önskar en tyst promenad.

CurlySue

Trådstartare
nu behöver jag alla bra tips och träningsmoment ni bukare har! :idea:

när vi skaffade kovo (chihuahua) för tre årsen bodde vi i stan och han skällde varken på hund eller människa på promenaderna.
efter ett år flyttade vi till hus på landet. där träffade han sällan nya hundar på promenaderna men lekte då och då med andras hundar.

vi bodde i huset i ca 2år och för en månadsen flyttade vi in till stan. mitt i centrum på en liten stad, och skaffade oss en till chihuahua valp.

först skällde han på både människor och hundar. nu enbart på andra hundar och han går upp i varv!

han kanske försöker skydda valpen för andra hundar och då måste jag ju in i rollen att det är jag som skyddar inte han..

idag skällde han ut en stackars schäfer valp som iof inte brydde sig om min lilla skrikade gaphals... dock såg inte valpens ägare så glad ut som jag väl förstår.
jag vill inte gå omvägar för att gömma problemet, jag vill ta itu med det. valpen börjar nu ta efter honom och skäller oxå till.. jag ser framför mej två gaphalsar dragandes i kopplet i framtiden:cry:

har träffat på äldre människor utan deras hundar (chihuahuor) på våra promenader och de har sagt att mina är så lugna för att de inte skäller på människor. deras är som torpeder och skäller på allt som rör sig har de berättat. jag vill inte dit! nu jäklar ska det tränas!

det jag kör på just nu är godis och ögonkontakt men ser han väl en hund slår högsta växeln i..

jag har aldrig haft det problemet förut att ha skällande hundar och är nu i behov av att få bra tips på övningar.

kan tilläga att om han får gå fram till den mötande hunden tystnar han och vill leka. men det vill jag inte göra, jag vill kunna gå förbi tyst och smärtfritt.

Sv: önskar en tyst promenad.

Skvallerträning :idea:
Kanske det kan vara en ide att under en träningsperiod gå med hundarna en och en så du verkligen har tid att träna ordentligt och framförallt så lär detta kanske hindra valpen från ta efter den vuxna vavvan (om detta är möjligt såklart):)

Tillägg: min sambo har en vavva som också skäller på hundar m.m. Jag ville inte att min hund skulle ta efter så vi gjorde så att vi gick bara tillsamman med hundarna i skogen och på ställen där risken för möten va i stort sett obefintlig. Höll på så i nästan 9 månader och nu är min hund så trygg med mig och vet vad som är ok och inte så hon bryr sig inte om vavvan skäller på folk på promenaderna ::)

Senast ändrad:
Sv: önskar en tyst promenad.

Ögonkontakt, godis, skvallerträning, hålla den vuxna hunden nära sig och ha sig själv mellan sin egen och den mötande hunden och att ta promenader även med hundarna en och en är min plan.
Min vuxna hund har reagerat liknande din på att få en valp i huset.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 694
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka