operation i Stockholms skärgård

Varje dag i ett halvårs tid? Mja, det känns som att det är en reaktion på det ökade hotet. Och det skulle inte göra mig något, tvärtom tycker jag att det är bra!
Visst kan det vara så. Så var det när jag var barn här också, stridsflyg var vardag.

Hörde nån Rysslandsexpert på Aftonbladet nu, han hade 2 alternativ. Antingen är det ett politiskt spänna-musklerna-strategi, eller så menade han att det är en rutinverksamhet där de nu blivit upptäckta. Han tyckte det var dumt, eftersom ryssarna nu borde bli goda vänner med den nya regeringen, men det tjänar väl inte ryssarna särskilt mycket på..?

Visst kan det vara så. Så var det när jag var barn här också, stridsflyg var vardag.

Hörde nån Rysslandsexpert på Aftonbladet nu, han hade 2 alternativ. Antingen är det ett politiskt spänna-musklerna-strategi, eller så menade han att det är en rutinverksamhet där de nu blivit upptäckta. Han tyckte det var dumt, eftersom ryssarna nu borde bli goda vänner med den nya regeringen, men det tjänar väl inte ryssarna särskilt mycket på..?

Jo, men så var det inte innan. Det är alltså förändringen jag pratar om. Och det är en stor förändring!

Jo, men så var det inte innan. Det är alltså förändringen jag pratar om. Och det är en stor förändring!
Jo, jag förstår. Men det var ju så på 80- och tidigt 90-tal också.

Jag tycker också att den förändringen är bra. Undrar om vår nya regering verkligen vill satsa på ett utbyggt försvar.

Jo, jag förstår. Men det var ju så på 80- och tidigt 90-tal också.

Jag tycker också att den förändringen är bra. Undrar om vår nya regering verkligen vill satsa på ett utbyggt försvar.
rent försvarspolitiskt har ingenting ändrats. Vad som har ändrats är väl att den utrikesministern vi hade , klart hade positionerat var Sverige stod i förhållande till Baltikum, Polen och inte minst Ukraina.

Du sa ju förr när du berättade om händelsen att du inte mindes årtal eller plats. Minns du bättre idag?
Eftersom det inte är några uppgifter jag tänker dela med mig av så kan du sluta trolla, förresten så skiter jag högaktningsfullt i vad du tycker och tror och den diskussionen du försöker starta hör definitivt inte hemma i den här tråden så håll dig till ämnet.

"Försvarsmakten jagar svartklädd man", det var iallafall inte mig dom jagade,,,,,,,,,den här gången. ;)

Dykning1940-style.jpg
[/URL][/IMG]

Eftersom det inte är några uppgifter jag tänker dela med mig av så kan du sluta trolla, förresten så skiter jag högaktningsfullt i vad du tycker och tror och den diskussionen du försöker starta hör definitivt inte hemma i den här tråden så håll dig till ämnet.
Nåja, det var du som tog upp att vi tvivlade på din trovärdighet. Det är ju svårt att tro att du inte berättar sagor när du berättar om att du upptäckt ett dubbelmord som inte går att bekräfta i kriminalhistorien.

Är det någon som på allvar tror att ryska soldater kommer att gå iland i Stockholms skärgård och att svenska värnpliktiga med 18 månaders utbildning skulle kunna stoppa dem om det var så? Om Ryssland på allvar ville invadera Sverige - hur osannolikt det än är med dagens globala politik - så gör de det. De har både resurser och teknologi. Sverige har för sjutton inte ens råd att låta sina stridspiloter flyga jaktflygplanen.

Att kuta ut i skogen och börja odla grödor med häst känns inte så realistiskt heller. Vid en invasion kommer en majoritet av svenskar att fly över gränserna till Norge, Danmark, England och andra västeuropeiska länder inte bli nybyggare och leva vildmarksliv. Vid en rysk invasion, tror man ärligt att den ryska ockupationsmakten kommer att låta alla som sticker till skogs att göra det ohämnat? Naturligtvis vill man kontrollera befolkningen och förhindra eventuell motståndsrörelse.

Modern krigsföring är drönare och 'carpet bombing' innan man ens tänker tanken på att gå in med marktrupper. I Krim var en väsentlig (majoritet låter jag vara osagt) del av befolkningen ryssvänlig och rysketnisk, lite liknande Anschluss 1938 - även om österrikarna numera inte riktigt vill kännas vid att de välkomnade tyskarna. Med dagens moderna vapen behövs knappast Gotland som bas, det går bra att avfyra missiler från nuvarande ryskt territorium om det är NATO man vill åt, är det USA fungerar inte Gotland ändå. I Ukraina har Ryssland agerat genom ryskvänliga miliser och motståndsgrupper, man är fortfarande officiellt neutrala (även om ingen tror på det). När Nya Snapphanarna börjar avfyra missiler, skjuta ner SAS plan och kräver ett självständigt Skåne kommer jag nog att börja oroa mig mer.

Folieuniformen :)
Inte denna men den andra jag har finns ett folieskikt i för att dämpa IR-signaturen. Den är till för "skymningsoperationer" och har varken reflexfält eller andra kännemärken och är skön att paddla i då det är en andas-variant som trots detta går att dyka med till moderata djup utan att bli blöt. I mina gömmor finns det mesta. :)

Nej det tror jag inte kommer fungera.
Men det kommer det att göra.
I alla fall tillräckligt fort.
Just nu så behöver det inte fungera i morgon då skörden redan är intagen.
Och före vårbruket kan man få ihop gasdrift (gengas och biogas), rapsolja och etanol i tillräcklig mängd.
Privat bilism kommer det inte att räcka till så där blir vi hänvisade till gengas.

Och före vårbruket kan man få ihop gasdrift (gengas och biogas), rapsolja och etanol i tillräcklig mängd.
Privat bilism kommer det inte att räcka till så där blir vi hänvisade till gengas.
Tror fortfarande inte på det ;)

Jag vet inte om du gör dig så naiv eller om du verkligen är det.
Jag har visserligen ett gammalt gengasaggregat kvar men hur många har det. Vad det gäller naturgas, hur många har kapacitet att lagra gas hemma på gården.

Bekämpningsmedel och konstgödsel för nästa års säsong är väl redan beställda och i många fall redan hemkörda.
Men, hur det går med reservdelar till all den komplicerade utrustningen när vårbruket drar igång återstår ju att se.
Tröskan, traktorns, sprutans centrallager ligger i centrala delar av Europa. Får hem grejorna på ngn dag i fredstid, inte alls i krigstid.
Värmen fungerar så länge elen fungerar och driver fläktar o hydralagregat (undantag braskaminen)
Jordkällaren är fortfarande intakt
Så potäter till nästa år inkl utsäde har vi.

Men hur vi löser problemet med de 80% av befolkningen som bor i städer och inte har landsbygdsbefolkningens möjligheter?

Förra kriget fanns det vedkaminer i var och vartannat hus i stan. Så är inte fallet idag.

Alltså, vid de strömavbrott som alltid förekommer vid krig så lär folk frysa ....

Bekämpningsmedel och konstgödsel för nästa års säsong är väl redan beställda och i många fall redan hemkörda.
Men det kommer att bli problem på riktigt.
Vi måste i stället kissa och bajsa så att det går att återanvända-

Men hur vi löser problemet med de 80% av befolkningen som bor i städer och inte har landsbygdsbefolkningens möjligheter?
På samma vis som Storbritannien gjorde under WW2, evakuera stadsborna till landet.
De kommer att behövas där för att odla mat.
Det blir inte bekvämt - men vi överlever.

Jag förstår inte varför Ryssland skulle ha något intresse av Sverige?, varken varför de vill hålla koll på oss eller varför de skulle vilja ta över. Sverige är ju så lilleputtigt jämfört med Ryssland
Enligt en expert i Agenda igår har Ryssland nästan säkert något särskilt syfte med de här övningarna, man håller inte på så här bara för att. Dock så är det inte sannolikt att Ryssland har något primärt intresse för Sverige men att Sverige ändå kan dyka upp som en möjlig aktör i ett framtida scenario. Min tolkning av det är ju att det är möjligt att Ryssland har planer på att gå in i Baltikum och i så fall är det väl sannolikt att Sverige skulle delta i någon slags motaktion.

k
Men det kommer att bli problem på riktigt.
Vi måste i stället kissa och bajsa så att det går att återanvända-

På samma vis som Storbritannien gjorde under WW2, evakuera stadsborna till landet.
De kommer att behövas där för att odla mat.
Det blir inte bekvämt - men vi överlever.

Ja Jösses...
din kommentar säger väl allt.

Visst vi på landet klarar oss nog.
Men hur tusan vill du att ett jordbruk som idag, med all teknik inte gör Sverige självförsörjande ska klara av att göra det med teknik från fyrtiotalet.
Mjölkbesättningen på 120 kor och mjölk robot och en gubbe som gör jobbet skulle med gamla mjölkmaskiner kräva 5 gubbar eller vid handmjölkning 15. Kylanläggningar, logistik, inget skulle fungera som idag...

Harvar, plogar etc är anpassade till de modena stora dragarna. då hjälper det inte att du har en gråsugga på 30 hästar i ladan, den flyttar du inte en 5 skärig växelplog med.:angel:

Men hur tusan vill du att ett jordbruk som idag,.....
Vi kommer inte att kunna ha ett jordbruk som i dag.
Det blir mera som i förrgår.

Harvar, plogar etc är anpassade till de modena stora dragarna. då hjälper det inte att du har en gråsugga på 30 hästar i ladan, den flyttar du inte en 5 skärig växelplog med.:angel:
Man får plocka fram gammalt och anpassa nytt.

Men vi kommer att överleva.
Med skit under naglarna.

:(
Jag som av rubriken trodde att Stockholms landsting fått något slags solsting och skulle öppna en operationsavdelning i stockholms skärgård med fantastisk post-op-avdelning med skärgårdsvy. DÄR vill jag jobba tänkte jag.

Och jag tänkte att det lät ganska ohygieniskt att skära i folk ute i skärgården :D

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 646
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 991
Senast: em-pirre
·
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka