Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Jag måtte vara väldigt okänslig för stämningar?
Jag säger ganska frekvent att jag är feminist och att jag kommer att vara det ända tills kvinnor får halva makten och hela lönen. Ingen av mina Centervänner protesterar.

Jag räknar tyvärr med att dö som feminist :meh:
Fast för mig handlar inte feminism om endast lön och makt. Det handlar också om bemötande, respekt, fokus inom forskning etc. Jag anser att man bör sätta beslut i ett genusperspektiv. Jag har en önskan om att synliggöra de strukturer och normer som definierar kvinnans roll. Ja, ett vaket och ifrågasättande perspektiv.

Angående feminism så förstår jag inte varför man måste få det jämställt NUNUNU i Sverige. Bland de äldre inom yrkeslivet så är det männen som är utbildade, eller som har stegrat snabbast TIDIGARE och således har mer erfarenhet nu. De platsar bättre, kompetens framför kön, oavsett kön.

Fler tjejer pluggar på universitet, tjejer har högre betyg, jag tror vi kommer ha ett jämställt samhälle om 60 år, om det inte har dragit över åt kvinnornas håll då. Det är väl utvecklingen av ny arbetskraft som (framförallt) måste vara jämställd?

Sen tycker jag att det har blivit feminist=F!. Jag läste någon bra text om fru Bildt, hon uttryckte sig väldigt bra tyckte jag. Jag är blå även om jag just nu är en politisk vilde (:D) och svämmar över lite mot rött, och vill inte kallas feminist. Jag är för jämställdhet genom en schysst gång, inte genom tvång.

Varför NUNUNU?

Ja jag har då inte lust att få lägre lön, sämre vård och en dask i rumpan för att jag råkar vara kvinna. Jag är i första hand människa och vill bli bemött som en dylik, varken mer eller mindre.
Jag har också en dotter, och gud nåde den som behandlar henne annorlunda än ett annat barn på grund av kön. Jävla fjanterier, rent ut sagt.
Klart som tusan vi ska ha jämställdhet NU, helst igår.

Fast för mig handlar inte feminism om endast lön och makt. Det handlar också om bemötande, respekt, fokus inom forskning etc. Jag anser att man bör sätta beslut i ett genusperspektiv. Jag har en önskan om att synliggöra de strukturer och normer som definierar kvinnans roll. Ja, ett vaket och ifrågasättande perspektiv.

Exakt!
Feminism och genusperspektivet föregår såväl höger- som vänsterorientering i politiken. Jag kan inte hjälpa att jag blir irriterad när jag hör folk säga att de inte vill kalla sig för feminister för de vill inte förknippas med det ena eller det andra. Feminism är jämlikhet mellan könen, lika rättigheter och skyldigheter och (framförallt) möjligheter. Det ÄR inte höger, vänster, osv. Huruvida man väljer rösta vänster, socialliberalt, liberalt, osv. är istället en fråga om vilka medel som man tror kan realisera jämställdhet.

Senast ändrad:
Varför NUNUNU?

Ja jag har då inte lust att få lägre lön, sämre vård och en dask i rumpan för att jag råkar vara kvinna. Jag är i första hand människa och vill bli bemött som en dylik, varken mer eller mindre.
Jag har också en dotter, och gud nåde den som behandlar henne annorlunda än ett annat barn på grund av kön. Jävla fjanterier, rent ut sagt.
Klart som tusan vi ska ha jämställdhet NU, helst igår.

Jag kan faktiskt inte se var jag skriver att du ska bli sämre bemött på under samma förutsättningar..? Jag tycker inte att du ska ta din manlige, mer lämpade, arbetskompis jobb bara för att du är kvinna.

Alltså, det har väl gjorts några analyser genom åren och om jämställdhetsarbetet fortsätter i dagens takt så är vi definitivt inte jämställda om 60 år. Det har väl räknats ut att det kommer ta över 50 år bara att få ett jämnt uttag av föräldrapenningen om ingenting mer görs...

Att inte bli diskriminerad oavsett om det gäller kön, etnicitet, hudfärg, sexuell läggning osv. är en mänsklig rättighet och vill man leva i ett jämlikt samhälle måste man bygga upp samhället på jämlika principer. Det arbetet måste börja någon gång och varför inte nu? Jämlikhet kan inte sättas i andrahand utan det måste ligga högst upp på agendan så att alla beslut som tas, inte bara i Sverige utan i hela EU (och utanför Sverige ser det ju ännu sämre ut än i Sverige), tas på jämlika principer.

Männen har alltid plockat frukterna av samhällets välstånd. Alltid. Det kommer fortsätta så om ingen kämpar emot det. Om man vill kommer man alltid kunna hitta ursäkter till varför män, just nu (och förr), är privilegierade. Eller till varför vita, just nu (och förr), är privilegierade osv. Ursäkter finns det högvis av.

Å andra sidan gnäller de på att alla chefer fortfarande är män. No shit, det är "gamlingarna" som är chefer, och när de stegrade i grad/pluggade så var kvinnorna förtryckta, JA. Det har inneburit att männen utvecklats mer, JA. Och det innebär att de idag är bättre lämpade. Det innebär inte att det måste vara så i framtiden, men som jag ser det är det förra generationens "jämlikhet" vi ser på arbetsmarknaden idag. Jag tycker man ska kolla på tillväxten av chefer, inte befintliga chefer. De är liksom redan förstörda, och det vi kan göra idag är att se till att alla har samma lön för samma arbete. Om någon kommer på ett sätt på vilket man kan ge kvinnorna den erfarenhet de missat genom att inte bli uppflyttade tidigare i livet så är jag för, en såvitt jag vet finns ingen sådan metod.
Jag tycker inte man ska särskilja kön, jag tycker inte man ska se till kön alls. Man går på kompetens och personlighet i arbetslivet, och så får könsfördelningen bli därefter.

Å andra sidan gnäller de på att alla chefer fortfarande är män. No shit, det är "gamlingarna" som är chefer, och när de stegrade i grad/pluggade så var kvinnorna förtryckta, JA. Det har inneburit att männen utvecklats mer, JA. Och det innebär att de idag är bättre lämpade. Det innebär inte att det måste vara så i framtiden, men som jag ser det är det förra generationens "jämlikhet" vi ser på arbetsmarknaden idag. Jag tycker man ska kolla på tillväxten av chefer, inte befintliga chefer.

Det du skriver är helt enkelt inte sant. När det gäller t.ex. kvinnor i styrelser och kvinnliga VD:s så handlar det i stor utsträckning om rekryteringsprocesser snarare än kompetens. Din framställning får det att låta som om kvinnor alldeles nyligen lämnat den barnafödande kammaren och börjat utbilda sig, men det har under lång tid funnits välutbildade och kompetenta kvinnor. Trots detta ser vi sällan kvinnor i styrande positioner.

Att styrelser som består av män väljer manliga chefer framför kvinnor med samma formella kompetens har bekräftats av forskning. Men även tidigare, i personalutvecklingsprocessen, sållas många kvinnor ut. Enskilda (manliga) chefer har makt att styra över sina medarbetares professionella utveckling och - återigen - män har tenderat att favorisera andra män. Det handlar även om bemötande, hur kvinnor och män bemöts olika i sin roll som t.ex. chef eller politiker.

Det du skriver är helt enkelt inte sant. När det gäller t.ex. kvinnor i styrelser och kvinnliga VD:s så handlar det i stor utsträckning om rekryteringsprocesser snarare än kompetens. Din framställning får det att låta som om kvinnor alldeles nyligen lämnat den barnafödande kammaren och börjat utbilda sig, men det har under lång tid funnits välutbildade och kompetenta kvinnor. Trots detta ser vi sällan kvinnor i styrande positioner.

Att styrelser som består av män väljer manliga chefer framför kvinnor med samma formella kompetens har bekräftats av forskning. Men även tidigare, i personalutvecklingsprocessen, sållas många kvinnor ut. Enskilda (manliga) chefer har makt att styra över sina medarbetares professionella utveckling och - återigen - män har tenderat att favorisera andra män. Det handlar även om bemötande, hur kvinnor och män bemöts olika i sin roll som t.ex. chef eller politiker.

Jag tycker bara inte det är så konstigt att det inte är 50/50 bland cheferna, och tycker inte att det är katastrof. Som sagt, samma kompetens ska ge samma jobb oavsett kön. Att samma kompetens konsekvent särskiljs är problemet jag ser.

Om vi kör befattningar
A
B
C
D
där A är högsta hönset och D är studenten, så tror jag att männen tidigare snabbare stigit till B medan kvinnorna kanske fastnat på C. När de efter 30 år ska sätta en ny chef på toppen och har bara män ur B och mixat ur C så tycker jag det är självklart att de väljer någon ur B.

Visst, du har rätt, men det är ju där jag vill att man ska jobba i jämställdhetsfrågan. Jag tycker bara inte att det är så konstigt att statistiken ser ut som den gör, och som sagt tycker jag det skulle vara mycket mer spännande att se tillväxten på nya chefer.

Det gäller att se upp för Fi(enden) eftersom dom är komunister i grund o botten
F!enden kommer alltid från öster. Det fick vi gotlandsrekryter lära oss.
Med eftertanke om dagens situation och i beaktande av att det tar 1 timme från Kaliningrad med båt så får man nog säga att Gotland är kört också.

Jag tycker bara inte det är så konstigt att det inte är 50/50 bland cheferna, och tycker inte att det är katastrof. Som sagt, samma kompetens ska ge samma jobb oavsett kön. Att samma kompetens konsekvent särskiljs är problemet jag ser.

Om vi kör befattningar
A
B
C
D
där A är högsta hönset och D är studenten, så tror jag att männen tidigare snabbare stigit till B medan kvinnorna kanske fastnat på C. När de efter 30 år ska sätta en ny chef på toppen och har bara män ur B och mixat ur C så tycker jag det är självklart att de väljer någon ur B.

Visst, du har rätt, men det är ju där jag vill att man ska jobba i jämställdhetsfrågan. Jag tycker bara inte att det är så konstigt att statistiken ser ut som den gör, och som sagt tycker jag det skulle vara mycket mer spännande att se tillväxten på nya chefer.

Det är ingen som tycker att det är konstigt att det ser ut som det gör. Skillnaden mellan dig och mig verkar vara att du tror att det här kommer lösa sig helt av sig självt på sikt. Jag är helt övertygad om att det inte alls är så enkelt.

Om vi tar området föräldraskap. Min generation (80-talister) borde väl, om jämställdhet liksom bara kommer av sig självt, ta ut lika mycket fp. Vi borde dela hyfsat lika på fp. Det gör vi inte. Varför är det sjukskrivningar för kvinnor och inte för män som ökar när andra barnet kommer till världen? Varför ser min goda vän som arbetar med lönesättning att män trots jämförbar utbildning och erfarenhet får högre lön än kvinnorna? Varför reagerar männen negativt (och börjar hota med facket) när de (trots redan högre lön) får en lägre löneförhöjning än de kvinnor som fått för låga löner från början?

Glöm inte hur arbetsgivarna ser på föräldraskapet...

En mamma är en anställd som är jobbig och har mycket VAB, och säkert kommer att vara föräldraledig igen. Hon kommer aldrig att ge 100% på jobbet

En pappa är en anställd som är en trygg investering för han vill ha en fast inkomst under lång tid. Dessutom är han ansvarsfull och lojal.

Det är så mossigt att man vill kräkas!

• Gilla
Reactions: Sol
Det är ingen som tycker att det är konstigt att det ser ut som det gör. Skillnaden mellan dig och mig verkar vara att du tror att det här kommer lösa sig helt av sig självt på sikt. Jag är helt övertygad om att det inte alls är så enkelt.

Om vi tar området föräldraskap. Min generation (80-talister) borde väl, om jämställdhet liksom bara kommer av sig självt, ta ut lika mycket fp. Vi borde dela hyfsat lika på fp. Det gör vi inte. Varför är det sjukskrivningar för kvinnor och inte för män som ökar när andra barnet kommer till världen? Varför ser min goda vän som arbetar med lönesättning att män trots jämförbar utbildning och erfarenhet får högre lön än kvinnorna? Varför reagerar männen negativt (och börjar hota med facket) när de (trots redan högre lön) får en lägre löneförhöjning än de kvinnor som fått för låga löner från början?

Jag tror det kommer lösa sig helt självt, men vill man skynda på det så tror jag att rätt väg är att kolla på den nya framförallt, och sluta fokusera på de äldre och på chefspositionerna. Jag ser hellre att man kollar på ingångslöner, utveckling inom företagen, lönehöjningar och nya befattningar.

Jag säger inte att din generation är jämställd, jag säger att jag tror att det kommer. Varför är killar bättre på datorer? De skapades av män för män. Men kvinnor är på frammarsch. Vi vill och kanske framförallt vågar och vet vår rätt nu.
Det är kanske inte så konstigt, det ena föder det andra, att kvinnor tar ut fler sjukdagar med barnen om hon ändå har en lägre lön än mannen? De vinner mer på att höginkomsttagaren sjukskriver sig. Jag skulle gärna se om lönestatistiken matchar sjukdagarna, kan man göra det någonstans?

Och återigen, det är där jag tycker man ska jobba. För att lika arbete ska ge lika lön.

Och män är uppfostrade att ta för sig mer, inte så konstigt att de skriker? Det är något fler kvinnor borde göra. Och om man bara tittar till sin egen löneökning, så väntar man sig oftast någon specifik %. Procent är ju relativt och gör att högavlönade "ska" få mer än lågavlönade.

Fast nu drar du alla över en kam. Det finns många arbetsgivare som inte ser det så också.

Sedan är det tyvärr så att det ligger fakta bakom en del av resonemangen om kön på arbetsmarknaden; om det är enbart strukturellt eller beror på många faktorer vet inte jag. Borträknat VAB och föräldraledigt och enbart räknat antal sjukskrivningsdagar per år så har kvinnor 75% mer sjukdagar. Det är dessutom en mycket större skillnad i "jämställda" Sverige än i andra jämförbara västländer.

F!enden kommer alltid från öster. Det fick vi gotlandsrekryter lära oss.
Med eftertanke om dagens situation och i beaktande av att det tar 1 timme från Kaliningrad med båt så får man nog säga att Gotland är kört också.
allting är ju relativt, Tyskarna hälsade på Frankrike från öst och straxt innan hade man gjort Polen (väst) o Danmark(syd) samma ära...så med väderstrecken o permanenta hot....

fast som konservativ, borde du inte säga Königsberg...det står det i alla fall på min gamla radios skala ;)

Fast nu drar du alla över en kam. Det finns många arbetsgivare som inte ser det så också.

Sedan är det tyvärr så att det ligger fakta bakom en del av resonemangen om kön på arbetsmarknaden; om det är enbart strukturellt eller beror på många faktorer vet inte jag. Borträknat VAB och föräldraledigt och enbart räknat antal sjukskrivningsdagar per år så har kvinnor 75% mer sjukdagar. Det är dessutom en mycket större skillnad i "jämställda" Sverige än i andra jämförbara västländer.

Jag tycker mig också se ett mönster i generationer. Flera yngre på min arbetsplats har fler sjukdagar än äldre, oavsett kön.

Jag tror det kommer lösa sig helt självt, men vill man skynda på det så tror jag att rätt väg är att kolla på den nya framförallt, och sluta fokusera på de äldre och på chefspositionerna. Jag ser hellre att man kollar på ingångslöner, utveckling inom företagen, lönehöjningar och nya befattningar.

Jag säger inte att din generation är jämställd, jag säger att jag tror att det kommer. Varför är killar bättre på datorer? De skapades av män för män. Men kvinnor är på frammarsch. Vi vill och kanske framförallt vågar och vet vår rätt nu.
Det är kanske inte så konstigt, det ena föder det andra, att kvinnor tar ut fler sjukdagar med barnen om hon ändå har en lägre lön än mannen? De vinner mer på att höginkomsttagaren sjukskriver sig. Jag skulle gärna se om lönestatistiken matchar sjukdagarna, kan man göra det någonstans?

Och återigen, det är där jag tycker man ska jobba. För att lika arbete ska ge lika lön.

Och män är uppfostrade att ta för sig mer, inte så konstigt att de skriker? Det är något fler kvinnor borde göra. Och om man bara tittar till sin egen löneökning, så väntar man sig oftast någon specifik %. Procent är ju relativt och gör att högavlönade "ska" få mer än lågavlönade.

Och jag menar att man måste arbeta på alla plan. Både med nuvarande chefspositioner och med att lära barnen att de har samma värde, att de kan, att de inte ska reduceras till sina kön.

Jämlikhet måste gå rakt igenom allt i samhället.

allting är ju relativt, Tyskarna hälsade på Frankrike från öst och straxt innan hade man gjort Polen (väst) o Danmark(syd) samma ära...så med väderstrecken o permanenta hot....

fast som konservativ, borde du inte säga Königsberg...det står det i alla fall på min gamla radios skala ;)
Nja, chansen att Tyskar och Fransmän invaderar Gotland är nog rätt liten :)

du missar väldigt mycket här, och du suddar ut kvinnorna från historien. allting i den här världen är skapat av män för män, det är patriarkatets grundprincip, men det betyder inte att män kan [allt] och kvinnor inte. kvinnor kan också, precis lika mycket som eller mer än män, inom alla områden. vi FINNS ju, men får inte komma till tals eller synas. så när du säger att män generellt är bättre utbildade än kvinnor far du inte bara med ren osanning utan förespråkar att en ska fortsätta prioritera män och därmed inte ens ge kvinnor en chans. DET är anledningen till att du lever med bilden av att män "är bättre", för män är det enda du ser och det är inte en faktiskt representation av hur kompetensen är fördelad.

därför kan en inte heller bara säga att 'jag ser inte kön', 'kön bör vara irrelevant' när, näe, det är det liksom inte. det är viktigt att ta hänsyn till genus, kön, klass, sexualitet etc eftersom att kapital, rättigheter, utbildning är fruktansvärt ojämnt uppdelade i världen. att säga annat är att förneka klyftorna och orättvisorna som samhället helt och hållet bygger på.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar