operation i Stockholms skärgård

Jag tyckte att det var lite lustigt att det kommer uppgifter om kränkning just nu, när P3 dokumentär sände ett program om just hur ryssarna håller koll på oss och våra "hemliga" försvarsställen i veckan. Det var någon svensk, som kommit över kartor över ett 15-tal svenska städer, där ryssarna markerat massa hemliga platser osv. Dokumentären finns säkert kvar på P3:S hemsida om någon är nyfiken.
Jag tänkte faktiskt samma sak! Märkligt sammanträffande, Säpo har kanske lyssnat på samma dokumentär.

Jag förstår inte varför Ryssland skulle ha något intresse av Sverige?, varken varför de vill hålla koll på oss eller varför de skulle vilja ta över. Sverige är ju så lilleputtigt jämfört med Ryssland

Fast hur många nyproducerade tröskor och traktorer behöver vi? Inte så många tror jag. På det flesta gårdar står fler gamla traktorer än vad man vågar erkänna.
Reservdelar borde man kunna få fram, genom äldre traktorer då och säkert även en nyproduktion.
(Vi kan väl inte vara de enda med tre fungerade äldre traktorer som står bara för de inte behövs? Plus fem nyare som är igång och ett skrotupplag. Jag tycker det är det vanliga ute på landet.)

Kemikalier är det krångligare med, men jag tror vi kan klara oss utan det. Sämre avkastning men antagligen kommer det komma många mindre lantbruk och urbana lantbruk.
Problemet är att majoritet av brukningsenheterna är anpassade för stordrift.
Du flyttar inte, än mindre använder en harv eller plog avsedd för en 180hästrs fyrhjulsdriven traktor med en gammal Volvo 650..
Hela kedjan är hårt rationaliserad, beroende av elektronik och moderna maskiner.
Och jag har ännu inte upplevt ett höstrusket utan att byta slitdelar ellreparera sånt som gått sönder.
I år tröskade vi av en bit på ca en timme, det tog sex timmar för tio år sedan...

Jag förstår inte varför Ryssland skulle ha något intresse av Sverige?, varken varför de vill hålla koll på oss eller varför de skulle vilja ta över. Sverige är ju så lilleputtigt jämfört med Ryssland
Ingen aning, de är kanske inte så intresserade egentligen. De behöver kanske bara någonstans att öva sina soldater på, och då ligger vi på lämpligt avstånd + att skärgården är ett lämpligt övningsområde. :D Lägger man dessutom till det faktum att vi ska vara neutrala, dvs, de riskerar inte att kränka NATO, så är det väl ett lätt val att öva här?

Strategi.
Sverige dominerar genom sin geografiska situation Östersjön och tillsammans med NATO kan vi låsa ute all trafik till ryska östersjöhamnar.
Gotland fungerar i ett skarpt läge som ett gigantiskt hangarfartyg vars flyg kontrollerar merparten av Östersjön vid ett skarpt läge, oavsett vem som kontrollerar Gotland. Därav ryssarnas intresse av ett starkt svensk försvar.

Lägger man dessutom till det faktum att vi ska vara neutrala, dvs, de riskerar inte att kränka NATO, så är det väl ett lätt val att öva här?
Släpp din vanföreställning att Sverige är/har varit neutrala. Sverige var inte neutralt under något av världskrigen, även om vi hävdade det. Och idag säger vi oss inte ens vara neutrala längre, utan alliansfria. Detta uttalande skedde i samband med regeringsförklaringen 2002. Konstigt att folk fortfarande tror att vi är neutrala! :confused:

Släpp din vanföreställning att Sverige är/har varit neutrala. Sverige var inte neutralt under något av världskrigen, även om vi hävdade det. Och idag säger vi oss inte ens vara neutrala längre, utan alliansfria. Detta uttalande skedde i samband med regeringsförklaringen 2002. Konstigt att folk fortfarande tror att vi är neutrala! :confused:
Det var därför jag skrev "ska vara". Iofs använde jag fel ord (neutral istf alliansfri), men det var det jag menade. Dessutom skrev väl Sverige under något avtal för ett litet tag sedan, där vi blev lite mer knutna till Nato, utan att ändå vara med?

Information. Dvs samma sak som vi dagligen delar med oss av till Google, Facebook, mobiloperatörer, ICA, Runkeeper etc. Information om hur människor och organisationer rör sig och reagerar på stimuli är superintressant, både civilt och militärt. Inte för vad du kan göra med den vid tidpunkten då den samlas in, utan för vad den kan användas till vid lämpligt tillfälle för egna intressen.

Tycker ändå det känns lite otroligt och att de nog har viktigare länder att spana på...

Vet man ens med säkerhet att det finns någon u-båt? Tycker det varit en rad sådana här uppståndelser som resulterat i noll och ingenting.

Tycker ändå det känns lite otroligt och att de nog har viktigare länder att spana på...

Vet man ens med säkerhet att det finns någon u-båt? Tycker det varit en rad sådana här uppståndelser som resulterat i noll och ingenting.

Att det finns ryska ubåtar med larvfötter som matchar spåren i diverse svenska fjärdar torde väl vara bevisat, då det i daviterna på det ryska havforskningsfartyg som kartlade den ryska gasledningens tilltänkta dragningsrutt i östersjön, hängde just två sådana miniubåtar med larvfötter.

Att Aftonbladet, som publicerade bilder av fartyget den gång, inte uppmärksamade detta faktum är väl orsakad av att de inte granskar sina artiklar och bilder så noga som de borde.

Tanken har slagit mig att de använder Sverige som ett träningsobjekt inför något annat, att inte det är Sverige som är målet i självt alltså. *foliehatten på*

Jag tycker inte det är konstigt alls att Sverige är intressant för Ryssland. Som landsbygdsbo säger, vår geografi gör landet väldigt viktigt för rörligheten hos sjöstridskrafter i östersjön - och på väg in eller ut.
Sedan kan man spekulera i varför enskilda aktiviteter förekommer, jag tror orsakerna är flera. Dels kan man vilja känna oss på pulsen, utvärdera vår respons. Dels kan man vilja påminna oss om att man i allt väsentligt gör vad man vill på vår bakgård. Dels kan man, som redan föreslaget, vilja utföra arbeten med installationer och utrustning på vårt territorium.

Vi hade inga sådana problem i år, eller året före.
Men så är de väldigt noga med sakerna också.
Saker går att bygga om, det finns mycket som ligger och skräpar osv.
Som sagt innan är nog snarare bränslet det stora problemet.

Lugn och fin. Försvaret är väl överlyckliga över att de äntligen får göra något och spänna musklerna, klart de tar ut både plan och helikoptrar.

Alltså, inte för att vara den, men plan och helikoptrar har de övat med OFTA väldigt länge nu. Varje gång jag åker bil ser jag minst ett flygplan eller en helikopter.
Det märks att hotet är större, trafiken i luften är extremt mkt större numera än innan ryssland började hålla på.

En gång hade de en riktigt stor helikopter, och flög så lågt att hela huset skakade! Rakt över vår hästhage.... Tur att hästarna är vana...

MVH kimmis, som bor mindre än en mil från ett militärt flygfält i Linköping.

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 646
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 991
Senast: em-pirre
·
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka