiskt gör efter en operation. Jag undrar hur många det är som faktiskt är villiga att ta de risker som de utsätter sig för om de hade fått prova på att leva i en sargad kropp som inte längre fungerar som den ska innan operationen.
Fast det har ju du också. Annars skulle tråden inte finnas.
Jo, så kan man ju se det.
Jag lutar nog åt att det på många vis är mer konstigt att man alls kan få "byta kön" än att man inte kan få en operation utförd bara för att man vill det.
Men visst kan man säga att det är inkonsekvent att vi kan få vissa kosmetiskt motiverade operationer utförda - om än på egen bekostnad - men inte andra. Och självklart är det ingen konsekvent tillämpad princip som reglerar det, utan en massa godtycke.
Att göra diverse typ "glada queertolkningar" av TS funderingar, som jag uppfattade det som att du ville göra, kändes dock minst sagt avlägset om man utgår från tonen och ordvalen i TS egna inlägg.