Nej, det kan man så klart inte kräva. Men feminism, i sina mer teoretiska former, är ju teoribildningar av kollektivistisk karaktär. Det är ju det som blir problematiskt för liberaler. (Så sett mindre problematiskt för konservativa, men den sortens höger har vi väl inte så mycket av, det är snarare olika varianter av liberalism som är högern.)
Jag tänkte också på miljöpolitiken i sammanhanget. Även där möter ju mp kritik för att vara för vänstervridna. Själv tänker jag helt enkelt att både ett djupgående miljöarbete (alltså djupgående miljöomställning av samhället) och ett genomgripande jämställdhetsarbete på många sätt "låter så radikalt" och dessutom tenderar att utsträcka den politiska sfären till att omfatta mycket mer än vad de liberala politiska idealen vanligtvis vill se, att det nästan är omöjligt att undvika dessa två politikområden framstår som mer eller mindre vänster nästan lite småautomatiskt.
Om man av ideologiska (och begripliga) skäl vill att politiken ska omfatta så lite som möjligt på det liberala viset (som ju i svensk kontext ändå är mycket, jämförelsevis), så blir det ju svårt att politisera så mycket saker som många miljötänkare och feminister menar måste politiseras för att kunna åtgärdas.
Maria Corrazza Bildt är ju ett lysande exempel på den svårigheten, av vad jag har läst om hennes uttalanden i jämställdhetsfrågor att döma.