Operera bort brösten

Sv: Operera bort brösten

Jag har ju tagit bort ett bröst. Om vi bortser helt från orsaken så är själva operationsområdet och ärret inte roligt alls.

Ett bröst är en skapligt stor bit av kroppen. Den innehåller en hel massa kärl och nerver tex. Det blir ett stort ärrområde! För ärret i huden är en sak - det är ju skadat under huden också!

För egen del har jag fantomkänsel i området och känner hur bröstvårtan drar ihop sig vid kyla eller rysningar - trots att jag inte har någon bröstvårta. Jag är känslig i området och tål inte samma tryck eller retning som bredvid, där inget tagits bort.
Jag har helt enkelt ett stort område där jag är skadad.

Önska dig inte samma skada. Gör inte det. Det är lätt att föreställa sig att det är precis likadant, fast utan bröstet. Så är det INTE. Du blir amputerad, på ett (två) stort område.

Lär dig leva med kroppen istället. KBT, terapi eller vad som helst.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag ÄLSKAR verkligen mina bröst, men jävlar vad skönt det hade varit att vara utan dem! Eller ha b-kupa istället för e!
Men är inte färdig med barnafödandet så vi får se vad som händer. Men jag skulle inte bli förvånad om jag väljer att lyfta dem senare.
 
Sv: Operera bort brösten

Om du vill FÖRMINSKA dina bröst så tycker jag att du skall göra det!
Jag tror att det är mycket som skall till för att du skall "få lov" att operera bort brösten helt (ungefär som dom som byter kön, det är minst ett år hos psykolog som gäller samt att du skall leva som man i övrigt).

Det är ett STORT ingrepp och det är inget man skall ta lätt på!

Nu vill ju inte du bli man men jag tror att en FÖRMINSKNING till en liten A-kupa med bröstvårtorna kvar skulle vara betydligt lättare, det kan du boka in imorgon (ja, i princip ;)) och det räcker nog med en 50-60 tusen beroende på klinik! :)
 
Sv: Operera bort brösten

Men om tänk om Enya tycker att det skulle bli både estetiskt snyggare och höja hennes livskvalitet? (Inga bröst som behöver hållas i schack med klädesplagg.)

Måste man gilla sina bröst bara för att man råkar "vara född" med dem?

Så kan det mycket väl vara. Men mitt intryck är att du är minst lika ivrig att lägga "ditt" tolkningsmönster på det här som en de som vill göra något slags heterofemini normativ tolkning är. Ser du verkligen inte att Enya uttrycker rätt komplicerade känslor kring det här?

För mig framstår det som att du suger tag i en promille av vad hon säger, och använder det för din syften.

Förslaget om breast binder var däremot bra.
 
Sv: Operera bort brösten

Oh ja, media, varför har folk så perfekt form på sina bröst? :eek: Och varför är jag skapt med ful form?!

Hur menar du med äcklet du känner, mjukt och kvinnligt?


Det är precis den här åsikten jag funderar på, varför är det ena ok enligt normen men inte det andra?

Fast även om jag emellanåt kan önska bort mina bröst riktigt hett och fantisera om att skära bort dem så skulle jag aldrig göra det. Det vore att angripa fel del av problemet. Jag vet ju att allt det jag kan känna inför min kropp härrör från trauman, dålig självkänsla och påverkan från modeindustrin. Inget av det blir bättre av att jag opererar min redan fullt fungerande och egentligen ganska vackra kropp. Det handlar inte om hur mina bröst ser ut, även om jag ibland kan inbilla mig att det gör det.

För mig är det dessutom precis lika otänkbart att operera bort en frisk del av min kropp som att utföra andra kirurgiska skönhetsingrepp.

Om man skall tala om estetik och vad som är accepterat så är det ju sedan länge "ute" med stora bröst och inom modeindustrin och modellvärlden är det outvecklad planka och noll former som gäller. Men det är ju inte realistiskt att anpassa våra kroppar, som ser så olika ut, efter trender och mode!
 
Sv: Operera bort brösten

Mina syften? Det var en invändning mot Ramonas resonemang om estetik och praktisk funktion. Både estetiken eller livskvalitén (upplevelsen av brösten) är subjektiva och subjektets åsikt borde väga lika tungt oavsett. Dvs det är inte objektivt sett friskare att vilja ha stora bröst för att det är snyggt, än att vilja operera bort dem för att det är snyggt.

Jag tolkade tråden som att TS ville bolla på idénivå och diskutera det i större generella drag. Det är ett intressant ämne. Hade TS velat byta kön (och gått med på att hoppa på den karusellen) hade staten betalat operationen. Nu kan hon uppenbarligen inte få den i landet över huvud taget!
 
Sv: Operera bort brösten

Intressant att läsa alla era svar om det här! :)

Jag har aldrig tyckt om mina bröst, inte ens när jag fick några. Detta, tycker jag då, har inte med självhat att göra i sig, även om det nog helt klart kan tolkas så. I alla fall känner inte jag själv att jag hatar brösten för att de är äckliga eller på nåt vis en del av mig, utan mer att jag inte vill ha dem. De "stör", de tar plats, de är onödiga på nåt vis. Visst är de en del av mig ja, men jag funderar ändå på vad jag ska ha dem till? Varför är det viktigt att tycka om sina bröst och vilja ha brösten? Varför betyder det att jag mår dåligt för att jag inte vill ha dem eller tycker att de är fina och bra och kvinnliga eller vad man nu kan tycka om bröst?

Vad jag försöker skriva är att jag ser skillnad på att inte vill ha sina bröst för att man helt enkelt inte tycker om bröst som sådant och på att äcklas av och hata sig själv. Förstår ni hur jag menar?


Är det viktigt för kvinnor att ha bröst? Förlorar man kvinnlighet om man inte har bröst?

Sol, varför tror du inte mina negativa känslor om bröst kommer försvinna om mina bröst försvinner? Är inte problemet löst då, eftersom problemet är brösten? Resten av mig får ju finnas kvar, jag kan inte ta bort hela mig ju. Och vill inte det heller.

morgaine, jag har under alla år ogillat mina bröst, från de började växa faktiskt. Jag har alltid sett dem som att vara i vägen.


Jag planerar inte att skaffa någon att dela min kropp med på några vis så därför bryr jag mig inte heller om vad den personen ev skulle tycka. Mina bröst är mina och skulle en person tycka mindre om mig om jag inte har bröst så är han inget att ha. Jag är inte bara bröst. Om personen hävdar att den tycker om mig så finns det gott om andra kroppsdelar kvar att tycka om. Tex min hjärna. Mina egenskaper. Personlighet. Den som är jag. :)Min man älskade mig trots att jag ser ut som jag gör, han kanske var den enda som kunde det. Trots att han gillade mina bröst. Han skulle ha gillat mig utan dem också, det var inte min kropp han "valde".


tanten,tack för att du berättade om hur det är för dig. Som du sa är det svårt att föreställa sig hur det kan bli egentligen. Men jag funderar på en sak. Varför har du ingen bröstvårta? Kan man inte sätta dit den i alla fall? På nåt vis eller hur jag ska säga. Har du haft mycket problem med ärren och tiden direkt efter operationen? Hur kände du inför att förlora ett bröst? Du behöver inte svara om du inte vill förstås.
 
Sv: Operera bort brösten

Har du varit på kliniken än? Funderar på om de ens är villiga att ta bort helt? Tänker att det kan knappast vara mer riskfritt än att sätta in silikon. Men du får väl boka tid först och se vad de säger och poängtera att det är för DIN skull.

100 tk är mkt pengar. Är det värt det tycker du för dig?

Jag har inte varit någonstans faktiskt. Jag bara funderade på denna frågan igen när jag läste den andra tråden här om bröst. Om hur folk skrev att hon ska göra det för sin egen skull. Men jag då liksom, som inte vill ha bröst, bemöts ju just så som i den här tråden, att det är osunt och att jag ska gå i terapi.

Jag tog också kostnaden ur luften :D Men som escodobe skrev så tror jag inte ens man kan göra en sådan operation i Sverige. Men förminska/förstora bröst får man göra, tunna läpparna eller fylla dem får man, operera underlivet får man, operera skelningen jag har får man (och en sådan operation handlar inte om att ögat ska kunna se bättre, den biten är det långt redan för sent utan det är estetiskt bara), man får göra mycket, men inte ta bort något som väcker samma känslor kanske som skelning gör.

Hade jag haft den summan så hade jag inte ens lagt dem på en operation :) Jag vet dock inte vad det skulle vara värt?
 
Sv: Operera bort brösten

Precis, inte läge att göra den operationen när man "hatar sig själv". Tror inte TS skulle tycka bättre om sin ärrade kropp direkt.

Om jag INTE hade hatat mig själv, är det läge då?
Om jag inte hade tyckt att ärrad kropp gjorde något om jag fick slippa brösten?
 
Sv: Operera bort brösten

Enya, en fråga bara: om jag inte kunnat hjälpa mina ungar när de ramlar ner för klätterställningar eftersom jag inte sprang tillräckligt snabbt och därför nu hatar mina ben (som jag inte var överförtjust i från början) och vill amputera dem - skulle du heja på då?

Detta är en helt ärlig fråga alltså.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag säger att alla kvinnor inte kan amma :) Vad det än beror på. Och att vad man än väljer är okej.

Jag har fått känslan av ditt självhat genom dina inlägg, även tidigare och tänkte att det även inbegriper dina bröst. Jag säger inte heller att det ena är rätt och det andra hemskt fel. Jag lägger ingen värdering i vad andra vill göra/gör med sina kroppar, men jag har själv varit opererad några gånger och alla operationer har sina risker plus att det även handlar om obehag efteråt angående avskurna nerver och delad hud. Det finns ju en hel del nerver i brösten och tänker jag till mig själv så har jag väldigt ont av/störd av om det stramar och är obehaglig känsla i huden. Som jag haft efter mina operationer, dock ingen i brösten.

Nejdå, jag uppfattar dig inte som tjurig, jag vill bara ditt bästa. Kanhända det bästa vore att du tar bort dina bröst?

Jag tror inte jag hade något självhat när jag började få bröst, men har ändå redan från start inte gillat dem, jag har aldrig förstått syftet och alltid tyckt att det är rent löjligt att män och kvinnor ska vara så olika. Jag vet inte varför jag har känt så, redan i ung ålder.

Jag gillar bara inte mina bröst. Jag gillar inte att ha BH, jag gillar inte att de hänger, jag gillar inte att en tröja inte sitter som jag vill pga brösten, jag gillar inte att män tror att brösten är viktigare än ägaren, jag gillar inte att folk tittar på mig och har åsikter om mina bröst, jag gillar inte känslan av att någon blir kåt och alldeles lyrisk över att ta på mina bröst- det är ju inte mig han blir kåt på/ vill ha då! Han kan få dem av mig istället så slipper vi alla konstigheter istället. Bröst är bara så onödiga. Min tanke som ung var att jag har dem för att kunna ge barn mat. Det var deras uppgift. Det bidde visst inte som jag trodde :cautious:

Visst är det lätt för mig att sitta här och säga att jag inte vill ha mina bröst, men jag vet ju att steget mellan att sitta här och ha den åsikten och att faktiskt göra operationen, det är enormt och det finns inget som säger att jag faktiskt skulle låta bli att ta bort dem. Jag kan inte se in i framtiden eftersom jag inte har varit där och eftersom det inte är tillåtet, antagligen, i Sverige att göra så så finns det ju ingen annan möjlighet än att finna mig i att de sitter där och ugglar på mig. Eller, ugglar ner i backen. De ser ut som den gubben --> :(

Jag tog foto på mina bröst häromdagen för att visa storleksskillnaden för en kompis. Inte avklädda bilder utan med BH och uppeifrån från mitt ansikte sett. Det är stor skillnad på dem när jag ser dem därifrån. Jag undrar hur de ser ut framifrån. :D
 
Sv: Operera bort brösten

Om jag INTE hade hatat mig själv, är det läge då?
Om jag inte hade tyckt att ärrad kropp gjorde något om jag fick slippa brösten?

Ja, om du mådde helt igenom bra och trivdes med din kropp, förutom den saken så vore det väl inget problem att åtgärda saken.
Men om man mår dåligt, känner negativa saker om sitt utseende etc, då kommer man sannolikt hitta ett nytt område som måste åtgärdas.
 
Sv: Operera bort brösten

Om jag INTE hade hatat mig själv, är det läge då?
Om jag inte hade tyckt att ärrad kropp gjorde något om jag fick slippa brösten?

Jag tycker det är läge att då fråga sig varför det är så viktigt att bli av med sina bröst. Vad är skälet? Varför är det så viktigt att jag skulle genomgå en omfattande, kostsam operation för att bli av med dem? Det hade jag velat reda ut för mig själv. Och så hade jag frågat mig om jag vill att kroppen ska få vara så viktig.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag tror inte jag hade något självhat när jag började få bröst, men har ändå redan från start inte gillat dem, jag har aldrig förstått syftet och alltid tyckt att det är rent löjligt att män och kvinnor ska vara så olika. Jag vet inte varför jag har känt så, redan i ung ålder.

Jag gillar bara inte mina bröst. Jag gillar inte att ha BH, jag gillar inte att de hänger, jag gillar inte att en tröja inte sitter som jag vill pga brösten, jag gillar inte att män tror att brösten är viktigare än ägaren, jag gillar inte att folk tittar på mig och har åsikter om mina bröst, jag gillar inte känslan av att någon blir kåt och alldeles lyrisk över att ta på mina bröst- det är ju inte mig han blir kåt på/ vill ha då! Han kan få dem av mig istället så slipper vi alla konstigheter istället. Bröst är bara så onödiga. Min tanke som ung var att jag har dem för att kunna ge barn mat. Det var deras uppgift. Det bidde visst inte som jag trodde :cautious:

Alltså, jag kan förstå ditt obehag inför att vara ett objekt och din känsla av att dina bröst inte riktigt är dina egna(?) och att män har någon sorts rätt till dem. Men är lösningen på ditt problem att amputera en kroppsdel??? Kan det inte finnas andra lösningar?
 
Sv: Operera bort brösten

Enya, en fråga bara: om jag inte kunnat hjälpa mina ungar när de ramlar ner för klätterställningar eftersom jag inte sprang tillräckligt snabbt och därför nu hatar mina ben (som jag inte var överförtjust i från början) och vill amputera dem - skulle du heja på då?

Detta är en helt ärlig fråga alltså.

Först skulle jag vilja säga att jag inte tror jag har någon gång under mina 9 år här har resonerat för eller emot för hur någon annan vill göra med sin kropp. Det är inget jag lagt mig i faktiskt.

Jag skulle tycka att det vore konstigt att du ville ta bort benen, speciellt då det ju är en händelse som utlöst ditt hat för dem. Jag skulle inte heja på, för så gör inte jag. Det är trots allt inte mina ben, min kropp och mina känslor som du känner så jag kan liksom inte lägga mig i frågan eller sätta mig in i hur du känner och då speciellt när jag inte känner dig alls.
 
Sv: Operera bort brösten

Ja, om du mådde helt igenom bra och trivdes med din kropp, förutom den saken så vore det väl inget problem att åtgärda saken.
Men om man mår dåligt, känner negativa saker om sitt utseende etc, då kommer man sannolikt hitta ett nytt område som måste åtgärdas.

Men det är där skillnaden är menar jag. Om vi utgår från att jag bara inte vill ha brösten och att jag mår bra så är det för dig ok, men hur är det enligt normen, är det fortfarande ok för andra? För det är inte det intrycket jag får när jag läser svaren här och även rent allmänt av det som fått mig att fundera på varför en sak är ok och inte en annan (och då har ens mentala status inte ens nämnts, menar jag).
 
Sv: Operera bort brösten

Alltså, jag kan förstå ditt obehag inför att vara ett objekt och din känsla av att dina bröst inte riktigt är dina egna(?) och att män har någon sorts rätt till dem. Men är lösningen på ditt problem att amputera en kroppsdel??? Kan det inte finnas andra lösningar?

Självklart kan det finnas andra lösningar. Men min fråga är fortfarande, varför är det så fel att en kvinna inte vill ha sina bröst? Är bröst en så pass viktigare sak än andra kroppsdelar, som folk ju inte har några åsikter om att man opererar.

Låt säga en skelningsoperation. Det lär inte bli så mysigt att göra den, det finns risker och det kanske inte hjälper. Men hade jag skrivit en tråd här om att jag funderade på att göra en sådan operation så hade folk inte börjat fundera på hur jag år, pratat om självhat . Möjligtvis hade risker kanske nämnts, men inte för att avskräcka mig. Förstår du hur jag menar? Jag har lite svårt att förklara mig känner jag. Sorry för det! :)
 
Sv: Operera bort brösten

Mina syften? Det var en invändning mot Ramonas resonemang om estetik och praktisk funktion. Både estetiken eller livskvalitén (upplevelsen av brösten) är subjektiva och subjektets åsikt borde väga lika tungt oavsett. Dvs det är inte objektivt sett friskare att vilja ha stora bröst för att det är snyggt, än att vilja operera bort dem för att det är snyggt.

Jag tolkade tråden som att TS ville bolla på idénivå och diskutera det i större generella drag. Det är ett intressant ämne. Hade TS velat byta kön (och gått med på att hoppa på den karusellen) hade staten betalat operationen. Nu kan hon uppenbarligen inte få den i landet över huvud taget!

Jag tror du har förstått hur jag menar. Att det ena är acceptabelt och man får göra som man vill, medan det inte alls är acceptabelt att inte vilja ha bröst, utan man blir då hänvisad till terapi. Det är den skillnaden jag funderat på länge. :)

Man kanske kan jämföra med en man som, i vuxen ålder alltså, vill ta bort förhuden för han upplever sig renare och bättre då. Vem rekommenderar terapi åt honom för det?
 
Sv: Operera bort brösten

Men alltså, förstår du liknelsen alls? Strunta i detaljerna, det är själva grejen jag menar. Du verkar vara dels allmänt missnöjd med att ha bröst, dels avsky dina bröst på grund av hur de "svek dig" med amningen. Den senare delen ser jag som rätt problematisk.

Men - vill du inte resonera lite kring det så behöver du inte. Jag är inte ute efter att övertyga eller 'debattera', bara resonera lite.
 
Sv: Operera bort brösten

Fast ett litet snitt och EN REJÄL OPERATION är inte riktigt samma sak!

Läste du mitt inlägg? Kan du inte "bara" göra en förminskning?

Och ang det där med ammning, det är banne mig inget misslyckande att inte kunna amma! Har ingen sagt det? :crazy:

Tycker hemskt synd om dig som känner såhär, pratar du med någon om detta? :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 965
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 269
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 157
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 143
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp