omusklad häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pållan försöker göra tvärt om, hon gillar en alltför hög form. Allt arbete med henne måste inriktas på att söka sig framåt neråt och aktivera baken och ta förhållningar och att hon ska bära sig själv annars blir det bara dragkamp.

Har följt den här tråden och tycker det är intressant att tonläget har blivit lite mer dämpat nu igen så att vi faktiskt kanske kan komma fram till något, jag menar något annat än det gamla vanliga... ;)
Titta tillbaka på ursprungsinlägget och tänk på hur det var när ni var nya här på Buke. Är detta inte ett typiskt sånt inlägg som man skriver för att man väldigt gärna vill komma med i en ny gemenskap som verkar spännande och kunnig och intressant? Om man är lite blygsam, och lite äldre än "kjamiz"-folket som bara kan ramla in och babbla om oväsentligheter, så vill man gärna fråga något. Det är dessutom ett sätt att få säga "hurra jag skall få en häst!" vilket väl alla här vet att man MÅSTE få säga, för annars spricker man :eek:, även om det bara är fråga om en foderhäst.

Anast blev lite ivrig, visst, men handen på hjärtat, kan man inte förstå det? Sen barkade det hela åt skogen, eftersom hon råkade säga F-ordet, och där håller jag helt med om att den som känner till rasen lite bättre försrtår varför detta är en såpass het potatis, :rofl:, men innan dess, var inte detta en ganska typisk tråd från en ny Bukemänniska? Jag kan nämna ett antal här som ställt liknande frågor, somliga rätt mycket töntigare, som sin introduktion här på Buke och som blivit betydligt vänligare mottagna. :crazy: :)
Tja, det var mina 2 cent. :smirk:

Mer ved i brasan.

Min finaste häst och framtida tävlingsvallack, honom lät jag en nästan nygörjare rida ut på när han var ganska så nyinriden. Den flickan och den hästen, de liksom "hittade" varandra, så det har alltid fungerat utmärkt. Han uppskattar det kravlösa springandet med polare, och blir glad, avspänd och sammarbetsvillig av henne.

Hom hade ridit 5 ggr på min gammelvalack innan jag släppte ut dem, det var allt. De red sritt, trav och både vänster och höger galopp. Och brukade få ta hand om intervallträningen. Tjejjen är väl förtrogen med träningsfysiologi och har bra balans, hon spelar handboll i elitserien. En riktig lyckträff, faktiskt.

Kan tillägga att jag får komma och hälsa på min häst hur mycket jag vill, jag behöver inte anmäla att jag kommer. Det är bara att åka dit.
Hon ringer också och talar om hur det går på träningar mm.
Men det jag menar är att bara för jag är ägare så måste inte jag vara bättre än fodervärden. Boj har redan skrivit ett bra inlägg om det..
För övrigt så har min fodervärd en egen häst också.

Det verkar som alla tror att en fodervärd kan mindre än ägare, men det kan lika gärna vara tvärtom.
Just nu så anser jag att min fodervärd rider min häst bättre än mig. De har tränat ihop längre än vad han och jag hade hunnit med.

Och vad är det som säger att just ditt sätt att sköta din häst är det bästa. Varför skulle just fodervärden rida sönder och vanvårda hästen?
Kan säga att jag inte har chansat när jag lämnade honom till min fodervärd, jag var helt säker på han skulle få det bra.

Kan tillägga att jag får komma och hälsa på min häst hur mycket jag vill, jag behöver inte anmäla att jag kommer. Det är bara att åka dit.
Just precis som det skall vara då. För då så känner man sig inte "avstängd" som hästägare.

Det verkar som alla tror att en fodervärd kan mindre än ägare, men det kan lika gärna vara tvärtom.
Jag har också haft häst hos en fodervärd som red mycket bättre än jag. Men det var jag som frågade fodervärden om hon ville låna min häst, det var en jättefin häst.

suck! :mad: Läser du överhuvudtaget mina inlägg? Ska försöka förklar ännu tydligare:

Jag är medveten om att det finns en massa männsikor som rider min häst bättre än vad jag gör (det har jag också redan skrivit om du läst). Vad gäller skötseln, så är jag övertygad om att hon får det hon behöver och lite till. Så vad är det du hakar upp dej på? Att jag inte vill låna ut min häst på foder eller ha en medryttare? Tycker inte du att det är upp till mej? Jag gnäller inte på andra som lånar ut sina hästar, för det är upp till dem. Jag har aldrig heller påstått att alla medryttare eller fodervärdar är dåliga på skötsel, ridning eller vanvårdar hästar. Det jag säger är att jag inte skulle ta risken, eftersom jag köpt min häst och investerar både tid, pengar, kärlek och energi. Hur jag rider min häst och vårdar den har jag full kontroll på, däremot är det jättesvårt veta hur någon annan gör. Tro mej jag har jättedåliga erfarnehter från folk som verkade OK, och där det rådde fullständigt samförstånd (vad jag trodde)men sedan var det ngt helt annat i verkligehten! Att det funkar bra för dej gratulerar jag dej till, för det finns säkert såna exempel också! :)

Nä det som kanske folk hakar upp sig på är mentaliteten, eftersom jag INTE vill lämna ut min häst på foder ska du inte räkna med att någon annan vill det heller.

När det gäller islandshäst, så är det svårt för att inte säga nästan omöjligt. Orsaken till det, är precis vad du beskriver. Och inget fel i det, så känner jag med fn.

Men saker och ting kan ändras, och komma till en punkt där kanske ett foderavtal är ett alternativ istället för att sälja hästen. Jag tror att man måste börja acceptera detta nu, då marknaden är stor på just islandshäst och alla vill inte sälja sin häst som dom en gång köpt.

Vi tänker och tycker olika, det är något man måste acceptera. Och att det finns foderhästar ute lite då och då, finns det ju flera bevis på. Fast de flesta foderhästar går nog genom referenser, och bekantas bekanta vilket inte alltid innebär att hästen har hamnat rätt.

Lånar bara din knapp...

Vart tog mitt sista inlägg vägen? Raderas det hur som helst nu?

Det enda jag skrev där var att det kan hända något i sitt liv som gör att man väljer att lämna ut på foder. Vad är det för fel att skriva så?
Hittar inte Tomas inlägg heller...

Denna tråden har blivit lång och ohanterlig och uratar med jämna mellanrum till personangrepp. Den som vill forsätta någon linje av diskussonen är välkommen att starta en ny tråd och starta på ny kula utan personangrepp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka