Sv: Problem vid hundmöten *långt*
jag skiljer på bestraffning och korrektion. en negativ konsekvens kan bli att man blir utan mat, eller att man har råkat kläcka ett ägg och fått med skal i smeten pga att man kläckte det mot ett platt bord. en negativ konsekvens behöver med andra ord inte vara en bestraffning. ett beteende som leder till en olycka skulle kunna falla in under detta också, exempelvis fortkörning.
"Positive punishment occurs
when a negative consequence is applied". Skrev du ju själv - när man applicerar en negativ konsekvens, enligt din egna citerade text, så är det positiv bestraffning. Vi talar heller inte om att knäcka ägg, det finns ingen sådan liknelse i
hundträning eftersom det är du som reglerar konsekvenserna och delar ut belöning och bestraffning. Att man blir utan mat är ju bestraffning när det kommer från dig. Att bli
tagen för fortkörning är ju en bestraffning - själva olyckan har inget med hundträningen att göra.
Menar du att vattensprutan kan liknas vid att du knäcker ett ägg och råkar få skal i maten? Håller verkligen inte med. Möjligen om hunden råkade spruta vattnet på sig själv men det är ju verkligen inte ett sannolikt scenario..
stopp. jag har skrivit flera gånger att min hund inte skäller annat än inomhus (där vi tillåter det) samt när hon är utomhus och blir överraskad. samt mot en släpvagn. till det ska man ju också tänka på att en sheltie i normala fall är skällig. vi har haft henne i fyra månader, så det har inte gått så långsamt.
Jo och jag har ett monster hemma som jag haft i 2 månader och han sägs ha varit väldigt skällig innan jag fick honom - inte ett pip har jag hört från honom sen han kom till mig. Vare sig han är skrämd eller inte. Ingen av mina hundar känner ett behov av att varna eller skälla - eftersom de litar på mig och vet att jag sköter jobbet. Och som sagt, ingen vattenspruta krävdes här inte. Varför envisas med vattenspruta och diverse tillhyggen när annat funkar lika bra - till och med bättre enligt flera studier?
om belöningen överstiger bestraffningen hos medvetna intelligenta varelser så kommer man göra det igen. jag tror inte att en hund oroar sig över förlossningsvärkar, men tror du det så får du gärna skriva det. djur går enligt mig på instinkter, och det är ytterst få djur på planeten som man kunnat påvisa att dom kan planera framåt.
Jag pratar om att smärta och obehag ger bara kortvariga beteenden, som du skriver i första meningen. Därav liknelsen med förlossning. En hund planerar verkligen inte (var har jag skrivit det?) men de kan förvänta sig vissa händelser som ska ske om de utför ett beteende. Annars skulle hela systemet med skinners box vara obrukligt - men råttorna vet att om jag trycker på en knapp sker det här. De kan ju till och med utföra hela sekvenser av olika beteenden innan de får en belöning. Hundar kan lära sig ett skall innebär att en banna kommer. Men de vet inte att själva skallet är felaktigt eftersom de uppenbarligen upprepar beteendet. Inte svårare än så.
inget namn? zartok!
skulle du här och nu ge upp ditt riktiga namn bara sådär på ett forum? nje, jag trodde väl inte det. så varför skulle jag göra det? igen, det finns personer på det här forumet som vet vad jag heter.
Ja du. Jag har ju länk till min blogg på min personliga sida här på buke med namn, email och massor av bilder på mig och mina hundar.
Men vad - jag har inga som helst problem att säga att jag heter Dijana Zeric och bor i Uppsala. Jag står för mina åsikter helt enkelt.
ja, absolut! det kan mycket väl finnas ett köttbullemonster. det går inte att motbevisa att det inte finns. det är ungefär som frågeställningen om det finns svarta svanar. man kan ha en hypotes som säger att det inte finns, men blott en svart svan någon gång någonstans falsifierar teorin, varpå man måste revidera sin hypotes, exempelvis till att det är mycket ovanligt med svarta svanar (vad nu det skulle ha för vetenskapligt värde) ^^
Och då är det logiskt att som du sitta kvar på 40 år gamla beteendestudier istället för att revidera tidigare kunskaper att och till sig ny information?
att göra hundar till människor är ingen bra ide kortfattat.
Jo och den kommentaren vet jag inte var den kom ifrån? Hund är hund. Men min hundsyn skiljer sig markant från att tro att de vill dominera mig och att de inte har rätt till att bli bra behandlade. Ett obehag är ett obehag och om man kan undvika det genom att arbeta i förebyggande syfte och med belöningar/uteblivna belöningar så är det faktiskt etiskt tveksamt att använda sig av annat.