operation i Stockholms skärgård

Ni som tror att det snart är skarpt läge, hur orkar ni leva med de tankarna? Jag får superångest bara av att snudda vid de banorna.

Diskutera de här me min pappa senast igår... Jag har ingen aning om va de kan tänka på i Ryssland... Varför reta upp oss ??? Vi har inget de vill ha... (mer än landyta) , men vi har ju inget försvar OM Ryssland skulle komma heller... Mer än att det skulle bli LITE mer liv om de försökte göra en "Ukraina" på oss ;)
Men Putin är ju inte tillräknelig så hur han tänker kan ju ingen sätta sej in i ...

Vad som är lätt roande är att det är alltid ryssen, oaktat ideologi, Sovjet då, Putins Ryssland nu, för att inte tala om 1790. USA är väl mera för att bugga telefoner och stjäla hemligstämplade dokument (enligt Edward Snowdon). Iofs var Karl XVII nere i Ryssland och härjade (vad han nu skulle där och göra). Plus ça change, plus c'est la même chose

Ni som tror att det snart är skarpt läge, hur orkar ni leva med de tankarna? Jag får superångest bara av att snudda vid de banorna.
Ärligt talat gör det mindre ont i mig än att temperaturen på planeten är skithög i år och att massutdöden kanske drabbar min dotter, med lite osis. Katastroftankar: jepp. :) men jag börjar kunna hantera det. Tankarna på krig och att hamna i grisiga situationer på jobbet har jag också börjat vänja mig vid. Jag har börjat fundera över vart man ska ta vägen. Har ju mina stora kontakter i huvudstaden och Linköpingstrakten. Inget vidare värst kanske :p

Det beror nog lite på vad man lägger i begreppet "skarpt läge".
Jag kan föreställa mig att ryssarna kan tänka sig att locka oss till att skramla med våra tunnor för att se hur vi reagerar.
Men jag har svårt att tro att det skulle råda ett överhängande hot om invasion.

Om det skulle vara en ubåt. Hur ska Sverige då hitta den?
Det svenska försvaret skulle inte hitta en ubåt om den så låg i en bassäng i ett badhus som innehåller mer än 5 kubikmeter vatten. Hur ska de då hitta en ubåt i östersjön? :confused:

Slutar läsa/kolla på nyheterna när det börjar bli för mycket, på med öronmuffar och drar ned mössan så jag inte ser och hör lallala det finns inte!
Å skulle det finnas på riktigt intalar jag mig att ryssarna inte hittar till dalarna .

Men nej det är ju ingen trevlig tanke direkt så jag försöker hålla det på avstånd.
Finns ju ingen anledning till att vara orolig i onödan som privatperson, jag lägger över det på våra politiker än så länge.

Svenskan har uppdaterat om att det är en skadad ubåt från *trumvirvel* RYSSLAND som åker omkring här. Finns artikel även på Sveriges radio.

Fast jag tycker det är lite hysteriskt ibland som en rubrik i en kvällsblaska tidigare:
panik på finlandsfärja när ubåt siktade.
Jag menar, trodde de ubåten skulle torpedera dem?
Jag skullebara tycka det var intressant att se en ubåt

Jag tror att ryssarna har placerat ut utrustning under vattnet så att de kan spana på svensk och annan militär trafik, och uppdaterat den utrustning de placerat ut tidigare.

That's my five cents.
Ja, och kollar upp vad som plockats bort.

(Ni som bestämt er för att jag är mytoman kan sluta läsa nu!)

I våras var jag ut och paddlade i närheten av en av våra större hamnar och ett av våra fd. topphemliga kustartillerianläggningar. Jag kom från anläggningen, hade rundat en ö och var på väg tillbaks i skymningen när jag i ljusstrimman i vattnet en bit ut från ön såg någonting som liknade en brygga som sakta gled genom vattnet alldeles bredvid farleden. Eftersom det var nästan nermörkt så är uppskattningen av storleken svår men efter syftning med ensmärken så stämde storleken rätt bra för en minifarkost (u-båt) som gick i ytläge. Djupet på platsen räckte lätt till för en sån farkost iom. att det var bredvid en av sveriges djuphamnar. Den passerade 2 raserade minlinjer och försvann i natten.

När jag kom iland var det en person som kröp ner i buskaget och gömde sig, jag hade hälsat på honom när jag paddlade ut men han gömde ansiktet och varför skulle han vara kvar på samma plats 2 timmar senare i natten? Nån fågelskådare eller fiskare var det inte.

Det här är bara 2 av flera iakttagelser jag haft genom åren. Jag besöker ju gärna ställen inte "vanligt" folk besöker och övernattar också på sådana platser så visst har det gjorts iakttagelser ibland, och udda fynd.

Jag är ju uppväxt med kalla kriget på 70-80talet så det här är inget nytt alls för mig. När jag gjorde lumpen fick vi order om att aldrig ta bort morakniven ur bältet oavsett om vi tjänstgjorde eller var lediga. Jag som fiskade mycket fick aldrig åka ut på havet med min egen båt utan att ha komradion med och säkerhetskanalen inställd. Ute i havsbandet hände det mycket skumt med dykare och annat.

Ja, och kollar upp vad som plockats bort.

(Ni som bestämt er för att jag är mytoman kan sluta läsa nu!)

I våras var jag ut och paddlade i närheten av en av våra större hamnar och ett av våra fd. topphemliga kustartillerianläggningar. Jag kom från anläggningen, hade rundat en ö och var på väg tillbaks i skymningen när jag i ljusstrimman i vattnet en bit ut från ön såg någonting som liknade en brygga som sakta gled genom vattnet alldeles bredvid farleden. Eftersom det var nästan nermörkt så är uppskattningen av storleken svår men efter syftning med ensmärken så stämde storleken rätt bra för en minifarkost (u-båt) som gick i ytläge. Djupet på platsen räckte lätt till för en sån farkost iom. att det var bredvid en av sveriges djuphamnar. Den passerade 2 raserade minlinjer och försvann i natten.

När jag kom iland var det en person som kröp ner i buskaget och gömde sig, jag hade hälsat på honom när jag paddlade ut men han gömde ansiktet och varför skulle han vara kvar på samma plats 2 timmar senare i natten? Nån fågelskådare eller fiskare var det inte.

Det här är bara 2 av flera iakttagelser jag haft genom åren. Jag besöker ju gärna ställen inte "vanligt" folk besöker och övernattar också på sådana platser så visst har det gjorts iakttagelser ibland, och udda fynd.
Har du vid dessa tillfällen kontaktat FM?

Har du vid dessa tillfällen kontaktat FM?
Japp, både kontaktat och dokumenterat. Det som sker och som syns är bara en försvinnande liten del i alla "besök" som sker. Kusten ligger ju helt öde och öppen så att ta sjövägen en natt och landstiga i våra större orter utan att bli sedd är en barnlek, något regeringen tydligen blundat för.

Japp, både kontaktat och dokumenterat. Det som sker och som syns är bara en försvinnande liten del i alla "besök" som sker. Kusten ligger ju helt öde och öppen så att ta sjövägen en natt och landstiga i våra större orter utan att bli sedd är en barnlek, något regeringen tydligen blundat för.
Tyvärr är det ju så och det är ju inte så himla lätt att hålla den kollen. Det är helt enkelt för mycket yta att täcka om man ska få in landet under förstoringsglas och krävs enorma resurser. Både vad gäller teknik och rent fysiska personer som faktiskt är med så att säga.

Tyvärr är det ju så och det är ju inte så himla lätt att hålla den kollen. Det är helt enkelt för mycket yta att täcka om man ska få in landet under förstoringsglas och krävs enorma resurser. Både vad gäller teknik och rent fysiska personer som faktiskt är med så att säga.
Precis, men händer det nån mera gång att jag observerar någonting under mina paddlingar när det blivit mörkt så är jag bättre förberedd, bildförstärkaren är utbytt mot en vattentät marin typ som är både liten och lätt och ytterligt ljusstark så vid bara stjärnornas ljus syns allt klart som på dagen.

För er som inte sett denna kan den vara en tankeställare om vad som kan hända (och i vissa fall pågår just nu). Filmen beställdes av försvarsmakten, betänk att den har några år på nacken så vissa delar kan kännas "antika".

En liten varning, vissa scener kan vara obehagliga så se den på egen risk.

Förebudet - sverige under attack.

Ingen fara gott folk. Detta löser Löfven genom att öka invandringen. För Sverige blir rikt av invandring! Och då har vi råd att satsa på försvaret. Det som vår förre statsminister kallade för ett "särintresse".
Så om sådär 50 år kan vi kanske hitta en ubåt.

Ska vi spana efter ubåtar är väl massinvandring jättebra, vi kanske kan täcka hela Stockholms skärgård med deras hjälp.

Typ varsin kobbe, ett tält, ngn bra kamera och så mat och vatten.

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 646
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 991
Senast: em-pirre
·
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar