operation i Stockholms skärgård

Vems skärm skulle LBB annars läsa på? :p
Det går alldeles utmärkt att läsa
Snarare Lettland eller Estland som har en helt annan demografi än Litauen med knappt 5% ryssar. Eller det kanske stod Litauen på den lilla skärmen?
som att den lilla skärmen hölls av skribenten själv, och därför var osäker på vad som nyss googlats fram på wikipedia.
Men tack för påpekandet.

Det var så lite så :up:. Jag tyckte dock att det framgick rätt bra vad philosophia menade. Men tur att du fick det förklarat för dig i alla fall så du hänger med :).
När du ändå är på ditt klarsynta humör, kan du inte passa på att ha några åsikter gällande trådämnet också?

När du ändå är på ditt klarsynta humör, kan du inte passa på att ha några åsikter gällande trådämnet också?

Jag kan dela med mig, men inte av egna kunskaper för några sådana har jag inte i ämnet. Men baserat på vad en bekant som sysslar med Rysslandsstudier har sagt så är varje framflyttning som Nato gör en oerhörd provokation för Ryssland. Jag tror att det kan vara så "enkelt" som att Rysslands aktivitet är en reaktion på det värdlandsavtal med Nato som både Sverige och Finland beslutade om i slutet av augusti. Det skapar ett behov för Ryssland att positionera om sig.

OMG, jag satt precis en lång stund och läste på flashback och känner mig nu så här:nailbiting::arghh:

Kan någon, snälla, skriva något lugnande så att mitt blodtryck och puls kan gå ner lite... Jag vill inte fly, lämna mina djur, nära och kära och får tokångest!
Äsch ryssarna finns redan i landet sedan lång tid tillbaks som sk. illegalister. Vet du, din närmaste granne och nån av dina vänner-arbetskamrater kan vara illegalist utan att du har en aning om det så sluta oroa dig. :)

Jag kom på något idag, visst vore det århundradets plottvist om det vore Norge eller Finland som spionerar på oss inför ett anfall:cautious:
Danskarna skulle inte förvåna mig om de gjorde de:cool:

Det beror helt och hållet på vad Ryssland får för sig.
För fem år se'n trodde ingen att Krim skulle vara annekterad av Moskva, eller att Ryssland skulle bedriva krig i ett annat Europeisiskt land.

Vilket de gör i Ukraina, vad som än sägs av dem själva, eller av media.
2009 hade de väl just avsluta kriget i Tjetjenien..

Att försvinna med en miniubåt därute runt Ornö, Utö och Nåttarö är en enkel match, jag känner till öarna och vikarna därute "rätt så bra" om man så säger och det finns ställen man kan parkera den på utan att bli upptäckt, även ställen att sänka den på och sen fly för att senare hämta den när militären blåst faran över. I den skärgården finns hur många gömställen som helst. Att försvinna till fots i nattens mörker därute kan vem som helst med lite fantasi.

Tror ni att det blir krig på riktigt? Här?
Inte här men omkring oss.
Det är ju redan krig i Europa och det kan lätt sprida sig.
Bara det kommer att ge oss stora problem med vår försörjning.
Det blir som under WW2, inget kan ta sig hit med båt t.ex.
By by diesel och bensin.
Och inga bananer.

Jag kom på något idag, visst vore det århundradets plottvist om det vore Norge eller Finland som spionerar på oss inför ett anfall:cautious:
Danskarna skulle inte förvåna mig om de gjorde de:cool:

Om det är Norge, vet jag vilken båttyp de jagar. Det en av ekorna med stor bottenpropp (som ger fort synk) som norska marinen (Rolv Vesenlund) beställde i första Götakanal filmen :D:banana:

Känns lite som de leker med oss. Dock märks det ju att vårat försvar inte skulle räcka långt så det är tur att det bara är ryssarna som gör så här.
Vad skulle vara orsaken till att de skulle vilja starta något med Sverige?

Jag förstår inte våndan av att inte ha bensin och diesel, det finns utmärkta handsågar och yxor att hugga ved med, samt skottkärror att frakta hem den med. Det finns även utmärkt handredskap att odla upp 50x100 meter mark så man är självförsörjd med potatis eller rovor för ett år. All övrig mat är lyx som man försöker skaffa i mån av tjänster och gentjänster.

*citerar min ofantligt paranoida och konspiratoriska mamma*
-Jadu det är för att försvaret ska få mer pengar som de jagar sig själva
- Det är USA som vill skrämma in Sverige i NATO
- Ryssarna provar att ta över Sverige, snart kommer Putin
- Nya regeringen vill testa försvarets förmågor
- komma här och invadera vad är det för sätt
- Regeringen vill satsa på turismen med ubåtssafari

Jag undviker mamma vid nyhetssändningarna....:banghead:

Själv tycker jag att bildenBILDEN på periskopet och skummet ser ut som en kanotist:angel:

*citerar min ofantligt paranoida och konspiratoriska mamma*
-Jadu det är för att försvaret ska få mer pengar som de jagar sig själva
- Det är USA som vill skrämma in Sverige i NATO
- Ryssarna provar att ta över Sverige, snart kommer Putin
- Nya regeringen vill testa försvarets förmågor
- komma här och invadera vad är det för sätt
- Regeringen vill satsa på turismen med ubåtssafari

Jag undviker mamma vid nyhetssändningarna....:banghead:

Själv tycker jag att bildenBILDEN på periskopet och skummet ser ut som en kanotist:angel:

Skönt att jag inte är ensam om att vara lätt paranoid just nu.
Överväger att bunkra konserver, varma yllekläder, filtar osv och illa kvickt skaffa vapen och jägarlicens och köpa ett hus utan el ute långt ut i skogen dit ryssen inte hittar :angel:

Låt dom vara där och kajka runt i skärgården och lägg av med att slösa skattepengar på att leta efter något dom aldrig kommer att hitta .
Och skulle någon främmande nation få för sig att segla in i skärgården finns det ändå inget att se där

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 646
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 991
Senast: em-pirre
·
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet
  • Uppsittningspall?!

Omröstningar