Operera bort brösten

Sv: Operera bort brösten

Har jag påstått det?
Även om man förstorar så brukar man får träffa en psykolog.
Men ta du kontakt med vården i morgon och se vad dom säger.

Jag har inget som helst behov av att ta kontakt med vården.
 
Sv: Operera bort brösten

Men ser du inte skillnaden i att modifiera och att helt plocka bort?

Visst är det skillnad. Men det handlar ju om ens egna kropp. Det finns ju känslor bakom en önskan om att förstora och förminska brösten också. På vilket sätt är de känslorna mer acceptabla en känslorna av att inte vilja ha bröst?

Är det för att bröst handlar om kvinnlighet? Att utan bröst är man inte en riktig kvinna längre?
Vi har pratat mycket om "hen" här på buke. I vissa formulär kan man kryssa i om man är kvinna, man eller annat. Hade jag sett mig själv som "annat" hade det inte bemötts med att jag är i stort behöv att psykologisk hjälp.

Jag tycker att det är intressant att ni ser en skillnad på att vara "annat" och att inte vilja ha bröst. Om nu könet inte spelar någon roll borde ju inte bröstens vara eller inte vara spela någon roll heller.


Jag FÖRSTÅR att om man opererar nåt kan man börja reta sig på annat och operera det osv som Michael Jackson gjorde. Men då måste jag faktiskt få försvara mig och säga att hade jag velat det så hade jag valt helt andra kroppsdelar att vilja operera. Tex ansiktet, för hur jag ser ut väcker mer känslor inom mig än mina bröst gör. Jag tycker inte att mina bröst är fina, men det kan jag leva med, men mitt ansikte är fult, om jag nu är en sådan person som kommer fortsätta operera mig, varför börjar jag inte där, det är ju "ansiktet" utåt mot andra människor, mina bröst är ju inte det? Och nej, jag vill inte operera ansiktet alls. Jag försöker intala mig att jag är jag och den som bryr sig om hur jag ser ut kan fara och flyga och är inget för mig. Visst är det så?

Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Operera bort brösten

Men det är ju det här jag funderar på, varför är det ena mer ok än det andra. Varför lägger man mer av sina egna känslor i en fråga som mycket väl kan handla om praktiskt saker som tex en förminskning osv.

Väldigt kortfattat skulle jag säga att skillnaden mellan att vilja förstora eller "modifiera" brösten och att vilja ta bort dem som kommer till uttryck i många inlägg i tråden, enbart handlar om normer. Brösten är typ kulturellt kopplade till kvinnlighet, och en god kvinna vill vara kvinnlig på ett viss normativt vis. Att inte vilja vara kvinnlig på det viset, är att förbryta sig mot en norm som många mycket aktivt håller liv i.

Räknar vi bort normer, samhälle och kultur (vilket man så klart inte kan göra för då finns vi ju inte), så ser jag ingen som helst skillnad mellan att vilja ta bort bröst och att förstora bröst. Men eftersom bröstförstoringar passat ihop med normer för femininitet, är det mindre ifrågasatt. (Jag kommer dock bara i kontakt med försvar av sådana operationer på buke, aldrig någonsin i mitt sociala liv utanför nätet.)

Jag tolkar också rätt ofta kvinnors vilja att förstora brösten som problem som är rätt likvärdiga med dina - fast andra, mer accepterade, då. Men då kommer ju de kvinnorna dragande med argument som "det är för min egen skull" - och jag tror ju inte på det argumentet eftersom jag inte tror på en verklighet utanför normer, kultur och samhälle.

Som jag ser det är det dock inte meningsfullt att söka något slags "sanna svar bortom normen" på de här frågorna, utan snarare se att det är just vissa normer som så att säga utgör svaren. Sen kan man så klart kritisera normen, men att låtsas att det finns ett normlöst tillstånd i vilket alla lätt och glatt kan göra som de vill, eller att det normlösa tillståndet skulle möjliggöra sannare svar, det ser jag som meningslöst.

Sen är ju operationer aldrig särskilt roliga, och kostar de en massa pengar dessutom, så är det ju inte roligt att betala för dem.

Själv tycker jag att det finns gott om tillfällen då en bh som snarast döljer brösten är att föredra, tex sportbh eller breast binder som Trani tipsade om. Har du testat den typen av bh? Som verkligen stadigt håller brösten på plats och plattar till dem, inte samlar ihop och lyfter fram dem?

Sen kan man så klart fundera på tex oönskad uppmärksamhet från män i det här sammanhanget. Är verkligen den bästa strategin att gömma sig (i sammanhanget alltså att dölja/kapa brösten)? Finns det bättre strategier? En faktor att ta med i beräkningen är också att många av de tristaste männen verkar bli provocerade om kvinnor "döljer sin sk kvinnlighet" och då har man ju inte alls löst problemet, det tar bara en något annan form.
 
Sv: Operera bort brösten

Du gav mig just ett mycket bra svar, på min egentliga fråga. Tack för det.

Det är det här med normen som jag skulle vilja ifrågasätta.

Jag tänkte på det här med normer och vad som är accepterat när jag läste den andra tråden. Hon blev rekommenderad att skaffa en BH som lyfter brösten och gör dem större, tror jag de gör. Jag kan inget om BHar, det märks ju. Men jag tycker att det är lite fel eller konstigt eller hur jag ska skriva. Hon gör ju den förändringen för HANS skull, för att hennes bröst enligt honom inte är tillräckligt för att han ska bli kåt på henne. Hon beskrev om hans reaktion när hon gjorde så. När jag läste det kände jag mest "men nej" och att det då inte var för sin egen skull, att det var viktigt att hon lyfte brösten så att han tände på henne. Så att han tände på hennes bröst. För att kvinnor ska ha bröst liksom. Inga bröst=ingen kvinna? Inget att tända på?

Det här med bh och liknande som jag har fått förslag på får mig lite att fundera på om ni har förstått frågan egentligen. Att trycka till brösten så att de knappt syn gör ju inte att jag löser frågan om att jag inte vill ha bröst. Jag gör dem bara mindre och så att de inte drar till sig blickar typ. För vems skull skulle jag bära ett sådant plagg? För min skull som inte vill ha bröst av praktiska orsaker eller för andras skull i tron att det är deras blickar som är huvudanledningen till att jag inte tycker om bröst? För under det här plagget har jag ju ändå bröst.

Sedan funderar jag på det här med uppmärksamhet från män, är det ett av mina anledningen till att inte gilla bröst, eller är min fundering enbart praktiskt?

Jag förstår inte hur du menar att dölja sin okvinnlighet kan provocera män, menar du att det finns män som blir provocerade av kvinnor som inte ser ut som kvinnor??
 
Sv: Operera bort brösten

Jag vet att detfinns människor som har det sämre än vad jag har och mår sämre än vad jag gör och har sämre kroppar. Jag ser inte detta som en tävling om vem som mår sämst eller har det värst. För jag får känslan av att du tycker att jag gnäller över mina bröst när andra, tex du, mår så mycket sämre än vad jag gör, är det så du menar eller har jag missuppfattat dig?

Som jag skrev nyss och som jag skrivit förut har jag bara och enbart berört tanken o att jag inte vill ha bröst och varför, jag har alltså inte ens funderat på vad det innebär att ta bort dem, faktiskt, eftersom jag ju inte ens om jag VILL göra det när jag eventuellt skulle fundera på allt det tanten berättar om hur hon har haft det och har det och på hur du beskriver om operationer.

Jag tycker att du och andra måste skilja på mitt mående och mina tankar om bröst. För MIG är tankarna på att jag inte tycker om bröst en helt annan sak än att må dåligt över dem för det tycker inte jag att jag gör. Min tanke är just VARFÖR folk tycker det är så stor skillnad på att inte vilja ha bröst och att vilja ha större/mindre bröst. Det är den tanken jag ville diskutera.

Oavsett om jag har bröst eller ej så är jag fortfarande en "pojkflicka" om jag får skriva så så det inte misstolkas. Jag är ingen superkvinna och ser mig inte som det, men jag tycker att det är mycket mycket viktigt att du faktiskt förstår att jag inte på några vis ser ner på kvinnor och absolut inte anser heller att de inte duger. detta har INGET med andra kvinnor att göra, inget alls. Jag vill inte bli beskylld för sådant när det inte är sant. Jag tycker att kvinnor är bra!! Däremot har jag en del att hantera vad gäller män, men det är en annan sak tycker jag.


Kanske borde jag förminska dem trots att jag själv inte tycker att de är stora egentligen? Men ser inte det rätt dumt ut då jag är tjock och fet för övrigt? Är det inte besvärligt att ha A-kupa, med tanke på BH och sånt? Det är sådant jag inte heller har tänkt på faktiskt.

Nej jag menar inte alls att påtala att det finns människor som har det sämre än dig. På det du beskriver så mår jag nog till och med i vissa lägen bättre än dig trots min trasiga kropp för det känns som om att du inte har hoppet kvar och det har jag. Det jag menar är att du ska vara stolt och glad över dig själv som du är för det är ju det som gör dig till dig. Om du är i klimakteriet eller befinner dig före eller efter, vad spelar det för roll? Du är ju ändå du och du är värd lika mycket ändå. Varför gå igenom livet och avsky delar eller hela sin kropp och sitt jag istället för att njuta av hur fantastiskt livet är och hur fantastisk kroppen och sinnet ändå är.

Skillnaden mellan dig och mig är väl att om jag funderade verkligen allvarligt på något så kanske jag hade startat en diskussion om det bland andra människor. Om jag tänkte lite flyktigt på det så hade jag inte pratat om det. I trådstarten så lät det som att du hade bestämt dig men bara inte visste riktigt hur det skulle gå till och var du kunde få brösten bortopererade.

Jag avskyr uttryck som pojkflicka just eftersom det signalerar att en kvinna inte kan vara på ett sätt eller intressera sig för något särskilt utan att ha manliga drag. Vi är alla först och främst människor och vad vi har för intressen eller vad vi helst gör har ingen betydelse. Varför kan man inte vara av kvinnligt kön och tycka om att meka med bilar? Varför kan man inte vara av kvinnligt kön och leka med tågbana, lego eller klättra i träd utan att bli kallad för pojkflicka och därmed ge de där höhöhö gubbarna rätt som anser att kvinnans lott är att som liten leka fint och lugnt med dockor och hjälpa mamma och sedan stå vid spisen och föda barn och det enda rätta är att kvinnan ska göra allt för att behaga mannen. Jag tycker att alla människor ska vara stolta över sig själva oavsett vilket kön de råkar ha.

Du skriver upprepade gånger om hur du hatar delar av din kropp och hur du hatar dig själv. Oavsett om det hänger ihop eller om det är två skilda saker så hade det inte varit skönt att kunna lägga den energin på andra saker istället? Jag förstår ju att det är väldigt mycket som tynger dig och brösten kanske har fått vara de som bär hundhuvudet för allt som inte blev som du önskade? Jag tror faktiskt inte att du hade mått bättre av att operera dem över huvudtaget utan jag tror att du istället ska försöka se olika sakers orsak och verkan för då kommer du att inse att dina brösts vara eller inte vara inte spelar någon roll.

Ta hand om dig istället. Skäm bort dig själv och lär dig att tycka om dig själv. När själen inte mår bra så mår inte kroppen bra och när kroppen inte mår bra så mår inte själen heller bra. Försök på något sätt att ta tag i allt du bär på och red ut allt och gör avslut för då kommer du att må så mycket bättre.
 
Sv: Operera bort brösten

Väldigt kortfattat skulle jag säga att skillnaden mellan att vilja förstora eller "modifiera" brösten och att vilja ta bort dem som kommer till uttryck i många inlägg i tråden, enbart handlar om normer.

...

En faktor att ta med i beräkningen är också att många av de tristaste männen verkar bli provocerade om kvinnor "döljer sin sk kvinnlighet" och då har man ju inte alls löst problemet, det tar bara en något annan form.
Haller med om precis allt i det har inlagget.

Aven TinyWinys senaste inlagg.

Kl

Om det bara handlade om praktiska problem hade du da inte snarare diskuterat brostforminskningar? Sma brost ar praktiska, manga med sma brost anvander inte ens bh. Dina funderingar handlar val om nagot annat an det rent praktiska som jag tolkar det.

Sedan kan val exempelvis en binder vara praktisk om man tycker att brosten ar ivagen? Pa samma satt som en sport bh ar praktisk nar man sportar. Om du tanker dig att du har en binder i princip hela tiden utom nar du sover, pa vilket satt skulle du da storas av dina brost - rent praktiskt? Du skulle val snarare storas av vetskapen att de anda finns dar, men det handlar ju om nagot annat an vad som ar praktiskt och inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Operera bort brösten

Sol, varför tror du inte mina negativa känslor om bröst kommer försvinna om mina bröst försvinner? Är inte problemet löst då, eftersom problemet är brösten? Resten av mig får ju finnas kvar, jag kan inte ta bort hela mig ju. Och vill inte det heller.

Jag tror ingenting, jag vet inte och jag vill framhäva att det nog är sådan sak som kan vara svår att veta innan det är gjort. Det kan radas upp en lång kö av exempel på kvinnor som på olika sätt modifierat sina kroppar för att de har tyckt illa om en viss kroppsdel men som väl efter faktiskt inte mår bättre.

Kanske är rätt lösning för dig att operera bort brösten, jag vet inte. Jag bara tänker att det kanske är något du bör utreda först så att du inte blir en av kvinnorna i raden som har modifierat sina kroppar till ingen nytta alls.

Och det skulle jag ha föreslagit om du hade föreslagit något annat ingrepp på liknande grunder.
 
Sv: Operera bort brösten

Svaret på den frågan är mycket enkel. Om man mår bra i övrigt vill man inte amputera en kroppsdel, annat än om man hotas av allvarlig sjukdom. Angelina Jolie opererade bort sina bröst av den anledningen att risken för bröstcancer var mycket hög. ett ben eller arm kapar man om man hotas drabbas av kallbrand.

Enya, ingen frisk människa vill stympa sig själv! Du kan försöka rationlisera det här hur mycket du vill och även göra det till en fråga om kön och sexualitet men till syvende och sist är det något som gått snett om man vill kapa av en kroppsdel. Rent teoretiskt är det ingen skillnad mellan att att operera bort bröst eller kapa av ett ben, men, och det är ett stort men, nu handlar det inte om teori.

Jag tror till och med det finns en medicinsk diagnos för att vilja stympa sig själv.
 
Sv: Operera bort brösten

Är det för att bröst handlar om kvinnlighet? Att utan bröst är man inte en riktig kvinna längre?
Vi har pratat mycket om "hen" här på buke. I vissa formulär kan man kryssa i om man är kvinna, man eller annat. Hade jag sett mig själv som "annat" hade det inte bemötts med att jag är i stort behöv att psykologisk hjälp.

Jag tycker att det är intressant att ni ser en skillnad på att vara "annat" och att inte vilja ha bröst. Om nu könet inte spelar någon roll borde ju inte bröstens vara eller inte vara spela någon roll heller.

Jag känner att jag bara måste kommentera detta.

Könsidentitet sitter inte i bröst eller deras storlek. Jag är kvinna och jag har ett börst. Min könsidentitet ändrades itne för att ena bröstet togs bort. en bekant har opereratbort bägge. Hon är lika mycket kvinna för det.

Flera gånger har jag fått kommentarer om att jag är väldigt kvinnlig i mitt uttryck/klädsel/stil. Det har inte förändrats ett dugg av att jag inte har två bröst och inte längre bär BH.

Jag tror inte att du Enya blir mer eller mindre kvinna av att amputera ett par kroppsdelar. Det är ditt inre du skulel behöva amputera för att förändra det.

Upplever du man vara av "det tredje könet" så beror det inte det på om man har små eller stora bröst, eller getingmidja. Könsidentitet sitter i hjärnan.

Ja känner flera ganska "maskulina" kvinnor som har rejäla bröst. De är inte mer feminina för det.

Jag tror inte att det handlar om brösten egentligen. De är bara symbol för något. Detta något kommer inte att ändras ifall du amputerar dig?
 
Sv: Operera bort brösten

Men det är ok att vilja förstora/förminska sina bröst, att operera en näsa eller ett underliv för att man inte vill ha det så, men att just operera bort brösten handlar om att man måste gå i terapi?

Personligen så tycker jag nog att alla operationer man vill göra av "estetiska skäl" borde föregås av lite terapi. För det handlar ju egentligen om att bli bekväm och nöjd med sin kropp. Nu tänker jag på operationer av fullt normala och fungerande kroppsdelar.

På dig låter det ju som att du egentligen inte är nöjd med något alls med dig själv, och i såna fall tycker jag absolut man ska börja med terapi. Om "problemet" sitter i huvudet så kommer inga fysiska operationer i världen göra en lycklig.
 
Sv: Operera bort brösten

Det här med bh och liknande som jag har fått förslag på får mig lite att fundera på om ni har förstått frågan egentligen. Att trycka till brösten så att de knappt syn gör ju inte att jag löser frågan om att jag inte vill ha bröst. Jag gör dem bara mindre och så att de inte drar till sig blickar typ. För vems skull skulle jag bära ett sådant plagg? För min skull som inte vill ha bröst av praktiska orsaker eller för andras skull i tron att det är deras blickar som är huvudanledningen till att jag inte tycker om bröst? För under det här plagget har jag ju ändå bröst.

Jag vill ändå rekommendera dig att prova. Underskatta inte känslan som kläder kan ge dig, även om det är lite fusklösning. En binder är på en helt annan nivå än en sport-bh. Är inte känslan av att inte ha bröst värd någonting om du vet att du fortfarande har bröst? Jämför med hur olika det känns i kroppen (och hur det påverkar ens rörelser etc) när man har t ex kostym vs klänning och strumpbyxor. I alla fall för mig påverkar kläderna även hur jag känner mig inombords.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag tror till och med det finns en medicinsk diagnos för att vilja stympa sig själv.

Ja, det gör det, men det betyder inte att varje form av önskan om att avlägsna/slippa en kroppsdel faller under den diagnosen.

Dessutom är det ju en psykiatrisk diagnos, och de är (i ännu högre grad än somatiska diagnoser) mer eller mindre normativa till sin karaktär. I förra upplagan av DSM fanns det en massa diagnoser på flickor som leker med pojkleksaker efter tre års ålder osv.

Eftersom det handlar om normativitet, om att göra bedömningar av sjukt/friskt, skulle så sett lika gärna viljan att fylla upp brösten med silikon kunna falla under någon diagnos. Men inget diagnoskriterium är så utformat, trots att det ju verkar hur sjukt som helst att vilja tillföra kroppen extra material utan medicinsk nytta innanför huden - om man väljer att se det på det viset.
 
Sv: Operera bort brösten

Jo, så kan man ju se det.

Jag lutar nog åt att det på många vis är mer konstigt att man alls kan få "byta kön" än att man inte kan få en operation utförd bara för att man vill det.

Men visst kan man säga att det är inkonsekvent att vi kan få vissa kosmetiskt motiverade operationer utförda - om än på egen bekostnad - men inte andra. Och självklart är det ingen konsekvent tillämpad princip som reglerar det, utan en massa godtycke.

Att göra diverse typ "glada queertolkningar" av TS funderingar, som jag uppfattade det som att du ville göra, kändes dock minst sagt avlägset om man utgår från tonen och ordvalen i TS egna inlägg.

Diverse glada queertolkningar? Du tolkar mig konstigt. Jag har inte sagt vare sig bu eller bä om TS faktiska genomförande av operationen. I mitt första inlägg påpekade jag att det är en stor och riskfylld operation samt tipsade om ett alternativ. Är det en "glad queertolkning"?

Operationen (masektomi) är densamma oavsett om du ska byta kön eller ej. Samma risker. Jag tycker att sådana "korrigeringar" är ett svårt kapitel. Själv är jag (tillräckligt mycket) cis-person för att ha svårt att sätta mig in att önska korrigera sin kropp på det sättet. Samtidigt vet jag att dylika kirurgiska ingrepp faktiskt räddar liv. Och eftersom de är livräddande ingrepp kan vi ju fundera över kriterierna för att få dem.
 
Sv: Operera bort brösten

Du skriver som vanligt bra saker, TW.

Jag känner att jag måste påpeka att jag inte alls ser det som att mitt hopp är ute egentligen. På vilket sätt menar du? Om jag inte, på något plan, hade accepterat hur jag ser ut så hade jag gjort något åt det för länge sedan, på ett eller annat vis. Självmordsbenägen är jag inte (tycker du att jag verkar det, av det du läst och förstått om mig?) och vill inte ta livet av mig. Att karva i mig har jag inte heller gjort och det betyder väl att brösten, rumpan, ansiktet eller låren trots allt inte har så stor plats i mitt liv egentligen, inte så som folk verkar tro i tråden. Kanske är det lätt att tolka mig så, men jag delar inte den uppfattningen faktiskt. Det jag tycker minst om på mig är mitt ansikte men jag skulle aldrig ändra på det oavsett om jag får pengar nog eller får operationen gratis, det är ju inte jag kvar. Om jag får operera bort brösten gratis skulle jag nog verkligen tänka efter både en gång och 10 gånger för jag förstår givetvis att det inte bara är så bara det här. Jag skulle troligen aldrig ens göra det, jag skulle antagligen backa ur och säga att det inte är värt det, att brösten inte är värda det för mig. Det är inte detta jag tänker på i mitt liv liksom, för där är inte så stor plats för bröstoperationer :D


Att jag startade tråden handlar mer om att jag funderar på skillnaden mellan att operera bort brösten och att förminska eller förstora dem och varför det ena är mer acceptabelt men inte det andra. Jag tycker att det är intressant helt enkelt. Och det är där min huvudpunkt ligger, inte på mina egna bröst i sig.

Jag förstår hur du menar med ordet pojkflicka. Samtidigt ser jag det som ett bra ord för att beskriva en människa på något vis. Pojkflicka eller flickpojke, för mig spelar det ingen roll vilken del av ordet som kommer före det andra. Om jag får ta min dotter som exempel så är hon ju en pojkflicka. För mig är det ett ord som beskriver hur hon är: en liten människa som tar det bästa av två världar, som gör könet till en liten detalj och inte en stor del i livet. Hon råkar ha snippa och inte snopp, men det är inte snippan som gör att hon leker med dockor, nallar, pärlar rosa halsband, bär klänning, har klämmor i håret och vill ha flickskor. För på samma gång bär hon pojkläder, pärlar ödlor, leker med bilar och lego, klättrar i träd och gungar högt. Hon utforskar båda sidorna, blandar hejvilt och separerar hejvilt också, efter just hennes önskemål. Och det tycker jag är så bra! Hon säger ofta att bara för att hon inte är pojke betyder inte det att hon inte får göra det som anses vara pojkgrejer och bara för att hennes brödrar är pojkar betyder inte det att de inte får göra det som anses som flickgrejer. I hennes värld finns det en skillnad och uppdelning mellan flicka och pojke, men enligt henne är könet alltså inget hinder för att man gör som man vill och som man tycker om.

I går var hon pojke, klädd som en pojke och väldigt glad för att vara pojke en dag. I dag var hon flicka, bar klänning och Lilla huset på prärienflätor och lekte med flickor. För det mesta är hon en blandning helt enkelt och det är väl så hon kommer bli när hon växer upp Stolt över att vara människa och inte bara specifikt BARA över att vara kvinna. Hon är nu stolt över att vara Elin. I hennes värld duger hon som flicka. I hennes värld duger hon som pojke. I hennes värld finns det snippa och snopp och det skiljer könen åt och inget annat.

Jag ser mig som kvinna. Inte som man. Inte som pojkflicka, som jag var som barn. För jag ÄR kvinna. Jag vill se ut som en kvinna. Nu gör inte jag det och samtidigt som jag varit glad över det har jag också känt sorg över det. Många saker här i livet väcker dubbla känslor. Jag är inte en sämre människa för att jag har många dubbla känslor och att mina känslor just nu handlar om klimakteriet och funderingar på att vara riktig kvinna. För just nu är det det som står för dörren för mig. För plötsligt harj ag ingen aning om vad en kvinna är för mig.

På vilket sätt ska jag skämma bort mig själv och hur menar du att just den biten skulle hjälpa mig att inte tycka illa om min kropp? :)
 
Sv: Operera bort brösten

Svaret på den frågan är mycket enkel. Om man mår bra i övrigt vill man inte amputera en kroppsdel, annat än om man hotas av allvarlig sjukdom. Angelina Jolie opererade bort sina bröst av den anledningen att risken för bröstcancer var mycket hög. ett ben eller arm kapar man om man hotas drabbas av kallbrand.

Enya, ingen frisk människa vill stympa sig själv! Du kan försöka rationlisera det här hur mycket du vill och även göra det till en fråga om kön och sexualitet men till syvende och sist är det något som gått snett om man vill kapa av en kroppsdel. Rent teoretiskt är det ingen skillnad mellan att att operera bort bröst eller kapa av ett ben, men, och det är ett stort men, nu handlar det inte om teori.

Jag tror till och med det finns en medicinsk diagnos för att vilja stympa sig själv.

Jag tycker inte att det är ok att du sätter en diagnos på mig för att jag inte vill ha bröst. Det är lite väl lite kött på benen för det.

Jag anser inte att något gått snett för att man inte vill ha bröst. Har det gått snett för en man som råkat få någon form av bröst och vill operera dem så att han inte har några, är det inte heller friskt?

Det är i teorin jag hela tiden har försökt skriva om. Jag har haft gott om tid på mig att ändra mig själv genom olika operationer och inte ens gjort det så att jag ens skulle uppfylla en diagnos just för att jag inte vill ha bröst är bara "inte friskt" att tycka.
 
Sv: Operera bort brösten

Massor. Massor av män finner det provocerande.

Ja absolut - tänk bara på de idrottande tjejjer (tennisspelare och fotbollsspelare inte minst) som inte ser ut som blonda bimbos, de får egna hatsidor på facebook och formligen överöses av hat och förnedring. Toppidrottskvinna går bra - men bara om man samtidigt ser ut som en fotomodell.

(Råkar kvinnorna dessutom vara lesbiska, är provokationen fullständigt outhärdlig för många män.)
 
Senast ändrad:
Sv: Operera bort brösten

Jag vill ändå rekommendera dig att prova. Underskatta inte känslan som kläder kan ge dig, även om det är lite fusklösning. En binder är på en helt annan nivå än en sport-bh. Är inte känslan av att inte ha bröst värd någonting om du vet att du fortfarande har bröst? Jämför med hur olika det känns i kroppen (och hur det påverkar ens rörelser etc) när man har t ex kostym vs klänning och strumpbyxor. I alla fall för mig påverkar kläderna även hur jag känner mig inombords.

Visst visst kan jag testa, det håller jag med om :)Och det skulle jag definitivt göra om jag någon gång beslutar mig för att Nepp, nu jäklar vill jag inte ha mina bröst mer! :) Det finns ju många steg att gå innan man behöver plocka bort något, och det du nämner är ju ett steg till exempel.

Om jag skulle operera brösten på något vis överhuvudtaget så skulle jag göra dem lika stora. Jag tror att jag tycker att det är viktigast.Det är ju rätt praktiskt att inte behöva bråka med ena bröstet som trillar ut för att bhn bara passar ett bröst, på något vis.

Men blir inte det att man tar bort en del av det större bröstet? Då blir det ju en form av stympning, något som "inte är friskt" och finns en medicinsk diagnos på. Känner jag. Eller blev det plötsligt nu mer accepterat att göra.

Nu kräver jag inga svar av dig och du har säkert inte svar på allt, men jag funderar högt bara :)
 
Sv: Operera bort brösten

Massor. Massor av män finner det provocerande.

Inkräktar det på deras manlighet då på nåt vis?

Kanske var de äldre pojkarnas kommentar om Elin just det det handlade om, att de kände sig hotade av att hon lekte med dem, för att hon var flicka och inte "får".
 
Sv: Operera bort brösten

Ja absolut - tänk bara på de idrottande tjejjer (tennisspelare och fotbollsspelare inte minst) som inte ser ut som blonda bimbos, de får egna hatsidor på facebook och formligen överöses av hat och förnedring. Toppidrottskvinna går bra - men bara om man samtidigt ser ut som en fotomodell.

(Råkar kvinnorna dessutom vara lesbiska, är provokationen fullständigt outhärdlig för många män.)

Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara så väldigt uttalat, men nu när jag tänker efter så ser man ju det rätt ofta ändå. Jag har bara aldrig reflekterat över det. Vilka korkade människor det finns.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 970
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 272
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 157
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 143
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp