Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Jag tycker nästan att det är lite putslustigt att Oldie och hans kommunchef förfasar sig över över 800+400 somalier, samt kanske ytterligare 2000-2200 utlandsfödda invånare som tillsammans utgör knappt 10% av hela Katrineholms kommun.

Jag ser framför mig hur de skräckslaget räknar in Katrineholms medborgare:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-:nailbiting:-1-2-3-4-5-6-7-8-9-:nailbiting:-1-2-3-4-5-6-7-8-9-:nailbiting:etc.

@prinsessfeminist

Det är egentligen intressant, det här med att alla gör anspråk på feminism. Så är det ju å ena sidan, Göran Persson och snart sagt alla partier är ett tecken på det.

Samtidigt är feminism som det farliga f-ordet, som väldigt många inte vill förknippas med. Det ser man ju tex här på Buke.

Är inte det en lite intressant paradox på nåt sätt?

Alltså alldeles oavsett SDs politik så måste man ju begrava ansiktet i skämskudden varje gång Kristina Winberg framträder offentligt. Eller kanske snarare glädjas åt vilken absurt ihålig retorik hon lyckas förmedla. Efter den fantastiska intervjun "det är bara ett räkneexempel" lyckas hon på nytt bli tillintetgjord i kvällens Agenda. Man borde sända intervjuer med henne varje dag tills kanske till och med SDs väljare förstår vad det är för djupingar de röstar fram som sina representanter.

Jag tycker nästan att det är lite putslustigt att Oldie och hans kommunchef förfasar sig över över 800+400 somalier, samt kanske ytterligare 2000-2200 utlandsfödda invånare som tillsammans utgör knappt 10% av hela Katrineholms kommun.

1-2-3-4-5-6-7-8-9-:nailbiting:-1-2-3-4-5-6-7-8-9-:nailbiting:-1-2-3-4-5-6-7-8-9-:nailbiting:etc.

Eller förlåt, jag måste nyansera mig något:

1-2-3-4-5-6-7-8-9-:nailbiting:-1-2-3-:wtf:-5-6-7-8-9-:nailbiting:-1-2-3-:love:-5-6-7-8-9-:arghh:-1-2-3-4-5-6-7-8-9-:nailbiting:-etc.

:nailbiting: = vanlig invandrare
:wtf: = inflyttad stockholmare
:love: = tionde generationens katrineholmare (lätt inavlad, men skattebetalare)
:arghh: = somalier

@prinsessfeminist

Det är egentligen intressant, det här med att alla gör anspråk på feminism. Så är det ju å ena sidan, Göran Persson och snart sagt alla partier är ett tecken på det.

Samtidigt är feminism som det farliga f-ordet, som väldigt många inte vill förknippas med. Det ser man ju tex här på Buke.

Är inte det en lite intressant paradox på nåt sätt?

Jo, märkligt. Man både vill och inte vill.

Jag kan absolut förknippas med f-ordet (hahahaha), men föredrar att inte trycka på just ordet feminism när jag resonerar. Det beror lite grand på sammanhang och sällskap.

Men det känns alltid angeläget att i ord och handling uttrycka alla människors lika värde och rätt till respekt. Inte bara i vissa sammanhang eller vissa sällskap.

Jag har funderat på det där med att ibland undvika ordet feminist av så att säga pedagogiska eller retoriska skäl. Jag kommer på mig med att göra det ibland. Men jag börjar allt mer luta åt att det är "fel" att göra så. Att det på något sätt är att "skona" både mig själv och den jag pratar med från något som jag nog i allt lägre grad tänker att vi bör/behöver skonas från. (Jag undantar nu tex vårdande eller undervisande yrkessituationer, där gör man ju avvägningar utifrån många faktorer.)

Jo, märkligt. Man både vill och inte vill.

Jag kan absolut förknippas med f-ordet (hahahaha), men föredrar att inte trycka på just ordet feminism när jag resonerar. Det beror lite grand på sammanhang och sällskap.

Men det känns alltid angeläget att i ord och handling uttrycka alla människors lika värde och rätt till respekt. Inte bara i vissa sammanhang eller vissa sällskap.

Jag förstår din vinkel men tycker samtidigt att det är viktigt att "reclaima" feminismen från de som använder det som skällsord. Dvs själv våga uttala att man är just feminist, vad det är och varför rörelsen behövs.

Jag har funderat på det där med att ibland undvika ordet feminist av så att säga pedagogiska eller retoriska skäl. Jag kommer på mig med att göra det ibland. Men jag börjar allt mer luta åt att det är "fel" att göra så. Att det på något sätt är att "skona" både mig själv och den jag pratar med från något som jag nog i allt lägre grad tänker att vi bör/behöver skonas från. (Jag undantar nu tex vårdande eller undervisande yrkessituationer, där gör man ju avvägningar utifrån många faktorer.)

Ja, det är väl främst i yrkeslivet jag är mer varsam med att uttrycka någon särskild -ism. I övrigt bryr jag mig inte nämnvärt.

Fortsätt för alldel att raljera och se SD växa. Och så frågar man sig varför stad och landsbygd har så stora skillnader? Jo därför att Stockholmsjävlarna tror att dom är sverige.

Jag förstår din vinkel men tycker samtidigt att det är viktigt att "reclaima" feminismen från de som använder det som skällsord. Dvs själv våga uttala att man är just feminist, vad det är och varför rörelsen behövs.

Ja, men då jag inte tillhör något parti till vänster, så har jag tyvärr (?) känslan av att jag måste redovisa att jag inte är vänster om jag säger att jag är feminist.

Det känns trist.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar