Operera bort brösten

Sv: Operera bort brösten

Nej, du kommer inte kunna göra det i Sverige.
Jag har en vän som hade samma önskan och fick besked om att ta bort dem helt ENDAST görs vid.könskorrigering eller.av medicinska skäl.
Förminska dom kan man dock göra.

Inte ens på en privat plastikklinik?

Annars får en väl göra som alla transpersoner som inte uppfyller operationskriterierna i Sverige - åka till thailand och operera sig billigt. Fast där kanske de är mest kunniga på att sätta in bröst (MTF)?
 
Sv: Operera bort brösten

Fast om du gillar snaggat hår och din partner gillar långt så kanske han lär sig att gilla ditt snaggade hår för att det är din stil helt enkelt. En kompis till mig gjorde just så. Det var inte poppis från hans sida men det är ju hennes ensak.

Sen att hår växer och inte bröst när man har passerat en viss ålder är ju en annan sak. Bröst kan man få fundera på flera varv till inte som att bara ta saxen/rakapparaten och experimentera ;).
 
Sv: Operera bort brösten

Nej menade inte riktigt så. Menade mer att hon kommer kanske börja gilla dem mer om hon har en partner som bekräftar henne och säger att hon är fin. Då verkar det onödigt med risker och ärr samt bortkastade pengar om hon kanske känner så här just nu bara.
Jo, lite bryr man sig väl om vad partnern tycker? Om jag vet att min partner gillar långt hår så rakar jag väl inte huvudet? Även om partnern säkert gillar mig ändå så vill jag väl att den skall tycka jag är så fin jag kan? Så fungerar iaf jag, och baserat på allt prat om make-overs så verkar majoriteten fungera liknande.

Jag vill att min partner skall tycka jag är fin/snygg. Men jag är inte villig att göra vad som helst. Däremot är jag villig att göra vad som går utan att det inkräktar på min person. Jag opererar mig inte även om jag skulle bli snyggare enligt tidens ideal.men jag kan ha snygga kläder.
Jag skulle heller inte operera eller ändra något som min partner gillar. Ungefär som att jag inte slänger ut en soffa min partner gillar bara för att jag tycker den är ful. Om soffan finns där och han gillar den så kastar jag den inte. Vi köper den inte om inte jag gillar den också, men jag kastar inte en befintlig soffa bara för att jag kan.
Dvs jag opererar inte dit stora bröst för att han vill ha ögongodis, men jag skär inte av dem jag har för att jag inte gillar dem om han nu gör det.

Jag ser inte ut så som jag vet att min partner tycker jag är snyggast. Jag vet att han tyckte jag var skithet i långt orange hår. Jag trivs bättre på annat sätt. Jag har varit rakad, haft dreads, haft långt hår, kort hår, svart hår, orange hår, blont hår osv. Det är inte min partner som avgör hur jag ser ut och så kommer det aldrig att bli. Det är hur jag trivs. Min man älskar ju mig som person, inte detaljer som frisyr.

Min åsikt är att ska man ändra på sig själv ska det vara för sin egen skull, aldrig för någon annans skull.
 
Sv: Operera bort brösten

Vad jag har hört så är de ruskigt skickliga i Thailand. Där finns ju en mycket större och starkare rotad transkultur (s k ladyboys).
 
Sv: Operera bort brösten

Precis, inte läge att göra den operationen när man "hatar sig själv". Tror inte TS skulle tycka bättre om sin ärrade kropp direkt.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag ser inte ut så som jag vet att min partner tycker jag är snyggast. Jag vet att han tyckte jag var skithet i långt orange hår. Jag trivs bättre på annat sätt. Jag har varit rakad, haft dreads, haft långt hår, kort hår, svart hår, orange hår, blont hår osv. Det är inte min partner som avgör hur jag ser ut och så kommer det aldrig att bli. Det är hur jag trivs. Min man älskar ju mig som person, inte detaljer som frisyr.

Min åsikt är att ska man ändra på sig själv ska det vara för sin egen skull, aldrig för någon annans skull.

Nu var ju frisyren ett exempel.
Men om du ändrar hår så drastiskt så är ju det din personlighet. Han gillar väl konceptet "dig". :)
Det är ju stor skillnad på att ändra det yttr genom Styling och att kapa av kroppsdelar. Skulle du göra det även om han inte ville det?
Skulle du tycka det var ok om han kapade sitt manliga organ för att han tyckte att den dinglade i vägen?
 
Sv: Operera bort brösten

Nu var ju frisyren ett exempel.
Men om du ändrar hår så drastiskt så är ju det din personlighet. Han gillar väl konceptet "dig". :)
Det är ju stor skillnad på att ändra det yttr genom Styling och att kapa av kroppsdelar. Skulle du göra det även om han inte ville det?
Skulle du tycka det var ok om han kapade sitt manliga organ för att han tyckte att den dinglade i vägen?

Skulle jag förändra min kropp mot hans vilja? Ja. Om det handlar om något jag anser behövs för att jag ska må bra. Han har självklart samma frihet. Vi äger inte varandra.
 
Sv: Operera bort brösten

Det är precis den här åsikten jag funderar på, varför är det ena ok enligt normen men inte det andra?
För att de ena är att förbättra det som finns. Antingen vill man få mindre bröst så att man gör det enklare att leva, slippa ryggvärk etc. Eller så vill man få större bröst för att det ska bli estetiskt snyggare. Båda två handlar om praktiska förhållanden, och estetik.

Men du vill ju egentligen bara stympa dig själv. Plocka bort någonting som stör. Att förbättra underlivet har jag absolut inga problem med, eftersom det gör din livskvalitet bättre. Men när man går så långt så att man vill stympa och plocka bort, ja, då är någonting inte helt rätt.

Du har ett självförakt och med det kommer massor med känslor och tankar som är osunda.
 
Sv: Operera bort brösten

Men om tänk om Enya tycker att det skulle bli både estetiskt snyggare och höja hennes livskvalitet? (Inga bröst som behöver hållas i schack med klädesplagg.)

Måste man gilla sina bröst bara för att man råkar "vara född" med dem?
 
Sv: Operera bort brösten

Nej, man måste inte alls gilla sina bröst. Det finns inget sådant kriterie. Men det är inte okej att vilja stympa bort de helt. Att utsätta sig för det pga ett självförakt är långt ifrån ett friskhetstecken.
 
Sv: Operera bort brösten

Skulle jag förändra min kropp mot hans vilja? Ja. Om det handlar om något jag anser behövs för att jag ska må bra. Han har självklart samma frihet. Vi äger inte varandra.

Ok, så vore det ok att operera bort snoppen? Om han nu vill det, för den är så ful och dinglar fult?
 
Sv: Operera bort brösten

Nej, man måste inte alls gilla sina bröst. Det finns inget sådant kriterie. Men det är inte okej att vilja stympa bort de helt. Att utsätta sig för det pga ett självförakt är långt ifrån ett friskhetstecken.

Precis vad jag tycker också, för jag tror inte Enya mår bra just nu. Hon vill avreagera sig på brösten ungefär som att vissa skär sina armar.
Om hon i alla år tyckt att brösten skulle bort vore det en annan sak.
Detta plus att hon inte vet hur hon kommer tänka i en ny relation gör att det är dumt att göra något drastiskt just nu.
 
Sv: Operera bort brösten

Att relatera det till livskvalitet och estetik på det sättet är poänglöst eftersom det inte säger något om Enyas mentala hälsa. Att ha okonventionell smak gällande estetik är inte en sjukdom.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag har alltid tyckt att en kvinnas bröst är skapt för barnens skull
Kroppen är fantastisk, bröst är fantastiska, bröstmjölk är fantastiskt. Barnen föds och voilà så finns det lagom näringsrik, lagom tempererad, lagom mängd mat i närheten som serveras med värme, närhet och kärlek. Alldeles fantastiskt.

Tyvärr fungerar det inte alltid för alla, att amma. Då får man hitta andra lösningar, som du gjort. Du har dock varit en lika bra mamma för det och gett dina barn det de behövde.
 
Sv: Operera bort brösten

Kroppen är fantastisk, bröst är fantastiska, bröstmjölk är fantastiskt. Barnen föds och voilà så finns det lagom näringsrik, lagom tempererad, lagom mängd mat i närheten som serveras med värme, närhet och kärlek. Alldeles fantastiskt.

Tyvärr fungerar det inte alltid för alla, att amma. Då får man hitta andra lösningar, som du gjort. Du har dock varit en lika bra mamma för det och gett dina barn det de behövde.

Precis, kanske det finns en nyckel här!
Enya, du kanske tycker att dina bröst förrådde dig när de vägrade fylla sin uppgift som mjölkmaskiner. Men de producerade trots allt lite råmjölk, och det har säkert hjälpt dina barn till ett bra immunsystem så helt värdelösa var de ju inte.
Barnen är väl friska, då spelar det ju ingen roll om du hade tillräckligt med mjölk. Det räckte ju för immunsystemet iaf, det är inte illa!
 
Sv: Operera bort brösten

Inte ens på en privat plastikklinik?

Annars får en väl göra som alla transpersoner som inte uppfyller operationskriterierna i Sverige - åka till thailand och operera sig billigt. Fast där kanske de är mest kunniga på att sätta in bröst (MTF)?
Tydligen inte. Hon förminskade dem privat.
 
Sv: Operera bort brösten

Fast där har du åsikten att alla kvinnor kan amma? Den tror jag inte längre på. :arghh:
Problemet var att barnen hade rätt tag men det gick inte och jag pumpade rätt men TROTS att det gjorde ont slutade jag inte, men det blev inte mer för det. Inte heller blev det mer när jag hade barnen intill mig och var fullproppad med oxu...har glömt ordet, mamma hormon då :D och jag inte kände tvång för något utan bara avslappad och nöjd med att barnet just ätit sig mätt på ersättning och att de var helt underbara små varelser. Då, om inte förr borde det ha runnit till så som jag tidigare har kämpat. :(

Sedan funderar jag på om åsikten om mina bröst handlar om självhat, att jag hatar mig själv är ingen hemlighet, att jag inte ens tittar mig i en spegel och vägrar vara med på foton, det är en sak. Det kan jag leva med och lever med, men just brösten, handlar det om självhat eller att man bara inte tycker om fenomenet bröst?:)

Jag ber om ursäkt om du tycker att jag låter tjurig, det är jag inte! Jag funderar bara på varför det ena är rätt medan det andra hemskt fel. :)

Jag säger att alla kvinnor inte kan amma :) Vad det än beror på. Och att vad man än väljer är okej.

Jag har fått känslan av ditt självhat genom dina inlägg, även tidigare och tänkte att det även inbegriper dina bröst. Jag säger inte heller att det ena är rätt och det andra hemskt fel. Jag lägger ingen värdering i vad andra vill göra/gör med sina kroppar, men jag har själv varit opererad några gånger och alla operationer har sina risker plus att det även handlar om obehag efteråt angående avskurna nerver och delad hud. Det finns ju en hel del nerver i brösten och tänker jag till mig själv så har jag väldigt ont av/störd av om det stramar och är obehaglig känsla i huden. Som jag haft efter mina operationer, dock ingen i brösten.

Nejdå, jag uppfattar dig inte som tjurig, jag vill bara ditt bästa. Kanhända det bästa vore att du tar bort dina bröst?
 
Sv: Operera bort brösten

Men om tänk om Enya tycker att det skulle bli både estetiskt snyggare och höja hennes livskvalitet? (Inga bröst som behöver hållas i schack med klädesplagg.)

Måste man gilla sina bröst bara för att man råkar "vara född" med dem?

Nej, man måste inte gilla sina bröst (eller några andra kroppsdelar) bara för att man är född med dem. Däremot ger Enya uttryck för en mängd negativa känslor relaterade till brösten och det är inte självklart att de negativa känslorna kommer försvinna med brösten. Det är ett stort ingrepp att ta bort kroppsdelar helt och hållet så det kan ju vara värt att försöka reda ut sina känslor kring detta innan man bestämmer sig (vilket kan vara klokt innan man möblerar om fejan eller fixar melontuttar också).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 965
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 269
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 157
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 143
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp