Operera bort brösten

Sv: Operera bort brösten

Jag känner att jag bara måste kommentera detta.

Könsidentitet sitter inte i bröst eller deras storlek. Jag är kvinna och jag har ett börst. Min könsidentitet ändrades itne för att ena bröstet togs bort. en bekant har opereratbort bägge. Hon är lika mycket kvinna för det.

Flera gånger har jag fått kommentarer om att jag är väldigt kvinnlig i mitt uttryck/klädsel/stil. Det har inte förändrats ett dugg av att jag inte har två bröst och inte längre bär BH.

Jag tror inte att du Enya blir mer eller mindre kvinna av att amputera ett par kroppsdelar. Det är ditt inre du skulel behöva amputera för att förändra det.

Upplever du man vara av "det tredje könet" så beror det inte det på om man har små eller stora bröst, eller getingmidja. Könsidentitet sitter i hjärnan.

Ja känner flera ganska "maskulina" kvinnor som har rejäla bröst. De är inte mer feminina för det.

Jag tror inte att det handlar om brösten egentligen. De är bara symbol för något. Detta något kommer inte att ändras ifall du amputerar dig?

Jag försöker skriva just det att för mig handlar inte mina bröst om att vara kvinna. Men jag tror att det anses fel att ta bort dem just för att de anses tillhöra en kvinna. Förstår du hur jag menar? Jag har inte dem så laddade, eftersom de är utan funktion och jag kan lika gärna slippa dem liksom. Jag är i mina egna ögon inte mindre kvinna om jag har bröst eller om jag inte har bröst. mitt kön sitter inte i mina bröst helt enkelt.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag har inte satt någon diagnos, bara spekulerat i om det existerar en sådan för självstympning.

Om en man skulle utveckla bröst vore det definitivt ett fall för sjukvården. Då är något galet rent kroppsligt och kan ge andra följder än det rent estetiska.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag försöker skriva just det att för mig handlar inte mina bröst om att vara kvinna. Men jag tror att det anses fel att ta bort dem just för att de anses tillhöra en kvinna. Förstår du hur jag menar? Jag har inte dem så laddade, eftersom de är utan funktion och jag kan lika gärna slippa dem liksom. Jag är i mina egna ögon inte mindre kvinna om jag har bröst eller om jag inte har bröst. mitt kön sitter inte i mina bröst helt enkelt.

Det är helt galet att vilja ta bort hela kroppsdelar för man hatar dom, oavsett om man är man eller kvinna....
 
Sv: Operera bort brösten

Jag har inte satt någon diagnos, bara spekulerat i om det existerar en sådan för självstympning.

Om en man skulle utveckla bröst vore det definitivt ett fall för sjukvården. Då är något galet rent kroppsligt och kan ge andra följder än det rent estetiska.

Jag såg rätt nyligen en dokumentär om just detta, dvs en man (bland många) med sk "man boobs", dvs bröst. Inte jättestora men definitivt bröst. Han fick hjälp med operation - men det var verkligen inte okomplicerat och jag vill minnas att operationen fick upprepas eftersom brösten kom tillbaka (!?!). Jag antar att mansbröst utvecklas av en annan anledning än de kvinnliga? Mannen ifråga var absolut inte jättefet, men bröstfettet återvände och han fick upprepa sin operation. Helt slät blev han ändå inte - men klart nöjdare än innan!
 
Sv: Operera bort brösten

[...]
Om jag skulle operera brösten på något vis överhuvudtaget så skulle jag göra dem lika stora. Jag tror att jag tycker att det är viktigast.Det är ju rätt praktiskt att inte behöva bråka med ena bröstet som trillar ut för att bhn bara passar ett bröst, på något vis.

Men blir inte det att man tar bort en del av det större bröstet? Då blir det ju en form av stympning, något som "inte är friskt" och finns en medicinsk diagnos på. Känner jag. Eller blev det plötsligt nu mer accepterat att göra.
[...]

Korrigera brösten så att de blir jämnstora får man väl göra med statens hjälp? Om de är tillräckligt olika. Vilket i sig är konstigt eftersom det faktiskt är normalt att ha olika stora bröst. Ingen är helt symmetrisk. Ändå finns det inte bh:ar med olika kupor (eller gör det det?) utan det fixas med kirurgi.
 
Sv: Operera bort brösten

Fast är bröst vanligen så olika stora att det skiljer en kupstorlek eller mer? Även fötter, tex, är ju något olika stora och jag brukar välja skor som den något större foten får plats i bekvämt. Nu tycker jag att skors passform är betydligt viktigare än behåns, men där kan man säkert tycka olika.

När jag ammade hade jag galet olikstora bröst, beroende på att bebisen endast behagade äta från det ena. :D
 
Sv: Operera bort brösten

Jag har inte läst tråden alls, då jag misstänker att det är mycket tillrop om att du inte bör vilja operera bort brösten.

Jag tänkte bara säga att du inte är ensam.
Jag har alltid tyckt illa om bröst och har funderat många gånger om på hur skönt det hade varit att inte ha några alls!
 
Sv: Operera bort brösten

Det verkar sannerligen inte vara ovanligt att ha ungefär en kupas skillnad. Kolla bara bh-trådarna här. På mig skulle bh:arna definitivt sitta bättre om höger kupa var en aning större än den vänstra, och då är mina bröst verkligen inte ögonbrynshöjande asymmetriska.

Som med så mycket annat (kvinno)kroppsligt heter det att det är heeelt nooormalt att ha olika stora bröst (och det är det ju) samtidigt som det är väldigt tydligt att det inte är önskvärt (oattraktivt och opraktiskt).
 
Sv: Operera bort brösten

Fast alltså, de operationer som landstinget står för är ju inte direkt att man har en viss skillnad: det ska vara STOR skillnad på tuttarna.

Jag har skillnad på mina, så pass att det syns även med kläder på men aldrig nånsin att nån någonsin sagt ett ord om det till mig. Killarna jag legat med har liksom varken sett det eller brytt sig. Så att det skulle vara en press på att inte ha storleksskillnad på brösten köper inte jag, särskilt inte utifrån resonemanget "landstinget kan till och med pröjsa". Landstinget skulle ALDRIG betala för en operation åt mig. Har även läst trådar på Buke av folk med upp till två olika storlekar som inte fått beviljat operation.
 
Sv: Operera bort brösten

Som med så mycket annat (kvinno)kroppsligt heter det att det är heeelt nooormalt att ha olika stora bröst (och det är det ju) samtidigt som det är väldigt tydligt att det inte är önskvärt (oattraktivt och opraktiskt).

Men när möter man någon som helst form av besvär - tex bristande attraktionskraft - pga olikstora bröst? Jag känner inte riktigt igen problemet, om vi talar om den vanliga storleksskillnaden, som vi ju även har mellan händer och fötter, och vi har asymmetriska ansiktshalvor osv osv.

Olikstora bröst framstår som ett problem i samma klass som sneda snoppar, tycker jag. Ynglingar måste i generation efter generation upplysas om att det är helt nooooormalt, och sen verkar det inte spela någon större roll. Det verkar vara ovanligt att det opereras, tex.
 
Sv: Operera bort brösten

Min erfarenhet är att många går runt och är missnöjda med sina asymmetriska bröst. De tycker själva att det inte är snyggt. Och den känslan kommer ju någonstans ifrån. Precis som folk som går runt och stör sig på sina sneda näsor och olika stora ögon. Symmetri = perfektion. Går man sedan och provar bh:ar blir asymmetrin praktiskt påtaglig.

niphredil: Jag menar inte att alla som har lite olika stora bröst får operation pröjsad. Det krävs mer än en kupstorlek i skillnad för det.

Hur ofta kommer press på kroppens utseende från folk man ligger med? Sådant snappar man ju upp från andra kanaler.
 
Sv: Operera bort brösten

Ja, jag kan bara tala för mig själv men till exempel rakning och press över det har definitivt kommit från ragg, klasskompisar, folk runtomkring mig etc. Däremot har inte en käft nånsin brytt sig om storleksskillnad på tuttar.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag har tursamt nog inte varit med om att folk jag har legat med har försökt "korrigera" mig, vad gäller kropp och utseende.

Storleksskillnad på tuttar har jag uppfattat som en vanlig grej att beklaga sig över sedan typ gympan i högstadiet. (Tillsammans med för korta och för tjocka ben, för mycket hårväxt överallt, inte tillräckligt platt mage etc.) Inte så att någon säger åt någon annan att "shit vad fula asymmetriska bröst du har!" men om omgivningen gång på gång lyfter fram det som något negativt hos dem själva så sätter ju det ribban ändå.
 
Sv: Operera bort brösten

Lucky you! Känner typ inte nån som inte i tonåren fått nån pissig kommentar från nån snubbe.

Jag har faktiskt aldrig hört nån beklaga sig över det. Däremot har jag sett trådar på ÄU från tjejer som faktiskt har stor skillnad och därmed problem.
 
Sv: Operera bort brösten

Korrigera brösten så att de blir jämnstora får man väl göra med statens hjälp? Om de är tillräckligt olika. Vilket i sig är konstigt eftersom det faktiskt är normalt att ha olika stora bröst. Ingen är helt symmetrisk. Ändå finns det inte bh:ar med olika kupor (eller gör det det?) utan det fixas med kirurgi.

Du får uppfinna en bh med olika stora kupor! Jag kan vara provdocka :D

Jag har en kupa i storleksskillnad. Det är rätt trist faktiskt, att hitta en BH som duger, vilket bröst ska man rätta sig efter i dag :D

Däremot pratar jag inte om att staten skulle betala, för något. ;)
 
Sv: Operera bort brösten

Jag har inte läst tråden alls, då jag misstänker att det är mycket tillrop om att du inte bör vilja operera bort brösten.

Jag tänkte bara säga att du inte är ensam.
Jag har alltid tyckt illa om bröst och har funderat många gånger om på hur skönt det hade varit att inte ha några alls!

Du har rätt! :D


Vad skönt att jag inte är ensam! Trodde jag var det, nästan. Man SKA ju tycka om bröst. Kvinnor SKA ju ha bröst.

Visst hade det varit skönt utan dem. Varför tycker du det? Kan du förklara bättre än vad jag kan?
 
Sv: Operera bort brösten

Fast "tycka om"..? Bara för att man inte aktivt tycker om nåt betyder det ju inte att man ska vilja ta bort dem. Jag tycker inget särskilt om mina fötter till exempel, eller mina underarmar, eller mina örsnibbar. De bara är där. Jag tycker inte aktivt om hela mina kropp.

Man behöver absolut inte tycka om sina bröst. Däremot är det ju skillnad på att vara likgiltig inför en kroppsdel och att vilja skära bort den.
 
Sv: Operera bort brösten

Fast om en galen tyrann tvingade mig att välja, skulle jag behålla fötterna före brösten utan tvekan. Jag går på mina fötter, utan dem är jag hänvisad till rullstol eller protes. Utan bröst skulle "bara" innebära viss erotisk nackdel, egentligen (nu när jag är för gammal för fler barn).

Men jag förstår hur du menar, jag är egentligen rätt likgiltig för flertalet av mina kroppsdelar, så där tagna en och en. Men de flesta är ju användbara till något, och så är det ju min kropp, jag är van vid den. Jag har aldrig sett kroppen som en lerklump att forma om, förutom det som vikten och träning kan göra.
 
Sv: Operera bort brösten

Fast "tycka om"..? Bara för att man inte aktivt tycker om nåt betyder det ju inte att man ska vilja ta bort dem. Jag tycker inget särskilt om mina fötter till exempel, eller mina underarmar, eller mina örsnibbar. De bara är där. Jag tycker inte aktivt om hela mina kropp.

Man behöver absolut inte tycka om sina bröst. Däremot är det ju skillnad på att vara likgiltig inför en kroppsdel och att vilja skära bort den.

Jag förstår hur du menar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 970
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 272
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 157
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 143
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp