omusklad häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där är ju en knepig situation. Men där finns minst 2 saker som jag kommer på så här på en gång.

1. En Islandshäst är billig att "förvara" jämfört med en stor häst. Man kan hitta en bra lösdrift för en ganska så rimlig peng.

2. Utbudet av ryttare för Islandshäst är så stort, att hästarna hamnar på foder eller får medryttare genom kontakter. Hästägaren har oftast någon kompis, eller kompis kompis, som kan ta hand om hästen. Och dessutom göra det på plats.

Så sammantaget så tror jag att det oftast löses genom att man behåller hästen på något billigt ställe och skaffar en hästskötare till hjälp som man har kontroll över. Men jag kan ha fel där?

Jag tycker naturligtvis att det är bättre att många kan rida på hästarna, det är ju så som jag själv har det ordnat. Men jag har ju också kontrollen då hästarna är kvar här hos mig. Och nöjet av att se dem ridna på ett fint och bra sätt. För det är ett stort nöje att titta på hästarna när de blir väl ridna. Fodervärdar, de vill ju ta hästarna härifrån och därmed ta ifrån mig det nöjet. Ett problem som jag ser det med just fodervärdar, är det som Grana nämner, att de inte vill ha ägaren springande där, för då så känner de sig kontrollerade. Och som hästägare så vill man ju faktiskt kontrollera sin häst, den är en stor investering både ekonomiskt och kännslomässigt

Vad gäller hästarnas behov av att bli ridna, så anser jag det nog vara = noll. Så jag ser inget fel i att ha kvar en häst på kammaren för att bara pussa på den utan att rida. Men om man inte ens pussar på den, då så är det ju fel. För då så måste man ju hitta en annan "hästpussare".

I "Pussar" så lägger jag även den omvårdnad som alla hästar behöver även om de inte rids.

Håller med dej! Visst ligger känslan "bara jag kan rida min häst" mycket mellan raderna i detta forum.

Jag har haft min häst ute på foder i ett halvår. Men han har stått kvar på samma stall hela tiden och jag har haft möjlighet att ge lektioner och se honom näst intill dagligen.
Under hela fodervärdtiden var han dessutom till salu (och vi hade med det i fodervärdskontraktet) och nu när han blev såld lade jag in en månads träning av hästen i priset, för det var inte riktigt samma häst som jag lagt ut i annonsen. Men det hade jag inte riktigt räknat med heller. Jag kan inte ställa samma höga krav på fodervärdarna som på mej själv. Han var fortfarande ren i alla gångarterna och mådde bra! De skötte honom exemplariskt och han är nästan tillbaka i samma form som innan nu. Nu flyttar han till sitt nya hem på lördag och jag kommer fortfarande att hålla lektioner för honom med hans nya ägare.
Han kommer att få det jättebra, men här måste jag ju åxå räkna med att han går tillbaka till lite stelare och lite sämre i början inna hans nya ägare lärt sig rida honom!
Men å andra sidan är det ju inte min häst längre.

/Malin

Jag vill klargöra att jag inte sågat henne för att hon hade frågor om sin foderhäst, jag gav tom tips och råd ! Du kan ju även läsa mitt inlägg där jag också skriver att man inte ska behöva vara hästägare för att få be om tips, och reagerade på tonen i tråden.

Det var när det kom fram att flera personer verkade veta vem hon var som jag tyckte att det faktiskt var lite oshyst att ägaren på detta sätt blev lite uthängd (oavsett vem ägaren hade varit), och där även anast kom med försvar som var direkta personangrepp.

Efter detta har jag diskuterat allmänt om hur jag ser på forumanvändare som hänger ut andra, varför inte jag vill lämna ut min häst på foder osv.

Jo, jag håller med dig om hästens behov av att bli riden(eller rättare sagt - att inte bli riden), men alla har inte tillgång till tillräckligt stora kuperade hagar för att det ska vara bra för hästen att stå eller sällskap för den delen till pållen. Drabbas man av sjukdom eller ekonomisk kris eller...tja...vad som helst som gör att man plötsligt inte kan tillgodose sin hästs dagliga behov av omsorg(där har vi "pussandet") - väljer man då att ha hästen i liten kanske betesfri hage med kanske inget sällskap hellre än att vidga sina och hästens vyer? Exempel på detta finns. Att ställa sin häst på en billig lösdrift någonstans är ju förstås en lösning som används, och det säger jag inget om mer än att det är nog det bästa för hästen såklart. Men det är inte alla som ser det som en möjlighet och därför hellre förvarar sin häst därhemma på kammaren(som kanske inte är tillräcklig för hästens behov) än att be om hjälp med pållen.

Jag har själv egen pålle som kanske så småningom visar sig ha behov av en betydligt mer kunnig ryttare än vad jag är, och kommer kanske ställas inför valet att antingen sälja eller - låna ut hästen till någon som kan tillvarata hästen på ett bättre sätt än vad jag kan. Jag hade fram till i december en andra häst som jag var tvungen att ta bort, tyvärr ansåg inte försäkringsbolaget att skadan var ersättningsbar, och jag sitter här nu utan vare sig ridbar häst eller pengar till en. Därför söker jag en häst att ta på foder för en tid till jag får ihop pickadollar att köpa häst för. Är jag en sämre hästhållare för att jag inte har pengarna till inköpsumman?

Risker finns det med allt, det kan man lugnt konstatera.
Jag har inte och aldrig påstått att det är en lättvindig sak att lämna ut sin häst på foder, när man väl har bestämt sig för det handlar det om att minimera riskererna så långt det nu går. Och nu kommer vi till själva kärnpunkten i ursprungsfrågan, för du satte just pekfingret precis på den.

Om vi utgår från Lobelias situation så vet vi sen tidigare av hennes inlägg i denna fråga, att hon inte skulle kunna tänka sig att lämna ut sin häst på foder. Nu har hennes situation förändrats, det har gjort att hon har tänkt om och funderar på fodervärd. Mycket kan hända under vägens gång i ett ägandeskap av häst, och ingen är att klandra för det. Hon försöker ju naturligtvis minimera riskerna så mycket som möjligt, det skulle vem som helst ha gjort i samma situation.

När det gäller anast så har dessa då fått kontakt i denna fråga, men sen gör anast även en förfrågan här på buke. Detta utesluter inte samrådan med fodervärd och vetrinär, att ha flera synpunkter från erfarna människor är aldrig fel. Jag ser även det som ett försök till att minimera risken till hästägarens fördel, fast i just detta fall blev det ju lite olyckligt vet vi ju nu med facit i hand. Jag ser ingen orsak att klandra anast på det sätt som nu har gjorts, inte enbart i frågan fodervärd utan även på ett mer personligt plan.

Eftersom jag inte känner anast och ej heller träffat henne, det har dock Lobelia. Lobelia känner jag sen tidigare, dels från den ridskolan som hon började på men även på det stall som hon var medryttare i. Jag har också givit Lobelia bidrag i sin ridning, genom lektioner. Hur har jag fått reda på allt om anast då, jo dels genom det stall som hon befinner sig i fn men även av den hästägare som hade för avsikt att låta henne vara med och rida sin häst.

Men trots att jag åtminstone har denna kännedom, innebär det inte att jag har rätt att döma för det. Och ingen annan skall göra det heller.
Alla är vi barn i början, och att få en fodervärd som fungerar precis som vi själva är nog allas dröm men inte möjligt.

Håller med dej! Visst ligger känslan "bara jag kan rida min häst" mycket mellan raderna i detta forum.
Jag resonerar i alla fall inte så. Men jag vill fortfarande ha kontroll över mina ägodelar. Så att jag kan hindra det från att gå för tokigt på något vis alls. Det är nog inte främst ridningen som jag oroar mig för, utan vården. Att kunna klara av att se att hästen får rätt mat, rätt hov-vård, inte är sjuk eller halt o.s.v. Och att även klara av att sköta en större skada, so t.ex. den allvarliga hovböld som en av mina hästar fick strax före Jul. Den berodde bara av att den hästen var just den hästen, men krävde att man gipsade den totalt sönderskurna foten först varje dag och sedan med tiden var 3:dje dag i ung 6 veckor. Hur många kan sådant? Hur många kan se när hornet börjar att växa rätt igen? Mina medryttare var ganska glada att ha mig då, för jag kan. Jag har gjort det förut. Och därför så vill jag ha hästarna här hos mig, så att jag har kontrollen. Och kan ge mina hästar den bästa och mest kvalificerade vården, för deras och min skull.

Jag vet inte om det är att döma, men jag har i alla fall sorterat ut henne ut min låda för potentiella hästlånare. För hon skulle ju inte klara av mig.

Och jag kommer ju med hästen, så att säga.

För hon skulle ju inte klara av mig.

Ja se det kanske man inte ska vara helt säker på, vi har ju aldrig träffat henne. Dessutom kan du vara en riktig liten :devil: ibland, men jag tycker inte att jag känner mig osams med dig för det.

Vi har bara så lite olika åsikter, och väljer att uttrycka dom på olika sätt. Ibland är det egentligen samma saker, fast vi har pratat över huvudet på varann. ;)

Att ta sig an en häst som inte har det riktigt bra, det är ju aldrig fel. Och om man inte kan tillgodose hästens behov, så måste man ju som hästägare ta konsekvensen av detta, och ordna det på ett för hästen bra sätt.

Nu så är det ju väldigt främmande för mig, som alltid har ansett att mina hästar skall ha det bäst, och att det är hästarna som avgör vad som är bäst. Ber de om en ryttare, så får de en ryttare. Och nog ber de alltid, de formligen tigger efter sina ryttare. Och bevakar dem svartsjukt mot varandra.

Är jag en sämre hästhållare för att jag inte har pengarna till inköpsumman?
Nej, och inte om du tar en foderhäst heller. Men däremot om du börjar att klaga och gnälla över att ingen vill låna ut någon Islandshäst till dig, då så blir du en gnällspik, och gnällspikar gillar inte jag. Men jag har svårt att se att du skulle klaga över det.

Sedan så är det ett annat läge för dig än för någon "som vill prova hur det är att ha häst". Du vet hur det är att ha häst, och du vet att du vill ha en egen häst. Men du har inte pengar till det. Så man skulle inte riskera att få tillbaka hästen på de där vanliga sätten. "Jag tröttnade", "Det tog mera tid än jag kunde föreställa mig", "Det är något fel på hästen, den töltar ju inte" för du vet ju redan allt det där. För du har haft och har redan häst. Det är litet som i Bibeln "Åt dem som har, skall vara givet". Det är dessutom lätt att kontrollera hur hästen som du har mår, och på det sättet få en uppfattning om foder och vård. Du har redan upparbetade kontakter med veterinärer och hovslagare och vet hur man får tag på dessa. Det är helt ärligt en milsvid skillnad på det och någon som vill "prova på".

Ja se det kanske man inte ska vara helt säker på,
Jodå, det kan vi vara säkra på. Hon skrev, i princip, att hon ville ha kunskaper och instruktioner prydligt paketerade för att kunna ta dem till sig. Och jag kan inte paketera prydligt om jag inte får mycket bra betalt för det. För det tar för mycket energi från mig.

Dessutom kan du vara en riktig liten :devil: ibland, men jag tycker inte att jag känner mig osams med dig för det.
visst kan jag men du tål det, och kan sålla fram den information som du vill ha i alla fall.

Vi har bara så lite olika åsikter, och väljer att uttrycka dom på olika sätt. Ibland är det egentligen samma saker, fast vi har pratat över huvudet på varann.
Jag anser nog att vi diskuterar, och jag tycker att det är roligt, intressant och givande.

Och nu ska jag gaffla igen.

Det är dessutom lätt att kontrollera hur hästen som du har mår, och på det sättet få en uppfattning om foder och vård. Du har redan upparbetade kontakter med veterinärer och hovslagare och vet hur man får tag på dessa. Det är helt ärligt en milsvid skillnad på det och någon som vill "prova på".

Och det hade ju varit en väldigt smal sak i detta fall, att kolla hästen. Och samma gäller aktuellt stall, vetrinär hovslagare, massör, (kiropraktor). Och förstod jag inlägget rätt så ville anast prova om hon kunde klara en häst med sin fibromyalgi, eftersom fodervärdskontraktet handlade om 6 månader så måste ju det varit en strålande ide. Inget som hon alltså lämnade tillbaka för att hon inte kunde osv.
Att i det läget gå och köpa en häst ser jag som mer oansvarigt och ogenomtänkt, särskilt om man då skall behöva sälja hästen.

En viktig aspekt glömde du, jag fick återigen ändrade förhållanden och beslutade mig för att behålla hästen. Det var huvud orsaken till att jag vid de tillfället sade nej. Jag ställdes inför frågan att behålla hästen själv eller skaffa fodervärd (inte nödvändigtvis anast) och försökte bortse från vad som hände på internet när jag tog det beslutet. Hade jag valt alternativet med fodervärd så hade jag troligen pratat med anast om det inträffade (vilket vid det tillfället gällde en enkel fråga på detta diskussionsforumet samt vad som framkommit vid våra kontakter), men den delen har jag inte för avsikt att ta ta här.

Det enda jag gjort mig "skyldig" till är att ha antagit min medryttares erbjudande om att bli halvfodervärd och sagt nej till anast. Jag frågade även Tim om råd (den konkreta frågan gällde nyttan av att röntga spattlederna på nytt) och förklarade min situation och vad jag kände inför hela historien. Långt senare har jag även raderat två inlägg, det ena var mitt eget och svaret till detta som var ett personangrepp av den kalibern att ingen moderator här hade låtit det ligga kvar oavsett vem det berört.

Ja kanske jag förtjänar att bli uthängd, men det får ni själva avgöra.

Ja, dessa saker skulle ju inte vara ett problem i detta fall. Men här har vi i stället en konvalescent som skall tränas upp, det ÄR ett svårt uppdrag. Att känna vad som är lagom i sådana fall, det kräver en hel del erfarenhet.

Något som jag genast reagerade på, men inte velat ta upp tidigare p.g.a. finkänslighet är att hästen "ligger på ute". Det är ganska så typiskt för en spatthäst att göra så för att avlasta hasorna och "springa undan", men det är också något som hästen absolut inte skall tillåtas att göra samt ett tecken på att man redan ridit för mycket på den turen. Jag är förvånad över att ingen har reagerat på det ännu, ty jag vet säkert att jag har skrivit om det här på forumet tidigare.

Jag triggade i alla fall igång på gnället, "Tänk att det skall vara så svårt..." o.s.v. Och sedan oviljan att förstå varför det är så svårt. Inte på frågan om råd.

Det skall bli spännande att få veta om du tror att anast skulle överleva mig eller inte. Så du får väl komma med en gissning efter att ni har träffats.

Det finns ingen anledning att röntga igen, det är dagsformen som får avgöra.
Och jag antar att Tim svarade ungefär så.

Jag tycker allt att anast blev bra sur när hon inte fick någon foderhäst. Och att hon inte hade någon anledning till det. Att bli sur, alltså.

Nej, och inte om du tar en foderhäst heller. Men däremot om du börjar att klaga och gnälla över att ingen vill låna ut någon Islandshäst till dig, då så blir du en gnällspik, och gnällspikar gillar inte jag. Men jag har svårt att se att du skulle klaga över det.

Sedan så är det ett annat läge för dig än för någon "som vill prova hur det är att ha häst". Du vet hur det är att ha häst, och du vet att du vill ha en egen häst. Men du har inte pengar till det. Så man skulle inte riskera att få tillbaka hästen på de där vanliga sätten. "Jag tröttnade", "Det tog mera tid än jag kunde föreställa mig", "Det är något fel på hästen, den töltar ju inte" för du vet ju redan allt det där. För du har haft och har redan häst. Det är litet som i Bibeln "Åt dem som har, skall vara givet". Det är dessutom lätt att kontrollera hur hästen som du har mår, och på det sättet få en uppfattning om foder och vård. Du har redan upparbetade kontakter med veterinärer och hovslagare och vet hur man får tag på dessa. Det är helt ärligt en milsvid skillnad på det och någon som vill "prova på".

Nej, jag lär inte börja gnälla över att ingen "lånar ut" en häst till mig. Däremot kan jag tycka att vissa slår ifrån sig med både händer och fötter så snart ordet "fodervärd" kommer på tal - eller totalt ignorerar mig utan att ta reda på vad jag har för förutsättningar. Jag ska tillägga också att jag har även fått flera tillfällen till fodervärdshästar som jag tackat nej till, då jag ansett att det för min nivå varit för svåra hästar, som jag själv anser att det finns bättre ryttare till än mig själv. Islandshästen är en ras som tilltalar många, och det finns okunniga hästägare som efter en tid helt enkelt inte klarar av sin häst, som då väljer att lägga ut hästen på foder i förhoppning om att hästen ska "ridas till" för att återlämnas till ägaren efter ett år men då i naiv förhoppning om att få tillbaka en lugn turridningsmoppe. Och även om min vilja att ha en ridbar häst är hög och intensiv, så vet jag mina begränsningar och har förhoppningsvis även öga att avgöra om hästen motsvarar min kunskapsnivå. Just där finns kanske en skillnad på fodervärd och fodervärd - viljan att ha en "egen häst" kan överskugga förmågan att vara realistisk.

Dina observationer om att ligga på ute stämmer säkert i de flesta fall men den aktuella pållan har ganska mycket tävlingsinstinkt vilket i första hand visar sig ute tillsammans med andra hästar. Ensam går det utmärkt att rida på långa tyglar och sakta av på röstkommando. Hon är dessutom envis som synden och testar hela tiden om det kanske skulle kunna gå den här gången, en ny ryttare får en hel del att göra med att befästa ledarskapet.

Och även om min vilja att ha en ridbar häst är hög och intensiv, så vet jag mina begränsningar och har förhoppningsvis även öga att avgöra om hästen motsvarar min kunskapsnivå. Just där finns kanske en skillnad på fodervärd och fodervärd - viljan att ha en "egen häst" kan överskugga förmågan att vara realistisk.
Jo men vet inte du att _ALLA_ kan rida Islandshäst? Så det är bara att låna vilken som helst, och så är den som den där väl tillridna turhästen man hade på turen sist man var ute?

Det gäller ju tyvärr både köpare och de som vill ha en häst på foder. Skillnaden mellan dig och "de andra" är att du vet att det är svårt att rida Islandshäst på rätt sätt.

Aha, en sådan.

Men det vet du, och inte vi andra. Någon borde ha kommit med den reflektionen. Om jag hade provridit en häst som gjorde så, så skulle jag ha frågat om den gjorde det även före spatten. Men å andra sidan så brukar man kunna känna skillnaden mellan ett "jag vill springa" ligga på och ett "jag vill avlasta mina bakben" ligga på. När hästen vill avlasta bakbenen, så brukar den köra ned huvudet och upp rumpan. Som en Dragster.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka