omusklad häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
De kanske frågar massor av folk om råd som du inte vet om, eller skriver massor här och ändrar lite för du inte ska förstå vem de är ;)

Ta inte detta så allvarligt :)

Jag vet att de frågar massor av folk om råd, vi brukar prata om det. Och om de skriver här, så skriver de nog på "Barock", "Dressyr" eller "Ridning". Och om de lyckas att ändra så att jag inte förstår vilka de är, så tackar jag för det och hoppas att inga andra gör det heller.

Nu så är mina medryttare ju så "Gamla i gården" att de redan har hunnit med att utnyttja de flesta av mina kunskaper, så om de skulle fråga andra, så skulle inte jag ta illa upp. De rider ju för andra instruktörer också, instruktörer som är mycket duktigare än vad jag någonsin kommer att bli. Dessutom så rider ju några av dem bättre än jag, så jag får nog vackert tacka och ta emot jag.

Det var faktiskt en bra kommentar, även om den inte var så "allvarlig".

Men att ge igen med samma mynt har väl aldrig nått ngn större framgång när det gäller att få folk att förstå, och att kalla alla som har en annan sikt för klimakteriekärrigar, leder heller knappast ngn vart. Om man har en åsikt att går till personangrepp, så ska man väl inte göra samma sak själv, utan föregå med gott exempel och hålla de egna inläggen på en saklig nivå. Man kan ju bara ansvara för de egna inläggen, och låta andra ansvara för sina.

Jag vet att de frågar massor av folk om råd, vi brukar prata om det. Och om de skriver här, så skriver de nog på "Barock", "Dressyr" eller "Ridning". Och om de lyckas att ändra så att jag inte förstår vilka de är, så tackar jag för det och hoppas att inga andra gör det heller.
än jag, så jag får nog vackert tacka och ta emot jag.

Precis! Där har vi poängen tror jag :idea:. Just det där att se sin häst diskuteras på forumet skulle i alla fall göra mej ärligt förbannad :devil:, oavsett om kritirkn var befogad eller inte. Nu har jag ingen häst ute på foder, men har haft en medryttare, och ridinstruktörer, det skulle aldrig falla mej in att diskutera deras företelleser på forumet på ett negativt sätt. Man kan ju istället ställa en fråga gennerellt, eller kamoflera sej så att ingen vet eller kan misstänka vem man är.

Jag har aldrig hängt ut någon av mina medryttare på forumet heller. Respekt skall gå åt båda hållen.

Men jag har gladeligen hängt ut de som jag inte vill ha som medryttare.

Men varför hänga ut de du inte vill ha?
Det kanske är jättebra människor, fast just att ni inte går ihop. Och kanske ni inte har samma åsikter om häst heller, men för det måste ju inte deras åsikter vara helt åt väggarna.

Men många här på Buke diskuterar ju andras hästar, och säkert du också. Så varför får de inte diskutera din?

Jag har min häst ute på foder. Och jag skulle gärna se henne skriva här. Om hon diskuterade min häst skulle jag inte ha emot heller, för jag vet hon kan sålla bort dåliga råd.
Hon har fria hände så gott som, är bara vissa saker hon måste följa. Sen om hon vill ändra på något så ringer hon.
Jag skulle tex aldrig kräva att få komma och rida en gång i mångaden, det skulle jag själv ta som att ägaren måste kolla så fodervärden gör rätt.
Har jag lämnat ut min häst på foder, så gör man det för man litar på personen, då ska man inte behöva komma med pekpinnar hela tiden. Hur kul är det för fodervärden och känna sig påpassad jämt och ständigt.
Nu känns det jättebra med min fodervärd, och skulle det inte kännas så, så skulle jag givetvis ta hem honom.

Jo, jag ställer ju själv frågor om min häst, och då får folk gärna komma med tips och åsikter och råd. Samma sak om ngn anna ryttare vill ha tips eller diskuter sin häst, så kan jag också gå in och tycka till eller ge råd.

Men det är ju en annan sak om någon som känner till min häst (medryttare, stallkompis, instruktör, bekant)tex startar en tråd för att diskutera varför min häst går på framdelen, blir dåligt skött eller går i grisepass. Jag tycker att den skillnaden är ganska solklar :cool:

Nivån på ursprungsfrågan var ju egentligen inte så dramatisk, det är något som vi ser ofta på detta forum. Ingen har höjt på ögonbrynen om det tidigare, och den sista tråden om just foderhästar blev inte så förtvivlat lång eller hård.

Med denna tråd har det dock varit stor skillnad, och tonen har varit minst sagt frän med inslag av elakhet mot författaren.

Det tycker jag är tråkigt, därför att det finns många människor på islandshästforumet och med det en bred erfarenhet av densamme. Om vi ska vidga rasen och människor runt om kring den, kan man absolut inte bete sig som har gjorts här. Det finns en grogrund i att islandshästmänniskor är snarstuckna och stingsliga, ett beteende som klart uppvisades här. Dessutom visade man upp att du hör inte hemma i våran sfär, en attityd som visserligen många nya får uppleva fast inte av denna kaliber.

Jo, jag ställer ju själv frågor om min häst,

Ja och jag tror även att det var avsikten i fallet anast, fast i hennes fall handlade det om en foderhäst som var tilltänkt. Det är inget fel i att fråga saker runt omkring en foderhäst, hästen var ej heller känd för någon förrän lite senare för de flesta och lite tidigare för andra.

Skall man behöva bli så sågad som denna person blev enkom genom att göra en fråga hur man tränar en häst som har spatt, och sen göra frågor omkring det?

Hon har fria hände så gott som, är bara vissa saker hon måste följa. Sen om hon vill ändra på något så ringer hon.
Jag skulle tex aldrig kräva att få komma och rida en gång i mångaden, det skulle jag själv ta som att ägaren måste kolla så fodervärden gör rätt.
Har jag lämnat ut min häst på foder, så gör man det för man litar på personen, då ska man inte behöva komma med pekpinnar hela tiden. Hur kul är det för fodervärden och känna sig påpassad jämt och ständigt.
och hur kul är det för ägaraen att få hem en vanskött häst som har blivit nerriden?

Jo men det är ju din åsikt, och den får du ju gärna ha, det är ju din häst :smirk:och det är ju du som tar chansen.
Jag skulle ha väldigt svårt att helt och fullt lita på att jag och fodervärden verkligen uppfattat skötsel och ridning på samma sätt, och därför skulle jag också ha svårt att lämna bort min häst på foder.

Jag tror att vi islandshästägare har ett speciellt problem, jag kan känna det själv och skäms inte över att säga det. Men inlägg efter inlägg genomsyras av att ingen annan kan rida min häst utom jag själv, har man aldrig ägt en häst så vet man inte ett smack och kan därmed inte rida.

Men vad är det som säger att ägearen själv är så duktig, det har tom hänt att medryttare eller fodervärdar varit betydligt skickligare även fast ägaren varit av annan åsikt. :confused:

Sannolikheten att en häst skulle bli vanskött och nerriden (vad det nu kan menas), ser jag som liten om fodervärden stallar in sin häst på ett ställe med just inriktning på islandshäst.

Jag är helt medveten om att det finnns en stor mängd ryttare som är både skickigare och duktigare på att rida min häst, än vad jag själv är :bow:. Min instruktör tex betalar jag när hon rider min häst. Jag har haft min Pålla i över två år, och känner att hon hela tiden utvecklas framåt (även om det säkert skulle gå snabbare med en skickligare ryttare), jag har begått en del misstag, och har lärt mej en hel del på köpet. Jag har en tanke om hur jag vill rida min häst, och det är i bland svårt att överföra till en annan ryttare, när det också handlar om en känsla som är svår att beskriva. Om jag skulle hitta ngn som kan rida min häst precis så som jag vill att hon ska bli riden, och dessutom skulle få betlat för det är jag glad. Hittills vet jag bara två skickliga ryttare som har gjort det,och de har jag fått betala (intruktörer). Sen har vi ju penningafrågan också. Jag har tagit lån, och lever snålt fär att överhuvudtaget ha råd att ha en egen häst, investerar i min häst genom kurser och lektioner. Jag skulle inte ta chansen att låna ut henne och kanske få börja från början igen, eller risken att få tillbaka en skada häst. Jag säger det igen! Ni som vill låna ut era hästar gör det! Men låt mej få ha mina argument för att slippa :o.

sen är jag helt övertygad om att det finnns massor med ryttare som inte har egen häst men som är jätteduktiga på att rida, men då har de ju förmodligen lärt sej på ngn annans häst, och gjort misstagen på ngn annans häst (för det är ju delvis så man lär sej) :smirk:

Men varför hänga ut de du inte vill ha?
De jag har hängt ut hade jag ett behov av att bearbeta upplevelsen av. Det var medryttar-aspiranter som fick mig att må dåligt både av sin okunnighet och sitt uppträdande. De hade redan fått ett "Nej tack" från mig, innan jag dryftade om dem här på nätet.

Och några var medryttare som jag bad att fara och flyga, då de riskerade hästarnas hälsa genom att inte följa mina instruktioner. Det behövde jag också ventilera.

Och kanske ni inte har samma åsikter om häst heller, men för det måste ju inte deras åsikter vara helt åt väggarna.
Deras åsikter var farliga och oförskämda. Så de var helt uppåt väggarna. Det höll på att gå riktigt, riktigt illa. Och det ÄR oförskämt att skylla på hästen och vägra ta instruktion, när man rider som en kratta.

Jag tror att vi islandshästägare har ett speciellt problem, jag kan känna det själv och skäms inte över att säga det. Men inlägg efter inlägg genomsyras av att ingen annan kan rida min häst utom jag själv, har man aldrig ägt en häst så vet man inte ett smack och kan därmed inte rida.
Problemet som just Islandshästar dras med är detta rykte de har om sig som lättridna och lättskötta. Det drar till sig människor som inte alltid skulle ha häst alls. Och dessa vill ju ofta just "ta på foder", för det skall ju vara billigt också och dessutom gå lätt att backa när man provat färdigt. Folk tar inte lika lättvindigt ett halvblod på foder som de skulle ta en Islandshäst på foder, de är ju så lättskötta. Detta gör att Islandshästar i högre grad än andra råkar illa ut. Vilket gör Islandshästägare känsligare än andra när de skall lämna ut på foder.

Sannolikheten att en häst skulle bli vanskött och nerriden (vad det nu kan menas), ser jag som liten om fodervärden stallar in sin häst på ett ställe med just inriktning på islandshäst.
Det är tyvärr inte alls någon garanti. Det finns ju massor av "nedridna" och vanskötta turhästar, och det borde ju då inte finnas enligt denna teori.

Nedriden = springer runt i något passaktigt med hängande rygg och obefintlig bakbensaktion. T. ex. det finns flera exempel.

Vanskött = för litet mat, för dåligt näringsinnehåll i maten och dålig hovvård för sällan. Är väl de vanligaste problemen.

Hmm. Men om jag vänder och vrider lite på detta, och till det osökt tänker på den diskussion som tidigare utspelade sig under "ekonomi" som handlade om vad man gör den dagen man inte kan ta sitt ansvar över sin häst - vad gör man då?
Jo, i storhäst/ponnyvärlden är det vanligt att man då lägger ut sin häst på fodervärdskap för en tid. Detta är mindre vanligt i islandshästkretsar. Och jag är fullständigt med på varför det inte är så vanligt - men finns där inte en risk med detta att envist inte vilja ta "hjälp" utifrån i form av att lägga sin häst på fodervärdskap och istället kanske ställa sin häst för oviss tid för att man inte vill att andra ska använda den? Vad är bäst? Att tillfälligt låna ut sin pålle under översikt (och med kommunikation) eller att envist hålla på sin häst med argumenten att om den rids av annan blir den förstörd? Nu vet jag att du Inte_Ung har ett brett kontaktnät och medryttare och den KUNSKAP som krävs för att kunna hålla häst utan att för den delen rida dem själv - men många islandshästägare har kanske inte det, utan låter hellre sin häst stå kvar på kammaren under den tiden ägaren själv inte kan ta till vara på hästen. Där ser jag ibland en form av egoism som blir felriktad - där handlar det inte längre om hästens bästa, där handlar det om att använda argument om felridna hästar på ett sätt för att skydda sin egen brist på tillräcklig omvårdnad av hästen.

Om man inte tycker att det är trevligt när hästägaren hälsar på, utan känner sig påpassad och som att man får pekpinnar, då bör man nog köpa egen häst i stället för att ha en på foder.

Jag skulle då aldrig lämna ut en häst på foder, om jag inte fick hälsa på hästen när jag ville och kontrollera hästens urbildnings och ridstatus efter överenskommelse. Min erfarenhet, ja jag har också lämnat ut hästar (med olika resultat), är att dessa besök är mycket uppskattade av fodervärden. De vill mer än gärna visa hur de lyckats att träna och få prata om sin ridning och få råd om både den och hästen. Det är ju jättehärligt när det kommer någon och intresserar sig för just mig och min ridning på den häst som jag just nu har till mitt förfogande, eller hur?

Men många här på Buke diskuterar ju andras hästar, och säkert du också.
Jag berättar inte om andras hästars problem i ridningen, om jag sedan förväntar mig att få rida den hästen. Och skulle jag göra det, så vore det endast efter en direkt inbjudan av ägaren. Bra hästar, de diskuterar jag däremot gärna, både egna och andras. Hingstar för avel går i en avdelning för sig, då man där diskuterar en vara som jag kan köpa. D.v.s. fölproduktion.

Så varför får de inte diskutera din?
Jag skulle ta mycket illa vid mig om någon, utan att först ta hjälp från mig, skulle diskutera mina hästars tillkortakommanden här på nätet. Och den som gjorde det, skulle inte kunna räkna med att sedan få rida mer på mina hästar. Om det däremot är ett känt problem som vi jobbar med, och där det kan behövas flera infallvinklar, så tycker jag att de gott kan diskuteras här på nätet. Men mina ideér skall provas först. Nu så kan min idé vara att fråga instruktör, men sällan här på nätet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka