Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Buhu vänstern vill inte snacka varmt om frihandel och entrepenörskap. Vad taskigt. :meh:

Istället för att gnälla över att vänstern inte är tillräckligt höger (:banghead:) så kan hon ju fylla feminism med den betydelse hon vill. Vad feminism är är inte ristar i sten. Mer än dess basala innebörd: att kvinnor är människor. Övriga detaljer är öppna för analys och debatt!

[QUOTE="landsbygdsbo, post: 16427125, member: 90724"

Att ta Stockholm innebär att man kontrollerar hela Mälardalen och Sverige går i praktiken ner för räkning.
En operation som låter sig göras på 24 timmar.

För riskfyllt. Strid i storstad är ingen lek. Inte ens i småstad som vi som var med fick uppleva
på Cypern under Turk-Cypriotiska kriget.
Se bara på Stalingrad.[/QUOTE]
Den typ av strid i stad som vi skulle få uppleva skulle väl vara av samma slag som köpenhamnarna upplevde envårdag på förtiotalet. knappaste att jämföra med vansinnet i Stalingrad eller de andra "fästnings städerna" som ex Königsberg.

Buhu vänstern vill inte snacka varmt om frihandel och entrepenörskap. Vad taskigt. :meh:

Istället för att gnälla över att vänstern inte är tillräckligt höger (:banghead:) så kan hon ju fylla feminism med den betydelse hon vill. Vad feminism är är inte ristar i sten. Mer än dess basala innebörd: att kvinnor är människor. Övriga detaljer är öppna för analys och debatt!
kritiken är väl främst den att vissa partier lägger beslag på vissa begrepp och menar att just de har exlusivitet på dessa. ord som feminism, solidaritet, rättvisa har vänstern pantsatt sedan länge. och nu menar jag pantsatt, för när man får makten visar man vad man verkligen vill göra.....

Vaddå Buhu? Tillför dina Buhu något vettigt i debatten eller är det ett knep för att förminska bara?

Hon kritiserar vänsterfeminister och det får hon väl göra? Du måste inte hålla med men är allt som kritiserar tex F! gnäll?

Hon får jättegärna kritisera vänsterfeminismen, men om problemet är att feminismen framstår som (för) vänsterorienterad så står det ju högermänniskor fritt att säga och skriva högerfeministiska saker som är så pass intressanta att det blir något av det.

Av någon anledning, sker det mycket sällan.

Om jag hade haft högersympatier för övrigt, så tror jag att högerns oförmåga att hantera feminismen hade varit ett av mina större politisk-ideologiska problem.

Av någon anledning, sker det mycket sällan.
Om jag hade haft högersympatier för övrigt, så tror jag att högerns oförmåga att hantera feminismen hade varit ett av mina större politisk-ideologiska problem.

Och där är vi inte alls överens. Jag tycker vänstern har varit oerhört ointressant i sin feminism, därför att man blandar ihop begreppen allt för mycket. Jag tror till och med att det är där F! fått sitt mandat ifrån.

Sedan finns det 2 partier som du sorterar till höger (ultrakonservativa) och några stollar i ett tredje som är direkt antifeministiska. De kommer att fortsätta att säga och skriva saker som kommer att chockera oss som tycker att kvinnor är människor och att samhällets patriarkala struktur behöver stöpas om från grunden.

Jag tänker inte ens på de högerextrema (kd med nån form av hjärna, sd utan). Jag tänker på liberalismens svårighet med att hantera kollektivistiska teorier, såväl idehistoriskt som uppenbarligen i konkret, samtida praktik.

Jag tänker inte ens på de högerextrema (kd med nån form av hjärna, sd utan). Jag tänker på liberalismens svårighet med att hantera kollektivistiska teorier, såväl idehistoriskt som uppenbarligen i konkret, samtida praktik.

Liberaler håller ju inte med om de kollektivistiska teorierna och det är ju ett sätt att hantera de. Vänstern kan inte kräva att man skall debattera utifrån deras förklaringsmodeller.

Jag tror du har en poäng i att allianspartierna inte lyckats locka feminister. Sannolikt har de förlorat väljare på det. F! har troligen fått röster av feminister som inte är alls lika vänster som partiet.

Lite samma sak med miljöpolitiken. De förlorar röstare där med.

Fast då är vi överens om att vi inte är överens, eftersom jag inte heller räknade med de direkt antifeministiska partierna i mitt urval. Jag tycker att de partier jag avser står för en ganska radikal, intressant feminism - baserat på något helt annat än kollektivism. Betydligt mer uttalad och intressant än den feminism som (s) och (v) står för i mitt tycke, som placerar feminism som något högst underordnat andra analyser.

Lite samma sak med miljöpolitiken. De förlorar röstare där med.

Ja, det måste vara jobbigt att vara miljöpolitisk talesman för (m). Jag hörde en intervju och uppdraget tycktes gå ut på att man inte behöver driva någon miljöpolitik utan den kommer av sig själv. Då tappar man röster för det är uppenbart att utan aktiv politisk styrning när det gäller miljö; så händer det bara väldigt lite på marginalen.

Vaddå Buhu? Tillför dina Buhu något vettigt i debatten eller är det ett knep för att förminska bara?

Hon kritiserar vänsterfeminister och det får hon väl göra? Du måste inte hålla med men är allt som kritiserar tex F! gnäll?
Jag tror inte att Corazza Bildt läser den här tråden så hon känner sig nog inte förminskad av mig.

Jag irriterar mig på att hon påstår att Feminismen är (kidnappad av) vänster(n) och använder det för att kritisera både vänstern och feminism i allmänhet. Det är inte så att vänstern har någon slags ensamrätt på feminism. Corazza Bildt är långt ifrån ensam om att vara en högerorienterad feminist. Hon cementar på så sätt den där föreställningen om att feminism måste vara röd och är man inte röd kan/vill man inte vara feminist. Som hon skriver i slutet "vad feminism borde vara" (min kursiv). Som om det öht inte fanns någon slags högerfeminsim. Som om det inte finns feminismer.

Hon uttrycker en lite löjlig offerposition: "buhu vänstern tillåter mig inte att vara en högerfeminist." Hon kunde ha hållt sig till den mer sakliga kritiken.

Corazza Bildt står för en modern ganska radikal feminism. Men jag håller med, det går att driva feminism från flera utgångspunkter - det ena är inte mer feministiskt än det andra. Och en röst på (m) är banne mig totalt sett ingen röst på feministiska värderingar, Corazza Bildt är ganska ensam i sitt parti. Det är en bortkastad feminism-röst på ett ganska unket, i vissa delar ganska konservativt parti.

Men Fi är väl rätt liberala vad det gäller ekonomi o utrikespolitik, Man framför ju tankar om en federal stat med beskattningsrätt och det är väl förutom dom bara folkpartiet som gör....

Artikeln har några typiskt antifeministiska halmgubbar (det om "hata män" och kvinnlighet bla) som drar ner helhetsintrycket och får henne att verka dåligt påläst alternativt oseriös.

Sen är det ironiskt att hon i vissa fall vill uppfattas som den traditionellt svaga kvinnan, så att män bär hennes väska, samtidigt som hon inte vill ta ord som patriarkala strukturer i sin mun för det är "70-tal". :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar