omusklad häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis om man ska säga så, själv har jag en mycket fullskalig fibromyalgi.
Dessutom besöker jag Bögs gård regelbundet, så kanske vi ses någongång. :D

Jag skall i vartfall dit i slutet av mars, datumet har jag inte i huvudet nu.

Vill inte kasta mig huvudstupa in i något utan att veta att jag kan ta hand om hästen ordentligt...

Men varför skulle någon annan låna ut SIN häst för dig att testa på, om du inte skulle vilja utsätta en egen för dig själv ;) :devil:

Självklart skulle jag ta hand om en ev. foderhäst på bästa sätt. Det tar jag för givet att du förstår. Men det är faktiskt en sak att köpa en häst, och en annan att skriva ett kontrakt på ett halvår eller år och sedan kunna utvärdera hur det gått. Därefter kan man ta ett beslut om ett ev. hästköp. Om jag inte trodde att jag klarade av en prövotid skulle jag aldrig ge mig in i det. Det handlar inte om att utsätta hästen för mig. Snarare att utsätta mig och mina muskler för den påfrestning det är att ta hand om en häst med allt vad det innebär. Bara mockningen är väldigt tung för en med fibro....Jag är inget pucko som skulle skaffa häst på vinst och förlust. Bara för att jag vill ha en leksak. Det finns det tillräclkigt många som gör ändå. Jag är dock en som sån som ofta är för rädd att göra fel. Och fegar ur p.g.a. det.
Det är nog alldeles för lätt att misstolka folk utifrån det dom skriver här. Och dra för snabba slutsatser.

Det är alldeles för många som tycker att någon annan ska betala för deras experiment, skulle jag vilja säga. Om det vore så att det vore ett sådant klipp att lämna en häst till dig ett halvår så skulle du redan ha flera bra erbjudanden. Det du kan räkna med är ju att få låna sådana hästar som av en eller flera anledningar inte går att sälja.

En bra häst lånar man helt enkelt inte ut till någon okänd som är för snål eller för försiktig för att köpa en egen. Behöver man låna ut den handplockar man någon man känner och som man vet kan förvalta hästen. Ett okänt kort kan på ett halvår rida ner en islandshäst fullständigt, halvera värdet på den och sedan tröttna. Varför skulle man göra något sådant som hästägare när det finns köpare om man vill sälja och gott om överskott på "kända" bra ryttare man själv kunde kontakta?

Jag försöker bara förklara för dig varför verkligheten ser ut som den gör. Det är inte jag som har skapat den.

Jag förstår vad du menar.
Dock, fick jag ett erbjudande om att ta en 150.000-konorshäst skulle jag tacka nej. Jag har också tackat nej till en jättestor 6-åring, nyinriden av en storhästryttare, som bara gungade runt i grisepass. Av den anledningen att jag inte tror mig klara det ansvar och jobb den hästen innebär. Men det finns hästar som skulle passa mig. Det vet jag. Och det finns människor som skulle kunna tänka sig att lämna sin häst på foder till mig. Men av olika anledningar har detta inte blivit av. Det finns folk därute som faktiskt känner att dom inte har tid för sin häst just nu men inte vill sälja. Jag kanske inte är ett klipp. Men jag är definitivt ett möjligt alternativ för dom som vet vem jag är. Det har jag förstått.
Jag är fullständigt medveten om att det är mycket lätt att på kort tid förstöra en islandshäst. Det är det sista jag vill.
Och att jag inte köper en häst i dagsläget, det beror inte på snålhet.
Vedervärdigt hur man efter ett tag på detta forum befinner sig i försvarsposition. Alla verkar tycka att dom vet bäst. :devil:

Vedervärdigt hur man efter ett tag på detta forum befinner sig i försvarsposition. Alla verkar tycka att dom vet bäst. :devil:

Man vänjer sig - och sen blir det ganska trivsamt :).

Just diskussionen om islandshästar på foder är never ending story. Du lyckades klippa den direkt ;)!

mandalaki

Du skrev "tänk att det ska vara så himla svårt" om att få tag på en foderhäst. Jag tolkade det som om du inte hade förstått hur hästägarna tänker, och gjorde mig omaket att förklara det för dig. Förmodligen vet vi som äger hästar bättre än du hur hästägare tänker, det är inget du behöver hetsa upp dig eller gå i försvarsposition för.

Förmodligen vet också många andra som haft och ridit islandshäst i decennier även andra saker bättre än du. Det är ju det som är själva poängen med forumet, att få svar från sådana som har mer/andra erfarenheter eller nya infallsvinklar från nykomlingar. Vinklingen "varför lånar ingen ut en häst till mig" är dock knappast ny :smirk:

Ställer du frågor får du vara beredd på svar även om de inte passar dig.

Varför tror du att den hästen du nästan fått låna var oridbar och ofrisk? :angel:

Djizuz, vilka bitska svar du får!
Att detta forum ska vara så elakt, en liten felstavelse och alla går i taket och man framstår som fullständig idiot och bedragare! Trodde forumet var till för att hjälpa och inte att stjälpa!?!

En mycket god vän till mig lider av Fibromyalgi så jag förstår din tvekan till att köpa en häst. Hon har KÖPT några hästar, har tre nu, och det har gått riktigt bra men så har hon också man och barn som hjälper till att göra dom tunga göromålen. Hon tycker emellanåt att det är jobbigt och värk gör att hon inte kan rida på flera veckor ibland.

Jag vet att det kan vara svårt att få tag på en foderhäst som är vettig.
Du får hoppas att det dyker upp nån för jag tror att du är en klok människa som skulle ta bra hand om hästen och ta hjälp om den håller på att förståras!!!

Jag missar tyvärr mars, kan du tänka dig en sån "dum" anledning som jobb?! ;)
Däremot ska jag i väg nästa helg! :bump:

Bara för att jag är ny på forumet betyder det inte att jag är nybörjare på islandshästar. Du har ju faktiskt inte en aning. Kanske jag haft annat att göra än att såga folks frågor och tankar via nätet!?
Jag förstår hur hästägare tänker. Och har full förståelse.
Vad jag dock lärt mig av detta är att man skall väga varje ord man skriver här. Annars finns det folk som du, ständigt redo att hugga. Vilket inte är vad man är ute efter .
Hästen jag "nästan" fick låna var deffinitivt ridbar. Och mycket trevlig dessutom. Väldigt stabil.
Det som hände var att ägaren fick ny möjlighet att själv ta hand om hästen. Den chansen får man ju förstå att nämnda tar. Och jag önskar dom lycka till.

Tack för ditt föstående svar! :bow:
Jag är verkligen otroligt noga med mina djur och skulle precis som du trodde aldrig ta några risker. Allra minst med någon annans häst. Letar därför efter en lite äldre, stabilare häst. Vilket ju minskar urvalet. Jag har också planer på att i framtiden köpa mig en egen. Dock är vi två vuxna och två barn i hushållet.
Det är fler viljor än min. Tyvärr är det bara jag som har ett brinnande hästintresse. Men jag har nu fått fler än ditt svar som ger indikationer på att häst/fibro går att förena. Många av hindrena sitter ju i huvudet. Och dom lyckas såna svar som ovan spä på. Egentligen vet jag vad jag kan.

Min kompis har fibormyalgi, hon började som medryttare på min häst dels för att läkarna sa att det var bra att röra på kroppen å dels för att hon ville rida mer än en gång i veckan. Så hon var medryttare i ett år, och i våras köpte vi en till häst tillsammans eftersom hon var osäker på om hon skulle orka själv, och nu äger hon honom själv och det går jättebra. :)
Man får försöka göra det så lätt som möjligt för sig, tex går de på lösdrift, vilket innebär att det inte blir lika mycket att mocka eftersom de nästan aldrig går in. Vattenkopp i hagen så slipper man bära vatten åsså en medryttare som kan avlasta någon dag i veckan. Dessutom delar vi på stallskötseln så om hon är där så behöver inte jag var det om jag inte har tid och vice versa.
Som sagt, man får bara planera lite, så klarar man det mesta!
Lycka till!

Som sagt, jag försöker förklara VARFÖR det är svårt att få tag på bra foderhästar.

Sanningen kanske är grym, men den blir inte snällare för att ingen vågar säga den.

Det må vara hur synd om dig som helst men jag ser fortfarande inte att det är en anledning till att någon annan skulle sponsra dig med ditt experiment.

Jag skulle definitivt inte låna ut en häst till någon som ber främmande personer på nätet om råd hur den skulle ridas istället för att göra upp om det med ägaren och ingen annan :devil: Där har du definitivt avslöjat dig som olämplig i de allra flesta hästägares ögon.

Det är ju rimligen ägararens "kapital" du är satt att förvalta, eller?

Sedan är det upp till dig om du vill tolka mina ord som elaka påhopp eller synpunkter du skulle kunna ha nytta av att ta till dig i en situation där du faktiskt inte fått tag på det du vill ha.

Jag förstår din ståndpunkt Tim :smirk:. Jag skulle inte heller låna ut min häst på foder, knappt att jag vill ha en medryttare, för det kommer oftast till en punkt när medryttaren vill köra sitt eget race och sin egen stil och exprementera (inte på min häst tack!)Jag håller också med om att man bör diskutera med ägaren hur hästen ska ridas.

Å andra sidan måste ju även fodervärdar kunna använda sej av forumet och få tips, inte bara vi hästägare. Det är ju alltid intressant att få olika synvinklar på ridning, vilket inte behöver betyda att man är helt inkompetent eller exprimenterar. Det kan ju vara så att hästägaren är ännu mer okunnig än fodervärden i vissa fall. Om man dessutom lånar ut en häst som har spatt och inte fodervärden är tillräckligt kompetent (kan inte avgöra hur det är i det här fallet)så bör ju inte ägaren låna ut hästen. Kanske hästen tom får det bättre dit den kommer.

Självklart är forumet till för alla.

Även för dem som undrar varför de inte får någon foderhäst.

Men man kan inte beställa vilka svar man vill ha.

Medhåll är sällan utvecklande, eller hur?

Goda råd som ges på ett trevligt sätt är lätta att ta till sig. Och tvärtom.
Av dina svar att döma verkar det som om du är mycket insatt i just mitt fall. Nästan som att du känner ägaren ifråga och att denne skulle diktat ihop en osann historia. Men det har jag svårt att tänka mig. Framförallt eftersom vi inte fick så mycket tid att prata om ev. träning av hästen. Dessutom verkade det inte vara den typen av person. Nu är det ju så att det kan vara bra att ta råd från flera håll. Av personer med hästar som har samma typ av problem. Det utesluter på intet sätt ägaren.
Jag har aldrig påstått att det är synd om mig.
Du må vara hur duktig som helst på hästar, men du verkar ha en gräslig personlighet.
Nu tackar jag för mig i denna alldeles för långt dragna disskution. Har varit lärorikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka