"Omtänksamma" hundar

Magiana

Trådstartare
Det är ju allmänt känt att hundar vet när en människa mår dåligt och kommer då och håller en sällskap. Jag har inte reflekterat så mycket över det förut.

Idag blev jag rätt vissen på jobbet så jag fick lov att lägga mig ner en stund. En annan person hade sina två hundar med sig och den vuxna av dem (som jag känt sedan den var valp) kom och la sig försiktigt bredvid mig, passande nog precis där jag tyckte att det var perfekt.

Kan hundar vara omtänksamma eller varför gör de så när folk mår dåligt?

Jag tror de utan problem känner av hur vi mår.

Labben är otroligt känslig för hur jag mår och finns gärna nära till hands (helst i mitt knä och torkandes tårar med tungan med största försiktighet - han är annars rätt flamsig och oförsiktig).

Det är klart att de kan känna hur vi mår. Frågan är bara varför de gör som de gör när man är vissen.

Jag hade panikångestattack, inget skrik eller gråt utan bara helt tyst. Min hund rusar ut ur mitt rum och in till pappa som sitter och jobbar. Han hoppar upp med framtassarna i knät på pappa, har aldrig gjort så innan eller efter, utan bara just då och pappa fattade att något var fel.
Jag ser det definitivt som att han skulle "berätta" att något var fel.

Vår hund som vi hade när jag var barn gick alltid och buffade på en om man la sig ner. Jag fick talat om för mig att det var för att han inte ville att man skulle "ge upp" och lägga sig för att dö om man var skadad. ;)

Jag är rätt skeptisk och tänker att djuret reagerar på att människan inte beter sig som vanligt, vilket skapar viss osäkerhet. Då brukar de vilja vara nära. Min är fan lika flamsig som alltid om jag är ledsen, men lägger jag mig på golvet lägger hon sig alltid bredvid, oavsett mitt humör.

Sedan jag blev gravid ligger Ivan gärna och sover på min mage, det har han aldrig varit intresserad av förut.

Billy lägger sig däremot gärna mot mitt ryggslut nu för tiden, och det är det mest underbara som finns. Arg foglossning möter varm och fantastisk hund - han är bara bäst! :love: I vanliga fall vill han gärna sova ovanpå täcket och på lagom avstånd, så även det har ändrats sedan jag blev gravid.

Jag är rätt skeptisk och tänker att djuret reagerar på att människan inte beter sig som vanligt, vilket skapar viss osäkerhet. Då brukar de vilja vara nära. Min är fan lika flamsig som alltid om jag är ledsen, men lägger jag mig på golvet lägger hon sig alltid bredvid, oavsett mitt humör.

Gråter jag kommer Monster som ett skott och ska slicka mig i ansiktet - han älskar smaken av tårar! :laugh:

Det är ju allmänt känt att hundar vet när en människa mår dåligt och kommer då och håller en sällskap. Jag har inte reflekterat så mycket över det förut.

Idag blev jag rätt vissen på jobbet så jag fick lov att lägga mig ner en stund. En annan person hade sina två hundar med sig och den vuxna av dem (som jag känt sedan den var valp) kom och la sig försiktigt bredvid mig, passande nog precis där jag tyckte att det var perfekt.

Kan hundar vara omtänksamma eller varför gör de så när folk mår dåligt?

Min ena är väldigt känslig för om någon är ledsen. Hon söker upp den och är nära alt gör mer direkta kontaktförsök och kräver mer respons.
Däremot är hon den som utan tvekan ligger kvar och sover i sängen om jag ligger magsjuk på golvet i badrummet och inte ens klarar av att ställa mig upp.
Grisunge!

Hon är en väldigt känslig liten oppurtionist. Så jag har nog antagit att hon dels blir osäker när hennes ledare helt plötsligt är märklig.
Men hon är också en liten vårdare. Suverän mamma och har också hjälpt mig guida runt min 18-åring och skött den. Hon sköter sin flock och nursear dem. Förmodligen för egen överlevnad i slutändan.
Men jag brukar inbilla mig att hon bara älskar mig och vill trösta när jag vill romantisera det lite. ;)

Sedan jag blev gravid ligger Ivan gärna och sover på min mage, det har han aldrig varit intresserad av förut.

Billy lägger sig däremot gärna mot mitt ryggslut nu för tiden, och det är det mest underbara som finns. Arg foglossning möter varm och fantastisk hund - han är bara bäst! :love: I vanliga fall vill han gärna sova ovanpå täcket och på lagom avstånd, så även det har ändrats sedan jag blev gravid.
Loppan ligger också gärna på min mage numera. Åtminstone tills pyret sparkar på henne :-)

Hm vilket bevisar att mitt pucko verkligen har brist på några hjärnceller... ;) När jag var helt slut efter cellgiftsbehandlingen och första varma vårdagen så tog jag och la mig ute på gräsmattan för vila och få lite energi av solen. Mitt pucko får syn på att jag ligger där och tar sats och studsar upp på mig med alla fyra tassar... :wtf: Och med dryga 30 kg hund som studsar upp på en så kan man hålla sig för skratt... Men å andra sidan så blev jag så arg att jag inte tror att han gör om det igen... :angel:

mina 2 hanar kunde inte bry sig mindre....... förutom att de alltid vill va nära om jag går o lägger mig heltst typ PÅ en!! :)
men tiken, om jag e ledsen elr får panik, dels duttar hon på mig som om att hon ville påminna om atthon e där, gosa henne istället för att tjuta, elr så tränger hon sig upp i knät, vart jag än sitter, och lutar/trycker sig mot mig o lägger sitt huvud om halsen på mig typ kram!!!:love::love::love:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Rugge
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 146
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar