omusklad häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inget personligt mot dig, alla här som ifrågasätter varför de inte får låna en 50000 krs häst bara för att det skulle passa deras syften har fått samma rakt-på-sak svar av denna gräsliga person ;)

Det kan de som varit här längre än du intyga :cool:

Och har du lärt dig hur hästägare tänker så har ju vunnit en hel del, ifall du fortfarande vill få låna en häst.

Varför tror du jag lägger ned tid på att svara?

De flesta här med egna hästar tänker exakt så här men vågar inte säga det för att det blir alltid samma visa om hur synde det är om den som inte får låna och hur elak den är som bara talar om varför det är som det är.

Men enstaka tar till sig en annan synvinkel än sin egen och kanske därmed kan nå sitt mål.

Det bästa sättet att "få" en häst är

1) köpa den själv. Då får du experimentera med vad du vill, och sälja om du inte orkar. Ev värdeminskning/ökning får du ju då stå för själv. För HÄSTEN spelar det ju ingen roll om den byter ÄGARE eller bara "hem".

2) bli medryttare och jobba sig in i mer förtroende så du kan få låna medryttarhästen eller annan i samma stall på heltid (om du behöver det, det kanske räcker med halvtid för att testa det du vill göra, du kan ju själv ha en medryttare sedan) MEN nu får du inte rida helt efter eget huvud, ägaren vill förstås ha ett ord med i laget.

3) ta sig an helt omöjliga projekt och göra "häst" av dem så det blir allmänt känt att du kan förvalta sådana hästar ägarna inte klarar av. Detta kräver stor erfarenhet från början som man tex kan få genom att hjälpa till med dylika projekt hos någon erfaren.

4) rida lektioner för en tränare med stort kontaktnät som kan rekommendera dig så att DU blir uppsökt av hästägarna och inte tvärtom.

Jag är hästägare i dina trakter. Och fram till detta inlägg så hade jag vissa funderingar på att fråga om du ville vara medryttare på någon av mina hästar.

Men efter denna sågning av Tim, så inser jag att du och jag inte skulle komma så bra överens. Problemet är att du inte förstår vad Tim försöker förmedla.

Vi hästägare här inne ser RÖTT när någon kommer med påståendet "Tänk att det ska vara så himla svårt att få tag på en foder-islänning. " och inte kan förstå varför.

Varför köper du inte din egen häst? Du kan ju ta en medryttare till hjälp och så sälja hästen om det inte går bra. Eller lämna ut den på foder till någon annan som vill prova. Varför är inte det ett alternativ? Kan du svara på det?

Måste bara få säga att ni låter som en bunt klimakteriekossor som råmar desperat över att försöka övertyga andra om att ni minsann vet och kan allt bäst!!

Jag fattar inte hur ni kan vräka ur er i princip vad som helst. Vad vet ni om den här tjejen??? Annat än att hon skulle vilja prova att ha en häst då hon inte vet om hon skulle klara av att köpa en egen p g a sjukdom.

Jag tycker att hon försöker ta reda på det på ett bra sätt, och det finns hästägare som skulle behöva hjälp med sina hästar under en period då dom själva inte kan.

Tim, du sätter ju själv ut några av dina hästar.... Jag vet, till sådana du känner och tycker är bra.
Men vrid lite på det, den här tjejen är kanske lika duktig. Det är bara det att du inte känner henne!

EXAKT !

Jag lånar ut en del av mina hästar. Men jag skulle ALDRIG göra det till någon som anast, som det första hon gör "har egna idéer" och frågar okända om råd på nätet när det gäller en häst i ett uppbyggnadsskede.

Självklart ska sådana planeringar ske i samråd med ÄGAREN och dennes veterinär.

Principiellt så är det så att de som förtjänar att få låna en häst får erbjudanden om det utan att behöva leta ;)

Vilket jag har försökt förklara. Om och om igen.

Och jag håller med Inte_Ung - varför inte satsa pengarna själv och köpa en häst, och låna ut den till någon "som KAN vara bra" om man inte orkar/hinner :smirk:

Tim (inte i klimakteriet ännu)

Men jag skulle ALDRIG göra det till någon som anast, som det första hon gör "har egna idéer" och frågar okända om råd på nätet när det gäller en häst i ett uppbyggnadsskede.

Nej, vilken befängd idé!
Det är ju bara idioter här på forumet. :D :D

Ja, uppenbarligen är tex jag klassad som en av idioterna.

Du missar ju hela poängen pocahontas.

Skulle du vilja låna ut en häst till någon som gick bakom ryggen på dig och planerade något annat för den än vad ni kommit överens om?

Det som i mitt tycke "avslöjar" anast som icke-tänkbar hästlånare är ju just att hon inte gör upp hästens rehabilitering ihop med ÄGAREN.

Skulle du vilja låna ut en häst till någon som gick bakom ryggen på dig och planerade något annat för den än vad ni kommit överens om?

Det som i mitt tycke "avslöjar" anast som icke-tänkbar hästlånare är ju just att hon inte gör upp hästens rehabilitering ihop med ÄGAREN.

På första frågan NEJ.
På andra frågan frågar jag dig, vet DU vad dom har kommit överens om??
Det kanske är så att ägaren inte fattar ett jota om hur en skadad häst ska byggas upp (kanske därför den lånas ut till någon som vill försöka göra ett bra jobb).

Döm inte när du inte vet hela sanningen...

Jag tycker anast avslöjar tillräckligt med okunskap i inläggen. Och hon säger att hon aldrig haft en egen häst, och är osäker på om hon klarar av det. Inte någonstans nämner hon hur ägaren förhållit sig till hästens igångsättning. Eller att hon tycker det är en viktig faktor. Hon bara jublar år SIN första egna häst...

Inte det jag skulle skicka en häst med så speciella behov till.

Men, :idea:, du kanske har någon över du kan låna ut :D

Jag är definitivt inte i klimakteriet än på många år.

Och tycker väl att du som har så många hästar kan ta och låna ut en av dina då. Och så kan vi som inte vill låna ut slippa. Och så skulle vi få slippa höra gnället från alla som inte får låna också.

Och hon säger att hon aldrig haft en egen häst, och är osäker på om hon klarar av det.

Jag tror faktiskt inte att det var frågeställningen i sig, utan om hon kunde klara av häst med sin fibromyalgi. Så tolkade jag frågan i varje fall, och på det kan jag svara att man gör det. Sen är det naturligtvis lite en fråga om egen vilja, det finns dagar som man inte vill göra något men tvingar sig en ändå. Oftast blir man lite bättre i kroppen, men då gäller det att ha någon motivation och det ger hästar. :D

Det är genom att vrida och vända på saker, som man kan se dem från olika håll.

Jag tycker du kan ta bort den här remsan, du verkar rätt enkelspårig...

Och ja, om jag hade nån häst "över" så kanske jag skulle låna ut den om jag fick lära känna tjejen lite mer. Har redan 2 hästar ute, varav Patrek är en av dom.

Jag håller med dej, Pocahontas! Ingenstans har tjejen skrivit att hon INTE skulle ta hjälp och råd av hästens ägare åxå! Det är väl inget fel att fråga här på forumet OCH fråga ägare och andra kunniga!

/Malin

Jag tycker du kan ta bort den här remsan, du verkar rätt enkelspårig...
Det tycker du bara för att jag vrider saker åt ett annat håll än vad du gör.

Patrek bör för övrigt inte vara i dessa trakter med sitt sommareksem. Så honom borde du INTE låta bo på Bögs gård. Där finns alldeles för mycket knott.

Det har jag inte påstått heller. Det jag har problem med är denna ständiga klagan från alla möjliga håll och kanter om hur svårt det är att få låna en Islandshäst på foder. Och så detta totala oförstående över varför som det är så svårt.

Varför kan inte folk köpa sina Islandshästar för egna pengar?

Håller med om att man inte gärna lämnar ut sina hästar på foder. Har just nu en ute, efter noggrann koll på vad tjejen i fråga har för kunskaper och hur hon skulle stalla upp. Hon fick låna en häst av mig nästan enbart pga rekommendationer från folk som jag litar på och fick sedan provrida några gånger för att se så att stämde. Denna häst är ingen superdupertävlingshäst men lite speciell med fem gångarter som går utmärkt att blanda ihop och förstöra så därför har jag varit mycket försiktig. Det går jättebra nu, men jag var länge tveksam till att skicka ut på foder.

Två av mina andra ögonstenar har däremot fått gå hemma i hagen och motionera varandra tillsammans med gamlingar och unghäst, de kände jag att jag inte kunde tänka mig att låna ut (har varit gravid och därför inte kunnat rida så mycket). De har alldeles för bra gångarter (som jag slitit för att få fram själv) för att jag ska riskera att de blir förstörda om jag lånar ut dem.

Tyvärr, så ser det ut för rätt många hästägare tror jag.

Vildvittra

Patrek bör för övrigt inte vara i dessa trakter med sitt sommareksem. Så honom borde du INTE låta bo på Bögs gård. Där finns alldeles för mycket knott.

Och vem har påstått att han skulle vara i era trakter :confused:
Tyckte precis jag sa att han redan var utlånad... till en 14 årig tjej som vill testa hur det är att ha egen häst INNAN hon köper en.
(JO, jag känner familjen mycket väl och dom har ridit mycket med mig tidigare)

Ja du ser själv. Du vill inte heller skicka en häst till Bögs gård och någon som du inte känner väl, precis som vi andra. Utan du vill välja ett ställe där du vet att hästen får det bra. Det innebär i Patreks fall att han inte är i våra trakter _alls_. Patrek är dessutom en mycket stabil gångartshäst.

JO, jag känner familjen mycket väl och dom har ridit mycket med mig tidigare
Det är liksom det som är grejjen. Att man vill känna den som man lånar ut hästen till mycket väl.

Vad jag retar mig på är att ni dömer tjejen utan att ha en aning om vem hon är och vad hon kan!
Jag tycker inte man behöver vara direkt otrevliga och fördömmande mot människor som troligtvis inte förtjänar det.
Likaväl som hon kan vara väldigt okunnig så kan hon faktiskt var lika duktig som vem som helst.
Hon hade egna tankar om uppbyggnad av hästen men ville endast ha andras synpunkter och erfarenhet från detta område.
Men du kanske kan allt och det du kan är det rätta och att ta råd och hjälp från andra anser du helt meningslöst??

Det innebär i Patreks fall att han inte är i våra trakter _alls_. Patrek är dessutom en mycket stabil gångartshäst.
Du har ingen aning om var Patrek är.... han kan vara i princip var som helst, kanske i din grannby!!
Och bättre läromästare är svår att hitta!

Tänk på att främlingar är vänner som vi ännu inte känner!!

Pocahontas - skulle du tycka det var roligt om en fodervärd DU lånat en häst till frågade alla möjliga UTOM dig hade egna idéer om träningen som var bättre än dina, trots att vederbörande aldrig haft en häst förut utan lånade din för att "öva" sig på? Om hästen du lånat ut var halt och behövde rehabiliteras, skulle inte du och din veterinär vara de ENDA som skulle tillfrågas eftersom ingen annan hade tillräckliga medicinska fakta?

Grundproblemet här är att man får bara låna bra islandshästar av sådana som känner och litar på en och tycker man kan tillräckligt. Anast har uppenbarligen inte upparbetat sådana förtroenden, för då skulle hon ju ha en lånehäst :cool:

Jag dömer inte henne som person, men hon har här avslöjat tillräckligt för att JAG inte skulle våga låna ut en häst till henne.

Du lånar inte heller ut en häst till en främling. Vi försöker förklara att ENDA vägen till ett hästlån är att göra sig känd, och samarbeta med hästägaren.

Och vill man köra sitt eget race så får man köpa sin egen häst.

Vad jag retar mig på är att ni dömer tjejen utan att ha en aning om vem hon är och vad hon kan!
Problemet är just att vi inte har en aning. Om vi visste, så fanns där ju inget problem. Och det jag inte tycker om är att någon tror att jag eller någon annan hästägare skall vilja låna ut en häst till någon som vi inte känner.

Likaväl som hon kan vara väldigt okunnig så kan hon faktiskt var lika duktig som vem som helst.
Visst, men hon behöver visa det för några välvilliga hästägare innan hon kan räkna med att få låna en häst. Att snacka räknas liksom inte. Det är handling som man vill se som hästägare.

Hon hade egna tankar om uppbyggnad av hästen men ville endast ha andras synpunkter och erfarenhet från detta område.
Dessa tankar var ju inte direkt meriterande i mina ögon.

Men du kanske kan allt och det du kan är det rätta och att ta råd och hjälp från andra anser du helt meningslöst??
Var vänlig och låt bli att lägga ord i min mun som jag inte själv har använt. Det enda som jag hävdar är att jag som hästägare har vissa krav på de som vill rida mina hästar eller låna mina hästar. Och de kraven de ställer jag, enhälligt och utan möjlighet till överklagan. Vill man göra på sitt eget sätt, så tycker jag att man får köpa en egen häst.

Tänk på att främlingar är vänner som vi ännu inte känner!!
Eller ridparasiter som vi ännu lyckats att hålla oss undan. Kom ihåg att jag bor i ett område med högt tryck från Storstaden. Jag skulle bli invaderad om jag inte sållade hårt vilka som fick komma hit. Och det är fullt nog som det är med folk som jag vill skall vara här.

Patrek bör för sin egen skull inte vara i knottrika trakter, och här så har vi mycket knott. Så jag hoppas verkligen för hästens skull att han inte är här i mina trakter. Och för övrigt håller jag med om att en bättre läromästare än Patrek, det är nog svårt att hitta. Han har fantastiska ridkvaliteér.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka