Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Har pratat med några som jag vet röstat på SD dom har tröttnat på hur EU läger sig i vargfrågan och många andra saker som dom tycker eu inte har något med att göra .

(...) Känns verkligen helrätt nu, och jag är så glad att F! kom över 4 %! Behövs som motpol till alla rasistiska/nazistiska/fascistiska partier som valdes in.

Men t.ex. Mp och V känns väl minst lika mycket som motpol till dessa? Jag har svårt att se vad Fi har som är bättre, tycker bara dom är otydligare.

Tja det kanske finns folk som tycker att välfärden monterats ner lite väl mycket de senaste 10+ åren. A-kassa och sjukersättning har inte höjts på 10+ år, pensionärer betalar mer i skatt än en fullt frisk arbetare, fas 3 och aktivitetsstöd är ett skämt. Men tydligen finns det pengar till allt annat utom just välfärd.

Du ger Katrineholm som ett exempel. Ärligt talat, om jobb, bostad, vård och välfärd i Katrineholm står och faller med 800 somalier och ytterligare 400 anhöriginvandrare så ligger nog problemen någon annanstans än i integrationspolitiken.

Du ger Katrineholm som ett exempel. Ärligt talat, om jobb, bostad, vård och välfärd i Katrineholm står och faller med 800 somalier och ytterligare 400 anhöriginvandrare så ligger nog problemen någon annanstans än i integrationspolitiken.

Så bostäder, jobb och utbildning betyder inget?
Det ska bekostas av mottagande kommun mot ett otillräckligt statsbidrag.
Idiotisk kommentar, har man inga pengar så har man inte. Har man inga bostäder så har man inte. Har man ingen möjlighet att utbilda barnen (300 ensamkommande) så har man inte.

Så bostäder, jobb och utbildning betyder inget?
Det ska bekostas av mottagande kommun mot ett otillräckligt statsbidrag.
Idiotisk kommentar, har man inga pengar så har man inte. Har man inga bostäder så har man inte. Har man ingen möjlighet att utbilda barnen (300 ensamkommande) så har man inte.

Problemet är att invandrarna görs till syndabockar när en kommun med ett så bra läge mellan flera stora städer och pendlingsavstånd till Stockholm misslyckas att skapa goda ekonomiska förhållanden.

Jag föreslår: pröva med Sverigedemokraterna. De inte bara matchar din analytiska förmåga bättre än andra partier, de verkar också ha stor omsättning på partifunktionärer = ofta lediga stolar :)
nä de har för dåligt betalt jag kan tänka mig att jobba för M får där räcker det att ha hästsvans så blir man finansminister

Själv bor jag i Dalarna och tycker det är tungt att SD blev andra största parti här. Mycket tungt. Här i kommunen såg siffrorna ut ungefär som för landskapet i stort men skilde sig väldigt åt mellan valkretsarna. Ju närmre centralorten(där det f ö finns ett asylboende) desto färre som röstade på SD. I valkretsen för obygdsorten el grande(där det förmodligen finns fler hockeyspelare än personer med annan etnicitet än svensk) gick nästan var femte röst till SD.... :wtf:

Problemet är att invandrarna görs till syndabockar när en kommun med ett så bra läge mellan flera stora städer och pendlingsavstånd till Stockholm misslyckas att skapa goda ekonomiska förhållanden.

Jag tycker du ska framföra dessa enkla sanningar till de styrande i kommunen. Kanske du har chans att inträda som konsult, för tydligen fattar alla i kommunstyrelsen noll. Då kan det vara bra att ha en så skarp kniv i lådan som dig.

Jag tycker du ska framföra dessa enkla sanningar till de styrande i kommunen. Kanske du har chans att inträda som konsult, för tydligen fattar alla i kommunstyrelsen noll. Då kan det vara bra att ha en så skarp kniv i lådan som dig.

Någonstans verkar de ju ha gjort märkliga prioriteringar. T.ex. klagar Göran Dahlström i en intervju på att det inte finns en enda ledig lägenhet i Katrineholm, men slår sig samtidigt för bröstet i förra årets resultaträkning över att de har löst in alla lån och pensionsåtaganden. Vari ligger det långsiktiga tänkandet tänker jag. Hur ska de kunna locka skattebetalare och företagare när det inte finns någonstans att bo? Borde man inte ha fokuserat på byggande istället för att betala av på lån? Till vilket pris ska en kommun vara helt skuldfri? (Ytterst få kommuner är det.) Kan man verkligen säga att budgeten går ihop och när andra (som du) beskriver att välfärden har monterats ner? Hur kan man inte ha råd med 400 anhöriginvandrare, de flesta små barn, när regeringen dessutom lägger till 850 miljoner öronmärkta kronor till det?

I mina öron låter det som om kommunen borde ha planerat annorlunda.

Mitt eget stadsdelsområde lyckas uppenbarligen lotsa runt 67000 invånare varav en stor andel inte har så stark köpkraft (det är därför de hamnar här, vi har den högsta andelen hyreslägenheter i Stockholm). Vi har drygt 30% utlandsfödda invånare varav många saknar egen inkomst. Det borde vara som gjort för en nedåtgående spiral, men andelen personer med eftergymnasial utbildning ökar hela tiden, brottsligheten minskar, allt fler ungdomar med invandrarbakgrund engagerar sig i idrotter (det finns ett stort utbud av idrottshallar, friidrottsarenor och fotbollsplaner) vilket man vet leder till att ungdomarna inkluderas i samhället, och på något sätt lyckas stadsdelsnämnden trolla med pengarna. Visst, det är inte perfekt. Det saknas resurser lite här och där. Men aldrig att man skulle påstå att man inte har råd med människor. Aldrig någonsin!

De kommuner här i Skåne där SD har störst framgång har inte som största problem att så många vill flytta dit direkt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar