operation i Stockholms skärgård

Hur långt sträcker sig närtid?
Sentid, hur länge klarar vi oss då?
Om vi vill behålla Gotland?
Det beror helt och hållet på vad Ryssland får för sig.
För fem år se'n trodde ingen att Krim skulle vara annekterad av Moskva, eller att Ryssland skulle bedriva krig i ett annat Europeisiskt land.

Vilket de gör i Ukraina, vad som än sägs av dem själva, eller av media.

Jo för att om Sverige har ett starkt försvar så minskar NATO:s officiella anledning att visa stark presens i Östersjön
Sedan börjar inre oroligheter i framförallt Litauen då de har en stor rysk befolkning.
De ä som i schack, de tänker flera drag i förväg;)

Is it a duck? Is it a whale?
Ja, jag följer i alla fall händelseförloppet med stor spänning!

Men ärligt. Rör det sig om en rysk u-båt blir jag uppriktigt förvånad. Jag ser verkligen inte vad Ryssland har att tjäna på en sådan närvaro.

Jo för att om Sverige har ett starkt försvar så minskar NATO:s officiella anledning att visa stark presens i Östersjön
Sedan börjar inre oroligheter i framförallt Litauen då de har en stor rysk befolkning.
De ä som i schack, de tänker flera drag i förväg;)

Snarare Lettland eller Estland som har en helt annan demografi än Litauen med knappt 5% ryssar. Eller det kanske stod Litauen på den lilla skärmen?

Is it a duck? Is it a whale?
Ja, jag följer i alla fall händelseförloppet med stor spänning!

Men ärligt. Rör det sig om en rysk u-båt blir jag uppriktigt förvånad. Jag ser verkligen inte vad Ryssland har att tjäna på en sådan närvaro.
NS Concord är ett Liberiaregistrerat men ryssägdt handelsfartyg, och anses vara ett moderskepp för miniubåtar.

Så här har NS Concord rört sig över Östersjön under den senaste månaden, om man läser öppen AIS-data (maritimt informationssystem).
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=z5L2l9pSs3SA.kllj7r6C5Blc

Wiki om NS Concord
http://en.wikipedia.org/wiki/NS_Concord

Samtidigt så håller RV Professor Logachev på att segla ut ur Finska Viken, destination okänd - men kursen är ännu rakt mot Nynäshamn. Professor Logachev är klassat som ett forskningsfartyg, och har kraftig lyftförmåga med kranar på både styrbord och babord sida, samt lyftram akteröver. Dessutom är spektaklet utrustat med hangar för undervattensfarkoster, och ska väl - om man får gissa - forska Östersjöbotten mellan Gotska Sandön och Nynäshamn i närtid.

Professor Logachev in its pride.
http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/273456410

Aktuell AIS-data för Professor Logachev, som jag plottat via aprs.fi.
Det kan ni göra själva, om ni vill ha en egen och trovärdigare källa.

professorlogachev.jpg

OMG, jag satt precis en lång stund och läste på flashback och känner mig nu så här:nailbiting::arghh:

Kan någon, snälla, skriva något lugnande så att mitt blodtryck och puls kan gå ner lite... Jag vill inte fly, lämna mina djur, nära och kära och får tokångest!

OMG, jag satt precis en lång stund och läste på flashback och känner mig nu så här:nailbiting::arghh:

Kan någon, snälla, skriva något lugnande så att mitt blodtryck och puls kan gå ner lite... Jag vill inte fly, lämna mina djur, nära och kära och får tokångest!
Du behöver inte oroa dig för detta i närtid. Ingenting kommer hända med säkerheten i vårt land, inte ens om Försvaret lyckas bomba sönder en miniubåt, och döda besättningen. Det kommer bara bli diplomatisk tuppfäktning och hårda ord på UD-nivå.

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 646
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 991
Senast: em-pirre
·
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar