operation i Stockholms skärgård

Även den som är van att hantera kött, fisk och andra livsmedel i sin ursprungliga form kommer bli överraskad om det kött man skär till/den fisk man plockar upp inte kan lagras i den där frysen som alltid brukar fungera.
Jo då men med hjälp av en rejäl rök och de gamla inkokningsglasen som står på vinden så klarar jag skivan.
Flugnät har jag också så det skulle nog gå att torka både kött, frukt, svamp o fisk.

Jo då men med hjälp av en rejäl rök och de gamla inkokningsglasen som står på vinden så klarar jag skivan.
Flugnät har jag också så det skulle nog gå att torka både kött o fisk.
Du kommer inte ha tid att hantera det, när hungriga människor börjar tycka att de har minst lika mycket rätt till vad du producerar som du har.

Du kommer inte ha tid att hantera det, när hungriga människor börjar tycka att de har minst lika mycket rätt till vad du producerar som du har.
Det är det vi har grannsamverkan till.
Att stjäla under dessa förhållanden kommer att kosta betydligt mer än vad det gör idag
Men du har rätt, det handlar inte bara om en förmåga att hantera o förädla resurser, det handlar lika mycket om en förmåga att behålla resurser. Och de resurserna har vi redan idag ;)

Den ena älgstudsaren är en tysk 1/2 automat med litet magasin.

Råkade få med mig ett par magasin till den militära modellen...passar utmärkt

Det finns vapen hos de flesta grannarna.

+ något som de inkommande livsmedelstjuvarna inte har. Lokalkännedom.

Så de sku no re sig med den saken ;)

För det är ju dödstraff för plundringsförsök i krigstid eller hur...

Senast ändrad:
Se till att du ska vara förberedd på att kunna vara självförsörjande utan 220V och diesel/bensin.
Tror du verkligen att folk här tror att man vid ett sådant tillfälle skulle leva gott och må bra? Inte veta vad hunger är? Kräva att torka sig i röven med Lambi skithuspapper? Nog lär de flesta av oss få en fet käftsmäll om det skulle hända, men inte kan man lägga sig ner och dö för att man inte har el eller diesel. Man får lösa problemet.

Tror du verkligen att folk här tror att man vid ett sådant tillfälle skulle leva gott och må bra? Inte veta vad hunger är? Kräva att torka sig i röven med Lambi skithuspapper? Nog lär de flesta av oss få en fet käftsmäll om det skulle hända, men inte kan man lägga sig ner och dö för att man inte har el eller diesel. Man får lösa problemet.

Problemet, är väl att de som har resurser + resurser att behålla dem ger blanka den i att människor de inte känner svälter ihjäl..
Det ser vi ju idag, vi lever våra liv trots att vi vet att tiotusentals barn svälter ihjäl varje dag.

Och jag ska inte sticka under stol med, att i en liknande situation så skulle jag ta till drastiska metoder för att behålla mitt vinterförråd av mat o ved utan hänsyn till att andra skulle svälta o frysa.

Och det skulle nog de flesta av oss...

Det är det vi har grannsamverkan till.
Att stjäla under dessa förhållanden kommer att kosta betydligt mer än vad det gör idag
Men du har rätt, det handlar inte bara om en förmåga att hantera o förädla resurser, det handlar lika mycket om en förmåga att behålla resurser. Och de resurserna har vi redan idag ;)

Den ena älgstudsaren är en tysk 1/2 automat med litet magasin.

Råkade få med mig ett par magasin till den militära modellen...passar utmärkt

Det finns vapen hos de flesta grannarna.

+ något som de inkommande livsmedelstjuvarna inte har. Lokalkännedom.

Så de sku no re sig med den saken ;)

För det är ju dödstraff för plundringsförsök i krigstid eller hur...
Vill bara ha sagt att ditt användande av smileys i inlägget får en väldigt vidrig smak i min mun.

Ja, just det. Är det inte det jag säger?
Förbered dig på att lösa problemet utan el och diesel - inte på att 'vara självförsörjande' efter dagens måttstock.

Problemet, är väl att de som har resurser + resurser att behålla dem ger blanka den i att människor de inte känner svälter ihjäl..
Det ser vi ju idag, vi lever våra liv trots att vi vet att tiotusentals barn svälter ihjäl varje dag.

Och jag ska inte sticka under stol med, att i en liknande situation så skulle jag ta till drastiska metoder för att behålla mitt vinterförråd av mat o ved utan hänsyn till att andra skulle svälta o frysa.

Och det skulle nog de flesta av oss...
Ja, inte vill man ge bort allt sitt till alla anda så man inget har kvar till sig och sina barn? Inte vill jag det.

Man kan dock dela med sig till andra om man har mer än man själv gör av med. Det är inte så det kommer bli för många människor ska ha och ha trots att andra lider av att inte ha. Det kommer man aldrig i från.

Vill bara ha sagt att ditt användande av smileys i inlägget får en väldigt vidrig smak i min mun.
Ja men det handlar ju om en vidrig situation.
det vinterförråd vår familj skulle ha skulle vara tomt efter ett eller två besök från svältande stadsbor.
och i valet mellan att se min familj eller min grannes svälta och dö eller att med vapen i hand försvara dessa förråd så väljer jag naturligtvis min familjs, mina grannars överlevnad framför livsmedelstjuvarnas.

Ja men det handlar ju om en vidrig situation.
det vinterförråd vår familj skulle ha skulle vara tomt efter ett eller två besök från svältande stadsbor.
och i valet mellan att se min familj eller min grannes svälta och dö eller att med vapen i hand försvara dessa förråd så väljer jag naturligtvis min familjs, mina grannars överlevnad framför livsmedelstjuvarnas.
Du tycker inte att det vore bättre att bygga samhället för att minimera chansen för att det ska inträffa, än att lösa problemet med vapenmakt?

Ja, inte vill man ge bort allt sitt till alla anda så man inget har kvar till sig och sina barn? Inte vill jag det.

Man kan dock dela med sig till andra om man har mer än man själv gör av med. Det är inte så det kommer bli för många människor ska ha och ha trots att andra lider av att inte ha. Det kommer man aldrig i från.
20% av dagens befolkning bor på landet, 80% i städer...inte så många?

men jag skulle ju kunna tänka mig att sälja överskottet så att jag kan köpa det vi inte kan tillverka själva,

för en sak ska man nog ha klart för sig, det trygga välfärdssamhälle vi har idag skulle upphöra att existera.

Äter gör den som kan skaffa mat den som inte kan går hungrig.

i valet mellan att se min familj eller min grannes svälta och dö eller att med vapen i hand försvara dessa förråd så väljer jag naturligtvis min familjs, mina grannars överlevnad framför livsmedelstjuvarnas.
Och det kommer att fungera utmärkt tills de som har mer, större och bättre vapen, samt är skickligare på att använda desamma, hälsar på... vilket de kommer att göra om du bunkrar så mycket.

Du tycker inte att det vore bättre att bygga samhället för att minimera chansen för att det ska inträffa, än att lösa problemet med vapenmakt?
Jo därför säger jag som Churchill : Vill du ha fred, rusta för krig!
Så länge en enda människa på jorden är beredd att med våld ta vad hon vill ha gäller den devisen

Men nu var det ju inte de vi diskuterade, utan hur man skulle tackla en situation där det trygga samhället kollapsar.

Och det kommer att fungera utmärkt tills de som har mer, större och bättre vapen, samt är skickligare på att använda desamma, hälsar på... vilket de kommer att göra om du bunkrar så mycket.
Jag kommer nog inte kunna bunkra så mycket.
Och blir det aktuellt så måste en grannsamverkan komma till stånd snabbt.
Så att priset för de gemensamma förråden blir så högt som möjligt för livsmedelstjuvarna.
Att sådana här rövarband kan existera beror på att de lokala samhällena är sönderslagna. det se man ju i Afrika där samhällena kollapsat.

k

Ja Jösses...
din kommentar säger väl allt.

Visst vi på landet klarar oss nog.
Men hur tusan vill du att ett jordbruk som idag, med all teknik inte gör Sverige självförsörjande ska klara av att göra det med teknik från fyrtiotalet.
Mjölkbesättningen på 120 kor och mjölk robot och en gubbe som gör jobbet skulle med gamla mjölkmaskiner kräva 5 gubbar eller vid handmjölkning 15. Kylanläggningar, logistik, inget skulle fungera som idag...

Harvar, plogar etc är anpassade till de modena stora dragarna. då hjälper det inte att du har en gråsugga på 30 hästar i ladan, den flyttar du inte en 5 skärig växelplog med.:angel:
Finns mycket folk i städerna som kan gå runt och göra ifrån sig på åkrarna. Kan de dessutom lära sig mjölka för hand så har de ju att göra:D
Mjölken serveras såklart direkt från gården och alla gamla rostiga hästredskap smörjs upp och hästarna körs in.

Lätt som en plätt!!!

Finns mycket folk i städerna som kan gå runt och göra ifrån sig på åkrarna. Kan de dessutom lära sig mjölka för hand så har de ju att göra:D
Mjölken serveras såklart direkt från gården och alla gamla rostiga hästredskap smörjs upp och hästarna körs in.

Lätt som en plätt!!!
Bara en enkel fråga, hur lång tid tar det att knalla och gå från Fittja centrum ut till en gård som inte sålt slut på mjölken?
För alla kan väl inte ha häst?

Ärligt?
Nej det tror jag inte.
Däremot så agerar naturligtvis våra grannar hela tiden i syfte att förbättra sina positioner
Och så som det ligger till nu så tjänar Ryssland mest på ett starkt svenskt försvar.

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 646
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 991
Senast: em-pirre
·
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka