operation i Stockholms skärgård

Men hur många här pratar om överlevnad på samhällsnivå?

De flesta vad jag kan läsa pratar om att SJÄLV överleva. Med familjen.

Inte mer än så.
Jaha.

Så här lyder en tidigare meningsutbyte mellan oss i denna tråd:
Det är tur att man har hästar :D
Jag tror vi drar till sambons föräldragård om det skiter sig. Många ha, skog osv.
Nu har vi 4 och det räcker ju inte till både oss och djuren.
Hästar är inte konstruerade för att arbeta med traktorredskap.
Nä men de duger bra till förflyttning och dra de hästredskap som finns kvar.
Så vad tänker du göra med dina hästar och de hästredskap som ni har kvar?
Mala mjöl från den säd ni lyckas odla utan varken bränsle eller ström? Hur bakar ni brödet när veden är slut som finns på gården nu? Vad har ni på brödet ni lyckats baka?

Det kommer inte att fungera så.
Utan alla kommer att bli beroende av alla.
De med resurser kommer att bli beroende av arbetskraft för att odla mat.
Och arbetskraft måste tas om hand.

Allt kommer att bli på ett helt annat sätt.
Antagligen väldigt likt hur Storbritannien gjorde under WW2.
Då jordägare ålades att odla och folk från städerna skickades dit för att utföra arbetet.
Det kommer inte att vara marknadsekonomi.

Jag tror att många skulle må väldigt mkt bättre av att leva så faktiskt. Tror inte vårat psyke är gjort för att leva som vi gör idag. Liten sidnot sådär :P

Det är skillnad på angripen och under belägring.
Om vi blir angripna på riktigt så blir vi bara mos.
Vi behöver inte bli angripna på riktigt för att få samhället nedputtat i eländes elände.
Om en främmande makt skulle angripa oss, skulle vår rätt oskyddade och i mångt och mycket ickeredundanta energidistrubition vara ett primärt mål. Sedan kommer vi sköta om resten själva, eftersom hela vårt samhälle är byggt för att elströmmens infrastruktur SKA finnas som två hål i väggen.

Jaha.
Så här lyder en tidigare meningsutbyte mellan oss i denna tråd:
Så vad tänker du göra med dina hästar och de hästredskap som ni har kvar?
Mala mjöl från den säd ni lyckas odla utan varken bränsle eller ström? Hur bakar ni brödet när veden är slut som finns på gården nu? Vad har ni på brödet ni lyckats baka?

Till att börja med så skulle vi flytta till sambons föräldragård som jag skrev redan från början. Den vi bor på nu är för liten för att klara mat och värme någon längre tid. Där är ju naturligtvis tajmingen gräsligt viktig, det gäller att dra i tid.

På den gården finns helt andra förutsättningar till jakt, bränsle och "odla på gammalt vis", inklusive kunskapen.

Om byn jag bor i nu skulle samla ihop sig så skulle nog vi tillsammans klara oss ganska bra. Det finns bönder som är tillräckligt gamla för att ha grävt upp potatisen för hand.

Det skulle vara riktigt jävla jobbigt till att börja med och både vi och djuren skulle nog vara ganska risiga de första åren. Och skördarna skulle vara små, eftersom vi måste göra allting för hand.

De redskap vi har på gården duger iaf till att plöja upp jorden med. Och jag tror jag har sett en domänsax så vi kan släpa hem blivande ved med från skogen.

Men jag tror det finns en tråd om mer exakt överlevnad redan.

(Det här är alltså sådant som vi redan pratar om hemma.)

Till att börja med...
Vad bra. Då behöver inte du ta åt dig av vad jag skrev. Även om jag är rätt övertygad om att du inte alls egentligen har koll på hur mycket tid som besparas av bekymmersfri tillgång på elström och annat drivmedel.

Men att du tar talat igenom detta hemmavid ändrar ändå ingenting på mitt ursprungsinlägg.

Vad bra. Då behöver inte du ta åt dig av vad jag skrev. Även om jag är rätt övertygad om att du inte alls egentligen har koll på hur mycket tid som besparas av bekymmersfri tillgång på elström och annat drivmedel.

Men att du tar talat igenom detta ändrar ändå ingenting på mitt inlägg.

Nej jag är egentligen ganska blåst och har ingen koll på någonting.

Nej jag är egentligen ganska blåst och har ingen koll på någonting.
Jag känner en viss ironi bubbla under ytan här, och det gör mig trygg i förvissningen om att du har full koll på produktionsstegen i 'från ax till limpa' på 1920-talsvis, med befintliga 1920-talsverktyg, så att ni i tider av ofred får ert dagliga bröd på bordet.

Senast ändrad:
Till att börja med så skulle vi flytta till sambons föräldragård som jag skrev redan från början. Den vi bor på nu är för liten för att klara mat och värme någon längre tid. Där är ju naturligtvis tajmingen gräsligt viktig, det gäller att dra i tid.
När det väl händer så är det för sent att dra i tid.
Hur skall ni ta er dit?
Bil kommer inte att fungera i det läget än mindre båt över Östersjön.
Skall ni rida runt Bottenviken?

Och bruka jorden med ponnyer?
Det är nog naivt att tro.

Jag känner en viss ironi bubbla under ytan här, och det gör mig trygg i förvissningen om att du har full koll på produktionsstegen i 'från ax till limpa' på 1920-talsvis, med befintliga 1920-talsverktyg, så att ni i tider av ofred får ert dagliga bröd på bordet.
Menar du då istället att folk ska ge upp utan att försöka?

När det väl händer så är det för sent att dra i tid.
Hur skall ni ta er dit?
Bil kommer inte att fungera i det läget än mindre båt över Östersjön.
Skall ni rida runt Bottenviken?

Och bruka jorden med ponnyer?
Det är nog naivt att tro.
Ja, det är ju inte så att någon skickar ett brev om att de ska anfalla på något vis så att man har tid att fixa till sig.

Men att försöka gör sitt hem självförsörjande för sig och sin familj borde ändå vara en viktig grej att satsa på. Inte bara ge upp och tro att någon annan ser till att maten hamnar på bordet.

Ett land som på ett eller annat sätt är drabbat av en invasion i eller omkring landet är inte stabilt i någon form. Det gäller inte att "gilla läget" och vänta utan att skapa ett läge som man gillar.

Apropå livsmedelsfrågan, det finns mycket i naturen och mycket gammal kunskap som får omsättas i praktiken om det gäller att "backa bandet" och överleva. Dessutom så har vi ju problem med vildsvinsstammen så den kan få stå för en del av lösningen till en början (och det behövs definitivt inte kulor och krut för att jaga vildsvin och annat ätbart). :angel:
Nej det gör det inte, men de som idag är väna att hantera kött, fisk och andra livsmedel i sin ursprungliga form har onekligen ett visst försprång ;)

Det finns bönder som är tillräckligt gamla för att ha grävt upp potatisen för hand.
Med risk för att låta urgammal... jag har grävt upp mycket potatis för hand i min barndom, och det är ärligt talat det minsta problemet med att bedriva jordbruk utan moderna redskap. Jag har gallrat och planterat skog för hand också, men tror inte att jag skulle klara mig särskilt länge om jag tvingades leva på vad marken ger utan tillgång till motoriserade redskap.

Det kommer inte att fungera så.
Utan alla kommer att bli beroende av alla.
De med resurser kommer att bli beroende av arbetskraft för att odla mat.
Och arbetskraft måste tas om hand.

Allt kommer att bli på ett helt annat sätt.
Antagligen väldigt likt hur Storbritannien gjorde under WW2.
Då jordägare ålades att odla och folk från städerna skickades dit för att utföra arbetet.
Det kommer inte att vara marknadsekonomi.
Så har det aldrig tidigare fungerat. Det är de som har tillgångar av någon form och som har resurser att behålla dem som vinner.
Gå tillbaka till den första stora katastrofen i Västeuropas historia.
Digerdöden.
Där satt adeln med sina tillgångar, men vad nyttade det till?
När lantarbetare o arrende bönder var en bristvara och adeln bjöd över varandra för att få folk till sina gårdar.

De som har kunskap och förmåga kommer att leva betydligt bättre än de som inte har det.

Och en enkel pappersvändare i administrationen som inte har några speciella resurser lär nog få det besvärligt.

Menar du då istället att folk ska ge upp utan att försöka?
Nej, jag vill bara göra människor medvetna om att om vi plockar bort 220V från vårt samhälle så kommer det bli långsiktiga problem av den arten, att det kommer visa sig inte räcka för en enskild person att man köpt sig ett bensindrivet elverk på Jula 1998, har lite hästar på sin gård, museieföremål hängande på en logvägg plus en hyfsad fylld vedbod till kakelugnen.
Man kommer bli hungrig ändå.

För det är nog mer sannolikt än något annat att det första som kommer hända är att strömmen går. Och då för betydligt fler än under Gudrun - och under betydligt längre tid. Och kommer den tillbaka, då kommer den inte vara att lita på.
Gudrun skedde under fredstid, där runt en procent av landets befolkning saknade ström under längre tid än en vecka. Samhället orkade nätt och jämt att åtgärda dess efterverkningar - och var definitivt inte förberett på att göra det. I en tid av ofred kommer samhället att behöva lägga lite mindre resurser på att fixa fram ström till en betydligt större del av landets befolkning.

Att bara tänka på sig själv, och inte på samhället i stort kommer visa sig vara en återvändsgränd. Om du har - och andra inte har - då kommer de vilja ha det du har, om de blir tillräckligt hungriga. Och ungefär här kommer vårt samhälle sluta vara ett samhälle.

Men att försöka gör sitt hem självförsörjande för sig och sin familj borde ändå vara en viktig grej att satsa på. Inte bara ge upp och tro att någon annan ser till att maten hamnar på bordet.
Se till att du ska vara förberedd på att kunna vara självförsörjande utan 220V och diesel/bensin.

Nej det gör det inte, men de som idag är väna att hantera kött, fisk och andra livsmedel i sin ursprungliga form har onekligen ett visst försprång ;)
Även den som är van att hantera kött, fisk och andra livsmedel i sin ursprungliga form kommer bli överraskad om det kött man skär till/den fisk man plockar upp inte kan lagras i den där frysen som alltid brukar fungera. Eller det där brödet som ska gå från ax till nygräddad limpa utan att passera bearbetning med hjälp av starkström.

Nej, jag vill bara göra människor medvetna om att om vi plockar bort 220V från vårt samhälle så kommer det bli långsiktiga problem av den arten, att det kommer visa sig inte räcka för en enskild person att man köpt sig ett bensindrivet elverk på Jula 1998, har lite hästar på sin gård, museieföremål hängande på en logvägg plus en hyfsad fylld vedbod till kakelugnen.
Man kommer bli hungrig ändå.

För det är nog mer sannolikt än något annat att det första som kommer hända är att strömmen går. Och då för betydligt fler än under Gudrun - och under betydligt längre tid. Och kommer den tillbaka, då kommer den inte vara att lita på.
Gudrun skedde under fredstid, där runt en procent av landets befolkning saknade ström under längre tid än en vecka. Samhället orkade nätt och jämt att åtgärda dess efterverkningar - och var definitivt inte förberett på att göra det. I en tid av ofred kommer samhället att behöva lägga lite mindre resurser på att fixa fram ström till en betydligt större del av landets befolkning.

Att bara tänka på sig själv, och inte på samhället i stort kommer visa sig vara en återvändsgränd. Om du har - och andra inte har - då kommer de vilja ha det du har, om de blir tillräckligt hungriga. Och ungefär här kommer vårt samhälle sluta vara ett samhälle.
Några grisar, ett par kor , höns och 20 tunnland klarar sig en familj på
Men de som inte har det då?
Vem ska de handla maten från och hur ska den betalas?
100 KG vete var en månadslön förr när man skulle göra allt manuellt.
Vad tror ni limpan skulle kosta på coop då?

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 646
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 991
Senast: em-pirre
·
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka