Operera bort brösten

Sv: Operera bort brösten

Du skriver som vanligt bra saker, TW.

Jag känner att jag måste påpeka att jag inte alls ser det som att mitt hopp är ute egentligen. På vilket sätt menar du? Om jag inte, på något plan, hade accepterat hur jag ser ut så hade jag gjort något åt det för länge sedan, på ett eller annat vis. Självmordsbenägen är jag inte (tycker du att jag verkar det, av det du läst och förstått om mig?) och vill inte ta livet av mig. Att karva i mig har jag inte heller gjort och det betyder väl att brösten, rumpan, ansiktet eller låren trots allt inte har så stor plats i mitt liv egentligen, inte så som folk verkar tro i tråden. Kanske är det lätt att tolka mig så, men jag delar inte den uppfattningen faktiskt. Det jag tycker minst om på mig är mitt ansikte men jag skulle aldrig ändra på det oavsett om jag får pengar nog eller får operationen gratis, det är ju inte jag kvar. Om jag får operera bort brösten gratis skulle jag nog verkligen tänka efter både en gång och 10 gånger för jag förstår givetvis att det inte bara är så bara det här. Jag skulle troligen aldrig ens göra det, jag skulle antagligen backa ur och säga att det inte är värt det, att brösten inte är värda det för mig. Det är inte detta jag tänker på i mitt liv liksom, för där är inte så stor plats för bröstoperationer :D


Att jag startade tråden handlar mer om att jag funderar på skillnaden mellan att operera bort brösten och att förminska eller förstora dem och varför det ena är mer acceptabelt men inte det andra. Jag tycker att det är intressant helt enkelt. Och det är där min huvudpunkt ligger, inte på mina egna bröst i sig.

Jag förstår hur du menar med ordet pojkflicka. Samtidigt ser jag det som ett bra ord för att beskriva en människa på något vis. Pojkflicka eller flickpojke, för mig spelar det ingen roll vilken del av ordet som kommer före det andra. Om jag får ta min dotter som exempel så är hon ju en pojkflicka. För mig är det ett ord som beskriver hur hon är: en liten människa som tar det bästa av två världar, som gör könet till en liten detalj och inte en stor del i livet. Hon råkar ha snippa och inte snopp, men det är inte snippan som gör att hon leker med dockor, nallar, pärlar rosa halsband, bär klänning, har klämmor i håret och vill ha flickskor. För på samma gång bär hon pojkläder, pärlar ödlor, leker med bilar och lego, klättrar i träd och gungar högt. Hon utforskar båda sidorna, blandar hejvilt och separerar hejvilt också, efter just hennes önskemål. Och det tycker jag är så bra! Hon säger ofta att bara för att hon inte är pojke betyder inte det att hon inte får göra det som anses vara pojkgrejer och bara för att hennes brödrar är pojkar betyder inte det att de inte får göra det som anses som flickgrejer. I hennes värld finns det en skillnad och uppdelning mellan flicka och pojke, men enligt henne är könet alltså inget hinder för att man gör som man vill och som man tycker om.

I går var hon pojke, klädd som en pojke och väldigt glad för att vara pojke en dag. I dag var hon flicka, bar klänning och Lilla huset på prärienflätor och lekte med flickor. För det mesta är hon en blandning helt enkelt och det är väl så hon kommer bli när hon växer upp Stolt över att vara människa och inte bara specifikt BARA över att vara kvinna. Hon är nu stolt över att vara Elin. I hennes värld duger hon som flicka. I hennes värld duger hon som pojke. I hennes värld finns det snippa och snopp och det skiljer könen åt och inget annat.

Jag ser mig som kvinna. Inte som man. Inte som pojkflicka, som jag var som barn. För jag ÄR kvinna. Jag vill se ut som en kvinna. Nu gör inte jag det och samtidigt som jag varit glad över det har jag också känt sorg över det. Många saker här i livet väcker dubbla känslor. Jag är inte en sämre människa för att jag har många dubbla känslor och att mina känslor just nu handlar om klimakteriet och funderingar på att vara riktig kvinna. För just nu är det det som står för dörren för mig. För plötsligt harj ag ingen aning om vad en kvinna är för mig.

På vilket sätt ska jag skämma bort mig själv och hur menar du att just den biten skulle hjälpa mig att inte tycka illa om min kropp? :)

Jag menar inte att ditt hopp är ute som att du inte vill leva utan som att du är utan hopp helt enkelt. Som om du tror att dina drömmar ändå aldrig kommer bli verkliga och som om att livet alltid kommer att vara så jobbigt som det är just nu på olika plan.

Skillnaden mellan att se sitt barn som pojkflicka som plockar det bästa mellan två världar och att anse att det är självklart att ens barn ska ha rätt till hela världens smörgåsbord är stor. Du pratar om begränsningar, jag pratar om att ge barnet hela vida världen. Jag menar inte pojk och flicksaker. Jag menar barnsaker. Förstår du skillnaden? Det spelar ingen roll om barnet väljer att vara klädd i rosa dygnet runt eller om det väljer att vara klätt i svarta kläder prydda med döskallar eller blandar friskt däremellan. Det viktiga är att allting erbjuds och att inget egentligen är någon annans som man får låna lite av.

Jag tror att din bröstfixering kommer sig av något och jag tror att du hade mått mycket bättre om du tog reda på vad det är.

Men spelar det någon roll vad en kvinna egentligen är? Du kommer ju få olika svar beroende på vem du frågar för alla har sin definition om vad en kvinna är. Det viktiga är väl att du är du och att du mår bra och att du lever livet nu som du vill leva livet istället för att hela tiden vänta på sen.

Skäm bort dig själv med att göra saker som du tycker är roliga och som du mår bra av. Tillåt dig att njuta av livet. Idag. Vänta inte på sen.
 
Sv: Operera bort brösten

Fast om en galen tyrann tvingade mig att välja, skulle jag behålla fötterna före brösten utan tvekan. Jag går på mina fötter, utan dem är jag hänvisad till rullstol eller protes. Utan bröst skulle "bara" innebära viss erotisk nackdel, egentligen (nu när jag är för gammal för fler barn).

Men jag förstår hur du menar, jag är egentligen rätt likgiltig för flertalet av mina kroppsdelar, så där tagna en och en. Men de flesta är ju användbara till något, och så är det ju min kropp, jag är van vid den. Jag har aldrig sett kroppen som en lerklump att forma om, förutom det som vikten och träning kan göra.

Det är det jag menar, att andra kroppsdelar har en funktion, utan fötter kan man inte gå osv, medan mina bröst bara är där till ingen nytta alls. Det skulle inte ens bli en erotisk nackdel för mig utan dem.

Därför tror jag det är lätt att säga att man vill ta bort dem. När de är i vägen, när de stör, när de inte duger nåt till osv.
 
Sv: Operera bort brösten

Du har rätt! :D


Vad skönt att jag inte är ensam! Trodde jag var det, nästan. Man SKA ju tycka om bröst. Kvinnor SKA ju ha bröst.

Visst hade det varit skönt utan dem. Varför tycker du det? Kan du förklara bättre än vad jag kan?

Ja, då tänker jag inte läsa tråden heller. Folk har mycket starka åsikter om det här ämnet.

Jag tränar mycket, jag tycker att dom är i vägen och ingen sportbh ger tillräckligt stöd för få dom helt stilla när man springer. Helt klart ett irritationsmoment.

Att bara behöva ta på sig en BH stör jag mig på, visst skulle jag kunna gå utan, men då irriterar jag mig på att dom rör sig i varje steg jag tar.

Etc.

Däremot så kommer jag att behålla dom av enda anledningen till att jag nog ser bättre ut med bröst än utan, men då är hela jag kurvig och skulle se stympad ut om jag opererade bort dom.

Men tänk att bara kunna vakna upp på morgonen och inte ens behöva tänka på att man måste ta på sig en tvångströja för att fungera i vardagen.
 
Sv: Operera bort brösten

Ja, då tänker jag inte läsa tråden heller. Folk har mycket starka åsikter om det här ämnet.

Jag tränar mycket, jag tycker att dom är i vägen och ingen sportbh ger tillräckligt stöd för få dom helt stilla när man springer. Helt klart ett irritationsmoment.

Att bara behöva ta på sig en BH stör jag mig på, visst skulle jag kunna gå utan, men då irriterar jag mig på att dom rör sig i varje steg jag tar.

Etc.

Däremot så kommer jag att behålla dom av enda anledningen till att jag nog ser bättre ut med bröst än utan, men då är hela jag kurvig och skulle se stympad ut om jag opererade bort dom.

Men tänk att bara kunna vakna upp på morgonen och inte ens behöva tänka på att man måste ta på sig en tvångströja för att fungera i vardagen.

Det var de här starka åsikterna jag funderade på i mitt första inlägg. Varför är det skillnad med att vilja förstora brösten och vilja ta bort dem helt. Och varför väcker det så mycket känslor. Hade jag skrivit en tråd om att operera min skelning så hade inte en enda sagt "var nöjd med dig själv, gå i terapi" och det är den skillnaden jag tycker är intressant. Jag kanske borde skapa en tråd om skelning helt enkelt. :p

Jag har inte ens funderat på hur jag skulle se ut utan bröst, jag är ju van att ha dem där! Men det skulle se dumt ut med tanke på min vikt! :laugh:

Utan BH rör brösten sig hela tiden ja, jag upplever mina som "tunga" och det är rätt obekvämt att bära något på det viset jag bär mina bröst. Men jag vet inte hur man annars skulle bära dem. Utan BH alltså. Och BHar som aldrig funkar, jag får känna ibland så båda brösten är där jag planerat att ha dem när jag tog på min BH, pinsamt om nån hoppar ut och jag inte märkt det. Eller axelband som skär in i ena sidan för där är bröstet större och BHn passar inte på den sidan lika bra.
 
Sv: Operera bort brösten

Du har rätt! :D


Vad skönt att jag inte är ensam! Trodde jag var det, nästan. Man SKA ju tycka om bröst. Kvinnor SKA ju ha bröst.

Visst hade det varit skönt utan dem. Varför tycker du det? Kan du förklara bättre än vad jag kan?

Vem har sagt att man ska tycka om bröst? De enda jag har hört säga att de gillar bröst och att kvinnor ska ha bröst är faktiskt testosteronstinna tonårskillar. När pojkar blir till män brukar de flesta ha insett att det är inte storleken eller ens förekomsten av bröst som det hänger på utan helt andra saker. Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som varit tillsammans med sin fru de senaste 40 åren pga hennes jättebomber. Däremot har jag hört flera tonårskillar som vill bli tillsammans med någon tjej enbart för att hon har stora bröst.
 
Sv: Operera bort brösten

Men en bra sport-bh borde väl funka? Så länge du inte har väldigt stora bröst? Jag har förvisso rätt små tuttar (70C) men drar jag på mig en sport-bh blir jag i princip platt :D Och helt stilla sitter dom!
 
Sv: Operera bort brösten

Jag menar inte att ditt hopp är ute som att du inte vill leva utan som att du är utan hopp helt enkelt. Som om du tror att dina drömmar ändå aldrig kommer bli verkliga och som om att livet alltid kommer att vara så jobbigt som det är just nu på olika plan.

Skillnaden mellan att se sitt barn som pojkflicka som plockar det bästa mellan två världar och att anse att det är självklart att ens barn ska ha rätt till hela världens smörgåsbord är stor. Du pratar om begränsningar, jag pratar om att ge barnet hela vida världen. Jag menar inte pojk och flicksaker. Jag menar barnsaker. Förstår du skillnaden? Det spelar ingen roll om barnet väljer att vara klädd i rosa dygnet runt eller om det väljer att vara klätt i svarta kläder prydda med döskallar eller blandar friskt däremellan. Det viktiga är att allting erbjuds och att inget egentligen är någon annans som man får låna lite av.

Jag tror att din bröstfixering kommer sig av något och jag tror att du hade mått mycket bättre om du tog reda på vad det är.

Men spelar det någon roll vad en kvinna egentligen är? Du kommer ju få olika svar beroende på vem du frågar för alla har sin definition om vad en kvinna är. Det viktiga är väl att du är du och att du mår bra och att du lever livet nu som du vill leva livet istället för att hela tiden vänta på sen.

Skäm bort dig själv med att göra saker som du tycker är roliga och som du mår bra av. Tillåt dig att njuta av livet. Idag. Vänta inte på sen.

Jag tror vi menar samma saker, det här med pojkflicka. Jag anser inte att dottern "lånar" från pojksidan. Jag anser att hon tar det hon har rätt till.

Jag anser mig inte ha en bröstfixering. Jag tänker inte på mina bröst vareviga dag, jag mår inte dåligt av mina bröst, jag är bara trött på dem, på att vara utrustade med sånna, på att de är i vägen, på att de bara hänger liksom till ingen nytta alls. Det finns många saker jag mår dåligt över, brösten kommer inte långt fram alls.

Ja jag är jag, ingen tvekan om den saken. Men jag undrar ändå vad en kvinna är. Jag är ju kvinna, jag är inte en han och jag är inte en utan kön, jag är kvinna. Men förutom bröst och snippa har jag ingen aning om vad som är kvinna. På vilket sätt ska jag vara stolt över att vara kvinna? Ska jag vara stolt över att ha bröst och snippa?
 
Sv: Operera bort brösten

Vem har sagt att man ska tycka om bröst? De enda jag har hört säga att de gillar bröst och att kvinnor ska ha bröst är faktiskt testosteronstinna tonårskillar. När pojkar blir till män brukar de flesta ha insett att det är inte storleken eller ens förekomsten av bröst som det hänger på utan helt andra saker. Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som varit tillsammans med sin fru de senaste 40 åren pga hennes jättebomber. Däremot har jag hört flera tonårskillar som vill bli tillsammans med någon tjej enbart för att hon har stora bröst.

Och ändå förstorar/förminskar folk brösten, trots att brösten inte är viktiga för någon egentligen.
 
Sv: Operera bort brösten

Men en bra sport-bh borde väl funka? Så länge du inte har väldigt stora bröst? Jag har förvisso rätt små tuttar (70C) men drar jag på mig en sport-bh blir jag i princip platt :D Och helt stilla sitter dom!

Jag har C-/D-kupor.

Om du blir platt som du säger, trycks de bara inte ut i sidorna, typ?
(nej jag kan inget om sånt :P )

Nej, äger ingen sport-bh, har inte ens kollat eftersom jag tagit förgivet att det är ytterligare ett plagg som inte finns till tjockisar.:o
 
Sv: Operera bort brösten

Givetvis är bröst viktiga för många. TinyWiny är nog rätt ovanlig som aldrig funderat över om hon gillat sina eller ej.
 
Sv: Operera bort brösten

Alltså, nä. Men så är ju inte mina särskilt stora heller. De plattas ju till så att säga så jag antar att om de vore större skulle de tryckas ut mot sidorna men på mina märks det liksom inte. Hade ingen bra bild men om du tittar på den här (ursäkta töntig pose) så ser man ju inte särskilt tydligt att jag har bröst:

bild051_zpse8bea42d.jpg


Sport-bh:ar finns nog i de flesta storlekar skulle jag tro, även om man är en plus size. Och alltså, det är bara ett tips i all välmening för att göra det enklare i vardagen för dig. När jag reser lite ruffigare använder jag bara sport-bh; så jäkla skönt att slippa de där banden som åker ner hela tiden, den där gräsliga bågen som skär in i bröstet etc etc.
 
Sv: Operera bort brösten

Nej de ser inte ut att störa på något vis.

Påminn mig inte om bågarna :eek: De knäcks!! På ett och samma bröst hela tiden! Nu minns jagi nte på rak arm vilket, tror det är det mdinre bröstet som knäcker dem på nå vis. Låter som om jag har enorma och skickliga bröst, men tja, det är bara omöjligt för mig att ha en bygelbh en längre tid!

Och BHbanden också, jag får rätta till dem i tid och otid så att min bh åtminstone har en chans att duga som bh :D

Jag ska glo på en sportbh i alla fall :) Återkommer och berättar om det ens finns och om vad jag tycker om den! Jag kanske låter meddela sedan att jag har min bröst under hakan plötsligt för de var tvungna att ta sig nånstans :cautious::D
 
Sv: Operera bort brösten

Åh, jag har läst om folk som har problem med det och tänkt "gud så märkligt, det har aldrig hänt mig". Men nu har det hänt mig :eek:! Helt galet, helt plötsligt knäcks högra bygeln liksom och petar mig rakt in i bröstet. Hemskt!

Och ja, mina band åker också alltid ner. Fruktansvärt irriterande.

Jag ser fram emot rapport! :D Och håller en tumme för att du hittar en i bra storlek :)
 
Sv: Operera bort brösten

Nej de ser inte ut att störa på något vis.

Påminn mig inte om bågarna :eek: De knäcks!! På ett och samma bröst hela tiden! Nu minns jagi nte på rak arm vilket, tror det är det mdinre bröstet som knäcker dem på nå vis. Låter som om jag har enorma och skickliga bröst, men tja, det är bara omöjligt för mig att ha en bygelbh en längre tid!

Och BHbanden också, jag får rätta till dem i tid och otid så att min bh åtminstone har en chans att duga som bh :D

Jag ska glo på en sportbh i alla fall :) Återkommer och berättar om det ens finns och om vad jag tycker om den! Jag kanske låter meddela sedan att jag har min bröst under hakan plötsligt för de var tvungna att ta sig nånstans :cautious::D

Det finns bh:ar som är bra utan byglar, jag avskyr byglar...sen kör jag mes sportbh iallafall fast jag har ganska stora boobs
Men vill man ha en riktig bh så ska man nog knalla in på en specialaffär
 
Sv: Operera bort brösten

Och ändå förstorar/förminskar folk brösten, trots att brösten inte är viktiga för någon egentligen.

Ja det är märkligt. Tänk om människor kunde få vara tillfreds med de kroppar de har istället för att kämpa efter ett ideal som inte är mänskligt.
Jag kan helt förstå om man förminskar brösten för att de ger problem med rygg och axlar men att frivilligt lägga sig under kniven för att uppnå ett ideal? Att känna pressen över att lyfta och fixa? Att utsätta sig för alla de risker en operation medför och all smärta den ger? Visst ändrar sig kroppen genom åren och kanske har jag haft tur som inte tycker att det gör någonting, det vet jag inte. Jag har väl ett annat perspektiv för det viktigaste för mig är inte att mina bröst är perfekta. Det är att uppnå drömmen om en kropp som överhuvudtaget fungerar. Kanske ska jag vara tyst i sådana här diskussioner just därför men faktum är att jag hade väldigt svårt att förstå hetsen även när jag var frisk. Inte för att jag har gått igenom livet och varit 100% nöjd med mig själv och med min kropp utan för att det aldrig har varit något alternativ att opereras i onödan.
 
Sv: Operera bort brösten

Givetvis är bröst viktiga för många. TinyWiny är nog rätt ovanlig som aldrig funderat över om hon gillat sina eller ej.

Nej det tror jag faktiskt inte att jag är. Det är nog snarare så att de som inte funderar särskilt på sina kroppsdelar inte brukar delta i diskussioner om skönhetsoperationer. Visst är mina bröst viktiga för de är ju endel av mig och just därför skulle jag aldrig utsätta dem för en operation bara för att ett ideal säger att de ska vara si eller så. Jag har liksom viktigare saker i livet att fundera på än huruvida mina bröst är perfekta eller ej. De duger som de är helt enkelt just för att det är de jag har. Funderingar över om min kropp är perfekt eller ej slutade jag fundera på när jag lämnade tonåren. Visst har jag förundrats över dem av olika anledningar men jag har förundrats över min kropp på många sätt genom åren. Inte minst sedan mitt nervsystem totalkollapsade. Om ni visste vilka mysko funktioner kroppen kan få när den kämpar för att överleva. Vilka nya banor den hittar och hur fantastisk den faktiskt är. I min värld är kroppen helt enkelt för värdefull för att utsättas för helt onödiga operationer.
 
Sv: Operera bort brösten

Det är nog snarare så att de som inte funderar särskilt på sina kroppsdelar inte brukar delta i diskussioner om skönhetsoperationer
Man kan prata om sin kropp utan att det för den sakens skull handlar om operationer :confused:

Alla tjejerna i min klass funderade över huruvida deras kroppar, inklusive brösten, dög och var OK nog eller inte. Som 14-åringar var det ingen av oss som såg det somt en icke-fråga. Jag tror inte att det är särskilt ovanligt.
 
Sv: Operera bort brösten

Man kan prata om sin kropp utan att det för den sakens skull handlar om operationer :confused:

Alla tjejerna i min klass funderade över huruvida deras kroppar, inklusive brösten, dög och var OK nog eller inte. Som 14-åringar var det ingen av oss som såg det somt en icke-fråga. Jag tror inte att det är särskilt ovanligt.

Fast jag pratar om vuxna människor och inte om fjortonåringar.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag kanske har läst jättegalet, för nu kan jag inte hitta det, men jag tyckte mig läsa att du skrev att du aldrig någonsin ens funderat över om du gillar dina bröst eller ej. DET menar jag är väldigt ovanligt. De flesta har vid någon punkt i sitt liv, ofta i tonåren och sen efter att de fått barn, funderat över huruvida de ska vara vänner eller ej med sina tuttar.

Men jag kan absolut ha läst fel, nu hinner jag inte gå igenom tråden tyvärr för jag har snorbråttom.
 
Sv: Operera bort brösten

Ja det är märkligt. Tänk om människor kunde få vara tillfreds med de kroppar de har istället för att kämpa efter ett ideal som inte är mänskligt.
Jag kan helt förstå om man förminskar brösten för att de ger problem med rygg och axlar men att frivilligt lägga sig under kniven för att uppnå ett ideal? Att känna pressen över att lyfta och fixa? Att utsätta sig för alla de risker en operation medför och all smärta den ger? Visst ändrar sig kroppen genom åren och kanske har jag haft tur som inte tycker att det gör någonting, det vet jag inte. Jag har väl ett annat perspektiv för det viktigaste för mig är inte att mina bröst är perfekta. Det är att uppnå drömmen om en kropp som överhuvudtaget fungerar. Kanske ska jag vara tyst i sådana här diskussioner just därför men faktum är att jag hade väldigt svårt att förstå hetsen även när jag var frisk. Inte för att jag har gått igenom livet och varit 100% nöjd med mig själv och med min kropp utan för att det aldrig har varit något alternativ att opereras i onödan.

Jag har aldrig tänkt på skönhetsoperationer egentligen. Det har inte varit viktigt för mig. Hade det varit det hade gjort skelningsoperationen, för den har jag rätt till att göra faktiskt, på statens bekostnad. Jag har inte gjort den för jag tycker inte att det är så viktigt i det stora hela, synen på det ögat blir inte ett enda dugg bättre utan en sådan operation skulle i så fall bara korrigera mitt utseende, och är det så viktigt egentligen? Jag kan ibland önska att jag skulle göra den, känna att nu är det dags, men samtidigt så är det alltså ett nej för mig. Jag tycker inte att jag vill chansa med mina ögon för de är viktigare än skelningen och att se normal ut för normal är jag ju inte i vilket fall som helst.

Om det är någon jävel som anser att jag är ful för att jag skelar så får den personen titta en gång till. Jag är ful utan att jag skelar också ju :p

Att jag tänker att det hade varit bra utan bröst handlar inte om något skönhetsideal i sig. För då hade jag nog lyft dem eller nåt annat som folk tycker man ska göra för att se bra ut. För mig handlar det bara om att de är i vägen, de stör, de irriterar, det är jobbigt med BHar som inte passar, jobbigt när de tynger, ändå är de inte stora eller tunga i sig, jobbigt när de rymmer, jobbigt när de är olika stora och det är ju fult också. Det handlar inte om något skönhetsideal, bara om det där praktiska att vara utan bröst. Min önskan att vara utan bröst betyder inte att jag har en diagnos, att jag är i akut behov av terapi, att jag inte tycker om mig själv osv som det har dragits upp här.

Anledningen till att jag skapade tråden var för att jag i den andra tråden funderade på skillnaderna. Det är mer accepterat i samhället i stort att förminska eller förstora sina bröst (och nu pratar jag inte om de operationer som görs för att någon har ont i ryggen och liknande, utan om ren och skär skönhet), men gud nåde den som istället vill ta bort brösten helt- då jäklar har den personen problem. För bröst ÄR så laddat Jag vet fler än mig som inte vill ha bröst-därmed inte sagt att de personerna heller vill operera sig. Dock så har de samma känsla som jag- de vill inte ha bröst bara. Jag tror inte jag någonstans i tråden har sagt att jag kommer operera mig eller att jag skulle göra det om det vore gratis och en villig läkare stod utanför min dörr och knackade på nu.

Att jag inte tycker om mig själv är ingen hemlis, det har jag aldrig gjort. Jag har varit pojkflicka som liten, men också velat vara flicka och kvinna. Däremot har jag aldrig passat in där, jag har aldrig haft kroppen för det ens. Jodå, mamma är avis för att jag har /hade midja medan jag alltid varit irriterad på att mina ben aldrig, ens när jag var spinkig, har sett ut som hos en kvinna, att mina fötter är breda som hos en man så att jag aldrig kan ha snygga skor riktat till kvinnor. Det gör mig besviken, för där försvinner en värld för mig, som jag ju anser mig också ha rätt till. Att klä upp mig... jag är inte bekväm i det, kjol/klänning, strumpbyxor, snygga skor. I mina ögon ser jag mer ut som en... (där kom visst en fördom in i bilden, ooups) och den känslan är jag inte bekväm med. Jag ska vara stolt över den jag är, jag ska vara stolt över att vara kvinna, jag ska anse att jag duger som kvinna. Samtidigt så uppfyller jag inte idealet för att vara kvinna och då funderar jag på vad jag ska vara stolt över. Därför skräms jag av klimakteriet, för då försvinner möjligheten till att få barn. Även om jag inte vill ha fler barn så vill jag ju ha möjligheten att själv välja och när jag inte kan få barn sedan försvinner ju ännu en detalj som visar på att jag är kvinna.

Ibland känner jag mig som tappad bakom en vagn som känner så här, men det är MINA känslor och jag har rätt till dem, utan att någon tänker att jag är dum i skallen på nåt vis eller har någon diagnos. Bör man verkligen försöka sätta diagnoser på personer som inte tänker som enligt normen? För det är jag inte. Och jag anser mig inte behöva terapi för att jag inte vill ha bröst, lika lite som en förstoring eller förminskning önskan behöver terapi.

Jag har aldrig brytt mig om min kropp så jättemycket, jag har alltid tyckt jag är ful, men samtidigt har jag aldrig varit beredd att försöka få mig fin heller. Samma med vikten, jag är tjock och fet, men en magoperation, som jag troligen kommer få göra bara jag lägger fram min önskan, finns inte på tapeten för så viktigt för mig är det inte att vara smal och uppfylla ett ideal. Den senaste tiden har jag dock tyckt mindre om min kropp än vanligt. Jag vet inte varför, kanske beror det på att jag är lite avis på att den som har någon vid sin sida medan den som borde varit vid min är död. Och att jag ingen har som vill ha mig ens.
Avundsjuk, INTE missunnsam, viktig detalj att nämna här på buke, gissar jag.

Att säga att utseendet inte är viktigt egentligen överlag i samhället är ju att blunda lite för hur det ser ut runt om oss. Varför sminkar folk sig? Varför sätter man upp håret eller klipper en fin frisyr? Varför är raka vita tänder viktigt? Varför är det viktigt hur man klär sig? För vem gör man sig fin när man går ut på krogen? Varför är det viktigt att ha fina bröst? Varför är det viktigt att ha bröst?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 970
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 272
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 157
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 143
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp