omusklad häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kollade inte några referenser innan jag träffade anast utan ville bilda mig en egen uppfattning. Först förra lördagen beslutade hon sig för att hon själv ville gå vidare och då hade jag tänkt kolla upp henne under veckan, jag hann dock inte innan andra möjligheter dök upp och jag fick ett SMS från henne som fick mig att misstänka att anast inte var rätt person. Jag ser inget fel i att först bilda sig en egen uppfattning och med tanke till din positiva attityd till anast kanske referenserna varit missvisande med tanke på de egenskaper jag söker. Jag tror med facit till hands att vi inte kommit särskillt bra överens.

Jag hade ingen som helst anmärkning på anasts sätt att rida hästen, tvärt om berömde jag henne hon var riktigt duktig trots nervositet. Det var inte hennes ridskicklighet "krokarna" gällde.

Betänk att jag tackade nej till anast långt innan diskussionen tog denna vändning och den kontakt jag haft med Tim skedde sent under torsdagskvällen. Hon är på intet sätt delaktig i mitt beslut och hade redan givit sig in i diskussionen utan att ha en aning om vilken häst det gällde. Min kommunikation med Tim handlade om mig och hästen i första hand även om jag även nämnde att anast nekat till veterinärbesiktning och inte ville vänta till första april.

Vissa här på forumet är väldigt kritiska mot mycket, och verkar anse att islandshästar får bara vissa rida och äga.

Fast vad jag blir lite trött på är vissa användare inte uppfattas som de individer de är - utan utnämns till "forumet".

Så fort Tim eller Inte_Ung fräser till så börjar andra yla om "mottagande på forumet". Men det är ju upp till var och en att vara välkomnande, pedagogisk och tålmodig hur mycket den vill - i synnerhet den som tycker att en nykomling får stryk.

Tim och I_U är bara två individer av många här. Visst är de sällsynt röststarka, men ingen annan har mindre rätt att yttra sig än de har.

mandalaki

Vissa här på forumet är väldigt kritiska mot mycket, och verkar anse att islandshästar får bara vissa rida och äga.
De flesta av oss anser nog att man bör äga den islandshäst som man rider. Men att alla får skaffa sig en egen Islandshäst.

Så fort Tim eller Inte_Ung fräser till så börjar andra yla om "mottagande på forumet". Men det är ju upp till var och en att vara välkomnande, pedagogisk och tålmodig hur mycket den vill - i synnerhet den som tycker att en nykomling får stryk.

Nykomlingar får stryk, det är väl inget att hymla om. Men det skall ses i sitt rätta perspektiv, som jag skrev tidigare krävs nog att man känner personerna lite mer och det gäller även I_U. Först då kan man förstå att det finns en erfarenhet bakom varje påstående, men för en nykomling kan det blli oerhört svårt att begripa när man blir sänkt till en nivå lägre än ett föskolebarn.

Hur vi skriver avspeglar oftast personen, både Tim och I_U är raka tanter och svänger sig inte runt några omvägar. Detta är de personer som dom är även i verkliga livet, och även där möter dom säkert på rejält motstånd för det dom står för.

Samtidigt handlar det om hur vi förmedlar saker, för att få männisskor att ta till sig information krävs att den förmedlas på rätt sätt. När det gäller detta så har inte informationen förmedlats på rätt sätt, vilket har gjort att en människa har dömts ut helt felaktigt.

Nu så har jag läst igenom hela tråden igen, och jag kan inte se att jag har varit så hemsk. Men man är väl van vid sig själv.

Och jag tycker fortfarande att anast borde ha lugnat sig med att lägga ut sin fråga om sin foderhäst på nätet tills att hon hade haft hästen ett litet tag och ägaren hade hunnit att vänja sig vid att någon annan hade hästen. Det verkar över huvud taget svårt att förstå hästägaren här, litet sympati för den som äger hästen skulle nog kunna vara på sin plats.

Jag upprepar igen: Man måste vara försiktig och hänsynsfull när man har fått låna någon annans ögonsten. Skall det vara så svårt att förstå?

men för en nykomling kan det blli oerhört svårt att begripa när man blir sänkt till en nivå lägre än ett föskolebarn.

Absolut. Men vad jag menar är att man också kan välja hur man tar emot saker. Man behöver inte acceptera förskolenivån även om nån annan säger det.

mandalaki

Fast vad jag blir lite trött på är vissa användare inte uppfattas som de individer de är - utan utnämns till "forumet".

Tim och I_U är bara två individer av många här. Visst är de sällsynt röststarka, men ingen annan har mindre rätt att yttra sig än de har.

mandalaki

Jag anser inte att vare sig Tim eller Inte_Ung är de enda som bidragit till att denna tråden utvecklats på ett tråkigt sätt. Jag menar att turerna har varit många fram och tillbaka och att det bildas någon slags "nu måste jag hålla med Tim & Inte_Ung, för själv vågar jag inte säga vad jag tycker stämmning". Jag hyser den allra största respekt för både tim som för Inte_Ung och jag vet att de har kunskaper och erfarenheter som de båda generöst delar med sig av. Hur man sedan tolkar deras sätt att uttrycka sig är individuellt, men sammantaget skapar tråden och deltagarna i tråden det man kan kalla "forum". Det finns fö många många flera andra användare på bukefalos som har ett betydigt jobbigare (råare?) sätt att uttrycka sig på än vad pantertanterna Inte_Ung & Tim har... ;)

Jag ser inget fel i att först bilda sig en egen uppfattning och med tanke till din positiva attityd till anast kanske referenserna varit missvisande med tanke på de egenskaper jag söker.

För det första vill jag poängtera min attityd, som fortfarande här helt opartisk efter som jag inte känner anast. Och har såvitt jag vet aldrig träffat henne, men det gör jag säkert nu om jag skall på kurs på samma ställe hon befinner sig.

För det andra är det bra att du skapat dig en egen uppfattning, för det ska man göra. Däremot har inte andra författare gjort det, och dömt ut personen fullständigt och kapitalt.

Jag vet inte hur kommunikationen har skett eller avlöpt er emellan, och när den gjorde det det kvittar för mig. Men just därför ser jag denna tråd som lite märklig, märklig på så sätt att väldigt många antar mycket utan att egentligen veta hur det ligger till.

Du Lobelia om någon vet väl hur det är att vara ny inom islandshästvärlden, det har du väl inte glömt. ;)

Har jag sagt något om det där ? Jag nämnde inte ens några namn. Så lägg inte ord i min mun eller nämn namn som jag inte ens sagt något om :mad:

Men vad jag menar är att man också kan välja hur man tar emot saker.

Inte alltid, för även sättet vi tar emot information speglar den person vi är. Det är så personkemi fungerar. ;)
Det anast har skrivit får mig att tänka på en försiktig person, kanske tom lite i överkant. Därför skulle det vara roligt att träffa henne, för att se om jag har placerat henne rätt. :D

Har jag sagt något om det där ? Jag nämnde inte ens några namn. Så lägg inte ord i min mun eller nämn namn som jag inte ens sagt något om :mad:

Men tagga ner... Jag använde en del av det som du skrev som en utgångspunkt för en egen argumentation. Hur skulle jag annars göra :confused:?

mandalaki

Ok...Men du fick hela ditt inlägg att låta som om det var just IU och Tim jag syftade på.
Men jag har läst här länge, och det finns fler än de två.
Det är tråkigt att läsa hur ofta folk blir sågade här.
Det finns mycket rätt och fel. Och det vissa säger här måste inte alltid vara rätt. Av tio råd kanske alla är lika bra, men det ena kanske passar bäst på just en häst, och inte de andra nio råden.

Nu kom jag ifrån ämnet lite :crazy:

Det går bra ihop, tack.
Jag har stenkoll på mina medryttare, så de hittar inte på en massa saker utan att diskutera dem med mig först. De föreslår däremot massor av saker, som jag ofta tycker är bra och ger mitt medgivande till. När jag har givit mitt nedgivvande så är jag dessutom medansvarig för resultatet.

Jag tycker, och har hela tiden tyckt, att just medryttare är ett bra alternativ. Men om man vill ha en häst för att göra på sitt eget vis, så bör man äga den själv. Duktiga ryttare och hästmänniskor får dessutom oftast låna fler hästar än de klarar av att ta hand om. Svårt att få låna är det för de okända eller oskickliga. Så om man har svårt för att få låna så bör man se till att bli känd och skicklig. För då så kommer hästarna av sig själva.

För det första vill jag poängtera min attityd, som fortfarande här helt opartisk efter som jag inte känner anast. Och har såvitt jag vet aldrig träffat henne, men det gör jag säkert nu om jag skall på kurs på samma ställe hon befinner sig.

Sorry, då har jag missuppfattat dig. Jag upplevde annars anast som en mycket trevlig och lättsamperson och har absolut inget emot henne som person, i så fall ha de jag inte ens funderat på att lämna Pållan till henne.

JAG ÄR RUSKIGT BESVIKEN PÅ DIG LOBELIA!!
MITT INLÄGG OM "DITT" SÄTT ATT SKÖTA DIN HÄST TOG DU BORT.

DU TÅLDE VISST INTE ATT HÖRA TYP SAMMA HÅRDA ORD SOM ANAST HAR FÅTT UTSTÅ I DEN HÄR TRÅDEN, SVAGT AV DIG!!

Vilken tur att du har befogenhet att ta bort sånt som du inte vill höra.
FEGT!!

Personligen skulle jag aldrig börja skriva i annat än jättepositiva ordalag om hästar som tillhör folk som jag vet att läser på detta forum, om det inte gällde något jag redan sagt till personen ifråga IRL. Hade jag andra åsikter om personers hästar skulle jag inte uttala mig alls.

Kalla mej feg, men det är alldeles onödigt att göra folk ledsna tycker jag. Sedan är det en annan sak att diskutera saker, så länge det håller en någolunda städad nivå.

/Malin

Jag håller helt med dig Freyr.

Varför jag skrev mitt elaka inlägg här ovanför var bara för att "ge igen med samma mynt" Och för att jag blev ruskigt förbannad över att ett inlägg från mig var raderat.

Jag har försökt att få dessa personer att inse att man behöver inte vara elak, jag tror inte anast gjorde detta för att hänga någon. Hon skrev ju aldrig vem hästen eller ägaren var. Hon ville ha lite råd om en omusklad häst, Lobelia har ju nu själv erkännt att hästen är omusklad så det var sant.
Och bara för att hon frågar om råd så utesluter det ju inte vidare disskutioner med ägare/veterinär.
Det finns ju så många kunniga människor här på forumet som kan ge bra råd och man kan få nya synvinklar. Tyvärr har vissa valt att vinkla allt till det negativa när det gäller anast.
Jag har valt att vinkla det possitivt tills motsatsen är bevisad.

Det enda som jag dock tycker är bevisat är att många här på forumen enbart är ute för att idiotförklara andra! Tyvärr!

Om man har råkat att göra ett misstag med sin häst, så vill man få bearbeta detta i lugn och ro och inte få det nedkört i halsen av andra. Det kan vara på ett forum, som skvaller i stallet eller skvaller bland folk i allmänhet. Utan man skall ta hänsyn till hästägaren där och hålla tyst resp inte skriva.

Anast hade inte ens hunnit att få hästen i sin vård innan hon skulle ut och glappa om den. Så gör man inte, för då så får man ingen häst. Men det vet hon nog nu.

Mina medryttare är ytterst försiktiga i denna fråga, trots att jag aldrig har sagt något om det. För de förstår det där med hur känsligt det är med andras hästar. Så de frågar mig först om saker och ting. Kan jag inte svara eller om mina råd inte hjälper, så tar de naturligtvis råd från annat håll. Men de börjar inte med att fråga andra om hur de skall göra med mina hästar, och det är jag tacksam för. Då så har jag ändå hittat 4 av dem genom annonser här på Bukefalos, så de känner allt till forumet. Och jag skall ärligt erkänna att jag inte ens vet om de skriver här, men det gör de säkert.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka