Sv: Problem vid hundmöten *långt*
du har kanske hängt upp dig på ordet bestraffning. en bestraffning är enligt mig (och enl behavorism) "In behaviorism, positive punishment occurs when a negative consequence is applied in response to an undesired behavior" -ne
det står inget om vad som är bestraffning, men jag tror att många tänker på bestraffning som något som skapar lidande hos individen som blir bestraffad. jag skulle aldrig skapa lidande hos min hund.
Men du kan ju inte skapa dina egna meningar mitt i
"negative consequence" är inte lidande? Var står orden lidande? Negative consequence kan ex. vara att man får en trist stämning på jobbet om du kallade någon av dina kollegor för dum i huvudet. Eller att någon misshandlar dig. Det finns ingen gränsdragning däremellan! En bestraffning är en bestraffning är en bestraffning!
det är här teorierna går isär. canis har mer din teori (skulle jag tro) medans jag skulle förklara beteendet på ett helt annat sätt. en hund kan komma till insikt med saker den med. den kan lära sig vad som är tillåtet och inte tillåtet. i en flock vildhundar så är det tex inte tillåtet för en med låg rang att äta före ledaren eller stjäla mat. med det tänket så kan en hund lära sig vad som är tillåtet och vad som inte är det. jag är däremot emot att hon "baaara får skälla eeeen gång" eller hur du nu uttryckte det. hunden ska inte skälla då det kan skrämma människor eller andra hundar.
Nej, det är inte teorier som går isär. Om en hund skulle försöka sno mat av någon som är mer benägen att vakta en resurs (inte ranghög - observera!) så får den sig en dänga och lär sig vad den får och inte får. När man kan anse att hunden har
lärt sig rätt beteende är när den helt enkelt upphör med att stjäla en annan hunds mat. Din hund har
inte lärt sig att den inte får skälla ens en endaste gång, för då skulle den inte ha skällt helt enkelt. Det enda den har lärt sig är att efter att den skäller första gången så får den bannor, MEN dessa bannor är inte tillräckligt starka för att kväva ned motivationen att skälla. Du måste ju titta på vad hunden faktiskt utför för beteende - hundar kan, enligt studier, lära sig förväntningar. De kan lära sig att "om jag gör såhär sker det här". Det handlar inte om att hon vet att hon inte får -
visste hon om det så skulle hon inte göra det helt enkelt.
nu när jag nyss var på prommis med vovven så var det massor av barn ute. två stycken gick tillsammans med sin mamma och passerade nära hunden. tror någon här inne att en tvååring skulle kunna bli lättare traumatiserad om hunden i det läget skällde? om det var en stor "skrämmande" hundras med ordentligt skall?
jag anser det som en självklarhet att det är MITT ansvar att se till så att människor med hundfobi INTE på något sätt känner obehag från min hund när dom möter mig. skäller min hund så känner dom obehag och kan få ångest för det, speciellt om jag skulle ha haft en mer skrämmande ras än den "fruktansvärda besten från vildmarken", sheltien, inneboende på 3.5 kilo ren ondska! (ironiskt skrivet)
om man låter sin hund skälla på människor, om än bara en gång kan det förvärra deras ångest när dom ser hundar. föreställ er själva er värsta fobi som ni måste möta överallt och dessutom så gör den fobin något som ni upplever farligt. det är medmänskligt att ha en hund som inte skäller åt människor eller andra djur. som jag nog skrivit tidigare så skäller hon inomhus när hon hör någon ute som går förbi, men då vi är inne i en byggnad så är det inte alls så farligt, därför har vi inte brytt oss om att träna bort det.
Jag förstår inte vad du menar med detta - mina hundar skäller inte och jag har noll acceptans för skällande hundar. Skillnaden är bara att mina inte skäller och din gör det (samt lustigt nog min gamla hane som lärdes med samma metoder) - trots att din inlärningsmetod anses av dig själv vara naturlig och mer effektiv. Konstigt.
korrigeringen har visst varit nog för att få henne att sluta. det var ett bra tag sen hon skällde på någon utomhus nu, något som är väldigt bra. när vi passerar hundar och människor och hon inte gjort något som kan verka skrämmande mot andra så får hon en godis och beröm, det får hon alltid. nu ska jag dock reservera mig, för hon tittar efter andra hundar, hon ignorerar dom inte. det fanns en tråd här med en schäfer som stirrade på andra hundar varpå det upplevdes som hotande. min hund stirrar absolut inte, men hon tittar efter andra hundar. det är inget som jag planerar att korrigera på något sätt, hon får titta, lukta och höra hur mycket hon vill.
Jo men där är det ju - bra "ett tag" sen börjas det igen. Det är det som hela bestraffningssystemet går ut på. Hur bra den metoden är säger ju sig självt om man måste passa på och träna om efter ett tag. Smärta och obehag är det korttidsminne på! Tänk själv på alla kvinnor som föder barn i svåra smärtor och ett år senare är majoriteten beredda på att föda igen
för att bestraffningar ska vara långsiktiga måste man i princip skrämma hunden. Min stora fick kompostgaller över sig och nu skulle hon aldrig ens försöka kliva över det om det ligger ned. Vill man ha en garanterad effekt hos hunden får man ta i. Och det är djurplågeri. Motbetinga och arbeta förebyggande genom positiv förstärkning ger möjligheten att faktiskt inte befästa ett trist beteende från början. Därav har jag inget problem med mina.
att vara öppen med namn är något som jag inte vill vara. det är väldigt lätt att ta reda på vem jag är i vilket fall som helst, och två användare här som fått länkar till hunden när hon svarar på inkallning känner till mitt för och efternamn då det finns med i länken jag skickat. man kan lätt ta reda på vem jag är och pusslar man lite så wham, har man alla mina uppgifter. men såvida man inte orkar lägga ner dom fem minutrarna så sparar det ju min integritet endel. min erfarenhet säger att få orkar kolla upp vem som är vem på nätet.
Precis och då förblir du anonym. Jag har inget behov av att kolla upp vem du är men klart att jag reagerar om du kör med inget namn och sedan kastar skit runt dig. Not cool.
jag står bakom det jag säger. varför tror du annars att jag svarar på alla inlägg som är riktade åt mitt håll?
jag har inte kallat någon för troll, det har jag skrivit längre tillbaka i tråden redan. jag sa (om jag inte missminner mig) till ts att "inte lyssna på trollen" och fortsätta göra det hon gör eftersom det fungerar (korrigering via vattenspruta).
Jo men visst - och jag kan skriva att "det finns några idioter här hon inte behöver lyssna på". Nja. Trevligt eller hur? Varför försvinner all form av etikett rakt ut genom fönstret så fort det handlar om internet?
nu är vi här med teorier igen. en teori går inte att bevisa, den går bara att motbevisa. du läser på en högre utbildning (gissar jag, jag vet dock inte vad det är för nivå på det du läser) vilket innebär att du borde känna till det. en teori om något psykiskt går öht inte att bevisa. en forskare säger det här, en annan forskare säger en annan sak. har du läst kritiken mot forskningen som du skrivit? i varje akademisk text som ska publiceras så skickas texten ut till kollegor (på random, men dom ska ha god kännedom i ämnet) som kritiserar forskningen. det finns forskningskritik på allt det du länkat till, vad säger att det dom forskat fram är det korrekta?
Sant. Samtidigt kan vi då också vidhålla att det är ett osynligt köttbullemonster som flyter runt i universum som skapat jorden och regnet är hans sätt att säga att han älskar oss. Går inte att motbevisa! Eller så är det så att det som har allra mest grund bakom är det som är mest sannolikt. De äldre studier som backar din åsikt är utförd med många fler felkällor - de är gjorda på
inhägnade djur. Då blir det plötsligt rangskalor och beteendestörningar för hela slanten. När man däremot studerat vilda djur i det fria så - vips - börjar de bete sig helt annorlunda. Mera fritt. Mera familjeförhållande. Även förvildade hundar har visat helt andra grupperingar och sociala beteenden som inte alls är i närheten av gamla teorierna. Och jag vet inte hur det är med dig men jag vill verkligen inte basera min hundsyn på olyckliga spända vargar i hägn och rabiata höns som våldtar varandra emellanåt..
I vilket fall som helst så trivs jag mer med tanken att mina djur är mitt team och att jag inte har rättigheterna att korrigera dem på ett negativt sätt. För att de är sin egna "person" med egna känsloliv. Funkar ju lika bra att göra så - så varför inte liksom?