Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet att de frågar massor av folk om råd, vi brukar prata om det. Och om de skriver här, så skriver de nog på "Barock", "Dressyr" eller "Ridning". Och om de lyckas att ändra så att jag inte förstår vilka de är, så tackar jag för det och hoppas att inga andra gör det heller.
än jag, så jag får nog vackert tacka och ta emot jag.
Jo, jag ställer ju själv frågor om min häst,
och hur kul är det för ägaraen att få hem en vanskött häst som har blivit nerriden?Hon har fria hände så gott som, är bara vissa saker hon måste följa. Sen om hon vill ändra på något så ringer hon.
Jag skulle tex aldrig kräva att få komma och rida en gång i mångaden, det skulle jag själv ta som att ägaren måste kolla så fodervärden gör rätt.
Har jag lämnat ut min häst på foder, så gör man det för man litar på personen, då ska man inte behöva komma med pekpinnar hela tiden. Hur kul är det för fodervärden och känna sig påpassad jämt och ständigt.
De jag har hängt ut hade jag ett behov av att bearbeta upplevelsen av. Det var medryttar-aspiranter som fick mig att må dåligt både av sin okunnighet och sitt uppträdande. De hade redan fått ett "Nej tack" från mig, innan jag dryftade om dem här på nätet.Men varför hänga ut de du inte vill ha?
Deras åsikter var farliga och oförskämda. Så de var helt uppåt väggarna. Det höll på att gå riktigt, riktigt illa. Och det ÄR oförskämt att skylla på hästen och vägra ta instruktion, när man rider som en kratta.Och kanske ni inte har samma åsikter om häst heller, men för det måste ju inte deras åsikter vara helt åt väggarna.
Problemet som just Islandshästar dras med är detta rykte de har om sig som lättridna och lättskötta. Det drar till sig människor som inte alltid skulle ha häst alls. Och dessa vill ju ofta just "ta på foder", för det skall ju vara billigt också och dessutom gå lätt att backa när man provat färdigt. Folk tar inte lika lättvindigt ett halvblod på foder som de skulle ta en Islandshäst på foder, de är ju så lättskötta. Detta gör att Islandshästar i högre grad än andra råkar illa ut. Vilket gör Islandshästägare känsligare än andra när de skall lämna ut på foder.Jag tror att vi islandshästägare har ett speciellt problem, jag kan känna det själv och skäms inte över att säga det. Men inlägg efter inlägg genomsyras av att ingen annan kan rida min häst utom jag själv, har man aldrig ägt en häst så vet man inte ett smack och kan därmed inte rida.
Det är tyvärr inte alls någon garanti. Det finns ju massor av "nedridna" och vanskötta turhästar, och det borde ju då inte finnas enligt denna teori.Sannolikheten att en häst skulle bli vanskött och nerriden (vad det nu kan menas), ser jag som liten om fodervärden stallar in sin häst på ett ställe med just inriktning på islandshäst.
Om man inte tycker att det är trevligt när hästägaren hälsar på, utan känner sig påpassad och som att man får pekpinnar, då bör man nog köpa egen häst i stället för att ha en på foder.Har jag lämnat ut min häst på foder, så gör man det för man litar på personen, då ska man inte behöva komma med pekpinnar hela tiden. Hur kul är det för fodervärden och känna sig påpassad jämt och ständigt.
Jag berättar inte om andras hästars problem i ridningen, om jag sedan förväntar mig att få rida den hästen. Och skulle jag göra det, så vore det endast efter en direkt inbjudan av ägaren. Bra hästar, de diskuterar jag däremot gärna, både egna och andras. Hingstar för avel går i en avdelning för sig, då man där diskuterar en vara som jag kan köpa. D.v.s. fölproduktion.Men många här på Buke diskuterar ju andras hästar, och säkert du också.
Jag skulle ta mycket illa vid mig om någon, utan att först ta hjälp från mig, skulle diskutera mina hästars tillkortakommanden här på nätet. Och den som gjorde det, skulle inte kunna räkna med att sedan få rida mer på mina hästar. Om det däremot är ett känt problem som vi jobbar med, och där det kan behövas flera infallvinklar, så tycker jag att de gott kan diskuteras här på nätet. Men mina ideér skall provas först. Nu så kan min idé vara att fråga instruktör, men sällan här på nätet.Så varför får de inte diskutera din?