omusklad häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst skulle jag vilja att hon ÄVEN frågade mig. Men jag kan inte allt här i världen och är "open minded" när det gäller att lära mig nya saker. Tjejen har väl inte sagt att hon INTE skulle/har rådfrågat ägaren??
Ägaren kan ju lika gärna vara helt novis när det gäller skador och rehabilitering, vad vet jag. Men det vet kanske du??

Jag trodde forumet var till för att få fler perspektiv och idéer om saker som man funderar över!

Det är ingen som har bett dig låna ut en häst till henne och jag tycker att du dömer henne som person, men det är ju min åsikt och uppenbarligen hennes också eftersom hon tackade för sig.

Och att du dömde henne genom att bara läst några rader är ju makabert. Skulle jag bara läst något av dina inlägg så skulle jag ha klassat dig som en elak klimakteriekossa!
Nu vet jag ju att du har fler kvalitéer än så, men elak är du emellanåt så det ryker.

Jag tycker att man ska försöka hjälpa folk och inte stjälpa dom. Visa lite medmänsklighet och dela med sig av sitt kunnande på ett vänligt sätt. Vi har alla varit i läget att det gäller vår första häst, och handen på hjärtat -hur mycket kunde vi själva då egentligen??

Hade jag nu haft en häst över så kunde jag gott ha tänkt mig att ta kontakt med den här tjejen för att ta reda på hur hon är och vad hon kan. Hon kan ju vara en pärla som bara inte haft möjlighet att skaffa egen häst tidigare i livet.
När hon nu bär på denna sjukdom så är det väl klokt att pröva sig fram vad hon orkar och inte bara rusa iväg och köpa en häst. Det var ju inte tänkt att hästen skulle bli experimentsobjekt i sig utan hon skulle exeprimentera med sig själv för att se OM hon klarar att ha egen häst.
Hon har ju dessutom stallplats på en gård där det bör gå att få hjälp om hon kör fast med hästen.

Jag försöker att inte döma utan att veta!

Problemet är just att vi inte har en aning.
Och om ni inte har en aning, varför tror ni då det värsta??

Jag lägger inte ord i din mun, jag försöker bara bilda mig en uppfattning om hur man kan vara så nedlåtande mot en medmänniska!
Här ber hon om råd från vad hon tror är duktiga och hjälpsamma människor, vad händer?? Jo, hon blir allas hackkyckling!
Och detta bara för att hon vill ha fler synsätt och idéer och hur man kan jobba upp en häst som har varit skadad.
Det är ju inte säkert att ägaren hade något eget kunnande om detta och inte ställt några egna krav.

Inte lönt att fråga om råd här inte!
Då blir man klassad som idiot som inte bör ha häst!
Jag trodde att forum var till för att disskutera och få nya synvinklar. Inte att skrämma bort folk och försöka få dom att framstå som idioter.
Varför i herrans namn är ni här och svarar om ni inte vill att folk ska fråga??

Jag kan förstå problemet med att många vill "gratisrida" men det är lätt att säga nej,tyvärr på ett vänligt sätt.

Jag hoppas att tjejen inte har gett upp bara för att ni har halshuggit henne här. Jag tycker hon verkar vara en shcysst person som inte bara lånar en häst för att flänga runt utan för att försöka träna den rätt så att den ska må bra.

Nu är detta slutkommenterat från min sida!

Att gå ifrån sakfrågor till påhopp i stil med att kalla någon elak klimakteriekossa brukar bero på att faktaargumenten tryter.

Jag har i flera decennier oavbrutet delat med mig av den kunskap jag har och också skaffat egen "the hard way".

Att ödsla tid på något annat än sakfrågorna - i det här fallet varför man inte lånar ut islandshästar till OKÄNDA (du har fortfarande inte förstått vad det är jag vill förmedla) genom att spekulera i personfrågor tycker jag inte är intressant. Jag föredrar att läsa diskussionsinlägg utan "kjamizar" också.

Och att skilja på sak och person är oerhört viktigt. Jag håller alltid samma linje.

Tex:

Okända får inte låna bra hästar.
Islandshästar är också hästar och behöver tillräckligt med protein i maten och passande utrustning.
Sommareksem och spatt är ärftliga sjukdomar och ska avlas bort.
Fritidshästar ska inte importeras i onödan från Island.
Färg nedärvs förutsägbart och jag talar gärna om hur.

De som klarar av att de inte blir daltade med har en god chans att ta åt sig sanningarna som exempelvis gör att de kanske faktiskt får tag på en foderhäst eller förstår att de måste köpa en egen för att få exakt det de vill.

Och om ni inte har en aning, varför tror ni då det värsta??
Jag tror ingenting. Men vet med säkerhet att ingen lånar ut en häst till någon som de inte känner eller kan få goda och välkända referenser på.

Här ber hon om råd från vad hon tror är duktiga och hjälpsamma människor, vad händer?? Jo, hon blir allas hackkyckling!
Och detta bara för att hon vill ha fler synsätt och idéer och hur man kan jobba upp en häst som har varit skadad.
Nej inte alls därför, utan för att hon inte kan förstå varför det är så svårt att få låna en Islandshäst. Att sedan be om råd här på forumet, det har jag full förståelse för och skulle även svara på efter bästa förmåga.

Jag kan förstå problemet med att många vill "gratisrida" men det är lätt att säga nej,tyvärr på ett vänligt sätt.
Det fungerar tyvärr inte. Så länge som man fortfarade är vänlig, så förstår de flesta i dessa trakter inte att man har sagt NEJ. Sorgligt men sant. Det är ett hårt människoklimat här nere i Storstadsregionen, mycket beroende på att här är trångt och att folk har lärt sig att slå sig fram och roffa åt sig det de vill ha. Så här omkring finns det många framfusiga människor som inte begriper det lilla ordet NEJ.

Jag hoppas att tjejen inte har gett upp bara för att ni har halshuggit henne här. Jag tycker hon verkar vara en shcysst person som inte bara lånar en häst för att flänga runt utan för att försöka träna den rätt så att den ska må bra.
Och jag hoppas att hon förstår att hon nog får ta och köpa sig en egen om hon vill ha någon. Alternativt nästla sig in som medryttare någonstans.

Hej.
Satt och läste igenom allt igen och insåg att du gett mig en fråga som förblev osvarad. Har ingen lust att ta risken med nya inlägg därför svarar jag såhär.
Att köpa en egen häst vore för mig att få förverkliga den stora drömmen. Fyller snart 40!
Tyvärr säger min man absolut och tvärt nej. Det har varit många sura, ledsna och uppgivna samtal här hemma. Till slut kom han fram till att han kan tänka sig att jag får ta en foderhäst ett tag. HAN har inte fattat hur svårt det är att få tag på en foderhäst. Det visste jag dock långt innan detta inlägg. Jag har tackat nej till ett par hästar. Av olika orsaker.
Anl. att jag uttryckte mig så korkat som ni uppfattat det är att jag vet vem Boj är och sa detta lite mer, med glimten i ögat så att säga. Utan tanke på hur det kunde uppfattas. Jag är inte alls van vid detta forum eller något annat heller.
Att jag "sökte hjälp" var bara som en kul grej egentligen. Hästägaren och jag hade inte skrivit kontrakt ännu, så jag gick händelserna i förväg. Men hon var väldigt ivrig först att jag skulle ta hästen. Bl.a. sa hon uttryckligen att hon ville "släppa" hästen helt, åtminstone första halvåret.
Hon tyckte heller inte att det var så viktigt att göra ett återbesök på den klinik hon besökt när hästen blev halt för att se hur allt såg ut nu. Har en känsla av att hon ville att jag skulle ta över detta. Dock ändrade hon stil vartefter och med facit i hand så vet jag att hon varit i kontakt med Tim som hon tydligen känner väl och fått sig en åthutning. Men om hon berättat hela sanningen vet jag inte.
Säkert inte. Hon tog mycket illa vid sig när jag skrev att hästen inte hade en muskel på ryggen. Men så var det i mina ögon. Hängmatta.
Jag är inte den idiot som det ser ut som på forumet. Blev helt tagen på sängen av Tims som jag uppfattade det, elaka påhopp på en människa hon inte känner. Och blev själv elak och barnslig tillbaka. Det är klart att jag förstår vad Tim försöker förmedla. Det är ju inga nya saker. Men jag klarar inte av det sätt hon gör det på.
Har i alla fall bestämt mig för att skita i foderhäst för tillfället. Harvar på med lektioner och kurser ett tag till. Känner att jag kommit till det läget då jag vill ha något eget att jobba med. Men har man inte möjlighet så kan man lika gärna skita i alltihop. Och ägna mig åt hund och barn istället. Mannen får dra nåt gammalt över sig. Det är ju faktiskt hans fel alltihop egentligen!!!
Vågar inte skriva under här med min egen signatur. Jag vet inte vem du är och du kan lika gärna vilja hänga ut mig.
Hoppas inte det dock. M.v.h. / anast

hmmm....nu börjar jag verkligen tycka att du verkar barnslig och omogen, ångrar nästan att jag tog dej i försvar förut. Ska du skylla på din man, och Tim att du inte ska ta en foderhäst? Och i stället ägna dej åt barn och hund, på grund av några "påhopp" på ett forum ?
Är det ngt som retar mej är det när människor inte tar ansvar för sej själva :(.

nej, men det verkade som om det var mannens fel att hon överhuvudtaget hamnade in denna situation. Om hon hade "fått" köpa häst direkt, och inte harva runt på lektioner och kurser med andra hästar, eller ta en häst på foder och hamna i det dilemma som tydligen råder nu. Sen verkar det ju också vara Tims fel som har gett ägaren en "tillrätta visning"....snacka om att skylla på andra, det är väldigt bekvämt :mad:

Att köpa en egen häst vore för mig att få förverkliga den stora drömmen. Fyller snart 40!
Tyvärr säger min man absolut och tvärt nej. Det har varit många sura, ledsna och uppgivna samtal här hemma. Till slut kom han fram till att han kan tänka sig att jag får ta en foderhäst ett tag.
Jag tycker nog att man bör ha bättre stöd hemma än så för att skaffa vare sig egen häst eller foderhäst. Det får det att kännas som om man när som helst kan få tillbaka foderhästen för att maken surnar till. Och det känns inte bra.

Jag tycker att du skall satsa på att hitta en medryttarhäst, det var ett av de råd som jag gav. Det ger ett litet större åtagande än lektioner och mindre ansvar både ekonomiskt och praktiskt än vare sig foderhäst eller egen häst. Dessutom så får man kontinuiteten av att rida samma häst hela tiden och därmed reda ut det som man ridmässigt ställer till.

Jag har 8 hästar och 6 medryttare. De rider gratis mot att de hjälper till i stallet. Men då det är gratis så stället jag höga krav på sammarbetet och lojaloteten till mig och mina hästar. Samt att man klarar av att göra som jag säger alternativt är duktig nog att klara sig själv. De flesta av medryttarna är mycket duktiga ryttare och de andra kommer att bli det med tiden. Och alla mina medryttare har samma inställning till hästhållning och ridning som jag, så vi kommer aldrig på kant med varandra. Detta då jag har sållat hårt bland aspiranterna. Regeln är att den som kommer ny skall godkännas av de som redan finns här. Och den som har varit här längst och hjälpt till mest, den väljer dagar och hästar först.

Jag tycker mycket bra om Tim, så att hoppa på henne är ingen merit i mina ögon. Dessutom så kör även jag raka rör, och då så skulle vi nog inte komma överens du och jag. För du skulle nog inte klara det sätt som jag förmedlar kunskap heller. Vill man låna något gratis, så kan det vara bra att vara litet ödmjuk mot dem som har de saker som man önskar att låna. Jag som har det som du vill låna, kan däremot välja och vraka till vilken jag vill låna ut, så jag kan vara ganska hård.

Men om hon berättat hela sanningen vet jag inte.
Säkert inte. Hon tog mycket illa vid sig när jag skrev att hästen inte hade en muskel på ryggen.
Det skulle jag också ha gjort, ty du hängde ju ut henne här. Så att alla skulle få veta hur dåligt hennes häst mådde. Inte kul.

Harvar på med lektioner och kurser ett tag till. Känner att jag kommit till det läget då jag vill ha något eget att jobba med. Men har man inte möjlighet så kan man lika gärna skita i alltihop.
Nej har man inte möjlighet så har man inte. Det får man nog acceptera. Att ha häst är faktiskt ganska så få förunnat.

Jag vet inte vem du är och du kan lika gärna vilja hänga ut mig.
Andra vet vem jag är och jag brukar inte ha för avsikt att hänga ut någon alls.

Jag tänkte först inte svara på detta inlägg över huvudtaget, men eftersom det finns några punkter som är direkt felaktiga kan jag inte ignorera dem. För alla som undrar, det är min häst vi talar om här. Det finns massor av skäl till att det blivit så här och som jag först skrev om i ett inlägg men eftersom det tyvärr tar för lång tid alla fakta och det riskerar bli ännu mer missförstånd raderade jag det igen.

Det är synd att du väljer att göra upp det här på internet och att kasta ut en massa anklagelser. Visst finns det spår av sanning men inte mer. Har du inte märkt att jag valt att avstå från att deltaga i diskussionen? Varför inte ta det privat? Det riskerar ju bara att bli en massa käbbel med hon sa, jag sa, det är fel, så sa jag inte, jag menade inte alls på det viset osv. Ingen människa kommer kunna få klarhet i vad som egentligen sades. Tänk också på att jag var ute efter att testa vad du gick för och därmed lade ut en massa krokar i hopp om att avslöja en mindre seriös tilltänkt fodervärd. Varför tror du att jag ville att du skulle komma ut och vara medryttare fram till 1 april och därefter ta över hästen, men på vilkor att jag fick komma och rida/titta till hästen minst en gång i månaden. Jag trodde att jag åtminstone klargjort dessa punkter, vi diskuterade till och med busstider och möjligheter att transportera hästen till din kurs.

Det du skriver här visar med all tydlighet att var och en som funderar på att ha dig som fodervärd och kommer på kant med dig riskerar att bli baktalade och uthängda, vem vill ta den risken? Kom ihåg en sak anast, det är du som startat denna diskussionen, inte jag.

Åh fan! Var det din häst.

Man kan ju lugnt påstå att anast inte riktigt klarade att kvalificera sig som vare sig fodervärd eller medryttare i den här diskussionen. För att vara fodervärd eller medryttare, så krävs det en ganska så stor lyhördhet för vad ägaren tycker och önskar. Hästar är personliga och känsliga saker, så man får vara noga med att både handla och uttala sig försiktigt så att inte ägaren blir sårad eller känner sig trampad på tårna. Anledningen till att lämna ut en häst på foder, är oftast att man vill behålla en älskad häst även om man inte kan ta hand om den själv just för tillfället. Det är oftast en viss sorg förknippat med att inte kunna ta hand om sin häst själv, så fodervärden måste vara mycket hänsynsfull mot ägaren.

Det har löst sig nu, så hon stannar hemma. Anledningen till att hästen föll ur trots all mat jag försökte proppa i henne beror på ett missförstånd när det gällde näringsvärdet i hösilaget, vi trodde alla att det handlade om smbrp per kilo foder och inte kilotorsubbstans ett ödestigert misstag med en torrsubstans på 50%, det ligger en tråd på foder om det. Tyvärr var jag inte uppmärksam nog och var borta nästan två veckor över julen, först när jag kom tillbaks insåg jag att det var något fel, givetvis borde jag upptäckt det tidigare :(.

Hon har repat sig fint men givetvis tar det tid att bygga upp nya muskler. Det var ett stort misstag att överhuvudaget fundera på att lämna ut henne, och det lär aldrig upprepas, i varjefall inte på det här viset.

Jag skall kila över till "Foder" och titta.
Läs gärna vad jag svarar där.

Och det går ju att lämna ut hästar på foder om man är nogrann med allt. Och för dig så hann det ju inte gå så fel innan du upptäckte att det nog inte var rätt just nu.

Man kan inte träna upp sådant som näringsbrist har ställt till med. Det skall man fodra upp. Men jag skall ge dig några tröstens ord på "Foder".

Då måste jag faktiskt få fråga dig Lobelia, det som många har hängt anast för är just detta med dåliga ryggmuskler. Fast med tanke på ditt inlägg på foder, så kanske det trots allt finns en sanningshalt i det då.

Dessutom känns hela tråden minst sagt konstig, anast har ju inte direkt varit diskret på något sätt. Det är hur enkelt som helst att få reda på referenser om henne, hon har ju klart angivit var hästen skall stå och även vart hon rider kurser samt lektioner. Varför antar man så mycket utan att ta reda på hur det engentligen ligger till, det är många som har antagit i dessa trådar.

Jag tycker också att det är märkligt Lobelia att du lägger sk "krokar", när du lätt kan lyfta på telefonluren och få de uppgifter du beheöver på betydligt närmare håll. Informationen har kommit pö om pö, sammantaget med detta och något som jag fick höra från annat håll kan jag tala om det här.

För er alla som hängt anast här i denna tråd, så var hon tilltänkt som medryttare på en häst som tävlar på lite högre nivå. Orsaken till att hon inte är det idag, beror på att hon själv tackade nej. Men ryttaren/ägaren själv ansåg att hon hade kompentens för att rida hästen.

Kanske var det meningen från början att detta skulle bli råd till anast, men tyvärr har det mynnat till rena hack och häng tråden. Själv har jag medvetet inte skrivit mer än korta sekvenser, och lagt in direkta rättelser. För mellan varven när jag läser hur vissa tolkar saker och ting, så känns det som om fan har läst bibeln.

För er alla som hängt anast här i denna tråd, så var hon tilltänkt som medryttare på en häst som tävlar på lite högre nivå. Orsaken till att hon inte är det idag, beror på att hon själv tackade nej. Men ryttaren/ägaren själv ansåg att hon hade kompentens för att rida hästen.
Det hade nog varit en bättre idé för anast att vara medryttare på en riktigt vältränad och välutbildad häst. De mest välutbildade hästarna är oftast de mest lättridna. De har sina gångarter väl på plats (oftast) och det räcker för dem att motionsridas litet lagom. Att däremot träna upp en häst efter en konvalescens är mycket svårare.

Det jag för övrigt har reagerat på är 3 saker.

1. Att anast hängde ut sin hästägare här. Det är indiskret och okänsligt gjort. Att lämna bort sin häst är känsliga saker.
2. Att anast klagade över att det är så svårt att få tag på en foder-islänning.
3. Att anast blev sur på Silverkedjans svar och tackade för sig. Detta helt utan att ens försöka att sätta sig in i hästägarnas situation.

Jag upprepar därför: Man måste vara hänsynsfull mot och lojal med sin hästägare om man vill låna foderhäst eller vara medryttare. Resten av referenserna är faktiskt inte så viktiga när man redan visat att man varken vill/kan vara hänsynsfull mot hästägaren eller kan/vill ta till sig kunskap som kommer som man tycker "felförpackat".

Jag förstod då aldrig att det var din häst, men jag är inte så bevandrad på gårdarna norr och Sthlm...
Så läste jag ett långt inlägg igår av dej och det var borta idag och ersatt med flera korta.

men, men jag bara läser, observerar och tänker.

/Malin

Det hade nog varit en bättre idé för anast att vara medryttare på en riktigt vältränad och välutbildad häst. De mest välutbildade hästarna är oftast de mest lättridna.

Självklart, men nu råkade det sig inte bättre än att just denna häst inte var utbildad då. För detta är ett tag sedan, då hästen var under uppbyggnad och utbildning. Han tävldes sen nationellt, och skulle även till SM men nu blev det tyvärr inte så av olika orsaker.

Att däremot träna upp en häst efter en konvalescens är mycket svårare.

Även det är självklart, men om jag nu fattar saken rätt som jag läst alla inlägg. Stallplatsen finns på för mig ett känt ställe, här har man förutom regelbunden kursverksamhet även tillgång till intruktörer minst 1 gång per vecka och ibland fler. Så helt utan hjälp kan ju människan inte ha blivit, och den hjälpen ser jag som betydligt mer värdefull än den hon kan få här på bukefalos.

Att anast hängde ut sin hästägare här. Det är indiskret och okänsligt gjort. Att lämna bort sin häst är känsliga saker

Personligen tycker jag inte att hästägaren är uthängd, men tittar man ingående på flera av svaren så är de minst sagt okänsliga. Och nu så här i efterskott, så visade det ju sig att det fanns sanningshalt i påståendet om muskel fattig. För mig är det en självklarhet att en häst kan tappa sina ryggmuskler pga den inte är riden, jag ser inte det som så okänsligt. Sen var det faktiskt bara otur att hästen tillhörde Lobelia, och att hon då är moderator för detta forum.

Att anast klagade över att det är så svårt att få tag på en foder-islänning.

Ja och det är det, det vet vi ju alla som håller på med islänningar. För det behöver man inte hänga personen ifråga, och se dom som mindre värda. Denna fråga har ju vid flertalet tillfällen varit uppe på forumet, och svaren är åter de samma det är svårt. Men att via nätet döma ut en person fullständigt, utan att veta mer än det som skrivits tycker jag är helt fel. Nu har jag fått lite annan information än de som kommit fram här, och därför blev jag inte lite förbannad på sättet man har hanterat detta från olika håll.

Att anast blev sur på Silverkedjans svar och tackade för sig. Detta helt utan att ens försöka att sätta sig in i hästägarnas situation

Ser jag inte heller som konstigt, för att förstå vad Tim menar utan att bli stött och ledsen krävs att man känner henne ivarje fall lite grann. Och det gör inte anast får man förmoda, vilket innebär att tonfallet för en sådan person inte alltid ser så trevligt ut. Själv har jag varit så länge här, att jag inte reagerar på sådant så ofta. Men jag har gjort det i detta fall, då jag faktiskt tycker att tonfallet har varit i överkant frän.

Om alla lutar sig tillbaka och tar tre djupa andetag, sätt er sen och läs igenom inläggen grundligt så får ni se själva. Man får nog anses som nära nog blind och totalt okänslig om man missar det, själv är jag ganska okänslig vid det här laget men jag missade inte det.

Jag har följt denna tråden från början, och kastats runt i mina värderingar och åsikter om vad som skrivits här, och även jag läste det långa nu omredigerade inlägget av lobelia igår kväll, och ja...känslan är väl att vi som läser detta utan att veta/känna till något utöver det som skrivts här, inte vet hälften av turerna. Jag säger varken bu eller bä, tar inte ställning på något vis. Jag tycker bara att det här känns väldigt tråkigt, och det lägger liksom en ribba i hur läget är för nykomlingar både här på forumet som i kretsarna.

Jag har oxå läst och utan att känna till nånting alls så tycker jag att trådskaparen skriver vettigt och förstår inte varför hon blev uthängd så där.Frågorna verkade välvilliga och seriösa .
Men det kan ju vara andra saker som ligger bakom än det som framkommer här.
Sen att Tims ton ang, att låna ut hästar är rå ( men hjärtlig) :angel: är ju nånting man liksom vant sig vid vid det här laget men jag kan förstå att nytillkomna läsare blir lite rädda och upprörda :-) ( själv är jag förundrad över att jag sluppit igenom Tims nålsöga då det liksom inte finns så himla många till som har mer egna ideer än jag :-) ) :angel:

Jag håller med i allt du skriver, och jag läste även Lobelias inlägg igår som hon tog bort.

Varför det skulle vara konstigt att klaga över att det är svårt att hitta en foder-islänning förstår inte jag. Vad skulle det vara för fel med att säga det :confused: Det var ju något hon tyckte...

Ja, det är mycket jag reagerat på, men jag låter det vara osagt. Jag skriver sällan här, men läser desto mer.
Vissa här på forumet är väldigt kritiska mot mycket, och verkar anse att islandshästar får bara vissa rida och äga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka