Operera bort brösten

Sv: Operera bort brösten

Man kanske kan jämföra med en man som, i vuxen ålder alltså, vill ta bort förhuden för han upplever sig renare och bättre då. Vem rekommenderar terapi åt honom för det?

Om han vill ta bort hela snoppen då?
Hur ställer du dig till det?
 
Sv: Operera bort brösten

Men alltså, förstår du liknelsen alls? Strunta i detaljerna, det är själva grejen jag menar. Du verkar vara dels allmänt missnöjd med att ha bröst, dels avsky dina bröst på grund av hur de "svek dig" med amningen. Den senare delen ser jag som rätt problematisk.

Men - vill du inte resonera lite kring det så behöver du inte. Jag är inte ute efter att övertyga eller 'debattera', bara resonera lite.

Jag tror jag förstår hur du menar. Tror jag! :) Men jag förstår inte varför .. ja, varför jag skulle vilja heja på, det känns lite som att ... jag skulle ha rätt att bestämma för dig hur du ska tycka, känna och göra. På något vis. Förstår du hur jag tänker?

Att jag för mig själv skulle tycka att det verkade lite konstigt, tja, det skulle jag nog tycka.

Och så lite kl också kanske.

Nu känner jag nog att jag måste nämna att bröstgrejen inte är ett så stort problem för mig som det låter, alltså, de är ju kvar och inte skär jag bort dem heller i brist på läkare som vill ta sig an uppgiften. Man får inte operera bort brösten i Sverige utan "anledning", så därför har jag inte satt mig in i det tanten nämner tex. Utan får helt enkelt finna mig att dem finns där, för det har jag gjort sedan jag fick dem. Att de sedan dock inte är omtyckta alls har fått mig att fundera på varför det enligt normen är ok att göra andra operationer men inte att ta bort brösten helt.
Det låter hemskt när jag säger att jag inte tycker om mina bröst och att jag hatar mig själv, visst gör det, men jag är trots allt lika ful fortfarande och har dessutom brösten kvar så jag har ju trots allt accepterat hur det är. Eller hur jag nu menar.
 
Sv: Operera bort brösten

Fast ett litet snitt och EN REJÄL OPERATION är inte riktigt samma sak!

Läste du mitt inlägg? Kan du inte "bara" göra en förminskning?

Och ang det där med ammning, det är banne mig inget misslyckande att inte kunna amma! Har ingen sagt det? :crazy:

Tycker hemskt synd om dig som känner såhär, pratar du med någon om detta? :)

Jag läste ditt inlägg.
Vid en förminskning finns det ju fortfarande bröst kvar. Förstår du hur jag menar.

Tycker du synd om mig för att jag inte tycker om mina bröst och inte vill ha dem?

Tycker du synd om tjejerna som vill ha större(mindre bröst?

Behöver de gå i terapi för att lära sig acceptera hur deras bröst ser ut istället för operation?

Jag har inget behov av att prata med någon om att jag inte tycker om bröst. Måste man tycka om bröst?
 
Sv: Operera bort brösten

Okej, då uttryckte jag mig illa. Jag menar inte bokstavligt heja på, snarare bara: är det nåt du skulle tycka var en god idé? Eller skulle du kanske tänka "men, det är ju inte benens eller ditt fel att ungarna ramlar, sånt kan hända och man är lika bra ändå. inte ska du amputera bara för det?" eller skulle du tänka "Är det det du vill så visst"?
 
Sv: Operera bort brösten

Fast det handlar så mycket om att tycka om bröst som att tycka om sig själv - med bröst eller ej. Det är liksom samma princip egentligen som tjejerna som vill förstora.

Det gör mig ont att höra hur illa du tycker om dig själv. Det låter så olyckligt, om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Operera bort brösten

Om han vill ta bort hela snoppen då?
Hur ställer du dig till det?

Det är HANS beslut, hans alldeles egna beslut. Jag har ingen rätt att försöka få honom att göra vare sig det ena eller det andra. Han är en egen människa med egna känslor om sin egen kropp, vilket jag tycker att andra människor ska få ha.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag tycker synd om dig för att du tycker att dina bröst svek dig när dom inte ville producera mjölk. Det händer ofta och många. Men visst förstår jag att det kan vara fruktansvärt att inte få amma om man gärna vill!
Jag är nog en av dom som gärna kommer att slippa amma när jag skaffar barn faktiskt.

Tycker att det är fruktansvärt att du plågar dig så! :(

Om du öht inte vill ha dina bröst alls förstår jag att det måste vara extremt jobbigt, men samtidigt så är det ju något psykologiskt hos dig som gör att du vill ha bort en del av din kropp så totalt som du borde prata med någon om.

Annars hade det ju räckt med att förminska brösten, går ju att förminska bröstvårtan också.

Att göra en förminskning & en förstoring ser jag som samma sak, man tar bort eller fyller upp för att man vill och kan och det är inget konstigt.

Man behöver absolut inte tycka om bröst! Absolut inte! Men att till den vida grad hata sina bröst så att man vill karva bort dom helt är ju hemskt! :(
 
Senast ändrad:
Sv: Operera bort brösten

Fast det handlar så mycket om att tycka om bröst som att tycka om sig själv - med bröst eller ej. Det är liksom samma princip egentligen som tjejerna som vill förstora.

Det gör mig ont att höra hur illa du tycker om dig själv. Det låter så olyckligt, om du förstår vad jag menar.

Instämmer. Och tillägger att jag tycker att det även handlar om att en kropp är en kropp. Den förtjänar liksom inte så mycket uppmärksamhet och borde inte behöva vara så laddad.
 
Sv: Operera bort brösten

Det är HANS beslut, hans alldeles egna beslut. Jag har ingen rätt att försöka få honom att göra vare sig det ena eller det andra. Han är en egen människa med egna känslor om sin egen kropp, vilket jag tycker att andra människor ska få ha.

Men tycker du inget? Får du inga spontana tankar eller reflektioner?

På sätt och vis tycker jag att man har en skyldighet att lägga sig i sina medmänniskors liv.
 
Sv: Operera bort brösten

Nu känner jag nog att jag måste nämna att bröstgrejen inte är ett så stort problem för mig som det låter, alltså, de är ju kvar och inte skär jag bort dem heller i brist på läkare som vill ta sig an uppgiften. Man får inte operera bort brösten i Sverige utan "anledning", så därför har jag inte satt mig in i det tanten nämner tex. Utan får helt enkelt finna mig att dem finns där, för det har jag gjort sedan jag fick dem. Att de sedan dock inte är omtyckta alls har fått mig att fundera på varför det enligt normen är ok att göra andra operationer men inte att ta bort brösten helt.

Jag tror så här: de operationer som gör att du närmar dig eller uppfyller normen, är enligt normen ok.

De operationer som går ut på att någon som uppfyller normen, men istället vill uppfylla ett ideal, de är mer ifrågasatta. T ex när en B-kupa, som uppfyller normen för normalt bröst, istället vill bli D-kupa, för att uppfylla ett ideal.

Det du föreslår är något som varken uppfyller ett ideal eller en norm.
 
Sv: Operera bort brösten

Okej, då uttryckte jag mig illa. Jag menar inte bokstavligt heja på, snarare bara: är det nåt du skulle tycka var en god idé? Eller skulle du kanske tänka "men, det är ju inte benens eller ditt fel att ungarna ramlar, sånt kan hända och man är lika bra ändå. inte ska du amputera bara för det?" eller skulle du tänka "Är det det du vill så visst"?

Jag skulle tänka att det inte var ditt eller dina bens fel att barnen stod på näsan. För det är det ju faktiskt inte. Precis som det inte är mitt fel att jag inte kunde amma mina barn.

Jag skulle inte heja på och jag skulle inte säga att du skulle göra som du vill. Hade du skrivit det på buke hade jag läst tråden, kanske frågat varför, men jag hade inte skrivit något annat än så, för jag vet faktiskt inte hur eller varför jag skulle tänka något speciellt om det. Vill du ha min åsikt om benoperationen så hade jag fått fundera först ordentligt innan jag kunnat ge dig nåt svar. Men bara så här på buke? Nej, jag känner inte dig, jag kan inte avgöra varför det ena eller andra skulle vara bättre för dig. Så därför har jag ju inte funderat på en sådan sak och har egentligen inga förutbestämda åsikter om det. Inte mer än att jag tycker att det skulle vara en konstig önskan.

Det är det jag menar. Andra människor har åsikter om att det är ok att förstora brösten men inte ok att ta bort dem. Det är den skillnaden jag försöker fråga om varför det är så. Varför att ta bort brösten innebär att människan mår dåligt medan förstora brösten handlar om estetik.
 
Sv: Operera bort brösten

Om jag reflekterar over fragan rent generellt sa ar jag inne pa Tranis linje...

Jag ser ingen skillnad pa att forstora, forminska och helt ta bort brosten av estetiska skal.

Visst ar det mer accepterat att forstora eller forminska, det ar normen, men de ar alla kirurgiska ingrepp baserade pa subjektiva asikter om skonhet. Sa varfor ar nagot mer ratt eller fel an nagot annat? Allt ar subjektivt.

Jag tanker att det ar lattare for manniskor att relatera till de som vill forandra sin kropp sa att den passar in i en etablerad norm (forstora eller forminska) eftersom alla kan forsta onskan att passa in, att fa hogre status osv, men nar nagon tar ett steg som snarare leder bort fran normen ifragasatter man varfor nagon skulle vilja vanda sig fran gruppen. Flockbeteendet ar enkelt att forsta, att valja nagot annat ar svarare for majoriteten att acceptera.

Sedan ska man forstas alltid tanka over anledningen till att man vill forandra sin kropp, samt om det faktiskt ar den basta losningen... Jag tror starkt pa att acceptera sin kropp som den ar i sa hog grad som mojligt, men jag kan ocksa forsta de som opererar sig.
 
Sv: Operera bort brösten

Det är HANS beslut, hans alldeles egna beslut. Jag har ingen rätt att försöka få honom att göra vare sig det ena eller det andra. Han är en egen människa med egna känslor om sin egen kropp, vilket jag tycker att andra människor ska få ha.

Har du rätt att INTE bry dig?

Förlåt om jag uttrycker mig väldigt tekniskt. Det jag vill säga egentligen är samma som de andra; det gör ont att läsa om hur du hatar dig själv/ t ex dina bröst så att du t o m funderar på att skära bort dem.

Vi bryr oss. Var rädd om dig!
 
Sv: Operera bort brösten

Jag kan inte svara på varför "folk" tycker så. Jag tycker inte så. Jag tycker alla operationer av friska kroppar är rätt sorgliga, oavsett vilken sort det är.

Eller jo, varför folk tycker att det är OK är ju för att det ena följer normen och det andra gör det inte. Det är det korta svaret i alla fall.

Lycka till med att antingen acceptera dina bröst, skaffa dig en sån där binder eller spara ihop pengar så du kan operera dig nån annanstans i världen!
 
Sv: Operera bort brösten

Jag tycker synd om dig för att du tycker att dina bröst svek dig när dom inte ville producera mjölk. Det händer ofta och många. Men visst förstår jag att det kan vara fruktansvärt att inte få amma om man gärna vill!
Jag är nog en av dom som gärna kommer att slippa amma när jag skaffar barn faktiskt.

Tycker att det är fruktansvärt att du plågar dig så! :(

Om du öht inte vill ha dina bröst alls förstår jag att det måste vara extremt jobbigt, men samtidigt så är det ju något psykologiskt hos dig som gör att du vill ha bort en del av din kropp så totalt som du borde prata med någon om.

Annars hade det ju räckt med att förminska brösten, går ju att förminska bröstvårtan också.

Att göra en förminskning & en förstoring ser jag som samma sak, man tar bort eller fyller upp för att man vill och kan och det är inget konstigt.

Man behöver absolut inte tycka om bröst! Absolut inte! Men att till den vida grad hata sina bröst så att man vill karva bort dom helt är ju hemskt! :(

Det är just det HÄR jag menar! Precis det här! Du tycker inte det är konstigt att förstora eller förminska bröst, men du tycker att det är konstigt att ta bort brösten. VARFÖR är det konstigt? Varför är det konstigt att man är missnöjd med sina bröst och vill ta bort dem men inte att vara missnöjd med sina bröst och vill förminska eller förstora dem?

Angående amningen så har jag accepterat det, jag är inte amningstypen heller, men eftersom jag är av åsikten att man får bröst för barnens skull så kändes det för jävligt att inte kunna vara en mjölkkossa heller. Varför är jag då skapt med bröst? För då har de ju ingen funktion annat än att..e bra ut? Njutas av? Vara i vägen?

Jag tycker bara inte om bröst, är det synd om mig för att jag inte vill ha bröst egentligen?

Jag skiljer alltså "tycka om mig själv" från att "tycka om mina bröst", det är kanske därför det är svårt att förstå hur jag menar. Att jag kan behöva terapi för att tycka om mig själv är kanske viktigt, men varför är det viktigt med terapi för att jag inte tycker om bröst? Förstår du hur jag tänker?
 
Sv: Operera bort brösten

Om jag reflekterar over fragan rent generellt sa ar jag inne pa Tranis linje...

Jag ser ingen skillnad pa att forstora, forminska och helt ta bort brosten av estetiska skal.

Visst ar det mer accepterat att forstora eller forminska, det ar normen, men de ar alla kirurgiska ingrepp baserade pa subjektiva asikter om skonhet. Sa varfor ar nagot mer ratt eller fel an nagot annat? Allt ar subjektivt.

Jag tanker att det ar lattare for manniskor att relatera till de som vill forandra sin kropp sa att den passar in i en etablerad norm (forstora eller forminska) eftersom alla kan forsta onskan att passa in, att fa hogre status osv, men nar nagon tar ett steg som snarare leder bort fran normen ifragasatter man varfor nagon skulle vilja vanda sig fran gruppen. Flockbeteendet ar enkelt att forsta, att valja nagot annat ar svarare for majoriteten att acceptera.

Sedan ska man forstas alltid tanka over anledningen till att man vill forandra sin kropp, samt om det faktiskt ar den basta losningen... Jag tror starkt pa att acceptera sin kropp som den ar i sa hog grad som mojligt, men jag kan ocksa forsta de som opererar sig.

Och det är det här, just det här, jag menar med tråden. Varför det ena och inte det andra alltså. :)
 
Sv: Operera bort brösten

För min skull, skulle det lika gärna kunna vara näsan eller öronen, för mig handlar det om att du hatar dig själv så till den milda grad att du inte ens nöjer dig med att förminska dom till små bröst som inte kommer att vara ivägen och kommer att kunna bli hur snygga som helst utan vill operera bort dom helt!

Det känns lite som början till ett självskadebeteende och det är det jag motsätter mig! Ingen ska behöva må så dåligt att man måste ta bort en del av kroppen helt för att kunna acceptera och tycka om sig själv!

Att förändra är en sak, men att ta bort helt?! :cry:
 
Sv: Operera bort brösten

För min skull, skulle det lika gärna kunna vara näsan eller öronen, för mig handlar det om att du hatar dig själv så till den milda grad att du inte ens nöjer dig med att förminska dom till små bröst som inte kommer att vara ivägen och kommer att kunna bli hur snygga som helst utan vill operera bort dom helt!

Det känns lite som början till ett självskadebeteende och det är det jag motsätter mig! Ingen ska behöva må så dåligt att man måste ta bort en del av kroppen helt för att kunna acceptera och tycka om sig själv!

Att förändra är en sak, men att ta bort helt?! :cry:
Jag tycker att du läser in alldeles för mycket än vad som egentligen finns. Och lägger in dina egna känslor för dina bröst, tror jag.

Jag har aldrig haft ett självskadebeteende och jag hoppas att jag inget får heller. Poängen är bara att jag inte tycker om bröst. Att förminska gör ju inte att jag inga bröst har, jag kommer fortfarande ha bröst och jag kommer fortfarande att inte tycka om bröst. För mig handlar mina bröst inte om att jag ser ner på mig själv på några vis. För mig är bröst något jag inte vill ha bara. Att jag inte tycker om mig själv är en annan sak, men det skiljer jag från brösten, för även om jag tyckt om mig själv på alla sätt och vis så hade jag ändå inte tyckt om bröst, för den frågan handlar för mig inte om vad man tycker om sig själv.

Hade jag sagt att jag inte vill ha barn hade ingen reagerat.
Hade jag sagt att jag inte vill se dåligt utan gör en operation så jag får bra syn så hade ingen reagerat.
Hade jag sagt att jag ville ta bort ett födelsemärke så hade ingen reagerat.
Hade jag sagt att jag vill operera underlivet så hade ingen reagerat.
Hade jag sagt att jag operera en krokig tumme hade ingen reagerat.
Nu säger jag att jag inte vill ha bröst och det väcker känslor hos människor som jag tror är förknippat med vad som är att vara kvinna. En kvinna ska ha bröst, så är det bara. Och det är det jag reagerar på och har tänkt mycket på genom mina år med bröst. Varför en kvinna Ska ha bröst, men inte behöver ha en krokig tumme, födelsemärke eller dålig syn.
 
Sv: Operera bort brösten

Du hade fått samma reaktioner om du hade sagt att du ville ta bort näsan, öronen eller högra armen.

Det är så svårt att ta den här diskussionen på nätet.
Men, men...

Om du hade varit hyfsat harmonisk och tillfreds, men ville ta bort brösten för att de var i vägen och du ville känna dig fri som en amazon, då hade du fått färre negativa reaktioner.

Men nu säger du att du inte tycker om dig själv. Och sen säger du att du inte tycker om brösten. Och sen att du vill ta bort brösten.

När du har tagit bort brösten, för att du inte tycker om dem, vad gör du då med dig själv, som du inte heller tycker om? Tar du bort dig själv också? Förstår du att vi blir rädda?
 
Sv: Operera bort brösten

Du vill inte räta ut/ rätta till/ förändra/ försköna saker på din kropp....du vill ta bort kroppsdelar, Big differens kan jag tycka

Att jämföra hela bröst med förhud eller födelsemärken går ju inte, inte på samma kartbild. Jämför med att kapa fingrar, öronen eller pungen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 970
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 272
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 157
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 143
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp