operation i Stockholms skärgård

Ska vi spana efter ubåtar är väl massinvandring jättebra, vi kanske kan täcka hela Stockholms skärgård med deras hjälp.

Typ varsin kobbe, ett tält, ngn bra kamera och så mat och vatten.
Behövs ingen massinvandring, det finns gott om folk som är arbetslösa så det kan dom ta hand om istället för det meningslösa fas-3 och liknande. Bättre att göra nåt aktivt för landet än att sitta i en källare och måla flörtkulor.

Du har inte kommit på vilket år eller i vilken sjö det var du hittade de där två liken i en bil? :-)

-
Ja, och kollar upp vad som plockats bort.

(Ni som bestämt er för att jag är mytoman kan sluta läsa nu!)

I våras var jag ut och paddlade i närheten av en av våra större hamnar och ett av våra fd. topphemliga kustartillerianläggningar. Jag kom från anläggningen, hade rundat en ö och var på väg tillbaks i skymningen när jag i ljusstrimman i vattnet en bit ut från ön såg någonting som liknade en brygga som sakta gled genom vattnet alldeles bredvid farleden. Eftersom det var nästan nermörkt så är uppskattningen av storleken svår men efter syftning med ensmärken så stämde storleken rätt bra för en minifarkost (u-båt) som gick i ytläge. Djupet på platsen räckte lätt till för en sån farkost iom. att det var bredvid en av sveriges djuphamnar. Den passerade 2 raserade minlinjer och försvann i natten.

När jag kom iland var det en person som kröp ner i buskaget och gömde sig, jag hade hälsat på honom när jag paddlade ut men han gömde ansiktet och varför skulle han vara kvar på samma plats 2 timmar senare i natten? Nån fågelskådare eller fiskare var det inte.

Det här är bara 2 av flera iakttagelser jag haft genom åren. Jag besöker ju gärna ställen inte "vanligt" folk besöker och övernattar också på sådana platser så visst har det gjorts iakttagelser ibland, och udda fynd.

Jag är ju uppväxt med kalla kriget på 70-80talet så det här är inget nytt alls för mig. När jag gjorde lumpen fick vi order om att aldrig ta bort morakniven ur bältet oavsett om vi tjänstgjorde eller var lediga. Jag som fiskade mycket fick aldrig åka ut på havet med min egen båt utan att ha komradion med och säkerhetskanalen inställd. Ute i havsbandet hände det mycket skumt med dykare och annat.
Jo, men Kalla kriget är ju sin sak. Det verkar som att flera i tråden oroar sig över en rysk invasion.
Att ryssarna har koll på Sverige, det tror jag aldrig har upphört.

Jag har noll koll på sånt här. Jag vet inte om jag borde bli orolig eller inte. Jag vet inte om jag tycker Sverige ska gå med i NATO eller inte.
:confused:
Det pratas om att Sverige i princip inte har något försvar, men jag har ingen aning om hur illa det är?

Det är illa. Det finns inte materiel (det räcker inte med ammunition, de måste ha mat och kläder också!), det finns ingen logistik uppbyggd för det lilla som finns kvar och det finns inte tillräckligt med folk att mobilisera eftersom värnplikten avskaffades. Jag har det inte i huvudet men jag kan tänka mig att vi kanske kan hålla ut några dagar med tur och hjälp av de som är villiga, har vapen och god lokalkännedom (dvs jägare).

Det är illa. Det finns inte materiel (det räcker inte med ammunition, de måste ha mat och kläder också!), det finns ingen logistik uppbyggd för det lilla som finns kvar och det finns inte tillräckligt med folk att mobilisera eftersom värnplikten avskaffades. Jag har det inte i huvudet men jag kan tänka mig att vi kanske kan hålla ut några dagar med tur och hjälp av de som är villiga, har vapen och god lokalkännedom (dvs jägare).
Jag tror Sverige har glömt bort det där med mat, vi förlitar oss för mycket på import något som inte kommer fungera vid krig.
Det märks att vi har haft fred till skillnad mot Finland.

Jag tror Sverige har glömt bort det där med mat, vi förlitar oss för mycket på import något som inte kommer fungera vid krig.
Det märks att vi har haft fred till skillnad mot Finland.

Exakt, när jag aspirerade att bli Blå Stjärna en gång i forntiden tror jag vi hade en självförsörjningsgrad på 85-90%. Vad den är idag har jag ingen aning om, 30% kanske?

När jag jobbade i Finland märktes det att de har en helt annan attityd (var på vischan inte så långt ifrån ryska gränsen).

Problemet är värre än så.
Det svenska jordbruket fungerar högst en säsong om vi inte får importera reservdelera, kemikalier etc etc.
Idag har vi några fabriker som tillverkar harvar, plogar såmaskiner etc men ingen som tillverkar traktorer, tröskor så snacket om självförsörjningsgrad gäller ju bara med öppna gränser.
Samhället är så integrerat med internationella samhällen att vi inte kan fungera utan dem.
Ett utan tvivel bra argument för fred.

Jag vet faktiskt inte, men jag tror det är nere på hälften av det du tror.
Var inte så illa jag trodde i alla fall ;)
För 100 år sedan var Sverige i allt väsentligt självförsörjande när det gäller livsmedelsproduktion. Idag är siffran knappt 50 procent. Och den fortsätter att sjunka.
http://www.vf.se/nyheter/allman/sverige-allt-mindre-sjalvforsorjande-pa-mat

Men sett lite olika siffror, att vi klarar oss på spannmål och inget annat osv.

Problemet är värre än så.
Det svenska jordbruket fungerar högst en säsong om vi inte får importera reservdelera, kemikalier etc etc.
Idag har vi några fabriker som tillverkar harvar, plogar såmaskiner etc men ingen som tillverkar traktorer, tröskor så snacket om självförsörjningsgrad gäller ju bara med öppna gränser.
Samhället är så integrerat med internationella samhällen att vi inte kan fungera utan dem.
Ett utan tvivel bra argument för fred.
Fast hur många nyproducerade tröskor och traktorer behöver vi? Inte så många tror jag. På det flesta gårdar står fler gamla traktorer än vad man vågar erkänna.
Reservdelar borde man kunna få fram, genom äldre traktorer då och säkert även en nyproduktion.
(Vi kan väl inte vara de enda med tre fungerade äldre traktorer som står bara för de inte behövs? Plus fem nyare som är igång och ett skrotupplag. Jag tycker det är det vanliga ute på landet.)

Kemikalier är det krångligare med, men jag tror vi kan klara oss utan det. Sämre avkastning men antagligen kommer det komma många mindre lantbruk och urbana lantbruk.

Fast hur många nyproducerade tröskor och traktorer behöver vi? Inte så många tror jag. På det flesta gårdar står fler gamla traktorer än vad man vågar erkänna.
Reservdelar borde man kunna få fram, genom äldre traktorer då och säkert även en nyproduktion.
(Vi kan väl inte vara de enda med tre fungerade äldre traktorer som står bara för de inte behövs? Plus fem nyare som är igång och ett skrotupplag. Jag tycker det är det vanliga ute på landet.)

Kemikalier är det krångligare med, men jag tror vi kan klara oss utan det. Sämre avkastning men antagligen kommer det komma många mindre lantbruk och urbana lantbruk.
Jag tror det är värre med bränslet.

Nu kanske även stockholmarna inser att sverige behöver ett försvar, vi som bor i städer där försvaret faktiskt finns och syns har vetat det länge
Fram med allmän värnplikt nu
Gotland är en populär ö om man vill ha makten i Östersjön

Vad vill Ryssland egentligen? Jag tycker att det sjukt obehagligt när de håller på såhär. Vad har vi som de vill åt? Gotland?

Jag är inte så påläst om detta mer än det tidningarna skriver, och det bör man väl alltid ta med en nypa salt.

Jag tyckte att det var lite lustigt att det kommer uppgifter om kränkning just nu, när P3 dokumentär sände ett program om just hur ryssarna håller koll på oss och våra "hemliga" försvarsställen i veckan. Det var någon svensk, som kommit över kartor över ett 15-tal svenska städer, där ryssarna markerat massa hemliga platser osv. Dokumentären finns säkert kvar på P3:S hemsida om någon är nyfiken.

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 646
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 991
Senast: em-pirre
·
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka