operation i Stockholms skärgård

Vi kommer inte att kunna ha ett jordbruk som i dag.
Det blir mera som i förrgår.

Man får plocka fram gammalt och anpassa nytt.

Men vi kommer att överleva.
Med skit under naglarna.

Ja det beror på hur du räknar, vi kommer att kunna producera ca 35% jämfört med idag.
Det betyder i sin tur att livsmedelspriserna kommer att stiga med mellan 100 till 200%
Eller ännu mer för vissa typer av varor.

Kan vi producera ström i landet så hamnar vi väl på 100% dyrare om kärnkraftverken får gå.
Annars betydligt dyrare.

Enkelt att inse vad det betyder för en låginkomst familj om detta skulle slå igenom.
Och vad det på sikt skulle betyda för stabiliteten i landet.

Jag tänkte faktiskt samma sak! Märkligt sammanträffande, Säpo har kanske lyssnat på samma dokumentär.

Jag tänkte också på det där. Satt och lyssnade på dokumentären via appen i bilen i fredags, och när jag kom fram efter några timmars bilfärd utan att ha lyssnat på radion, så var det inte utan ett visst obehag som jag läste att man jagade något som man tror är en ubåt i Stockholms skärgård. Läskigt, när jag precis lyssnat på dokumentären.

Ja det beror på hur du räknar, vi kommer att kunna producera ca 35% jämfört med idag.
Det betyder i sin tur att livsmedelspriserna kommer att stiga med mellan 100 till 200%
Eller ännu mer för vissa typer av varor.

Kan vi producera ström i landet så hamnar vi väl på 100% dyrare om kärnkraftverken får gå.
Annars betydligt dyrare.

Enkelt att inse vad det betyder för en låginkomst familj om detta skulle slå igenom.

Att vi överlever/klarar oss är inte samma sak som att vi kommer att kunna leva som idag. Det är rätt självklart att vi inte kommer att kunna göra det.

Ett land som på ett eller annat sätt är drabbat av en invasion i eller omkring landet är inte stabilt i någon form. Det gäller inte att "gilla läget" och vänta utan att skapa ett läge som man gillar.

Apropå livsmedelsfrågan, det finns mycket i naturen och mycket gammal kunskap som får omsättas i praktiken om det gäller att "backa bandet" och överleva. Dessutom så har vi ju problem med vildsvinsstammen så den kan få stå för en del av lösningen till en början (och det behövs definitivt inte kulor och krut för att jaga vildsvin och annat ätbart). :angel:

Kanske borde vi starta en tråd med överlevnadstips ifall putin får storhetsvansinne?

Jag har förvisso mkt mark o så, och skulle väl kunna slakta hästarna i värsta fall, men kan jag lära mig hur man får tag på vildsvin så tar jag ju hellre och äter upp dem tex ;)

Vatten och värme är inget problem för min del, jag bor ju på landet och har tillgång till båda även utan ström. Även om jag nog får jobba lite på min teknik med yxan för att få ner veden efter ett tag ;)

Naiviteten i den här tråden är enorm,
förståelsen för de detaljer som får vårt samhälle att snurra på dagens höga nivå är noll,
beredskapen för att kunna hantera ett frånfälle bland mer än 95% av befolkningen är negativ.

Naiviteten i den här tråden är enorm,
förståelsen för de detaljer som får vårt samhälle att snurra på dagens höga nivå är noll,
beredskapen för att kunna hantera ett frånfälle bland mer än 95% av befolkningen är negativ.

Och du är den enväldige experten?

Men inget kommer naturligtvis att vara sig likt som det är nu.
Allt får organiseras om och inriktas på överlevnad.
De vanliga jobben kommer ju t.ex. inte att finnas.

Överleva är på en helt annan nivå.
Det är hämta vatten i hinkar och bajsa på utedass.
Och äta det som finns - inte det som man tycker om.

Men om du vet att alla/de flesta i tråden har noll koll och rakt igenom är naiva så måste du väl anse att du vet bättre?
Jag anser nog att jag vet bättre än många i denna tråd på hur samhället skulle kunna komma se ut om vi blev angripna av främmande makt. Men den nivån, och nivån att vara en enväldig expert är inte riktigt i samma härad.

Att vi överlever/klarar oss är inte samma sak som att vi kommer att kunna leva som idag. Det är rätt självklart att vi inte kommer att kunna göra det.
Om vi då säger så här. Skulle samhället kollapsa så innebär det att vissa har resurser, andra inte. Till detta kommer att vissa har resurser att behålla eller skaffa sig resurser andra inte.

Är det tillräckligt diplomatiskt skrivet?

Jag anser nog att jag vet bättre än många i denna tråd på hur samhället skulle kunna komma se ut om vi blev angripna av främmande makt. Men den nivån, och nivån att vara en enväldig expert är inte riktigt i samma härad.

Men hur många här pratar om överlevnad på samhällsnivå?

De flesta vad jag kan läsa pratar om att SJÄLV överleva. Med familjen.

Inte mer än så.

förståelsen för de detaljer som får vårt samhälle att snurra på dagens höga nivå är noll, .
Dagens nivå är inte ens på kartan i det läget.
Det kommer bara att vara ren överlevnad som gäller.
På samma nivå som i bästa fall under WW2.
Men antagligen lägre.

Med vissa skillnader.
Antibiotika och vacciner.

Om vi då säger så här. Skulle samhället kollapsa så innebär det att vissa har resurser, andra inte. Till detta kommer att vissa har resurser att behålla eller skaffa sig resurser andra inte.

Det är väl inget underligt att en del människor kommer klara sig bättre än andra. Så är det ju nu också, skillnaden i ett kollapsat samhälle är ju att det då handlar om överleva snarare än att leva som vi gör idag.

Men inget kommer naturligtvis att vara sig likt som det är nu.
Allt får organiseras om och inriktas på överlevnad.
De vanliga jobben kommer ju t.ex. inte att finnas.

Överleva är på en helt annan nivå.
Det är hämta vatten i hinkar och bajsa på utedass.
Och äta det som finns - inte det som man tycker om.

Det innebär att vissa även i fortsättningen kommer att leva ett gott liv och andra kommer att rutscha ner i renaste misär.

Det kommer inte att fungera så.
Utan alla kommer att bli beroende av alla.
De med resurser kommer att bli beroende av arbetskraft för att odla mat.
Och arbetskraft måste tas om hand.

Allt kommer att bli på ett helt annat sätt.
Antagligen väldigt likt hur Storbritannien gjorde under WW2.
Då jordägare ålades att odla och folk från städerna skickades dit för att utföra arbetet.
Det kommer inte att vara marknadsekonomi.

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 646
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 991
Senast: em-pirre
·
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka