Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Jag kan faktiskt inte se var jag skriver att du ska bli sämre bemött på under samma förutsättningar..? Jag tycker inte att du ska ta din manlige, mer lämpade, arbetskompis jobb bara för att du är kvinna.

Om man är mer lämpad för att han är verkligen är bättre meriterad, så ska han väl ha jobbet även om vi skulle leva i ett jämställt samhälle. Om han däremot är mer lämpad för att han är en bra kille och känns rätt för att han är man, medan de formella meriterna är desamma som kvinnans, så är det väl mer tveksamt?

Ett jämställt samhälle skulle vara ett samhälle där kön inte spelar någon roll, där människor inte blir bedömda och inordnade i fack efter sitt kön. En konsekvens skulle då bli att det blev jämn fördelning, genom slumpen, av kvinnor och män på olika positioner om man ser till hela samhället. Idag är det ju absolut inte så, vilket är ett tecken på att människor tillskrivs och tillskriver sig själva olika egenskaper och förmågor beroende på kön. Den ojämna fördelningen i samhället är ett tecken på ett underliggande problem med könsroller. Det är könsrollerna som är grundproblemet, och det är de som feminismen vill avskaffa.

Jag tror det kommer lösa sig helt självt, men vill man skynda på det så tror jag att rätt väg är att kolla på den nya framförallt, och sluta fokusera på de äldre och på chefspositionerna. Jag ser hellre att man kollar på ingångslöner, utveckling inom företagen, lönehöjningar och nya befattningar.

Jag säger inte att din generation är jämställd, jag säger att jag tror att det kommer. Varför är killar bättre på datorer? De skapades av män för män. Men kvinnor är på frammarsch. Vi vill och kanske framförallt vågar och vet vår rätt nu.
Det är kanske inte så konstigt, det ena föder det andra, att kvinnor tar ut fler sjukdagar med barnen om hon ändå har en lägre lön än mannen? De vinner mer på att höginkomsttagaren sjukskriver sig. Jag skulle gärna se om lönestatistiken matchar sjukdagarna, kan man göra det någonstans?

Och återigen, det är där jag tycker man ska jobba. För att lika arbete ska ge lika lön.

Och män är uppfostrade att ta för sig mer, inte så konstigt att de skriker? Det är något fler kvinnor borde göra. Och om man bara tittar till sin egen löneökning, så väntar man sig oftast någon specifik %. Procent är ju relativt och gör att högavlönade "ska" få mer än lågavlönade.

Att tro att jämställdhet går framåt av sig själv är att osynliggöra alla de, främst kvinnor, som kämpat fram varenda förändring. Som att det vore en osynlig hand som hade skapat rösträtt och pappaledigheter och utbildningsplatser till kvinnor. Så är det absolut inte, social förändring händer inte alls av sig själv, framförallt inte långsiktig utveckling. Av sig själv blir allt vid det gamla, normalt. Om något förändras, så är det för att någon driver förändringen.

Jämställdhet är ingen naturlag, det är något vi måste jobba mot, om vi vill ha det. Ungefär som att slaveriet inte försvann av sig själv, eller fattigdom inte försvinner av sig själv. Sitter vi still i båten, så driver den lite vartsomhelst, och det kan lika gärna bli mindre jämställt som mer.

sedan när är svart rött eller brun rött
Sedan länge. Det är bara att öppna en historiebok, se på bilderna och läsa de respektive pariernas program + se hur dessa agerade i verkligheten.. Nå vad ser du för färg på fanorna:p:p

PS Du vet väl varför SA hade bruna uniformer? För att det inte skulle synas när de gjorde i byxorna då det hettade till..(Gammalt Wehrmachtskämt)
ciudad-alemana.jpg

Fast samtidigt är det strategiska väret för Gotland inte detsamma idag som för 50 år sedan. Både tillkomsten av droner, navigernade missiler o sateliter förringar ju öns värde

Håller inte med där. Har du Gotland så behärskar du Östersjön.
Inte en katt kan smyga förbi osedd och drönare i all ära men "boots on the ground" är nödvändigt i alla konflikter av rang. Vi har ett gammalt hemvärn på vår viktigaste ö och 2 JAS plan. Det är allt.
Jo vi har ju ett 10 tal stridsvagnar också ;), men ingen som bemannar dom och inga service/reservdelar. P18, Lv2, Ka3, A7 alla nerlagda :crazy:

Håller inte med där. Har du Gotland så behärskar du Östersjön.
Inte en katt kan smyga förbi osedd och drönare i all ära men "boots on the ground" är nödvändigt i alla konflikter av rang. Vi har ett gammalt hemvärn på vår viktigaste ö och 2 JAS plan. Det är allt.
Jo vi har ju ett 10 tal stridsvagnar också ;), men ingen som bemannar dom och inga service/reservdelar. P18, Lv2, Ka3, A7 alla nerlagda :crazy:

"boots on the ground" visst om du ska kontrollera just det området. Men med dagens teknik kan du inte förflytta vare sig trupp eller materiel utan att kuststaterna runt östersjön godkänner det.

Och skulle ryssen vilja ta Sverige, varför stanna vid Gotland, inom ett dygn så har man ju slagit en järnring kring Stockholm med hjälp av tunga svävare.

"boots on the ground" visst om du ska kontrollera just det området. Men med dagens teknik kan du inte förflytta vare sig trupp eller materiel utan att kuststaterna runt östersjön godkänner det.

Och skulle ryssen vilja ta Sverige, varför stanna vid Gotland, inom ett dygn så har man ju slagit en järnring kring Stockholm med hjälp av tunga svävare.

Deras pipline går strax norr om och väster om Gotland. Stockholm vore ett svårare mål att ta.
Äsch godkänner? Hur många godkände Krim? Näpp i en väpnad konflikt står vi ensamma, NATO kommer inte att ingripa eftersom vi inte är medlemmar.
Det har väl demonstrerats med all önskvärd tydlighet i Ukraina.

Deras pipline går strax norr om och väster om Gotland. Stockholm vore ett svårare mål att ta.
Äsch godkänner? Hur många godkände Krim? Näpp i en väpnad konflikt står vi ensamma, NATO kommer inte att ingripa eftersom vi inte är medlemmar.
Det har väl demonstrerats med all önskvärd tydlighet i Ukraina.

Senaste gången en ö spelade en viss roll var vä då britterna lyckades behålla Malta. Det störde tyskarnas logistik så pass så att det var en av orsakerna till att Monty lyckades driva bort dem från Egypten...Detta trots att tyskarna hade Kreta.

Pipelinen är väl knappast för att försörja Ryssland med gas? Vid en ev storkonflikt stängs den väl av per omgående.

Att ta Stockholm innebär att man kontrollerar hela Mälardalen och Sverige går i praktiken ner för räkning.

En operation som låter sig göras på 24 timmar.

[QUOTE="landsbygdsbo, post: 16427125, member: 90724"

Att ta Stockholm innebär att man kontrollerar hela Mälardalen och Sverige går i praktiken ner för räkning.
En operation som låter sig göras på 24 timmar.[/QUOTE]

För riskfyllt. Strid i storstad är ingen lek. Inte ens i småstad som vi som var med fick uppleva
på Cypern under Turk-Cypriotiska kriget.
Se bara på Stalingrad.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar